Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Du får gärna kalla mig och mina svar för besservissiga :D
det kan jag bjuda på men eftersom du själv bjöd på så många fördomar om oss tävlingsryttare och tog för givet att vi alla red i RK och HF mm så ställer man sig lite i försvar.

Blir lite dumt men nu när vi rett ut det och förstår att ingen av oss fördömer och är öppna, nyfikna på nya ting så kan vi väll börja om ;) :)

Red en knapp ½timme igår o skulle bara skritta av henne runt stallet där jag tränar. Då fick hon se en läskig ponny- balanstrav o kunde sen inte varva ner.

När hon är på det viset måste jag kompromissa lite.:o

Är hon också sån. Fuxsston, en del vill inte ha såna:angel:

Jag red lugnt o stilla fram i trevlig galopp igår och bytte på diagonalerna:idea: och allt var så bra. Sen kommer en person in och ska bla gräva undan sand så dörren går att stänga, och det rasslar och låter:eek: :eek: Spänd o taktar en kvart minst.:crazy: Jag provade då att rida program på sån häst och det var inte nåt man vill visa upp:crazy: Jag önskade då ett stort sävligt halvblod som inte blir upprörd och som alltid går städat och fint:angel:

Ingen idé att gå igång själv, men svårt att låta bli:crazy: :devil: Men jag har träning - haft flera såna djur. Det tar en stund, sen kan man jobba igen.

Senast ändrad av en moderator:

Hmm hörni, bruna valacker kan åxå vara såna :angel:

(och för att återknyta en aning till tråden kan jag tillägga att då är tävlingsform inte att tänka på,
utan snarare huvudet mellan frambenen - missförstå mig rätt nu ;) )

Fast just idag var faktiskt hans kompis värst när vi var ute och red, vilket gladde mig ;) att min kan framstå som gammal och klok nån gång :D han är ju faktiskt 9 år nu och borde vara lite vuxen iaf...(men det är svårt när stenarna och släpet faktiskt skulle äta upp honom på vägen ut...)

Min bruna val. gjorde oxå balanstrav i förrgår för första ggn i sitt liv.
Orsaken-30 hästar som kommer farandes i klaffset.
Stoet hade dött av skräck.

Nu blir vi deporterade till gnägg:angel:

Var det inte nån som skrev nånstans att bra och trevliga diskussioner kan ibland få innehålla lite lite trams, det är inte hela världen. Så länge det är trevligt och inte drar iväg för långt. :p

PF: Jag vet ang bruna valacker, har ju haft en sån med:angel:
Och nej, inte tävlingsform precis, :crazy: sluta glo :devil: blir prioritet nummer ett, och nå fram med att man finns öht och har synpunkter på vart man ska . :crazy:

Jag antar apropå trådens ämne att jag skulle kunna bli ett bra exempel på dålig ridning som nån kunde skriva om på buke och förfasa sig:o
/flash på väg till Gnägg

Bruna 24-åriga bastanta halvblodsdamer kan OCKSÅ vara sådana, så det så! :angel: :o

Du får gärna kalla mig och mina svar för besservissiga
det kan jag bjuda på men eftersom du själv bjöd på så många fördomar om oss tävlingsryttare och tog för givet att vi alla red i RK och HF mm så ställer man sig lite i försvar.
:o Och jag som fick ett så starkt intryck av att ni försvarade och lyfte fram den formen. Därav ifrågasättandet gentemot er. :smirk: Efterssom det bara var tävlingsryttare som gick i försvar och en del "alternativa" ryttare höll med om vissa saker i mina funderingar.
Först i de sista inläggen kom det fram att så inte var fallet utan ni skiljde på hyperflexion och "rund och djup". Trodde att rund o djup var en snällvariant av HF, men det är alltså en sas helt annan mycket välgörande form, mot den så attackerade rollkuren o hyperflexion (samma sak väl?)

Här är jag okunnig i terminologin och skillnaderna, men har åsikter ändå i fråga om bilder och filmer jag dykt på. Med en vänlig ton och tydliga förklarande inlägg så ska vi nog komma överens och låta bli att övertolka saker o ting!!:)

Förbjudning av sporrar? Mjae, det tror jag inte alls på. Har man som jag, en liten häst som inte är precis framåt om man säger så, (okej, han är l-a-t i traven, funkar skitbra i galloppen av nån anledning.) så ansre jag det sjysstare mot hästen att använda sporrar. Ett lätt tryck med sporren kan ersätta flera kanske kraftigare "tryck" med skänkeln. Dessutom slipper man sitta och bli så f*rbannat trött själv av att driva och driva och driva en häst som inte alls fattar varför den måste jobba... :smirk:

Men du....har i många trådar nu ställt dig frågor som förtydling och förlängning i de diskussioner vi har haft och du har ideligen struntat i att möta mig.

Känner att du är ohövlig i ditt sätt att strunta i att svara på frågor och tycker inte att vi nånsin kommer att kunna komma vidare....en enmanskommikation som känns trist och jag vägrar att andvända ignorera-listan så jag låter dig veta på detta sätt att jag inte har något intresse av att fortsätta diskutera med dig.

Tror inte detta är personligt mot mig då jag sett att du behandlat andra på samma sätt och från min sida är det inte mot din person ...bara ditt sätt att diskutera.

Tror inte att du blir ledsen eller komma att sakna mig då du har så många trevliga här att diskutera med ;) ;)

Faktum är att det är precis tvärtom, det är jag som har varit tvungen att ställa mig i försvarsposition, p g a en oändlig mängd icke-så-värst-sympatiska frågor. Och jag har svarat så gott jag har kunnat. Det är när jag har blivit påhoppad om samma saker eller svarat på samma frågor om och om igen, som jag har tröttnat något.

Nu ställer jag några frågor i en vänlig samtalston eftersom jag vill förstå exakt vad du/ni menar. Det skulle vara trevligt om du lade upp några fotografier som visar de former du pratar om, inte bara för min skull utan för att klargöra även för andra som läser här på Buke var exakt du står och vad exakt det är du menar. Ni som håller med Dressyrmuppen kan väl göra det efteråt i tråden, alternativt om ni har en nyanserad åsikt om formerna. Jag är inte ute efter att diskutera, jag vill förstå vad du/ni menar med de här formerna du nämnt tidigare i tråden.

Nu ställer jag några frågor i en vänlig samtalston eftersom jag vill förstå exakt vad du/ni menar. Det skulle vara trevligt om du lade upp några fotografier som visar de former du pratar om, inte bara för min skull utan för att klargöra även för andra som läser här på Buke var exakt du står och vad exakt det är du menar. Ni som håller med Dressyrmuppen kan väl göra det efteråt i tråden, alternativt om ni har en nyanserad åsikt om formerna. Jag är inte ute efter att diskutera, jag vill förstå vad du/ni menar med de här formerna du nämnt tidigare i tråden.

KL - tack detsamma, är även mycket intresserad av bilder från dig (andra än din avatar) som illustrerar DIN skola och inställning till formen. Några bilder har du kommenterat i andra trådar men inga som lagts in av dig själv för att visa tror jag, möjligen någon ritad bild. Bra chans att få det samlat på ett ställe nu kanske!

KL - tack detsamma, är även mycket intresserad av bilder från dig (andra än din avatar) som illustrerar DIN skola och inställning till formen. Några bilder har du kommenterat i andra trådar men inga som lagts in av dig själv för att visa tror jag, möjligen någon ritad bild. Bra chans att få det samlat på ett ställe nu kanske!

Med tanke på er hårdnackade attityd så har iaf jag tagit för givet att ni vet vad jag pratar om för form. Nåja, ni har iaf fram tills nu sett

illustrationer på piaff med välvd länd och sänkt kors och med nosen framför lod,
lång och låg form (med vissa reservationer - står i den tråden),

en häst i frihet i en i mitt tycke hyfsad grundform, med välvd länd och sänkt kors (undertramp) och nosen framför lod

plus ett par foton på hingstar som jag i stort sett tyckte hade en bra form.

Det enda ni egentligen inte har sett när det gäller den form som jag eftersträvar, är foton när jag själv rider. Detta kan jag tyvärr inte fixa i nuläget p g a privata omständigheter och jag har inte heller något krav när det gäller foton/illustrationer på "era" former, att det är ni själva som rider.

Med tanke på er hårdnackade attityd så har iaf jag tagit för givet att ni vet vad jag pratar om för form. Nåja, ni har iaf fram tills nu sett

illustrationer på piaff med välvd länd och sänkt kors och med nosen framför lod,

en häst i frihet i en i mitt tycke hyfsad grundform, med välvd länd och sänkt kors (undertramp) och nosen framför lod

Det enda ni egentligen inte har sett när det gäller den form som jag eftersträvar, är foton när jag själv rider. Detta kan jag tyvärr inte fixa i nuläget p g a privata omständigheter och jag har inte heller något krav när det gäller foton/illustrationer på "era" former, att det är ni själva som rider.

Jag vet vilken form främst efter dina textbeskrivningar. Fast jag skulle vara intresserad av ridbilder med alldaglig ridning. Dvs inte piaff, och inte hästar i hage. Är inte ute efter bilder på dig själv, (ser att formuleringen skulle kunna misstolkas - jag menar bilder som lagts IN på ditt initiativ för att illustrera, inte bilder som lagts in av andra som du valt att kommentera)skulle vilja se från dig bara rent vanliga bilder på hästar under ryttare i trevlig grundläggande arbetsform.
Eftersom en häst i hagen för mig ej är fullt jämförbar med en ändamålsenligt arbetande häst under ryttare så är dessa bilder ej illustrativa för mig med avseende till just den specifika diskussionen ang. ridmässig arbetsform.

Eftersom en häst i hagen för mig ej är fullt jämförbar med en ändamålsenligt arbetande häst under ryttare så är dessa bilder ej illustrativa för mig med avseende till just den specifika diskussionen ang. ridmässig arbetsform.

Där håller jag med dig, det är därför man förflyttar tyngdpunkten bakåt, för att få hästen tyngdpunkt "justerad" p g a att ryttaren finns på ryggen. Grundkriterierna för formen är dock desamma, oavsett om hästen samlar sig i hagen eller (om man vill) lite mer samlad på ryttarens signaler. Grundkriterierna baserar jag alltså på hur hästen samlar sig i frihet.

Tillbaka till fotona; jag har trots allt visat mer av "min" form, än vad ni har visat av er. Därför ser jag det som rättvist för både er och mig att ni nu visar vad exakt ni menar.

Du har ingen rätt att kräva förklararingar av oss öht.

Iom att du inte själv möter oss på ett trevligt sätt och svarar på ställda frågor har du förbrukat min respekt varjefall.................synd att du inte uppfattade det i mitt förra inlägg så jag är tvungen att säga det igen.

Du har ingen rätt att kräva förklararingar av oss öht.

Iom att du inte själv möter oss på ett trevligt sätt och svarar på ställda frågor har du förbrukat min respekt varjefall.................synd att du inte uppfattade det i mitt förra inlägg så jag är tvungen att säga det igen.

Men snälla du, jag kräver ingenting alls. Önskemål är väl rimligt att ha. Vilka frågor är det som jag inte har svarat på?

Där håller jag med dig, det är därför man förflyttar tyngdpunkten bakåt, för att få hästen tyngdpunkt "justerad" p g a att ryttaren finns på ryggen. Grundkriterierna för formen är dock desamma, oavsett om hästen samlar sig i hagen eller (om man vill) lite mer samlad på ryttarens signaler. Grundkriterierna baserar jag alltså på hur hästen samlar sig i frihet.

Ok jag är med lite bättre hur du tänker, men tycker fortfarande att visa på eller ens prata om hästar i hagen blir missvisande, därför att det ej är realistiskt för mig att tänka att det enbart handlar om att förskjuta vikten bakåt genom rätt impakt från ryttaren. Så många fler variabler spelar in, och så mycket mer händer när en ryttare sätter sig på ryggen och hamnar i ekvationen. En häst i frihet kommer heller aldrig att arbeta med vikten på bak frivilligt i längre intervaller, utan har ett bredare rörelsemönster som enbart mkt korta stunder kan liknas vid samlande. En betydligt vanligare hagform är väl denna:

http://www.sustainabledressage.com/collection/natural/onthefore.jpg

exempel på en trevlig arbetstrav på grundläggande nivå under ryttare för mig:

http://www.sustainabledressage.com/collection/true_collection/trott.png

och en trevlig nacke. Om man nu får prata om nackar :angel:
http://www.sustainabledressage.com/collection/true_collection/ahlerich_muscleneck.gif

Ok jag är med lite bättre hur du tänker, men tycker fortfarande att visa på eller ens prata om hästar i hagen blir missvisande, därför att det ej är realistiskt för mig att tänka att det enbart handlar om att förskjuta vikten bakåt genom rätt impakt från ryttaren. Så många fler variabler spelar in, och så mycket mer händer när en ryttare sätter sig på ryggen och hamnar i ekvationen. En häst i frihet kommer heller aldrig att arbeta med vikten på bak frivilligt i längre intervaller, utan har ett bredare rörelsemönster som enbart mkt korta stunder kan liknas vid samlande. En betydligt vanligare hagform är väl denna:

http://www.sustainabledressage.com/collection/natural/onthefore.jpg

exempel på en trevlig arbetstrav på grundläggande nivå under ryttare för mig:

http://www.sustainabledressage.com/collection/true_collection/trott.png

och en trevlig nacke. Om man nu får prata om nackar :angel:
http://www.sustainabledressage.com/collection/true_collection/ahlerich_muscleneck.gif

Hagformen visar en spänd häst som dessutom är ganska överbyggd, den visar inte heller någon samling(el undertramp) ö h t så dessa kriterier kan man alltså INTE basera sin ridning på.

De andra två fotona har jag inget att direkt invända emot.

Och nej, hästen går inte samlad frivilligt någon längre stund, VARKEN med eller utan ryttare. Men den form som hästen har i frihet när den är samlad, bör man försöka efterlikna anser jag.

En häst i frihet belastar ca 60 % på framdelen o sänker inte korset.

Den ene var unghästvärldsmästare o reds av en ytterst skicklig ryttare.Den rör sig ej så i frihet.
Å jo.
du kommenterade mig igår innan du eller Bal redigerade.
Skillnaden ligger i att jag inte hänvisar till att formen på bilden är optimal

En häst i frihet belastar ca 60 % på framdelen o sänker inte korset.

Å jo.
du kommenterade mig igår innan du eller Bal redigerade.
Skillnaden ligger i att jag inte hänvisar till att formen på bilden är optimal[/B]

När hästen samlar sig, oavsett om den gör det med eller utan ryttare så belastas inte framdelen till 60%. Vid samling belastas framdelen alltid mindre.

Den form som jag hänvisar till på min avatar är en hyfsad grundform, i o m att länden är välvd och korset något sänkt. Min åsikt är den att när hästen välver länden och sänker korset = ökar undertrampet = förflyttar tyngdpunkten bakåt i frihet så ska man se till hur hästen placerar resten av kroppen (nosen och nacken) - för att ha naturligt fysiologiska riktlinjer att följa även uppsuttet, främst för hästens skull, men även för ryttarens skull, genom att hela rid-känslan kommer att optimeras.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare