Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Eller har jag missuppfattat helt som tror att 50% är godkänt?
Kanske lite OT, men jag svarar ändå.
Det brukar vara 62% som räknas som godkänt efterssom det (fram tills i år, nu är det ju ändrat för d-ponny) har varit kvalgränsen för att få starta i nationella tävlingar.(iaf på ponny..)
Men vissa klubbar, som har Clear round-dressyrer så brukar 50% räknas som en godkänd runda=vit rosett.
Så det beror ju på hur man ser det.
/a

Vad bra, då ser jag fram emot positiva inlägg från dig! :idea:

Haha! Det beror nog allt fortfarande på vilka åsikter den specifike författaren till det specifika inlägget har...

Alltså, jag håller helt och hållet med!

Tävlade häromdagen, och landade faktiskt på just 58% (blev förresten 4:e placerad), jag var visserligen väldigt besviken, inte för att vi var värda mer, utan för att vi brukar kunna bättre och brukar få en högre poäng.
Med andra ord så tycker jag absolut INTE att 58% är något jättebra precis, MEN det är väl godkänt i alla fall? Eller har jag missuppfattat helt som tror att 50% är godkänt?

Nej 50 % är ej ett godkänt program på en lokal eller högre tävling. Inga betyg i programmet lägre än 6or är godkända.

Nja, jag menade snarare att det kan vara trevligt att slippa hätska inlägg där alla tävlingsryttare med tillhörande tränare utnämns till kompletta idioter. :idea:

Beklager innhoppet....

Er bare litt interessert i hvordan karakterene i Sverige benevnes (alle karakterene). Jeg er dommer i Norge, og der har karakteren 5 fått navnet godkjent, og 4 fått navnet ikke godkjent... DVS i Norge er 50% godkjent ridd. Er det virkelig anderledes i Sverige ( for å kvalifisere seg til ulike mesterskap kreves høyere enn 50%)

Mvh Torill

5 betyder "med tvekan godkänt", 6 "godkänt", 7 "ganska bra", 8 "Bra"
Allstå är 50% inte riktigt godkänt. Om jag nu inte minns fel.

Förr var betyget 5 godkänt även i Sverige. Men för ett antal år sedan ändrades benämningen på betygen. Nu gäller att 6=godkänt, 5=med tvekan godkänt och 4=inte fullt godkänt.

För godkänd totalsumma räknas alltså 60%. Men det råder en viss tvekan om betyget "med tvekan godkänt". Det är lite konstigt hur ett betyg kan vara "varken eller".:crazy:

För kval i mästerskap och högre klasser gäller 62%, någon får rätta mig om jag har fel.

Förr var betyget 5 godkänt även i Sverige. Men för ett antal år sedan ändrades benämningen på betygen. Nu gäller att 6=godkänt, 5=med tvekan godkänt och 4=inte fullt godkänt.

För godkänd totalsumma räknas alltså 60%. Men det råder en viss tvekan om betyget "med tvekan godkänt". Det är lite konstigt hur ett betyg kan vara "varken eller".:crazy:

För kval i mästerskap och högre klasser gäller 62%, någon får rätta mig om jag har fel.

Jag rättar dig inte, du har rätt, och "med tvekan godkänt" är precis som du skriver anledningen till att 5 som sagt inte "duger" till att räknas som godkänt utan det är betyg 6, och 60% som anses godkänt om vi pratar officiell tävling.

jag vet inte om ja håller med eller inte. jag tävlade en del förrförra året, dressyr på ponny LB-LA nivå.. det varierar väldigt mycket från tävling till tävling tycker ja.
Jag är nog ingen fröjd å kolla på heller måste jag erkänna.. Min ponny har försökt kassta av mig på framridningen men när han ger sig är han världens underbaraste lilla häst att sitta på. Han har alltid gjort så, är inte sjuk eller nått men han är en riktig liten envis herre.

För det första så tycker jag att alla domare dömer så himla olika. En gång red jag en riktigt dålig ritt, hästen var jättespänd och allt gick skit - ändå fick vi en mycket högre poäng då än vad vi fick av en annan domare när vi red samma program mycket bättre vid ett senare tillfälle.

Tror inte att de är det att de dömer så olika utan att det beror lite var det har lagt nivån från början.

Men som du skriver så är det vanligt med placeringar under 605 även där jag bor, många domaren är dålia på att använda hela skalan, när det gär dåligt sätt dåligt betyg då och våga höj påå på det som är bra, här kan hela startfältet ligga mellan 64-54% 40 st ryttare i en klass, ungefär samma ekipage i klassen efter med en annan domare som använder hela skalan så ligger det mellan 39-77%, dock är det senare ganska ovanligt, 64-54 är så mycket vanligare... och många lika placerade blir det....

Jag har framfört åsikter om "med tvekan godkänt" uttrycket till min domarutbildare..tycker 5:an borde ändras till "ej fullt godkänt" och 4:an till "ej godkänt" eller möjligtvis "underkänt". Uttrycket "med tvekan" betyder ju ändå på ren svenska att man tvekat, men godkänt rörelsen. Så det är klart att många blir förvirrade.

-knapplån-

Nu har jag bara varit på ett fåtal storhästtävlingar, är mest på ponny. men om vi tittar på lokal dressyr tycker jag överlag att kvaliteten är mycket högre på ponnytävlingarna. Satt som speaker hela dagen på lokal ponnytävling i lördags (LB:1, LA:1, LA:2) (samma tävling som tajger nämnde) och de allra flesta ponnyerna var riktigt fina och ryttarna duktiga och måna om att visa upp sig och hästen på bästa sätt. Visst finns där de som har långt kvar till en avslappnad och lösgjord häst som jobbar i rätt form, men det måste där ju vara, några tävlade kanske dressyr för första gången, och då är det inte konstigt om det inte är perfekt.

Däremot på de få storhästtävlingar jag varit har jag sett fler (inte många) obalanserade och okänsliga ryttare som är väl tuffa mot hästarna.

Men trådskaparens bild av en framridning känner jag INTE igen. Men då jämför jag alltså framför allt med ponnytävlingar. Visst finns det ibland de som är för hårda mot ponnyerna, men den stora massan tycker jag är duktiga, ambitiösa och rädda om sina ponnyer.

Senast ändrad av en moderator:

62% är även gränsen för att kvala in till ungponnychampionat i dressyr.

Från 2007 är kvalgränsen till ponny-SM höjd till 63% för kat C och 64% för kat D. (Det är dock en övergångsperiod under 2007)

kl

Jag undrar om vi alla har samma definition på tex "vidrig hästmisshandel" och "hackande sporrar" mm som många här inne verkar se på var och varannan tävling...jag misstänker nämligen att vi inte har det.

Var på lokal dressyr igår, LA och såg även några ekipage i LBn som gick före - och mkt dålig ridning var det iofs men ngn hästmisshandel kan jag ju inte påstå att det var...

Det som nog många här skulle kalla "hackande sporrar" var ostadiga skänklar (ofta med tillhörande ryttare sittandes ca en meter ovanför sadlen) som uppenbarligen inte hackade det minsta lilla i hästen - för då hade hästen kanske rört sig framåt och i rätt riktning åtminstone :smirk:
Överlag hade jag velat se mera inverkan på hästarna, kändes som att mycket bara blev som det blev.

Generellt var det största problemet som jag såg det att så många just satt ovanför hästen och iom det fick ostadig hand och skänkel.
Det ledde till att en del höll balansen lite i tyglen - men jag såg inte mkt av grejande med handen för att få hästen att kröka på nacken.

Dock satt ett fåtal och höll lite väl mkt i hästen -för att få den mera flashig kanske? eller bara för att den skulle kunna hålla balansen öht?
Vilket dock avslöjade sig i bla. obefintlig spårning på böjda spår, samt dålig (obefintlig) takt i galoppen för vissa ekipage. (Tyvärr såg väl inte domaren det jag såg, för ett av dessa ekipage belönades med rikligt med poäng - iofs fin häst med bra gång, men lite väl mkt missar pga dålig ridning)

Generellt tycker jag att många borde stanna hemma och träna lite mer innan de ger sig ut - det kan vara bra om man kan rida tex förvänd galopp hemma först - eller för den delen bara i rätt gångart och riktning - innan man ger sig ut på LA.

/PF - som visserligen inte heller hade full koll de första tävlingarna men som ändå kunde rida i rätt gångart och rätt håll med hästen på tygeln...

Det här är sådant som jag också känner igen när jag är ute på tävlingar. Allt för många ryttare sitter PÅ sadeln istället för I sadeln och får då svårt att inverka korrekt. Sitsen blir instabil. Många har svårt att hålla framför allt händerna stilla, men även ganska instabila skänklar förekommer. Däremot är det sällan jag ser hackande sporrar och direkt bryska tygeltag. Vissa ryttare borde dock tänka mindre på att det ska se prydligt ut och lite mer på att hästen ska arbeta genom HELA kroppen.

/"medelmåttan" Solis

För mig är det lika med hästmisshandel (oplanerad eller inte) att rycka hästen hårt i munnen i VARJE steg, så mycket att hela käken dras åt sidan, samtidigt som man hackar hårt med sporrarna. Jag tycker inte att våra hästar skall behöva utstå den behandlingen. Oavsett om dom är olydiga, sega, pigga eller bråkiga, har man problem skall man ta reda på orsaken till problemet - vilket ofta är en illaridande ryttare och ordna det. Man skall inte låta hästen lida för sin egen okunskap.

Jag tycker det är märkligt om denna form av misshandel förekommer samtidigt som ingen människa ingriper!

Nja, jag menade snarare att det kan vara trevligt att slippa hätska inlägg där alla tävlingsryttare med tillhörande tränare utnämns till kompletta idioter. :idea:

Jag kan med säkerhet intyga att jag är den som är minst hätsk i diskussioner där jag är inblandad. Och jag har inte utnämnt någon till komplett idiot! Skriv inte "på mig" egenskaper och åsikter som jag inte har tack!:mad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 051
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar