Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

*kl*

Jag blir lite fundersam när jag ser att så många tycker att 58% är låga poäng för en ryttare som enligt TS red ganska hård/dåligt. :confused:

På de lokala tävlingar jag har varit på har det bara varit ett fåtal ekipage som fått över 60%, och trots detta så har standarden på ekipagen varit väldigt bra!
Så jag vet inte, det kanske bara är här man får låga poäng, eller ska man få 58% även om man rider ganska "dåligt" ? :confused:

jag har inte samma bild alls, 58% är som sagt ej godkänt program, och då ska man enligt mig inte ligga som merparten av startfältet under godkänt program och bli placerad.
Här i mina trakter brukar placerade ekipage ligga på minst 65% och uppåt. skalan brukar vara nånstans 65-75% för placerade ekipage. det tycker jag är rätt och riktigt, som sagt, ribban skall inte ligga under godkänt program för placering, då är man fel ute. Kanske är det där problemet ligger, ang. det jag skrev tidigare, att man tyvärr ser så många ekipage i klasser de inte hör hemma i, dvs de rider tex MSV fast de inte någonsin ridit godkänd % i LA ännu. :crazy:

ibland kan ju hästen busa osv så att man får "0" på ett visst moment och det drar ner mkt! så resten av ritten kan ju ha varit bra!

58% tycker jag e "ok" i LC/LB men i högre klasser, då ska det vara högre poäng ;)

själv har jag lyckats få 49% och helgen efter 58%, då hästen gick bäst på 49%´s ritten(jag har film på ritten om ngn vill se). hästen som vann då var halt. Men det ansåg inte våran "klubbdommare".. :S

ibland kan ju hästen busa osv så att man får "0" på ett visst moment och det drar ner mkt! så resten av ritten kan ju ha varit bra!

58% tycker jag e "ok" i LC/LB men i högre klasser, då ska det vara högre poäng ;)

själv har jag lyckats få 49% och helgen efter 58%, då hästen gick bäst på 49%´s ritten(jag har film på ritten om ngn vill se). hästen som vann då var halt. Men det ansåg inte våran "klubbdommare".. :S

Jag blir förvirrad för jag förstår inte riktigt hur du i ena andetaget kan propagera mot dålig ridning och sen säga att det är ok att standardmässigt rida på ej godkänt program i vissa klasser?
att nöja sig och säga att "Ok vi sänker ribban så det är ok att merparten ekipage ej kommer upp i godkända bedömningssiffror" främjar inte direkt det som tråden propagerar emot, dvs dålig ridning på tävlingsbanor. Det var precis det jag addresserade i fråga om domar reaktioner på dålig ridning de bevittnar ute på tävlingsbanorna - dvs att folk tydligen väldigt ofta tänker som du illustrerar nu.

Visst ska toleransen vara högre i en LC än ett MSV program - men inte så att det helt plötsligt är "OK" och godtyckligt att rida programmet med 4 och 5 i vart och vartannat moment programmet igenom. Definitionen av en 6:a är "godkänt" och inte en gnutta mer.

"ok" e inte godkänt för mig, utan att man kan komma runt banan på ett någorlunda trevligt sätt.

med min ena häst har jag fått X antal 7or (har fått nån 8a åxå) och mestadels 6or; MEN min häst blev så hetsig efter galopperna att hon vägrade trava efteråt (förutom med huvudet i vädret då i tralopp) och då slutade det på ca 57%, uttryckte mig fumligt, trött i huvudet.
menar att man kan ju rida "bra" på 58%, hästen kan ju ha busat, skyggat osv som drar ner poängen! men 58% är inte bra-bra, men om hästen "gjort något" kan det ju vara bra, eller hur man ska uttrycka det.

att få 58% trots att hästen "skött" sig är inget mål för mig iaf

Senast ändrad av en moderator:

så jag försöker rida på bara känsla själv å vara min egen ridlärare, och rida ut mkt å sånt.

Och det brukar inte vara så lyckat heller:crazy: Det finns en stor risk att hästen visserligen kanske inte slår med huvudet men går tungt på bogarna eller med sänkt rygg och skaffar skador pga det.

Jag har själv letat träanre att vara nöjd med men man får inte börja förakta att få hjälp i ridningen, inte minst för hästens skull. Då är man fel ute.

altså jag rider inte enbart själv, jag har tillgång till ridhus med mkt speglar (glor mkt på migsjälv) jag blir filmad, min mamma hjälper mig mm.. visst han kanske inte går så bra jämt, men han blir inte halt och är glad. det är det som är viktigast för mig, då han hos tidigare ägare var konstant halt osv.

men nu handlar inte denhärtråden om vad jag gör. visst jag klassas nog som en "dålig" ryttare, men jag sitter inte å sågar, sporrar använder jag inte och spö har jag slutat med.
rättare sakt är jag nog en mes.

Jag blir förvirrad för jag förstår inte riktigt hur du i ena andetaget kan propagera mot dålig ridning och sen säga att det är ok att standardmässigt rida på ej godkänt program i vissa klasser?
att nöja sig och säga att "Ok vi sänker ribban så det är ok att merparten ekipage ej kommer upp i godkända bedömningssiffror" främjar inte direkt det som tråden propagerar emot, dvs dålig ridning på tävlingsbanor. Det var precis det jag addresserade i fråga om domar reaktioner på dålig ridning de bevittnar ute på tävlingsbanorna - dvs att folk tydligen väldigt ofta tänker som du illustrerar nu.

Visst ska toleransen vara högre i en LC än ett MSV program - men inte så att det helt plötsligt är "OK" och godtyckligt att rida programmet med 4 och 5 i vart och vartannat moment programmet igenom. Definitionen av en 6:a är "godkänt" och inte en gnutta mer.

:bow: :bow: :bow:

*kl*

På de lokala tävlingar jag har varit på har det bara varit ett fåtal ekipage som fått över 60%, och trots detta så har standarden på ekipagen varit väldigt bra!
Så jag vet inte, det kanske bara är här man får låga poäng, eller ska man få 58% även om man rider ganska "dåligt" ? :confused:

Jag har varit ute på en del lokala dressyrtävlingar i Östergötland (antar att det är detta län du och även TS syftar på;) ) och det är sant som du säger, 58% innebär ofta att man placerar sig någonstans i mitten eller tom strax under placering..

Var det inte du som tyckter att alla tävlingsryttare är skit inkjlusive deras tränare som inte vet något? :confused:

Var det inte du som tyckter att alla tävlingsryttare är skit inkjlusive deras tränare som inte vet något? :confused:

Denna tråds inlägg (vissa) visar till viss del en annan sida än den jag har sett över lag, därav min ändring till viss del, av kritikriktning. Dessutom skrev jag att jag inte trodde att öga-mungipa i lod skulle premieras ens av min domar-väninna, så jag är ju inte nöjd. Det får ingen tro!:eek: ;)

Jag blir bara förvånad att du vill diskutera något som du varit ganska hätsk mot i en annan tråd (tävlingsryttare och tränare är skit, understruket samt illustrerat med "djävlar") :confused:

höhö... (lite lagomt töntigt hö-ande)
Välkommen upp hit och kolla in resultatlistorna.. say no more... :smirk:

jag har inte samma bild alls, 58% är som sagt ej godkänt program, och då ska man enligt mig inte ligga som merparten av startfältet under godkänt program och bli placerad.
Här i mina trakter brukar placerade ekipage ligga på minst 65% och uppåt. skalan brukar vara nånstans 65-75% för placerade ekipage. det tycker jag är rätt och riktigt, som sagt, ribban skall inte ligga under godkänt program för placering, då är man fel ute. Kanske är det där problemet ligger, ang. det jag skrev tidigare, att man tyvärr ser så många ekipage i klasser de inte hör hemma i, dvs de rider tex MSV fast de inte någonsin ridit godkänd % i LA ännu. :crazy:

Anledningen till att jag skrev just "tävlingsryttare" var att det hade spekulerats om att det var "buskryttare" eller hoppryttare eller dressyrryttare ute på vischan som jag hade sett rida osedvanligt illa. Jag skulle nog ha skrivit även tävlingsryttare istället, nu när det inlägget verkar ha retat upp.

Och nu när det framgått att jag tycker att det är positivt med vissa tävlingsryttares inställning till viss del, så ställer jag mig mycket frågande till att det skulle vara negativt på något sätt. Vad är problemet?

Problemet? Jag har redan skrivit att jag blir fundersam över att du vill diskutera tävlingsdressyr när du, faktiskt i ganska många inlägg, är väldigt negativt inställd.

Jag syftar då på LC/LB klasser. Jag tror det varit nått ekipage på de tävlingar jag varit på som faktiskt fått över 70%,

Varför skulle det vara "okej".
I LC ska bedömningen inte vara lika hård som i LA, alltså borde det inte vara svårt att få 60%, vilket det är när jag tävlar.

Jaha, men då är det väl bra att jag har blivit något mer positiv nu då, eller? Eller är det tråkigt att jag inte är en :devil: bitter och trångsynt människa som inte kan ändra åsikt när det dyker upp ny information/nya åsikter?;)

*kl*

Jag blir lite fundersam när jag ser att så många tycker att 58% är låga poäng för en ryttare som enligt TS red ganska hård/dåligt. :confused:

Alltså, jag håller helt och hållet med!

Tävlade häromdagen, och landade faktiskt på just 58% (blev förresten 4:e placerad), jag var visserligen väldigt besviken, inte för att vi var värda mer, utan för att vi brukar kunna bättre och brukar få en högre poäng.
Med andra ord så tycker jag absolut INTE att 58% är något jättebra precis, MEN det är väl godkänt i alla fall? Eller har jag missuppfattat helt som tror att 50% är godkänt?

För det första så tycker jag att alla domare dömer så himla olika. En gång red jag en riktigt dålig ritt, hästen var jättespänd och allt gick skit - ändå fick vi en mycket högre poäng då än vad vi fick av en annan domare när vi red samma program mycket bättre vid ett senare tillfälle.

För det andra så förstår jag mycket väl vad TS menar. Hur sjutton kan en ryttare som sågar och masar med sporrarna och rider illa, "belönas" med samma eller t.o.m. högre poäng än en ryttare som rider mycket väl men som kanske har en för dagen något spänd häst?
Jag blir helt livrädd ibland när jag ser hur vissa tränare berömmer sina elever när hästen "går i så fin form" och ryttaren i själva verket sitter med händerna nere vid knäna och sågar fram och tillbaka, med nedåtböjt huvud och blicken ständigt fäst på hästens nacke! :eek: (spysmiley, tack!)

Det som gör mig lite fundersam är varför de hästar som går bakom hand (gärna med lite "sågat" huvud) kan få bättre poäng än de harmoniska, redigt bra ritterna med hästar som går i en bra form..?!
Det är för mig ganska oförståeligt.
Det där tycker jag också är konstigt. Har inte sett det så mkt på hästtävlingar, men på många ponnytävlingar (främst Lc-lb klasser). Det _borde_ ju ändå löna sig mer om ponnyn går i en hyfsad arbetsform, än om den går helt bakom lod (typ biter sig i bogen...). Eller har jag missuppfattat allt då?:confused: :crazy:
/a

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 048
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?