Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Vem pratar om helt fri form? Vem pratar om slump? Vem pratar om att hålla hästen på plats med muskelkraft? Vem pratar om att inte rida hästen till formen?

Förtydligande - Eftergiften placerad längre bak än nacken.
[/QUOTE]

Svarar på alla dina frågor på en gång.....det är du som säger detta !!

Och nu tror jag att du slänger dig med egenhändigt påhittade termer.....eftergiften längre bak i nacken ?????? :rofl: :rofl:

Det var nog det bästa jag sett på buke :rofl:

Men snälla lilla du, läs mina inlägg igen.

Det jag pratar om är en naturligt korrekt form. En form som hästen själv har utvecklat genom årtusenden och som den därför måste vara bäst anpassad för att "arbeta" i.
[/QUOTE]

Men hallå....är du riktigt sann ????

Hävdar du att hästen själv har utvecklat en form så den klarar av att bära oss naturligt och själv bära mer vikt på bak....har den själv tränat på detta i årtusenden......:eek:

Detta har jag oxå svarat på tidigare, ett par gånger tror jag. (Jag vill inte säga det igen, men man kan nog dra en viss slutsats om din förmåga att inte (vilja?) förstå trots att jag skriver samma sak om och om igen.)
Formen är i stort sett densamma, men vikten måste placeras något längre bak när ryttaren kommer upp. Det är därför det är så viktigt att rida framför lod, eftersom det underlättar för hästen att trampa under sig.

Hävdar du att hästen själv har utvecklat en form så den klarar av att bära oss naturligt och själv bära mer vikt på bak....har den själv tränat på detta i årtusenden......:eek:
[/QUOTE]

Till equiform !!

Svara på frågan...är detta något hästen själv kan och har tränat på i årtusenden ?

Equiform skriver:
"Det jag pratar om är en naturligt korrekt form. En form som hästen själv har utvecklat genom årtusenden och som den därför måste vara bäst anpassad för att "arbeta" i. Den naturligt samlade formen är inte på något sätt mindre jobbig för hästen, ett helt ridpass t ex. Men hästen fördelar "arbetet" över musklerna bättre och mer effektivt.

Förtydligande - Eftergiften placerad längre bak än nacken."

Svar på första stycket - Visst, det ligger mycket i vad du säger. Men det händer saker med hästen när man sätter en belastning på dess rygg. Dressyren är en skolning och träning för hästen så att den kan bära oss utan att själv ta skada. Ryttaren ska också träna och öva upp sin balans och timing och känsla och skicklighet så att h*n kan rida med följsamhet och en precis inverkan. INTE lätt! Finns många ridmästare som säger att de börjar förstå sammanhangen när de är 80 eller liknande... :crazy: man har ju ett slag kvar...
Den oridna hästen kan inte bära oss rätt, den har ju ingen träning!

Och vad gäller förtydligandet om eftergiften - Om du skulle fråga mig skulle jag säga att hela hästen ska vara eftergiven, inte bara i nacken eller bakom nacken.

Eftergiften i munnen måste komma först, sen i halsen och sen i nacken. Börjar du i nacken knäpper hästen av med låst mun... men vi kanske pratar om samma sak, vad vet jag? Svårt att uttrycka sig alldeles precist med bara ord och ingen häst att visa med!

Men det händer saker med hästen när man sätter en belastning på dess rygg. Dressyren är en skolning och träning för hästen så att den kan bära oss utan att själv ta skada. Ryttaren ska också träna och öva upp sin balans och timing och känsla och skicklighet så att h*n kan rida med följsamhet och en precis inverkan. INTE lätt! Finns många ridmästare som säger att de börjar förstå sammanhangen när de är 80 eller liknande... :crazy: man har ju ett slag kvar...
Den oridna hästen kan inte bära oss rätt, den har ju ingen träning!

Och vad gäller förtydligandet om eftergiften - Om du skulle fråga mig skulle jag säga att hela hästen ska vara eftergiven, inte bara i nacken eller bakom nacken.

Ja men precis :bow: Det kan jag helt instämma i.

*kl*
Det finns användare som åter igen borde LÄSA FORUMREGLERNA och samtidigt tänka till innan inläggen skrivs.

/B_A_L, moderator

Jag är själv både tävlingsryttare och domare. Jag tror vi alla är överens om att på alla tävlingsplatser i landet finns det både ryttare och domare som inte följer "handboken". Vad gäller ryttarna får vi hoppas att de har som målsättning att komma vidare med sin ridning. Alla är vi barn i början eller hur? Även om man ibland skulle önska mer välridande ryttare så tycker jag det är lite väl mycket att kalla ostadiga händer och skänklar för hästmisshandel.
.

Em ostadighand är inte misshandel. Självklart rider man inte perfekt från början och är man på L:B nivå har man troligtvis en hel del att lära fortfarande. MEN det är ingen ursäkt till att medvetet (för här handlade det inte om ryttare som höll balansen i tygeln) slita hästen i munnen för att man tror sig vara duktig nog att lära hästen "gå på tygel".

Haha...ja jag var rätt upprörd då jag kom hem...har lugnat mig lite nu.

*kl*
Det finns användare som åter igen borde LÄSA FORUMREGLERNA och samtidigt tänka till innan inläggen skrivs.

/B_A_L, moderator

Hmm....jag antar att din varning var menat till mig men vad ska man göra när jag i diskussioner med Equiform ideligen och så ofta hamnar i diskussioner där E lämnar frågor obesvarade och lämnar, loggar ut innan vi utrett och jag förstår vad h*n menar ?????

Är det rätt och riktigt att slänga ur sig begrepp eller personliga tolkningar utan att förklara i nästan varje tråd där diskussioner börjas ? bara logga ut och skita i det .....

Finns det någon skriven forumregel att vara så pass hövlig att besvara frågor som förtydling i en diskussion så man får en chans att komma vidare och förstå ?

Sen att diskussionen känns rätt så misserabel från början då E tycker hela tävlingssverige sågar sina hästar i munnen och rider sina hästar i en helt fel form hör faktist till saken !!

Känns så trist att det alltid ska sluta med att du får komma in med varningar men fullt förståligt men kan du förstå min frustration eller kommer det bli så att en del blir bannade när frustrationen blir för stor.....

det är en stor skillnad på tävlingsform och hemmavid med arbetsform !
Vill helt fredligt komma med en undran!

Borde det eg behöva vara så stor skillnad?
Om dressyren är stärkande, lösgörande och positiv för hästen, måste vi då lägga tävlingsformen på hyllan då vi kommer hem och modellera om hästens form för att klara att ridas dagligen tills nästa tävling?

Min önskan är iaf att alltid försöka få hästen att arbeta i en form som bygger upp styrka och kan bära upp min vikt utan att överbelasta kroppen så den går sönder, både samlad och låg och längd form.

Självklart menar jag inte att man rider under tävlingsmässiga former, mängd och intensitetsmässigt, men en riktigt samlad form bör man väl kunna arbeta i hemma om den är riktig fysiologiskt. Givetvis uppblandad med lösgörande övningar.
Menar du med ovanstående citat att hästen helt enkelt inte mår bra (blir stärkt) av att ridas i den form man ser på tävling eller är det jag som inte snappar upp hela resonemanget?

Kan ni läsa mitt inlägg utan att ha de röda arga glasögonen på, och förklara hur ni tänker om tävlingsform vs träningsform?!

När jag har tittat på duktiga ryttare hemma hos dem, har inte formen på mitten av passet skiljt sig från tävlingsformen.
Borde vara klart som korvspad att man rider den även hemma för att inte rider man så mkt annorlunda på tävling.

Såg gamla Caprice som hellre gjorde alla "krusiduller" istället för tråkigt lösgörande arbete.

Jag ser det som så:
Tävlingsformen är ju resultatet av träningen - inte ett självändamål egentligen.

Alltså går all träning ut på att sträva mot att häst och ryttare plättlätt ska orka med en form där hästen är helt lösgjord och självbärig --> tävlingsform.
På vägen får man dock acceptera/välja olika avvikelser, som tex att arbeta mkt låg och rund för att lösgöra hästen - men målet är fortfarande den självbäriga lösgjorda hästen.

Sen blir ju allt som man gör på vana just lite "avslaget" (helt fel ord eg men jag hittar inget bättre ft) och på tävlingsbanan vill man få hästen att tända till lite extra - då vill man kunna plocka upp och ihop lite till och sätta ytterligare lite tryck i hästen. Gör man det hemma jämt och ständigt avtar ju effekten lite och hästen ser ut att gå på rutin även på tävlingsbanan.
Men det handlar ju om små marginaler, jag rider oftast ngn bit av träningspasset i samma form som på tävling - men inte hela tiden.

Vad bra du skrev igen.
Ska nog tänka efter lite mer om anledningen;)

Som jag ser det finns en träningstrappa med samling som högst, djup & rund och lägst låg & lång fast med jämnvikt.

För mig ser jag all statiskt arbete dålig för motivationen och i sig nedbrytande.

Andvänder mig av hela träningstrappan vid varje träningstillfälle beroeende av hur styrkan, muskelaturen ser ut för att kunna bygga så bra som möjligt och för att behålla arbetsglädjen och inte förta och överanstränga.

Är ute efter den dynamiska arbetet för muskelaturen där spänning - avslappningen i sig syresätter och då bygger upp.

Måste finnas variation men alltid med ryggverksamhet. Det är ganska naivt och faktist brist på kunskap att tro att man sitter och tränar med nacke som högsta punkt jämnt !

Ds: äger inga röda glasögon ;) ...däremot svarta :D

Senast ändrad:

Så är det nog med hästarna många gånger, tycker jag. Dom gillar
att kunna rörelser och sen tycker dom det där grund med lösgörande är "onödigt".

Prince Fair och DM: Klokt skrivet. :bow:

Jag tänker att det handlar om att variera kraven också, under ett längre träningspass, man rider inte på max alltid, precis som en människa (idrottare) inte utför maxprestationer hela tiden när de tränar. Sen är det klart att det är skillnad om man pratar om tävlingsform för LB eller GP.

Senast ändrad av en moderator:

Som jag ser det finns en träningstrappa med samling som högst, djup & rund och lägst låg & lång fast med jämnvikt.

För mig ser jag all statiskt arbete dålig för motivationen och i sig nedbrytande.

Andvänder mig av hela träningstrappan vid varje träningstillfälle beroeende av hur styrkan, muskelaturen ser ut för att kunna bygga så bra som möjligt och för att behålla arbetsglädjen och inte förta och överanstränga.

Är ute efter den dynamiska arbetet för muskelaturen där spänning - avslappningen i sig syresätter och då bygger upp.

Måste finnas variation men alltid med ryggverksamhet. Det är ganska naivt och faktist brist på kunskap att tro att man sitter och tränar med nacke som högsta punkt jämnt !

Ds: äger inga röda glasögon ;) ...däremot svarta :D

Så det är bara nacken som definierar "tävlingsformen" ?

Nja, trycket jobbar man ju även på hemma, det kräver mycket styrka för att kunna utföra rörelser med tryck, det är inget man bara plockar fram på tävlingsbanan.
I övrigt är jag helt med dig.:)

Den stora skillnaden med ridningen hemma och den på tävlingsbanan, tycker jag, är att man på hemmaplan tänjer gränserna lite mer. Man böjer mer, man rider på fler/färre spår i rörelser t.ex, man lägger i olika former, man stretchar och helt enkelt vill få en så mjuk häst som möjligt. Detta gör man ju till viss del även på framridningsbanan...
När man väl rider sitt program ska allt se snorlätt och man rider till punkt och pricka efter regelboken.:banana:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 051
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!