Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.
Och hur menar du nu ? skulle jag rida öt ?
Och hur menar du nu ? skulle jag rida öt ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så i lod är enligt TR såsom Equiform beskriver?
Var och bevittnade en dressyrtävling igår ihop med min syster.
- Har inte läst bakgrunden, så lämnar denna del utan kommentar.De inläggen som gällde "2-3 kotan" har jag redan (rodnande) konstaterat att de var lite vimsiga. Jag menade eftergiften i en lägre form, men fortfarande med undertramp.
Har inte svenska TR här, men internationella säger ungefär samma sak. Man beskriver hur det skall vara. Inte felen, som öt eller bakom hand.
Artikel 401, sjätte stycket:
6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout.
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.
Med andra ord, halsen rest och välvd - hur mycket beroende på utbildningsgrad och längning eller samling.
Acceptans av bettet med en lätt och mjuk kontakt.
Huvudet i stadig hållning - med lösgjord nacke som högsta punkten på halsen (neck = hals, poll = nacken) och med huvudet som regel något framför lodlinjen.
Inget motstånd skall bjudas ryttaren.
- Är det vad Equiform beskriver så är det rätt enligt TR.....
Sen finns det sätt att TRÄNA som avviker från det man vill se på tävlingsbanan, men som är helt ok och leder till en genomgymnastiserad och glad häst.
Det har hon redan svarat på i en annan tråd - 95% sågar ner hästarna på tygeln och det är tävlingsryttarna, buskryttarna rider hundra ggr bättre på sina bakgårdar och i dikena.
Avataren visar ungefär en grundform med nosen framför lod och med naturligt undertramp.