Immenso November

Sv: Immenso November

Har du rätt, vilket jag förutsätter att du har eftersom du skriver detta så är det förvånadsvärt att man skulle behöva "hålla ner" den för att den inte skulle resa sig och orsaka ytterligare skada.

Bristning i (som du skriver) hjärta eller i aorta leder ofelbart till omedelbar död utan möjlighet att den (ens i dödsreflexer) reser sig igen.

Jag är imponerad av alla som försöker dölja verkligheten och vrida och vända focus.

Påminner mig om Leif GW Persson:s uttalande i "Linda fallet."

Citat: Han berättar att mördare ofta använder sig av media för att ta kontroll över situationen och rikta polisens uppmärksamhet åt annat håll. Och om de lyckas hålla masken är chansen god att de slipper undan.

– Om de bara kan hålla käften och hålla sig hemma är chanserna stora att klara sig.

Tänkvärda ord är det,,,

Så du menar att i samma ögonblick som hästen gick omkull så skulle dom som var på plats veta att det var just aortan som brast och inget annat fel på hästen? Som svalt tungan m.m.

Det är en ren reflex att hålla ner hästen när den går omkull. Har du själv varit med när en häst har dött knall och fall?

kl

Enligt banvetten var ju hästen vid medvetandet när den föll, hjärtat slog när han lyssnade på den men väldigt orytmisk och han sa ju i intervjun att redan då så såg de inte så ljust ut. Dom försökte ju även få upp hästen på fötterna, vilket åxå både syndes å hördes men då var hästen på väg bort.

(Såg på liven..)

Ingen vet nåt än, men det vanligaste dödsorsakerna är dessa + att de "sväljer" tungan ..plötslig död är just plötslig död. Obduktionen kommer ju att tala om varför han dog.

din egna teori är ju lite mer långsökt

Man kan väl inte gärna i klartext gå ut med att säga att hästen hade en svag punkt men att man tjansade att balancera om den för att den skulle kunna starta.

Så du menar att i samma ögonblick som hästen gick omkull så skulle dom som var på plats veta att det var just aortan som brast och inget annat fel på hästen?

Nej jag har aldrig påstått det däremot är det martha:s "förmodliga" förklaring enligt Citat: Han satt i ledning och började vackla...gick omkull o dog, förmodligen hjärtat eller nån bristning i aorta.

Min teori bygger på att ingen häst som drabbats av detta trauma är stendöd inom fem sec. Det finn flera fall inom travet under senaste året som styrker mitt påstående...

Ska jag länka och visa upp alla dom fallbeskrivningarna i denna tråd...

Personligen tycker jag att om några ska visa respekt för Immenso November i denna tråd så är det väl inte dom som sällan skriver i underforumet trav utan just dom som håller travsporten högt.

Personligen tycker jag att om några ska visa respekt för Immenso November i denna tråd så är det väl inte dom som sällan skriver i underforumet trav utan just dom som håller travsporten högt.

Då skulle du av respekt för Immenso knipa käft och låta bli att tjaffsa. För du om någon föraktar travet och dess utövare.

Jag undrar vad de kommer att göra för förändringar i Vasaloppet och andra skidtävlingar nästa år. Eftersom en åkare dog i spåret detta år.

Undra också om de kommer att stänga en del motionsslingor och elljuspår runt om i landet? Det finns ju vissa som är livsfarliga. Såna där löpare helt plötsligt bara dött knall och fall i spåret.
Även bilkörning borde förbjudas. För några år sedan dog en bekant till mig på vägen. Han körde rätt i i ett träd efter att ha drabbats av en hjärtattack.

Ca 3-400 hästar startar varje dag. Om du jämför med andra sporter så finns det inget som säger att trav är mer riskfyllt.

R.I.P Immenso. Jag lider med alla runt hästen. Det är fruktansvärt. :cry:

Fä dör, fränder dö;
själv dör du likaledes.
Ett vet jag som aldrig dör:
dom över död man.

läs inlägg 25

samt att om det var ett hjärtfel så slutar det inte bara att slå i ett slag....hjärtat slår så länge det pumpas blod och det är en hel del blod i en häst..hästen var säkert död redan innan .

*ps..jag hade en gång ett gäddhjärta i min hand som slog 12 minuter efter det tagits ur fiskkroppen) ...var inte gäddan död då ? *

Senast ändrad:

Min häst gjorde de samma sak med då första tanken var att han svalt tungan.
Inget konstigt med det, och hästen kan ju ha skadat sig isamband med fallet därför ser man till att hålla den nere så man får av selen först för att hästen inte ska få panik av vagn och sele. En ren rutinåtgärd.
Att hästen ff rörde sig är inget bevis på ngt alls.
JAg hade hand om en häst som fått hjärnblödning efter ett lopp, iaf är det det som är diagnosen. Han började vackla och ramlade i stallgången 10 min efter avselning. Hur skulle man förhindrat detta?

Jag undrar vad de kommer att göra för förändringar i Vasaloppet och andra skidtävlingar nästa år. Eftersom en åkare dog i spåret detta år.

Undra också om de kommer att stänga en del motionsslingor och elljuspår runt om i landet? Det finns ju vissa som är livsfarliga. Såna där löpare helt plötsligt bara dött knall och fall i spåret.
Även bilkörning borde förbjudas. För några år sedan dog en bekant till mig på vägen. Han körde rätt i i ett träd efter att ha drabbats av en hjärtattack.

Ca 3-400 hästar startar varje dag. Om du jämför med andra sporter så finns det inget som säger att trav är mer riskfyllt.

Din jämförelse verkar bygga på att själva huvudloppet i Wasa loppet har drygt 10.000 frivilligt startande människor som själva anmält sig till detta lopp.

Du drar oxå även övriga paraleller och jämförelser med från människans fritt val av deltagande, val av transportsätt och sätter in det i statestik med djur som inte ens själva kan välja om dom är i tävlingsmässigt författande utan helt utelämnade till berörd tränares omdöme.

Om en wasaloppsdeltagare dör av drygt 10.000 startande så är väl det en droppe i havet (speciellt om den startande själv har anmält sig och känner till sina fysiologiska förutsättningar) gentemot dagens statestik från stupade tävlings travare som dött under tävling under 2009. (Läs att statestik för hästar i träning inte är inräknat)

Jag förstår inte varför du jämför statestik, människors eget val av tävliingsinriktning med hästar som inte har denna valmöjligheten eller förmågan att själva kunna stryka sig inför ett lopp om dom inte känner sig i tävlingsmässigt skick.

Du målar upp samma bild som alla andra här, att travet är en sport där hästarna älska att springa å vinna stora pengar till ägarna..

ATG gör samma reklamrupp,,, spela på trav och bli en vinnare!!!

Jo tjena,,, vem är förloraren?????

Jag vidhåller att det tragiska som i dag hände med Immenso November har väckt en sovande väckarklocka för Svennson som spela(de) på travet.

Ingen ska komma att försöka att påstå att denna individs dödsfall i dikektsändning inte leder till en större granskning av travsporten och hästarna i framtida kontroll av vad som är acceptabelt tävlingsmässigt skick från dom signaler hästarna själva så klart sänder ut.

Dagens V75:a med lopp 4 på näthinnan kommer ofelbart att leda till att många som tidigare gått på ATG:s marknadsföring för dagen ser travet med avsky och rent djurplågeri.

Vad gör Ni i denna tråd??? Bara spär på och bekräftar att deras misstanke styrker deras ställningstagande.

Nää,, ta och gaska upp Er,, för sporten framåt i stället genom att i alla fal uppvisa lite respekrt och omdömme.

Vem vet,, kanske även självaste ATG kommer finna Er i framtiden som ett föredömme för travsporten.

Alltså ...ärligt..är du den som ska fördöma ?

Att det är sorgligt när hästar dör i direktsändning är väl ingen som säger emot....men att han dog är ju ingen som ska klandras för...min farbror dog av en brusten kroppspulsåder på sitt arbete...är det då arbetets fel ?
En del dör faktiskt...andra överlever, en del håller på med hästar, andra med t ex estländska glädjeflickor...

Min häst gjorde de samma sak med då första tanken var att han svalt tungan.
Inget konstigt med det, och hästen kan ju ha skadat sig isamband med fallet därför ser man till att hålla den nere så man får av selen först för att hästen inte ska få panik av vagn och sele. En ren rutinåtgärd.
Att hästen ff rörde sig är inget bevis på ngt alls.
JAg hade hand om en häst som fått hjärnblödning efter ett lopp, iaf är det det som är diagnosen. Han började vackla och ramlade i stallgången 10 min efter avselning. Hur skulle man förhindrat detta?

Ja du,, hur förhindrar man hjärnblödning??? Naturligtvis inte utan föebyggande åtgärder. Hur kan man efter värmning kontrollera om risken för detta trauma föreligger???

Gjordes det???

Det vore mkt intressant att ta del av vilka kontroller som utförs efter värmning som helt normalt utförs efter genomfört lopp.

Så bara för att man inte skriver här så ofta så håller man inte travsporten högt....??!
Vad menar du med det uttalandet egentligen?

Alltså ...ärligt..är du den som ska fördöma ?

Att det är sorgligt när hästar dör i direktsändning är väl ingen som säger emot....

Jag fördömmer absolut inget,, det gör dagens spelare för det är till 90% vanliga medborgare som ser trav som ett spel och som en tjans till att vinna pengar (läs ATG:s marknadsföring)

Jag tycker absolut inte att det va sorgligt att denna häst dog i direktsändning,, snarare tvärt om!!! Det belyste travets verklighet och hade det inte skett i direktsändning så hade det för travets anseende fett gått bort..

Det jag tyckte va sorgligt va att denna häst inte dog "knall å fall" p.g.a. brusten artär/kroppspuls åder,(ja du såg själv och förstår säkert orsaken)

Att inte ens du som håller travet så högt kan hedra Immenso November:s tragiska öde till ngt possitivt i stället för att med näbbar och klor tjata vidare om fördömande är rent av tragiskt och uppvisar brist på respekt för samtliga dagens travhästar i både träning och tävling.

Immenso November uppvisade i dag det som i många fall lyckats dölja i både tränings och tävlings samanhang,, hedra denna individ i stället för att gå in i försvarställning.

Men skit i frivillighet eller inte och kom ut ur din bubbla.
Då är det betydligt fler hästar som dör i HAGEN än vad som gör under tävling.
Och du som verkar veta så mycket om statistik kan ju presentera hur många hästar PROCENTUELLT SETT som har dött under lopp de senaste, låt oss säga, 10 åren? Av de flera hundra som startar varje dag.
Du fattar ju liksom inte. Du väjer att fokusera på olyckorna och hänga upp dig på dem utan att se helheten.
Vi kan vara glada att det inte händer fler olyckor än vad det gör inom all hästsport anser jag.

Presentera statistiken. Sen kan vi snacka.

Sen undrar jag hur i helvete du hittar någon förskönande bild i mitt inlägg? VAR ser du att jag påstått att hästarna älskar att tävla?
Jag sa att trav inte är mer riskfyllt än nåt annat. Det var det enda jag ENS NÄMNDE om trav.

Sluta läs mellan raderna i allt som folk säger - när du inte ens kan tyda det som står i klartext. Annars måste du nog gå en kurs i hur man tolkar ett budskap. Du bara babblar om det som passar dig, och inte framkommer det något konkret trots långa långa inlägg. Det enda du vill säga är att vi är blinda och förskönar vår sport, detta även i inlägg där man inte ens nämner travet. Herregud.

Det är DU. DU och ingen annan, som inte respekterar Immenso. Detta genom att i en tråd som vill minnas honom - börjar käbbla om ditt eviga bladder.

Men fattar du inte att han förmodligen dog knall o fall men hjärtat fortsatte att slå en stund efter döden....vi får väl vänta några dagar så får vi säkert reda på orsaken...jag kan garantera att det inte var en felbalansering i allafall som din teori är :crazy:

Du är ju för fan dum i hela huvudet. Sluta tjafsa i åtminstone denna tråd som är tillägnad Immenso!

Vet du hur många lopp det körs varje år i Sverige och hur många hästar som dör under loppen?

Ta reda på det och sen kan du komma med ditt jävla snack. :mad:

Vad håller du egentligen på med ??????? Vad kommer balansering, i i detta sammanhang????????

INGENSTANS!!!

Det har ju inget med detta och göra. Sedan så tycker jag inte att du ska hålla på såhär som du gör.

En följdkommentar ang dina påhopp vad det gäller travet. Hyllar du kanske barrering på hopphästar, alla dessa steappelchans ( reserv. för stav fel) där de bryter benen och pinas fram till de avlivas. Eller dessa fälttävlanshästar som hoppar och slår över och även där skadas allvarligt.

Som så många andra påtalat så är det hundratals hästar som tävlas på en dag, och det är ibland som detta inträffar.

Fy skäms på dig med dina hemska uttalanden. Håll de för dig själva.

Det var ju bara tur och skönt att det var en erfaren kusk som kunde rädda det hela från en riktig olycka.

Känner med er alla runt lilla pållen.

Du är ju för fan dum i hela huvudet. Sluta tjafsa i åtminstone denna tråd som är tillägnad Immenso!

Vet du hur många lopp det körs varje år i Sverige och hur många hästar som dör under loppen?

Ta reda på det och sen kan du komma med ditt jävla snack. :mad:

hade inte kunnat säga det bättre själv!

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 503
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 265
Senast: Takire
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka