Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Nu blir jag förvirrad. Du säjer att detta var det sämsta du sett, överlag red ryttarna hårdhänt etc. Sedan säjer du i ett inlägg att du är mycket besviken på att domaren inte satte de MÅNGA ekipage du såg som red mjukt, fint och korrekt, högre upp i resultatlistan. Fanns det såna??

Jag säger att överlag rider ryttare jag ser på diverse tävlinga hårdhänt. På denna fanns det både trevliga och mindre trevliga ekipage. Funderar fortfarande på detta och här är vad jag tycker mig se: (observera gärna att detta är mitt högst personliga tyckande.)

Ryttare som rider fram sina hästar hårt. Dvs hackar med sporrarna och får hästarna att springa på i hög hastighet, gärna samtidiagt som dom sågar i handen, premieras HÖGRE än en ryttare som rider mjukt och följsamt men i lägre tempo. För mig är detta konstigt.

Okej jag måste komma med en liten rättning. Många verkar haka upp sig på poängen och kanske skrev jag slarvigt. Min klagan är inte över att ryttaren fick 58% , det är inget att eftersträva, Min klagan är över att ryttaren som red förskräckligt på nåpgot vis lyckades hamna i mitten av startfältet.

Även om hästen hade haft kanomgångarter (vilket det ej hade) och ryttarens sitt varit oklanderlig(vilket den inte var) så anser jag att ridning som skadar hästen INTE skall belönas, inte på något sätt.

Blev lite orolig att det var i Halmstad du varit på ponnytävling, för då hade vi inte haft samma uppfattning. Det var ca 80 starter LB-LA och väldigt bra klass på många ponnyer. Ungarna var duktiga och red till större delen snyggt och prydligt. Visst var där någon som inte var redo att tävla, men det får man räkna med på lokal tävling. Men ingen ridning som du beskriver.

Tack mackan! :bow:

Du tog orden ur munnen på mig.

Dålig ridning är inte domarnas fel, utan givetvis ryttarna självas (och ev deras tränare, men ibland lyssnar folk heller inte på vad tränaren har att säga ang vilka klasser som kan vara lämpliga - så det yttersta ansvaret ligger på ryttaren själv).

KL
en liten reflektion..
Jag har kan man säga blivit grundutbildad av hundratals (ungdoms)hästböcker som berättar om en hiskelig massa hästmänniskors syn på ridning utblandat med en spännande story. Plus en massa år på en trevlig ridskola.

min grundinställning efter alla dessa intryck sedan barnsben har varit att det är A och O att rida ordentligt, mjukt, följsamt och med respekt för hästen.
Lite prägel från det militära. Har fått höra drömska berättelser om tränare som nu gått i pension som röt åt den minsta ryckning eller häng i tygeln. Som trimmade elever under lång tid tills de satt som gjutna i sadeln osv osv...

Har våran nya generation fått för mycket prägel av att det ska gå så jädra fort allting? Kan man inte rida så köper man en häst som ska kunna allting, blir fly förbannad då den ändå inte beter sig som pegasus och låter sin besvikelse gå ut över hästkraken.

Vi är nog väldigt olika känsliga för intryck från andra som rider.:crazy:

Jag ville bara blunda och gråta sist jag tittade in i ridhuset här hemma.
Till synes totala nybörjare som på egna hästar utan tränares överblick satt och dunsade, ryckte och hackade i sina djur. En häst knäade och stönade under dunsarna från disträ tung man som såg ut att njuta av ridpasset. En sprang runt och rullade med ögonen under bister hårdhänt tant som verkade veta hur det skulle se ut men inte hur det skulle gå till. Det kom arga skrik och slag med pisken då hästen gjorde ett litet försök att få rucka loss på sin helt styva spända kropp. osv... En liten ponny reds urtrevligt av en tjej med kroppskontroll och väl planerat pass. En av många...

Är det fler som köper häst utan tillräckliga kunskaper. Är det pga att man hela tiden ska få hävda sin rätt att göra som man vill och gå sin egen väg som hästarna får lida pin.

Förr tyckte jag att det var tätare kontakt mellan tränare och elever där jag red. Man härjade inte runt på hästarna med övertro på den egna förmågan, utan erkände sin nivå och tog råd och hjälp "uppifrån" hela tiden. Var ödmjuk mot hästen. Den fick hellre driva runt planlöst än att man gjorde våld på den för att snabbt dölja sin bristande ridförmåga.

Jag vet inte, har det alltid sett ut såhär? Det är inte vackert i alla fall! och vem är man att säga till? Jag skulle vara rädd att åka på en propp, eller iaf bli helt idiotförklarad om jag sa vad jag tyckte till de där som plågade sig runt runt runt i ridhuset....:cry: Ingen vill väl medvetet plåga djur! De rider förmodligen för motionen eller för att gemenskapen är så bra, och djuren är så mysiga.. Med den bästa vilja. Men någonstans blir det obehagligt fel!

:idea: Man kanske kunde ha en (special-djurskydds)inspektör på sin klubb som övervakar och kommenterar träningen hos alla som har abbonemang?! Vad den stackaren skulle bli impopulär... :mad: Sånt här är mycket känsligt!!:eek:

KL
en liten reflektion..
Jag har kan man säga blivit grundutbildad av hundratals (ungdoms)hästböcker som berättar om en hiskelig massa hästmänniskors syn på ridning utblandat med en spännande story. Plus en massa år på en trevlig ridskola.

min grundinställning efter alla dessa intryck sedan barnsben har varit att det är A och O att rida ordentligt, mjukt, följsamt och med respekt för hästen.
Lite prägel från det militära. Har fått höra drömska berättelser om tränare som nu gått i pension som röt åt den minsta ryckning eller häng i tygeln. Som trimmade elever under lång tid tills de satt som gjutna i sadeln osv osv...

Har våran nya generation fått för mycket prägel av att det ska gå så jädra fort allting? Kan man inte rida så köper man en häst som ska kunna allting, blir fly förbannad då den ändå inte beter sig som pegasus och låter sin besvikelse gå ut över hästkraken.

Vi är nog väldigt olika känsliga för intryck från andra som rider.:crazy:

Jag ville bara blunda och gråta sist jag tittade in i ridhuset här hemma.
Till synes totala nybörjare som på egna hästar utan tränares överblick satt och dunsade, ryckte och hackade i sina djur. En häst knäade och stönade under dunsarna från disträ tung man som såg ut att njuta av ridpasset. En sprang runt och rullade med ögonen under bister hårdhänt tant som verkade veta hur det skulle se ut men inte hur det skulle gå till. Det kom arga skrik och slag med pisken då hästen gjorde ett litet försök att få rucka loss på sin helt styva spända kropp. osv... En liten ponny reds urtrevligt av en tjej med kroppskontroll och väl planerat pass. En av många...

Är det fler som köper häst utan tillräckliga kunskaper. Är det pga att man hela tiden ska få hävda sin rätt att göra som man vill och gå sin egen väg som hästarna får lida pin.

Förr tyckte jag att det var tätare kontakt mellan tränare och elever där jag red. Man härjade inte runt på hästarna med övertro på den egna förmågan, utan erkände sin nivå och tog råd och hjälp "uppifrån" hela tiden. Var ödmjuk mot hästen. Den fick hellre driva runt planlöst än att man gjorde våld på den för att snabbt dölja sin bristande ridförmåga.

Jag vet inte, har det alltid sett ut såhär? Det är inte vackert i alla fall! och vem är man att säga till? Jag skulle vara rädd att åka på en propp, eller iaf bli helt idiotförklarad om jag sa vad jag tyckte till de där som plågade sig runt runt runt i ridhuset....:cry: Ingen vill väl medvetet plåga djur! De rider förmodligen för motionen eller för att gemenskapen är så bra, och djuren är så mysiga.. Med den bästa vilja. Men någonstans blir det obehagligt fel!

:idea: Man kanske kunde ha en (special-djurskydds)inspektör på sin klubb som övervakar och kommenterar träningen hos alla som har abbonemang?! Vad den stackaren skulle bli impopulär... :mad: Sånt här är mycket känsligt!!:eek:

Ja ja och åter ja! Du säger precis vad jag tänker! :bow:

Hur är det med den egna ridningen:angel:

Glashus och sånt, du vet. Många här som ondgör sej kanske andra skulle sucka över och tycka synd om hästen:angel: Kanske nån stönar och gråter när dom ser DEJ? Jag vet inte, men vem vet:confused:

JAG tycker synd om hästen ibland när JAG rider:crazy: Hon är så begåvad och med rätt pilot skulle hon troligen gå rätt långt. :crazy: :o

Det finns många plågade djur som far illa. Dom kan inte heller prata så vi vet inte vilka som faktiskt lider och inte av ridningen. Inte alltid. Vissa hästar jobbar bättre med rätt bestämd ram framtill och det ser säkert plågsamt ut för utomstående med rätt kort tygel. MEn hästen vill ha det så, de visar missnöje annars. Kan du avgöra det?

Ja det finns mycket dålig ridning. Det tycekr jag också. Och dålig hästhållning öht. Jag försvarar inte det. Men är du säker på att du själv alltid ser vad som är vad? Jag ser sällan folk piska hästar eller hacka med sporrar. Oroliga händer pga svårt att sitta på hästarna ser jag en hel del, men det beror på oförmåga. Vissa tränare tar inte itu med sånt, det är dåligt tycker jag. vad ska vi göra åt det?
De riktigt dåliga saker jag sett har varit från hoppryttare faktiskt. När det gäller att piska hästar.

Jag mår dåligt av vissa saker jag ser. Men så illa som du alltid framställer det rider inte de flesta jag ser i alla fall. Så hur står det till själv? Tror du nån lider om de ser dej? JAG lider i alla fall ibland när jag ser mej själv, (även om vi inte har speglar ser jag för mej hur det ser ut:crazy: )

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte riktigt de erfarenheterna, tycker för det mesta att det har sett okej ut (storhäst tävlingar ) även om man undrar vad vissa gör där. Dock brukar de bedömas korrekt och de man tror hamnar där de bör så att säga. Visst ibland har jag sett att det kan förekomma att någon ryttare med en snygg och flashig häst med mycket gång vinner i stället för en mer korrekt välriden häst som kanske inte rör sig lika elegant men som egentligen borde ha vunnit. Dock har det mesta jag sett i vårt distrikt har dock bedömds rättvisst och korrekt i mitt tycke.

Därmed inte sagt att alla ryttare rider trevligt , men däremot tycker jag oftast de blir rättvist bedömda. Men en del tycker jag verkligen borde stanna hemma och träna innan de borde visa
sig på tävling tycker jag, men det är ju en annan sak.

Har inte sett något "direkt hästplågeri" på våra tävlingar i alla fall.

Senast ändrad:

Jag håller med dig i väldigt mycket, jag rider också för en domare tillika tränare. Hon dömer upp till och med MSV nivå i dressyr. Hon kommenterar också ofta att hon ser mycket dålig ridning ute på tävlingar men även överlag, hon tycker t.ex. att vi svenskar är mycket efter i systemet jämförelsevis med t.ex. tyskarna och att vi har mycket grundläggande bitar som saknas.

Däremot när hon själv var mer aktiv och inbiten tävlingsryttare och med sin första häst t.ex. tävlade på MSV-nivå menar hon att det inte ställdes alls lika höga krav på ridningen som man gör idag. Men det är säkert klass-skillnad för det är ju ganska stor skillnad på lätt klass och MSV. Däremot menar hon på att ridningen överlag i Sverige inte håller måttet riktigt. Och det verkar även finnas några nissar som håller på och tassar runt på MSV nivå som inte har där och göra än eller på länge , förstår inte varför man vill starta där om man inte ridit med bra resultat eller ens fått godkända ritter på LA nivå.

Men hur som helst, jag måste också inflika att jag inte heller tycker att det är domarens ansvar på något sätt och vis att ryttarna rider dåligt. Det är ju ryttarens eget ansvar och jag instämmer med dig att många ryttare tyvärr inte är intresserade av att träna för sådana tränare som säger sanningen om hur det ligger till och påvisar ryttarens brister som behöver tränas på och korrigeras innan man går vidare till "steg två". Instämmer också att tränaren där hemma borde ändå våga säga till hur det ligger till, även tränaren tycker man ju borde ha ett ansvar och även ett rykte att tänka på.

Håller också med beträffande hoppningen att det blivit till det bättre de senaste åren att man direkt talar om för ryttaren när det går överstyr och att så behandlar man inte hästen. Samtidigt förstår jag inte heller vad dessa ska ut och tävla och göra, Träna får man ju göra hemma och hur kul kan det vara att inför fullsatta läktare bli tillsagd av domaren att "X ! sluta med det där , var försiktig med spöet . det kanske är bäst att du är kvar här lite tills du lugnat ner dig" (kommentar jag fick höra i går ) .

Vad har man får motto eller ambition att tävla för då om man beteér sig på detta sättet? Jag ser tyvärr också ofta ganska mycket vad jag anser dålig ridning , så mycket grundbitar som inte ens finns där men det är som sagt ryttarens och tränarens asvar att ta tag i detta och inte domarens.

Däremot är jag för mer stilbedöminng (hopp ) och rättvis kritik, dock upplever jag överlag att ryttarna i regel hamnar där de ska i resultat listan.

jag som trodde att sporrar och starka bett, speciellt i konbination med ett spö som man kan "klatcha fram" bakdelsaktivitet var något att sträva efter.

det är vad jag har lärt mig iallafall. å då har jag tränat för både domare mm.

hästen ska ju suga på bettet (dvs hänga) och man skulle hålla benhårt på yttersidan å leda med inner. dessutom skulle man hacka i takt med inner skänkel i varje steg(aktivering) och så skulle man alltid rida på volt. och halvhalt halvhalt. dvs, dra i tygeln varje gång man sitter ner.

konstigt nog så efter varje lektion var jag och min häst deppade, jag hade ont överallt, speciellt axlar/armar, och dagen efter gick han orent. även om vi bara ridit en liten stund. men jag kunde rida i 3-4 timmar utomhus på rakt spår och dagarna efter var han jättefräch.

min andra häst tycker jag hänger för mkt i tyglarna(jag får ont redan i skritten ibland). men enligt andra är hon superlätt... VAD rider de på för hästar då??

och sedan ser man ankys (?) häst som sticker iväg på en prisutdelning??!?! ska det vara en bra dressyrad häst?

jag har lagt dressyren på hyllan. jag vill ha kul med min häst. de är uppfostrade mm men kanske inte gör allt lika flashigt som de "ska".
å halvhalter.. har jag typ aldrig gjort, min häst lyssnar i alla fall.

*knapplån*

Jag är oerhört förvånad över alla er som ser sådan oerhört förskräcklig ridning och sådan hästmisshandel UTAN ATT INGRIPA.....:crazy:

jag som trodde att sporrar och starka bett, speciellt i konbination med ett spö som man kan "klatcha fram" bakdelsaktivitet var något att sträva efter.

det är vad jag har lärt mig iallafall. å då har jag tränat för både domare mm.

hästen ska ju suga på bettet (dvs hänga) och man skulle hålla benhårt på yttersidan å leda med inner. dessutom skulle man hacka i takt med inner skänkel i varje steg(aktivering) och så skulle man alltid rida på volt. och halvhalt halvhalt. dvs, dra i tygeln varje gång man sitter ner.

Tyvärr har du totalt missförstått och om det beror på dåliga tränare eller annat kan jag inte veta. INGEN vill tex att hästen hänger på. Har du inte upplevt att hästen har kontakt med tygeln ("suget") så kanske du skulle leta upp en bra tränare och ta några lektioner till.

Det handlar inte om att hänga på bettet öht. Du ska ha en mkt lätt kontakt, du ska inte ha kilon alls i handen.

Att hacka med skänkeln i varje steg lärde man sej förr. (Jag såg t o m för 20 år sen en tysk beridare på besök göra så:eek: ) Det är inte heller bra ridning enligt de flesta. Du ska inte behöva "driva" om hästen är framme för hjälperna. Hästen ska arbeta framåt med egen motor och du ska reglera med fina hjälper. Dvs det är målet.

Leta upp en bra tränare och försök lära dej mer om bra dressyrridning, du har missuppfattat väldigt mycket tyvärr.

*knapplån*

Jag är oerhört förvånad över alla er som ser sådan oerhört förskräcklig ridning och sådan hästmisshandel UTAN ATT INGRIPA.....:crazy:

Precis. Man är väl nästan medansvarig då, kan man tycka, om man bara går runt och förfasar sej och viskar med varandra men inte försöker förhindra.:cool:

Att hacka med skänkeln i varje steg lärde man sej förr. (Jag såg t o m för 20 år sen en tysk beridare på besök göra så:eek: ) Det är inte heller bra ridning enligt de flesta. Du ska inte behöva "driva" om hästen är framme för hjälperna. Hästen ska arbeta framåt med egen motor och du ska reglera med fina hjälper. Dvs det är målet.

Fanns fortfarande såna instruktörer på de lektioner som min man red på för drygt 10 år sen på en ridskola i Storstockholmsområdet. Hoppas verkligen att det har blivit bättre sen dess.

Det som sas mest på lektionen var "korta tyglarna" och driva, gärna med spö.

Jag är ju gammal o är uppväxt med det där att driva varje steg o det är enormt svårt att få bort en ovana.
Tycker mig ändå inte se det som trådskaparen såg, utan väldigt bra ridning eller mesig ridning.
De som rider värst hos oss är ponnyryttare som hackar o rider med graman.
En domare som dömde hos oss hade varit på kurs hos Tibblin som påstod att standarden på MSV B- nivå var låg. Hon höll ej med.

Kanske man måste höja kraven med ngn slags kval för att få delta, som finns för att få starta högre klasser.
Det är svårt för en domare som inte bör såga ett barns ridning, utan komma med konstruktiv kritik.
En del verkar att slinka igenom detta då jag såg ett ekipage i Int.ll som fick 52%.

Tror att det måste vara högre krav av både tränare o FÖRÄLDRAR o inte ge sig iväg på tävling innan ekipaget är klar för klassen på träning hemma. Problemet ligger nog mest i att föräldrarna saknar kunskap. Vi vet väl hur "ponnymammor" kan vara:angel:
Att det kan uppkomma problem på tävling är oftast en rutinsak.

Du är välartikulerad som vanligt, vi verkar för övrigt ha samma erfarenheter och åsikter gällande detta. Tack för ett bra inlägg. :bow:

Du tror inte att Sellan skrev i en ironisk ton och menar att det var tränaren som missuppfattat god ridning och signalerade till Henne/honom att det skulle se ut/vara som Sellan beskrev.
Alltså ok med hackande o hård hand?
Ta inte för givet att Sellan är korkad utan kanske själv tycker att tränaren var mindre bra och väljer att rida på ett annat sätt.:idea:

Även om det är dålig ridning så förekommer det. Ganska ofta. Tror inte att eleven i det här fallet missuppfattade instruktioner så grovt utan snarare inte höll med om att det var ok ridning.:mad:

Jag vet att jag i andra trådar retat upp dig och några till genom att kritisera och dra saker till sin spets.:devil: Jag har personligen lärt mig mycket av de diskussionerna men kanske lämnat andra med fel uppfattning om mig själv eg. Men det kan man måsta bjuda på för att komma fenomenen inpå djupet!:) Sorry!

Mitt inlägg om tragedin i ridhuset handlade inte om alla som rider vanlig dressyr utan att det råkade vara så många urdåliga ekipage inne samtidigt. en tjej red fint, vanlig dressyr, med en tydlig ram och nöjd häst som försökte. Ryttaren behöll sitt lugn och fina (men säkert tydliga) hjälper då det blev fel och tog om.. Det handlar som sagt inte om huruvida man använder skänklarna eller håller ett stöd i tyglarna.

Utan om urusel ridning där ryttarna inte verkar ha så stor självinsikt utan tutar på för att det är roligt på hästarnas bekostnad.
För hästar med riktigt ömma kroppar och vitögon framme, ryttare som absolut inte har någon som heslt följsamhet utan smäller i sadeln i nedsutten trav och glappar ryckande i tyglarna, är inte ok enl mig.

Någonstans måste man se på sig själv (som du så klokt säger själv, och det gör jag, någon som vill tävla i självkritik??:smirk: ) och bedöma om man ska hålla sig kvar på en lägre nivå tills man är mogen att avancera. Just för att det inte är en cykel man utsätter för påfrestningarna utan ett levande djur.

Säkert finns det många som har åsikter om de skulle se mig rida. En som förespråkar bettlöst kanske hänger upp sig på att jag använder bett. En som gillar action kanske tycker att jag ska rida längre pass eller jobba i högre farter. osv osv.
Man måste helt enkelt stå till svars inför sig själv. Alla kan inte enas om samma mall.
(Det var ett skämt med tillsynsmannen i ridhuset...)

Själv har jag kohandlat med mig själv och kommit överens med att om jag söker svar och kunskap på olika håll, provar det som verkar logiskt på hästarna och är konsekvent. Då kan de få utstå lite misstag från min sida under mina läroperioder.
Det de får tillbaka är en matte som utvecklas och kan lotsa dem mot bättre fysik och hälsa. Och ha lite kul på vägen.

nog tror jag det fattas lite självkritik parat med självförtroende att följa sitt hjärta många gånger. Nog babblat nu!:o

Denna tävling var det ovanligt många dåliga ryttare men även annars ser man alltför ofta hästar som går nedsågade bakom hand utan att domaren kommenterar detta. Verkar vara allmänt accepterat att hästarna sågas till att böja på nacken utan att bära sig själv i riktig fom.

Trevligt att det är fler som är av samma åsikt, och som själva verkar vara tävlingsryttare! Det bådar gott inför framtiden!

Jag håller med dig i väldigt mycket, jag rider också för en domare tillika tränare. Hon dömer upp till och med MSV nivå i dressyr. Hon kommenterar också ofta att hon ser mycket dålig ridning ute på tävlingar men även överlag, hon tycker t.ex. att vi svenskar är mycket efter i systemet jämförelsevis med t.ex. tyskarna och att vi har mycket grundläggande bitar som saknas.

Jag har oxå en väninna som är dressyrdomare. När hon var på någon "fortbildning" på Flyinge så skulle domargruppen bedöma en häst som bl a inte gick rent. Den som höll i "kursen" sa att de skulle bortse från att hästen inte gick rent :eek: och bara bedöma ridningen! Enligt min väninna så ansåg dessutom några av de domare som var på fortbildningen att hästen gick bakom hand och att det var fel. Så det är inte "fel" på alla, även om just dessa kanske inte skulle premiera lodplanet öga-mungipa, men det kanske kommer. :)
Ekipaget skulle alltså visa en bra ritt för att visa någon typ av norm.

Jag har ingripit. flera gånger, så jag är inte populär.

bla när jag sa åt ridläraren som är sååå duktig att rida å hon e hippolog osv osv som piskade sin häst väldigt mkt. (hon skulle lära hästen att rygga genom att rycksåga, hacka med långa sporrar och samtidigt slå allt hon hade med pisen på rumpan! snäll som hästen var så stog den bara å gapade och rullade med ögonen. och de på läktaren bara SKRATTADE (!!!) och sa "ge henne vad hon tål" osv. :eek:

Lusidor; du förstod vad jag menade! själv har jag blivit kallad mesig å måste "ta i mer" osv men jag har inte velat, min häst gillar inte korta tyglar (inte jag heller, får så ont i kroppen då) och slår då med huvudet, och botet har alltid varit "korta tyglarna så han inte KAN slå".... konstigt nog slår han inte när jag rider på halvlånga tyglar, kanske inte blir så "fint" och exakt påengång men efterhand!
har inte hittat "min" favorittränare än så jag orkar helt enkelt pröva de som finns här just nu, då de flesta jag sett "passar inte mig" (när jag sett dem instruera).. så jag försöker rida på bara känsla själv å vara min egen ridlärare, och rida ut mkt å sånt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 051
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!