Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Hagformen visar en spänd häst som dessutom är ganska överbyggd,

Fast vänta nu. Var det inte så att ditt exempel (den numera välkända avataren) var det också och den är ju ok för dej:confused:

Den var ju överbyggd skrev du nånstans som ursäkt för att rumpan var lite väl hög:smirk: Jag minns det väl för jag svarade dej ang det.

KL
Jag känner att jag måste ut med kameran och busa upp grabbarna i hagen. För att sedan analysera lite form. Jag vill påstå att i lek och dominansövningar samlar de sig ganska rejält tills svetten lackar.
Den hästen i frihet du visade Mackan var nog en siluett av mitt arabsto i hagen!! Huga så hemskt hon rör sig. Men jag vill påstå att kallbloden med bättre fysik och mindre krämpor rör sig mer som grundformen i trav som kom efter.

I lekarna visar de upp ganska fina grejor uppblandat med utfall och ökningar.

Kul om kameran kunde fånga något av värde!

KL

Nu var det jö inte hästars fria form denna tråd handlade om och personligen ser jag ingen mening med att diskutera och eller jämföra den fria formen och den form och viktfördelning hästen har med ryttare på ryggen....

Fast vänta nu. Var det inte så att ditt exempel (den numera välkända avataren) var det också och den är ju ok för dej:confused:

Den var ju överbyggd skrev du nånstans som ursäkt för att rumpan var lite väl hög:smirk: Jag minns det väl för jag svarade dej ang det.

Ibland förstår jag inte hur ni orkar hitta på eller och omformulera gamla påhopp (som jag redan förtydligat ett flertal gånger) att diskutera/motargumentera om.

Jag anser inte att den hästen är spänd, men den är inte heller extremt lösgjord för att få fram den sk "cirkelenergin" som vissa, men inte jag, eftersträvar - om det är det du menar. Med ungefär den
muskelaktion som avataren har, kan iaf jag lätt föreställa mig att det skulle vara lätt att få den "energin" till "hela muskelkedjan på tygeln".

Jaha, att den är överbyggd skrev jag bara för att förtydliga (för dem som inte vet det) att det inte är höjden på rumpan som avgör om vikten är förflyttad bakåt, utan om länden är välvd. Det brukar vara ett säkert tecken på att korset är åtminstone något sänkt = undertramp, d v s om inte hästen går i en väldigt låg form, för då är det stretching och inte samling.

(och ja, jag ska byta avatar, men väntar på lite fint vårväder - för att fotona inte ska bli så mörka.)

Kl
Lusidor

Vad kul att även dina hästar samlar sig i hagen ibland!

Knapplån.

Är förvånad att ingen moderator kommenterat över ur off topic detta hamnat. Vill ni diskutera hästars form i hagen kan ni väl starta en ny tråd på lämplig plats?

Knapplån.

Är förvånad att ingen moderator kommenterat över ur off topic detta hamnat. Vill ni diskutera hästars form i hagen kan ni väl starta en ny tråd på lämplig plats?

Moderatorn har en sjuk häst som tagit hela kvällen i anspråk. Ber om ursäkt för att jag ägnar min fritid åt detta.

håller med om att det är svårt att förstå hur vissa domare dömer ibland även om 58% inte var något överdrivet bra betyg om ryttaren ifråga red vägarna rätt osv.

har tidigare varit på en dressyrtävling där en kille som var med och red, och det såg verkligen förskräckligt ut från läktaren och han vann, trots många andra duktiga ryttare i klassen.samma dommare dömer ofta upp ekipage från sin egen klubb som hon själv är tränare för.
Så jag kollar alltid upp vilken domare som dömer tävlingen innan jag anmäler mig så slipper jag bli irreterad på konstiga domslut av henne iaf.

Hur kan du kolla upp det innan du anmält dig?
Klubben anger ju inte domare förrän i ryttarmeddelandet...

Det verkar inte bättre än att det är sånt som dressyrdommarna vill se...
Jag var själv med på en klubbdressyr i höstas, det gick hur fint som helst, vi var verkligen samspelta. Men i protokollet står det, "Hästen är mjukt på tygeln. Rid inte så försiktigt. Sitt i sadeln med omslutande skänkel. Nu ser det ut som om hästen har kommandot." Dommaren vill alltså kunna SE hjälperna, i TR har jag för mig att det står någonting om att hjälperna ska vara så små som möjligt...
Jag kan väl säga att poängen inte var så dålig (57,7%) men kritiken känns inte bra..
Nä... det var sista gången jag tävlade dressyr...tråkigt att man inte får berömm för att man kan rida med osynliga hjälper. Ush vad arg och besviken man blir!!:devil:

Nej, domaren vill inte se hjälperna. Däremot vill de se på hästen och rörelsernas utförande att ryttaren inverkar på rätt sätt. Det ska vara tydligt att det är ryttaren som bestämmer vart man är på väg, så att det inte är en slump att rätt sak hamnar på rätt plats.

Många "åker häst" och tror att de ger fina och osynliga hjälper, när de i själva verket knappt ger några hjälper alls (och hästarna lufsar runt, ofta med spånet i moln kring hovarna - mkt vanligt fenomen spec i lägre klasser).

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat