Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Ja självklart, men det där _extra_ trycket kan man inte "slösa på" hemma jämt och ständigt - då blir det ju inget extra kvar liksom...

Självklart menar jag inte att man rider under tävlingsmässiga former, mängd och intensitetsmässigt, men en riktigt samlad form bör man väl kunna arbeta i hemma om den är riktig fysiologiskt. Givetvis uppblandad med lösgörande övningar.
Menar du med ovanstående citat att hästen helt enkelt inte mår bra (blir stärkt) av att ridas i den form man ser på tävling eller är det jag som inte snappar upp hela resonemanget?

Självklart rider man hästen även på hemmaplan i samlande tävlingsform, men med ett bredare register och mer varierat i intensitet.

Inte konstigare än att du inte springer maraton till vardags hemma, även om du ska ställa upp i ett. Eller att du varierar maratonträningen med låg-intensitet springande, styrke och låg-inpakt arbete på hemmaplan, och sen springer du för fulla krut dagen D.

delvis kL
Tack för rediga svar!:)
Ni svarar som jag också trodde ni menar. Ville bara förtydliga om man menar att tävlingsformen skulle vara så "extrem", krävande, eller på annat sätt ha sådana negativa effekter att man väljer att rida den så lite som möjligt i träning.
Men som jag eg kanske förstod rider man den hemma i den mån hästen utför den utan bekymmer och tänjer sina gränser (provokation)i syfte att stimulera uppbyggnad, och varvar med annan form (vila) i syfte att läka och bygga upp.
Då något krånglar använder man sig av andra former i större utsträckning för att gymnastisera och komma åt problemområden. Som väl de flesta hästar likssom idrottare har, ibland mer än annars.

Måste finnas variation men alltid med ryggverksamhet. Det är ganska naivt och faktist brist på kunskap att tro att man sitter och tränar med nacke som högsta punkt jämnt !
Ryggverksamheten o annat basic förstod jag ska finnas alltid närvarande. Förstår inte det med nacken bara, har jag påstått att man alltid ska rida med den högst?
och som malingbg frågar, är det din definition på tävlingsform?? Det låter väldigt förenklat och kan misstolkas..

Jag har trillat dit själv och ska bättra mig:o , men kan störa mig på att det är så lätt att kalla andras åsikter för okunskap utan att alls veta något om varandra. Om någon här tex påstår att det är det enda rätta att rida med nacken högst jämt, är det då en okunnig person, eller har ni bara olika åsikter i frågan?
Att dra dessa snabba slutsatser om okunskap, det är vad jag brukar haka upp mig på visar okunskap. (o sådant är nog vad jag själv råkat attakera i upprördhet)
Ta inte illa upp, men sådana kommentarer kan reta gallfeber på mig och säkert den som får dem till svar!:eek:

Nja, här håller jag inte med dig. Trycket man jobbar upp, spänner bågen eller hur man nu vill uttrycka det är inte något ransonerat, det kan man plocka fram närsomhelst.
Kan hålla med att man inte maxar ökningar t.ex hemma, det räcker ju att träna lite mellantravvariant hemma och mer isf för att få in-&utgång så bra som möjligt...
Tryck för mig är t.ex att gå in i en öppna, och be om mer tryck, så osynligt som möjligt, hästen tar i lite extra. Det är snarare viktigt att träna på det hemma för annars kan det lätt bli missförstånd på tävlingsbanan (med galoppinslag eller taktfel som resultat tex).
Mvh Malin

Jag har trillat dit själv och ska bättra mig:o , men kan störa mig på att det är så lätt att kalla andras åsikter för okunskap utan att alls veta något om varandra. Om någon här tex påstår att det är det enda rätta att rida med nacken högst jämt, är det då en okunnig person, eller har ni bara olika åsikter i frågan?
Att dra dessa snabba slutsatser om okunskap, det är vad jag brukar haka upp mig på visar okunskap. (o sådant är nog vad jag själv råkat attakera i upprördhet)
Ta inte illa upp, men sådana kommentarer kan reta gallfeber på mig och säkert den som får dem till svar!:eek:

Om jag ska svara för mig själv runt detta så är anledningen till att min irritation väcks emellanåt när påståenden om tävlings dressyr som är grova och föraktfulla kommer från användare som a) ej tävlar själva och b) tydligt förkunnar att de är emot ALL tävlingsdressyr till 95% och uppåt. Återigen så förstår jag då inte vad dessa personer envisas att göra i tävlingsdressyrens trådar, se forumregler. Jag ser inte skillnaden mellan dessa förekomster och om jag själv skulle gå in på tex Western och leta trådar att spy galla och förakt i, då jag inte har så stor respekt för just westernridning. det känns liksom överkurs och som sagt, forumregler dessutom.

Jag vill betona att jag inte upplever just dig som jag nu beskriver här, även om du uttryckt en del "fördomar" så upplever jag dig som att du är genuint intresserad av att vända och vrida på det hela och öppen för svar du inte hade tidigare ocn nya infallsvinklar. Ville bara allmänt bemöta din fundering med en möjlig förklaring, som iallafall är min förklaring till stor irritation emellanåt.

Inte konstigare än att du inte springer maraton till vardags hemma, även om du ska ställa upp i ett.

Jo, fast om man håller fast vid grundtanken att dressyr är till för hästen, ska vara positiv och stärkande, även tävlingsdressyr, så ville jag ha en förtydling av varför man inte skulle använda den i stor utsträckning hemma, givetvis uppblandat med annan form, som man gör på framridningen och nedvarvningen på tävling.

(nu har ni ju redan förklarat att ni rider den men med lägre press:idea: )

Så om man blandar ihop framridningen, programmet, nedvarvningen och vilan efter en tävling så det passar hästens dagsform, så kan man jämföra det med ett pass hemma?!. I alla fall FORMEN inte mängden.

Att jämföra dressyr med maraton var lite missvisande i mina ögon, för det är väl rent ut det mest nedbrytande man kan ägna sig åt. Och så nedbrytande ska väl inte tävlingsdressyr vara?

Om jag ska svara för mig själv runt detta så är anledningen till att min irritation väcks emellanåt när påståenden om tävlings dressyr som är grova och föraktfulla kommer från användare som a) ej tävlar själva och b) tydligt förkunnar att de är emot ALL tävlingsdressyr till 95% och uppåt. Återigen så förstår jag då inte vad dessa personer envisas att göra i tävlingsdressyrens trådar, se forumregler. Jag ser inte skillnaden mellan dessa förekomster och om jag själv skulle gå in på tex Western och leta trådar att spy galla och förakt i, då jag inte har så stor respekt för just westernridning. det känns liksom överkurs och som sagt, forumregler dessutom.

Jag vill betona att jag inte upplever just dig som jag nu beskriver här, även om du uttryckt en del "fördomar" så upplever jag dig som att du är genuint intresserad av att vända och vrida på det hela och öppen för svar du inte hade tidigare ocn nya infallsvinklar. Ville bara allmänt bemöta din fundering med en möjlig förklaring, som iallafall är min förklaring till stor irritation emellanåt.
OK, förstår frustrationen!
har sagt samma sak inne på barock!:) Men det är roligt att få svar på varför folk gör saker på ett visst sätt även om man inte vill lära sig det själv!
Diskussioner mellan absolutister är ju sällan givande!!:smirk: .

Så om man blandar ihop framridningen, programmet, nedvarvningen och vilan efter en tävling så det passar hästens dagsform, så kan man jämföra det med ett pass hemma?!. I alla fall FORMEN inte mängden.

Jag kan bara svara för mig själv. JA. Ett vanligt ridpass hemma ser ut som du beskrivit ovan. Då har jag en häst utan några särskilda problem dock och hon har fantastisk framåtbjudning och behöver inte träna så mycket på att förbättra sina gångarter. Hon ska bara stärkas egentligen.
Jag rider i stort sett varje dag. Ser det som ett konstant muskeluppbyggnadsjobb där målet är att hon ska vara lugn, harmonisk, samspelt med mig och att hennes kropp ska vara så uppbyggd att arbetet för henne blir ganska lätt.
En-två dagar i veckan maxar jag arbetet lite mer och dagen efter går arbetet mer ut på att ta hand om ev träningsvärk och en sådan dag jobbar jag mer på samspel/tävlingsform etc. En dag i veckan rider vi ut (skrittar mest) och ibland vilar hon helt en dag per vecka.

Har man en häst med problem ser ju jobbet lite annorlunda ut. Då tränar man emellan tävlingarna på att "fixa" problemen och när tävlingen närmar sig släpper man det och jobbar mer på korrekthet och samspel.

Vet ej om du blev klokare av detta :o /Malin

svar JA.

Att jämföra dressyr med maraton var lite missvisande i mina ögon, för det är väl rent ut det mest nedbrytande man kan ägna sig åt. Och så nedbrytande ska väl inte tävlingsdressyr vara?

All högintensiv träning är i viss mån nedbrytande. Men visst - jag kan lägga ett annat exempel än maraton om du gillar det bättre. Principen som redan är förklarad för dig är illustrerad i fråga om gasa och bromsa i högintensitetsarbetet.

Exakt, det är roligt att få veta varför andra gör si och så även om det inte är ens egen filosofi. Då är det bra om en del personer inte tolkar in aggressivitet och överlägsenhet, som faktsikt inte finns, "mellan raderna". :idea: ;)

Vad gäller formen så undrar jag lite hur du menar? Jag tycker att man varierar formen hela tiden, man kan inte rida i en statisk form, t.ex. inte rida i "GP-form" hela tiden eller lång och låg hela tiden.
Tävlingen ser jag som ett sätt att visa upp det man tränat på, man vill ha ett "kvitto" på att man ligger rätt i träningen av sin häst. Man rider inte en form hemma och ändrar totalt bara för att det är tävling.

Men du kanske menar något annat?
Jag "flumfunderar" lite... ;)

Nja, här håller jag inte med dig. Trycket man jobbar upp, spänner bågen eller hur man nu vill uttrycka det är inte något ransonerat, det kan man plocka fram närsomhelst.
Kan hålla med att man inte maxar ökningar t.ex hemma, det räcker ju att träna lite mellantravvariant hemma och mer isf för att få in-&utgång så bra som möjligt...
Tryck för mig är t.ex att gå in i en öppna, och be om mer tryck, så osynligt som möjligt, hästen tar i lite extra. Det är snarare viktigt att träna på det hemma för annars kan det lätt bli missförstånd på tävlingsbanan (med galoppinslag eller taktfel som resultat tex).
Mvh Malin

jag tror att du och jag är ganska överens egentligen, vi uttrycker oss lite olika bara :idea:

Jag är helt med på vad du menar - klart man tränar på att tänja på gränserna hemma.
Men - det får inte bli för mkt. Dels blir hästen (min iaf) trött och dels blir han alldeles för het om jag satte för mkt tryck hemma jämt.
Eftersom han är åt det heta hållet kan jag lätt sätta tryck i honom på tävling och behöver inte och har ingen nytta av att göra det hemma. Hemma arbetar jag på att ha honom lugn och avslappnad för att det ska funka när jag väl vill sätta tryck.
På tävling ligger vi på gränsen (för mkt tryck här skulle leda till total pannkaka) och övar på träning på att stegvis öka trycket, tex genom att lugnt gå in i en övning och succesivt öka trycket - medan jag på tävling satt tryck i hästen redan när jag rider in på banan och försöker hålla det på en bra nivå genom hela programmet.

Senast ändrad:

Aha, jamen då är jag helt med dig!:bow:
Min blir också väldigt het om vi bara använder flash-turbon.
Fast jag tränar väldigt mycket på att leta efter "bästa" traven, "bästa" galoppen, "bästa" skritten osv för att veta hur det ska kännas och se ut den dagen det ska visas upp för domare - utan speglar också. (jäklar vad det är svårt att rida på utebanan nu, har blivit jättebortskämd med att titta i speglarna istället för känna efter):mad:

Min ena har ju egen turbo på tävling o har såå bråttom.
Jag behöver då lära mig hur jg ska rida den vid de tillfällena. Är ej så till vardags o heller inte vid varje tävling. Det blir då svårt när det sker så sporadiskt.
Red en knapp ½timme igår o skulle bara skritta av henne runt stallet där jag tränar. Då fick hon se en läskig ponny- balanstrav o kunde sen inte varva ner. Passade då på att trampa lite o vågade inte bromsa ngt- jäkla anåda vilken energi.Min förra tränare sa att man skulle bruka den sortens energi till ngt bra. Blev en helt annan häst:eek:
Folk som vi passerade såg med stora ögon på det stora monstret-huuh.
När hon är på det viset måste jag kompromissa lite.:o

Vad gäller formen så undrar jag lite hur du menar? Jag tycker att man varierar formen hela tiden, man kan inte rida i en statisk form, t.ex. inte rida i "GP-form" hela tiden eller lång och låg hela tiden.
Tävlingen ser jag som ett sätt att visa upp det man tränat på, man vill ha ett "kvitto" på att man ligger rätt i träningen av sin häst. Man rider inte en form hemma och ändrar totalt bara för att det är tävling.
Det var just det jag reagerade på. Någon skrev att det är så stor skillnad på formen man rider på tävling och hemma. Vilket vi nu rett ut att det inte är. Men man blandar upp den riktigt samlade formen med annat arbete efter behov.

De som har taggade hästar väljer att rida mer lågenergiskt för att kunna inverka optimalt och de som har vissa problem med fysiken trimmar på det i en kanske lägre mer lösgörande form osv. Och toppar träningspassen med den högre mer "intensa" formen.

Så det är bara nacken som definierar "tävlingsformen" ?

Med nacken som högst innebär för mig att trycket, energin är på max och samlingen är detsamma.

Det är bakbenens arbete i första hand som avgör formen men lägger formen mer djup för att vara säker på att överlinjen är med.
Hos en eftergiven, lösgjord häst ska man kunna lägga formen hur man vill egentligen oavsett samling.

För mig finns ingen anledning att rida i den formen, samlingen i stor utsträckning hemma men självklart måste man upp och samla för att styrketräna men jag gör det i mindre frekvenser med vila och gärna stretcha i djup form emellan.

Du ska nog inte kasta sten i glashus.....

Du var väldigt bra på själv att komma med kommenterer baserat på stor okunskap gällande tävlingsdressyren i nacktråden :eek:

Faktist i så stor utsträckning att jag slutade skriva i den !

För mig är det helt ok med att vara okunnig men själv aktar jag mig för att dra några som helst slutsatser innan jag tagit reda så pass mycket att det går att tycka och tänka om saken.

Vill man vara openminded så får man vara så pass ödmjuk att man inte dömer och kastar ur sig saker utan tillräcklig kunskap.

Med nacken som högst innebär för mig att trycket, energin är på max och samlingen är detsamma.

Det är bakbenens arbete i första hand som avgör formen men lägger formen mer djup för att vara säker på att överlinjen är med.
Hos en eftergiven, lösgjord häst ska man kunna lägga formen hur man vill egentligen oavsett samling.

För mig finns ingen anledning att rida i den formen, samlingen i stor utsträckning hemma men självklart måste man upp och samla för att styrketräna men jag gör det i mindre frekvenser med vila och gärna stretcha i djup form emellan.

För att förstå exakt vad du menar skulle det vara intressant att se (på foto e d, behöver inte vara du själv som rider) vilken form det är som du anser har nacken som högsta punkt och där energin och samlingen är på max.

Även hur formen ser ut som är lite djup, "för att vara säker på att överlinjen är med"?

Vilka olika former anser du man kan lägga en lösggjord och eftergiven häst i, oavsett samling?

(Snälla, försök att inte tolka in detta som hätska frågor eller någon dold idiotförklaring.;) )

Ja, så är min lite också faktiskt.
Hemma kan jag rida mest för sätet och bara krama lite i tygeln med handen långt fram. När vi kommer bort känner hon nog av min nervositet (hur liten den än är...hon är väldigt känslig;) ) och då lägger hon sig på mer. Dåliga dagar känns det då som att jag bär runt henne och det är verkligen inte så jag vill/ska rida.
Bra dagar hittar jag henne på framridningen och det blir en ritt på 80%.
Halvdåliga dagar överreagerar hon och vi får lite missförstånd.
Men, vad gör det egentligen? Det är en underbar häst och vi har j-ligt kul ihop!:bump:

Du var väldigt bra på själv att komma med kommenterer baserat på stor okunskap gällande tävlingsdressyren i nacktråden

Faktist i så stor utsträckning att jag slutade skriva i den !

För mig är det helt ok med att vara okunnig men själv aktar jag mig för att dra några som helst slutsatser innan jag tagit reda så pass mycket att det går att tycka och tänka om saken.

Vill man vara openminded så får man vara så pass ödmjuk att man inte dömer och kastar ur sig saker utan tillräcklig kunskap.

Jag var just skamsen över att ha postat onödiga inlägg i vredesmod i stället för att vänta tills frustrationen lagt sig. Är medveten om hur negativa sådana kommentarer är för diskussionen.

Men det du tar upp nu handlar återigen inte bara om okunskap, utan om skilda åsikter. Det jag sa om form i den tråden står jag för som en åsikt, tills jag eventuellt sett saken på ett annat sätt och ändrat åsikt.
Frågan är hur kunnig man ska vara för att tillåtas ha en åsikt. Måste jag ha ett halvblod och tävla GP nivå för att tycka något eller ifrågasätta den form hästarna (obs några)där rids i?
Jag hoppas att det räcker med bra empatisk o inkännande förmåga att man kan sätta sig in i en situation även om man inte upplevt precis den. Man kan förstå utan att hålla med. Eller få förklarat bättre för sig och förstå så pass väl att man håller med om att det är det enda rätta för DEN RYTTAREN i DEN situationen.

Det jag kommenterade var att avvikande åsikt ofta snabbt tas för okunskap, utan att vi vet vad den andra vet, och det tycker jag är dumt. Det retar upp.
Jag menar inte att du eller någon annan är okunnig i sakfrågan, utan kanske ger intryck av att vara lite besservissiga i några inlägg.
Men åter till en vänlig diskussion va!?:love:

Men du....har i många trådar nu ställt dig frågor som förtydling och förlängning i de diskussioner vi har haft och du har ideligen struntat i att möta mig.

Känner att du är ohövlig i ditt sätt att strunta i att svara på frågor och tycker inte att vi nånsin kommer att kunna komma vidare....en enmanskommikation som känns trist och jag vägrar att andvända ignorera-listan så jag låter dig veta på detta sätt att jag inte har något intresse av att fortsätta diskutera med dig.

Tror inte detta är personligt mot mig då jag sett att du behandlat andra på samma sätt och från min sida är det inte mot din person ...bara ditt sätt att diskutera.

Tror inte att du blir ledsen eller komma att sakna mig då du har så många trevliga här att diskutera med ;) ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar