Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

fast det verkar lite väl otroligt att (minst) halva startfältet i en tävling (ca 30 starter) skulle rida för samma tränare tycker jag ;)

Det var uppenbart att de ostadiga skänklarna i minst 90% av fallen berodde på att ryttaren satt 1 dm ovanför sadlen pga bristande egen balans/styrka samt bristande el obefintlig eftergift och framåtbjudning hos hästen.

Jag är själv både tävlingsryttare och domare. Jag tror vi alla är överens om att på alla tävlingsplatser i landet finns det både ryttare och domare som inte följer "handboken". Vad gäller ryttarna får vi hoppas att de har som målsättning att komma vidare med sin ridning. Alla är vi barn i början eller hur? Även om man ibland skulle önska mer välridande ryttare så tycker jag det är lite väl mycket att kalla ostadiga händer och skänklar för hästmisshandel.
Domarna har ju liten makt över hur ryttarna visar sina hästar vid just det tillfället,men domaraspekten är intressant. Jag kan hålla med dig till viss del, huruvida vad som ska premieras och inte. Jag var nyligen på den årliga domarträffen och även där blev det heta diskussioner om bla. vad som är en korrekt sits eller form (precis som här på Buke!) Dressyr är och förblir en bedömningssport och hur mycket det än svider ibland, så får vi nog helt enkelt acceptera att ibland har den aktuella domaren en helt annan syn på saken.
Däremot kan väl jag fundera på ibland, att jag tycker att domarna skulle ha större krav på sig att följa med i sportens utveckling, men även att ständigt utveckla sin egen ridning. Vi har domare i vårt distrikt som för många år sedan lånade MSV-hästar och med nöd och näppe red ett godkänt program för att få gå domarutbildningen - och sedan dess inte ridit själv. Givetvis betyder det inte att vederbörande är dåliga domare, men det kan vara en intressant aspekt i diskussionen runt domares utbildning och kompetens.

Nej...det är sant- inte troligt att alla kan rida för denna men det är skrämmande vilka negativa effekter en tränare kan bistå sina elever.

hmm undrar om jag vet vilken domare det är...
Det finns iaf en härikring som helst vill att man ska rida med huvudet (hästens alltså ;)) mellan frambenen för att få bra poäng. men har ingen aning om hur domaren i fråga rider själv.

Jag gav dig en del frågor.....jag har nu sett ett mönster från dig att du låter frågor bli obesvarade och jag tycker det är väldigt ohövligt och otrevligt sätt att diskutera på !!!!

Har inte svenska TR här, men internationella säger ungefär samma sak. Man beskriver hur det skall vara. Inte felen, som öt eller bakom hand.

Artikel 401, sjätte stycket:

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout.
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Med andra ord, halsen rest och välvd - hur mycket beroende på utbildningsgrad och längning eller samling.
Acceptans av bettet med en lätt och mjuk kontakt.
Huvudet i stadig hållning - med lösgjord nacke som högsta punkten på halsen (neck = hals, poll = nacken) och med huvudet som regel något framför lodlinjen.
Inget motstånd skall bjudas ryttaren.

- Är det vad Equiform beskriver så är det rätt enligt TR.....

i lod är enligt TR såsom Equiform beskriver?

Då är det inte E-s form då hon vill ha 2-3-dje kotan högst och mkt framför lod.....dvs fri form

Var och bevittnade en dressyrtävling igår ihop med min syster.

:rofl: Måste bara säga att formuleringen "bevittnade en dressyrtävling" verkligen understryker att det måste ha varit en fruktansvärd syn... Som en brottsplats ungefär! Hoppas att nästa besök på en tävlingsplats blir trevligare. Det är i alla fall en intressant frågeställning du tar upp!

De inläggen som gällde "2-3 kotan" har jag redan (rodnande) konstaterat att de var lite vimsiga. Jag menade eftergiften i en lägre form, men fortfarande med undertramp.

I en låg form så hamnar eftergiften i nacken längre bak än vid samling i högre form. Enligt den gamla tävlingsdressyren så skulle eftergiften vara så nära huvudet/nacken som möjligt, även i låg klass. Det var det jag tyckte var konstigt, eftersom det krävs lite utbildning och styrka för att hästen ska orka ha eftergiften i nacken så långt fram.

Om lodplanet i TR benämns som "lodplanet som utgörs av framsidan av huvudet"/nosryggen o s v, så måste ju det innebära att framför lod enligt TR är öga-mungipa i lod - vilket leder till den form som jag förespråkar.

Senast ändrad av en moderator:

Har du ändrat dig nu ? du vill väll ha formen som din avater visar som är mkt framför lod och som kan defineras som fri form....en form som hästen själv väljer som innebär att du inverkar lika med 0

Avataren visar ungefär en grundform med nosen framför lod och med naturligt undertramp. Detta har Dressyrmupp läst flera gånger tidigare i flera andra inlägg i flera andra trådar.

Och ja, ungefär som du säger; I o m att hästen väljer den här formen självmant så behöver inte ryttaren inverka på samma sätt som ryttaren behöver göra för att framkalla en form som hästen aldrig skulle välja själv. Ganska självklart i mina ögon.

Alltså en form du vill ha....men hur kan du samla, lägga över vikt på bakbenen utan att inverka ?

Vad sägs att svara på tidigare ställda frågor ....

Men hur samlar sig hästen fysiologiskt effektiv ?

och hur kan du samla utan att bygga upp den energi som behövs ?

Och vad menade du med att kasta sten i glashus....vad hade jag med detta att göra ?

Så där allmänt bekänner jag mig till den "gamla goda dressyren"...jag tycker att man ska hålla sig till det som står i TR. Sen finns det sätt att TRÄNA som avviker från det man vill se på tävlingsbanan, men som är helt ok och leder till en genomgymnastiserad och glad häst.

MEN, när jag läser Es inlägg så begriper jag inte vad som menas!

De inläggen som gällde "2-3 kotan" har jag redan (rodnande) konstaterat att de var lite vimsiga. Jag menade eftergiften i en lägre form, men fortfarande med undertramp.
- Har inte läst bakgrunden, så lämnar denna del utan kommentar.

[/QUOTE]I en låg form så hamnar eftergiften i nacken längre bak än vid samling i högre form. Enligt den gamla tävlingsdressyren så skulle eftergiften vara så nära huvudet/nacken som möjligt, även i låg klass. Det var det jag tyckte var konstigt, eftersom det krävs lite utbildning och styrka för att hästen ska orka ha eftergiften i nacken så långt fram.[/QUOTE]
- Orka ha eftergiften i nacken så långt fram????? Nacken sitter på ett ställe, om den är eftergiven eller ej.

[/QUOTE] Om lodplanet i TR benämns som "lodplanet som utgörs av framsidan av huvudet"/nosryggen o s v, så måste ju det innebära att framför lod enligt TR är öga-mungipa i lod - vilket leder till den form som jag förespråkar.[/QUOTE]
- Hästen skall ridas till formen. Inte hamna där av en slump. Det gäller båda ytterligheterna. Helt fri form har ingen sökning mot bettet som aktiverar hästen, och att hålla hästen på plats med muskelkraft är helt emot dressyrens princip.

Känns skönt att se att det är fler än jag som inte begriper något :o

Känns ibland som man är mindre vetande och har missat en grundtanke som E tycker sig ha utan att för den delen inverka ö.h.t......om hästen själv får välja liksom.....

Har inte svenska TR här, men internationella säger ungefär samma sak. Man beskriver hur det skall vara. Inte felen, som öt eller bakom hand.

Artikel 401, sjätte stycket:

6. In all the work even at the halt, the horse must be “on the bit”. A horse is said to be “on the bit” when the neck is more or less raised and arched according to the stage of training and the extension or collection of the pace, accepting the bridle with a light and soft contact and submissiveness throughout.
The head should remain in a steady position, as a rule slightly in
front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.

Med andra ord, halsen rest och välvd - hur mycket beroende på utbildningsgrad och längning eller samling.
Acceptans av bettet med en lätt och mjuk kontakt.
Huvudet i stadig hållning - med lösgjord nacke som högsta punkten på halsen (neck = hals, poll = nacken) och med huvudet som regel något framför lodlinjen.
Inget motstånd skall bjudas ryttaren.

- Är det vad Equiform beskriver så är det rätt enligt TR.....

Nope.. inte så vitt jag förstår..

[/QUOTE]I en låg form så hamnar eftergiften i nacken längre bak än vid samling i högre form. Enligt den gamla tävlingsdressyren så skulle eftergiften vara så nära huvudet/nacken som möjligt, även i låg klass. Det var det jag tyckte var konstigt, eftersom det krävs lite utbildning och styrka för att hästen ska orka ha eftergiften i nacken så långt fram.[/QUOTE]
- Orka ha eftergiften i nacken så långt fram????? Nacken sitter på ett ställe, om den är eftergiven eller ej.

[/QUOTE] Om lodplanet i TR benämns som "lodplanet som utgörs av framsidan av huvudet"/nosryggen o s v, så måste ju det innebära att framför lod enligt TR är öga-mungipa i lod - vilket leder till den form som jag förespråkar.[/QUOTE]
- Hästen skall ridas till formen. Inte hamna där av en slump. Det gäller båda ytterligheterna. Helt fri form har ingen sökning mot bettet som aktiverar hästen, och att hålla hästen på plats med muskelkraft är helt emot dressyrens princip.[/QUOTE]

Vem pratar om helt fri form? Vem pratar om slump? Vem pratar om att hålla hästen på plats med muskelkraft? Vem pratar om att inte rida hästen till formen?

Det jag pratar om är en naturligt korrekt form. En form som hästen själv har utvecklat genom årtusenden och som den därför måste vara bäst anpassad för att "arbeta" i. Den naturligt samlade formen är inte på något sätt mindre jobbig för hästen, ett helt ridpass t ex. Men hästen fördelar "arbetet" över musklerna bättre och mer effektivt.

Förtydligande - Eftergiften placerad längre bak än nacken.

Det har hon redan svarat på i en annan tråd - 95% sågar ner hästarna på tygeln och det är tävlingsryttarna, buskryttarna rider hundra ggr bättre på sina bakgårdar och i dikena.

:rofl: :rofl: :rofl:

Avataren visar ungefär en grundform med nosen framför lod och med naturligt undertramp.

Men du vi har redan konstaterat att den travar fram och galopperar bak:confused: Är det önskvärt och vad är det för form i din värld?
Hur kan du påstå att det skulle handla om ett "naturligt undertramp":confused: Snälla rara, jag vill inte vara på dej hela tiden men du måste förstå att det blir obegripligt, mycket av det du skriver.:crazy: Driver du med oss? Jag tror det.

I min värld slafsar hästen omkring i hagen lite halvengagerat som hästar kan göra, knappast med något undertramp direkt som utmärkande.:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?