Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom gångerna som du var med när hästar störtade,togs inte skynket fram då?
Statistik över hästar som dött i samband med tävling finns från de senaste 15 åren, sedan 1994. Siffrorna baseras på de obduktionsrapporter som inkommit till STC:s veterinäravdelning efter vart och ett av dödsfallen.
Fram till och med juni hade under 2009 tre fall av travhästar som dött i samband med tävling inrapporterats under 2009. Totalt har 69 travhästar - både varm- och kallblod - dött i samband med tävling sedan 1994. I lördags blev Immenso November dödsfall nummer 70. Utöver detta har fyra galoppörer dött i samband med tävling sedan 1994.
- Det är inte bra att hästar dör i samband med tävling och varje enskilt dödsfall är en tragedi i sig, men satt i relation till hur många starter som görs varje år, cirka 100.000, är siffrorna inte speciellt höga, säger Stig Hägglund vid STC:s veterinäravdelning.
Vilka är de främsta dödsorsakerna?
- Det handlar i första hand om akut cirkulationssvikt, vilket i sin tur orsakas av olika typer av infektioner i hals och/eller svalg. När en häst med en dold infektion utför en maxprestation kan cirkulationssystemet helt enkelt sluta fungera, man kan säga att det "chockas" och lägger av.
Att dödsorsaken är aortaruptur, att ett större blodkärl brister, är inte alls lika vanligt som många kanske tror.
- Sedan 1994 har vi sett åtta sådana fall, av de 69 dödsfallen. Utöver det har vi sett tre fall där hästar dött av lungblödning, säger Stig Hägglund.
Dödsfall i samband med tävling (varm- och kallblodiga travare)
År - Antal döda
1994 - 1
1995 - 10
1996 - 4
1997 - 1
1998 - 1
1999 - 10
2000 - 6
2001 - 12
2002 - 2
2003 - 2
2004 - 7
2005 - 1
2006 - 4
2007 - 4
2008 - 1
2009 - 3*
*Till och med juni 2009. Immenso November är ej inräknad.
Är du psykolog nu också??
Alla sörjer på sitt eget sätt, det ska inte behövas att man ska få all fakta om hur offret dog osv upptryckt i ansiktet för att man ska kunna gå vidare, så ta ditt psykologisnack någon annanstans..
En sak coari, varför ger du aldrig oss statistiken på hästar som dött under lopp osv??
1. Därför att människan är så "funtad" att man inte kan genomgå sitt sorgearbete innan man fått fullständig klarhet upptryckt i ansiktet.
Följer du inte alls med i alla dagens mordutredningar och offrens frusturation i sitt sorgearbete när inte mördaren är fäld och alla fakta har redovisats??
2. Därför att med statestik kan man påvisa precis vad som helst,, det beror enbart på hur man statisktiskt bygger upp sin statestik på.
1. Därför att människan är så "funtad" att man inte kan genomgå sitt sorgearbete innan man fått fullständig klarhet upptryckt i ansiktet.
Följer du inte alls med i alla dagens mordutredningar och offrens frusturation i sitt sorgearbete när inte mördaren är fäld och alla fakta har redovisats??
2. Därför att med statestik kan man påvisa precis vad som helst,, det beror enbart på hur man statisktiskt bygger upp sin statestik på.
Tror du STC strutar i att redovisa en bunt bara för att det ska låta bättre?
Du delger orsaken sjäv men verkar ha mkt svårt för att förstå uppkomsten.
Läs detta ifrån din quote:
Vilka är de främsta dödsorsakerna?
- Det handlar i första hand om akut cirkulationssvikt, vilket i sin tur orsakas av olika typer av infektioner i hals och/eller svalg. När en häst med en dold infektion utför en maxprestation kan cirkulationssystemet helt enkelt sluta fungera, man kan säga att det "chockas" och lägger av.
Förklara sedan för mig hur denna statestik kan vara så påfallande hög när statestiken inte ger ngn klarhet i att detta inträffar under loppets sista 700 meter när hästens maxprestation tas ut.
Överladdad i startögonblicket??? Eller på ren svenska Icke i tävlingsmässigt skick.
Det betyder att det finns fler orsaker till dödsfall och Immenso kan väl antingen ha dött av ett av dem eller något annat...Att dödsorsaken är aortaruptur, att ett större blodkärl brister, är inte alls lika vanligt som många kanske tror.
- Sedan 1994 har vi sett åtta sådana fall, av de 69 dödsfallen. Utöver det har vi sett tre fall där hästar dött av lungblödning, säger Stig Hägglund.
Hur tror du ATG resonerar i dagsläget för att inte förlora spelarnas förtroende???
Tänk på att travsportens existerande bygger på spelarna och att Svensson på lördagar köper en "Harry Boj"
I just detta fall hade alla som spelade tur,, automatreserven vann.
Statistik över hästar som dött i samband med tävling finns från de senaste 15 åren, sedan 1994. Siffrorna baseras på de obduktionsrapporter som inkommit till STC:s veterinäravdelning efter vart och ett av dödsfallen.
Tackar också för länken. Men sedan undrar jag vad du menar att jag fördömer dina frågor och resonemang. Vilka frågor och vilka resonemang?
Citerat från dig:
"Man kan väl inte gärna i klartext gå ut med att säga att hästen hade en svag punkt men att man tjansade att balancera om den för att den skulle kunna starta.
Såg du inte vad som hände??? Såg du heller inte hur denna häst såg ut i provstarterna??
Mer "peppad" än någonsin är min uppfattning och det ger i alla fall mig (enligt erfarenhet ) om att ngt inte stämmer. (Läs: försöker fly från sin egen smärta)"
Det här uttalandet är ingen fråga eller resonemang. Det är ett konstaterande från dig utan att du har några som helst fakta annat än vad du sett på liven. Du har inte varit närmare hästen än TV soffan i lördags men kan ändå antyda att tränare och skötare vetat om att hästen var dålig på något sätt och ändå startat den med vissa "förändringar" gjorda, vilka de nu i din fantasi må vara.
Så där ska Ludde och alla andra runt omkring hästen som är ledsna och chockade få det nerkört i halsen att de medvetet startat en häst som ej varit i tävlingsmässigt skick pga fina pengar i loppet. Och det från en självutnämnd expert som inte ens var på plats...Att sedan någon ur kretsen runt hästen försöker berätta för dig att hästen inte visat några tecken på ohälsa varken tidigare eller under lördagen skiter du fullkomligt i... Har du överhuvudtaget tagit dig tid till att läsa det inlägget förresten? Det ligger som nummer 44 ifall du har tid. Jag tycker de var väldigt snälla ändå att ge dig ett sånt svar. Hade det varit min häst hade jag gjort allt för att leta upp dig och bett dig leverera dina "frågor och resonemang" mellan 4 ögon.
Angående skynket så har du redan fått bra svar där. Det är ingen skön syn att se en död häst dras in i en transport. Må hända du anser att publiken mår bäst i att följa dramat, men tror du kretsen runt hästen mår bra av publikens ögon. Men visst ja, det är inte deras känslor som verkar spela någon roll för dig.
Du tycker vi mörkar problemen i travsporten på det här forumet. Tro mig, jag ser många problem inom vår gren och håller med dig om en hel del du tagit upp tidigare men att anklaga personer som du har gjort i denna tråden är fruktansvärt. Och att sedan börja prata psykologi och humant beteende därefter...
Du tycker vi mörkar problemen i travsporten på det här forumet. Tro mig, jag ser många problem inom vår gren och håller med dig om en hel del du tagit upp tidigare men att anklaga personer som du har gjort i denna tråden är fruktansvärt. Och att sedan börja prata psykologi och humant beteende därefter...
Man kan väl inte anklaga varesig Ludde eller övriga inblandade som så noggrant förberätt denna häst inför starten.
Som jag förstod det så va det väl själva kusken som satt inne med den sista informationen..
Inget skit ska falla på J.T. Han är enligt mig en mästare som driver...Men va det bara jag som såg hur denna häst uppträdde strax innan start och vilken utrustning den gick med??
Hela tråden har spårat ur,, ingen vill analysera på själva grundproblemet utan endast försvara sporten..
Synd i alla fall för den som tråden i ursprung borde ha analyserats.
Man kan väl inte anklaga varesig Ludde eller övriga inblandade som så noggrant förberätt denna häst inför starten.
Som jag förstod det så va det väl själva kusken som satt inne med den sista informationen..
Inget skit ska falla på J.T. Han är enligt mig en mästare som driver...Men va det bara jag som såg hur denna häst uppträdde strax innan start och vilken utrustning den gick med??
Hela tråden har spårat ur,, ingen vill analysera på själva grundproblemet utan endast försvara sporten..
Synd i alla fall för den som tråden i ursprung borde ha analyserats.