Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Sv: Illaridande ryttare och dåligt utbildade domare.

Jag var på morgonen och titta på LC-klassen. Hade tänkt starta med min 4-åring men det blev inte så, var nyfiken för att se hur hästarna rörde sig och vilken standard det var om man hade någon chans i en sådan klass. Man blev förvänad över att man kunde rida så illa, fast det inte var deras första start i karriären. Kunde konstatera att jag kunde ha startat med min förelsestörda(halta) häst, för 6 av 10 ekipage vi tittade på gick lika orent som min häst.

Det är tyvärr väldigt lätt att tolka dina inlägg som att du inte anser att varken tävlingsryttare eller deras tränare har en aaaaaning om hur man gör när man rider...:crazy:

Så väldigt många har nog inte en aning om just hur man får hästen på tygeln med öga-mungipa i lod och länden välvd och bakkärran sänkt - och enda orsaken till detta är med största sannolikhet att man inte har provat. Orsaken till att man inte ens vill prova, är för att den formen inte diskuteras eller premieras inom tävlingsdressyren. Det är framförallt det jag tycker är så väldigt tråkigt.

Ser man det så ofta och så mycket blir man tyvärr avtrubbad, spontana reaktionen de första gångerna är -GÖR NÅGOT NÅGOn! Men då det är så pass mycket hästar som visar obehag och ryttare som överanvänder sina hjälper så känns det lite knepigt att ge sig på några enstaka som man råkar se för tillfället. Iaf jag ryser, tittar bort och försöker hitta något trevligare att vila ögonen på.

Eg vore det väl bra att öppna ett o annat öga men jag tror snarare att det skulle göra att den kritiserade känner sig så påhoppad att han/hon går i försvarsställning och vänder det till att den som klagat är den stora :devil: :eek: ...

Det skiljer sig nog ganska mycket från olika klubbar. I områden med många bra tränare borde deras goda inställning sprida sig och den trevliga ridningen dominera. Vissa orter, kanske ofta mindre, där det inte finns så mycket tränarmaterial att tillgå (o den eller de som finns råkar vara dåliga)kanske kvaliten blir lägre över lag. Jag vet inte.. bara gissar.

Även om man rider utan att inverka positivt på hästens form och riktning så kan ju sättet man (inte)behärskar sin kropp och använder sina hjälper skapa ganska stort obehag för hästen. Jag menar att man kan göra ganska mycket men gör man det utan plan och förväntan om reaktion från hästen så påverkar man den inte. Man utsätter den bara för ogenomtänkt obehag. Tex att sitta och ta kraftiga tygeltag utan att fullfölja dem till hästen svarar och sedan ge den eftergift.
Man måste väl ha nått en viss nivå av insikt av hur man kan påverka hästens kropp innan man med "berått mod" kan tvinga den till obehag genom sina hjälper. Det är ju värre moraliskt, men obehaget kanske är ungefär lika stort på den ovetande ryttarens häst.
Bara funderar nu obs!:smirk:

Dina mästare red med Graman!!!

bettet verkar inte rätt i munnen i "din form" o då kan man heller inte spänna "pilbågen" "skapa cirkelenergi" etc.

MEN när hästen är utbildad kan man släppa fram näsan som du vill, men den går då lik:devil: inte som din avatar- som bara skyfflar på framåt.

Fast om man reagerar på det man ser så är man knappast avtrubbad än. Om man inte ingriper när en häst uppenbart misshandlas av sin ryttare så är man lika skyldig till misshandeln som ryttaren, tycker jag.

Det har hon redan svarat på i en annan tråd - 95% sågar ner hästarna på tygeln och det är tävlingsryttarna, buskryttarna rider hundra ggr bättre på sina bakgårdar och i dikena.

Dina mästare red med Graman!!!

bettet verkar inte rätt i munnen i "din form" o då kan man heller inte spänna "pilbågen" "skapa cirkelenergi" etc.

MEN när hästen är utbildad kan man släppa fram näsan som du vill, men den går då lik:devil: inte som din avatar- som bara skyfflar på framåt.

Men det gör inte jag. Jag använder inga hjälptyglar alls. Formen jag eftersträvar ligger närmast den "gamla" skolan av tävlingsdressyr. Jag kopierar dock ingen, varken inom den grenen eller någon annan.

Och jo, det är exakt i den form som jag eftersträvar som bettet får rätt inverkan, för att kunna spänna bågen. Och nej, jag vill inte skapa cirkelenergi, jag vill skapa ärlig och fysiologiskt effektiv samling. Det är därför jag rider framför lod.

Det är framför allt när hästen är outbildad som nosen bör vara framför lod. Formen på en outbildad häst är dock så pass låg, anpassad till hästen, så att hästen ges möjlighet att välva länden och trampa under sig. När hästen är stark nog höjer den på sätt och vis sitt huvud/framkärran själv vilket ger möjlighet till än mer undertramp.

Vitsen med avataren är att visa överlinjen - öga-mungipa i lod och den välvda länden. Och även om jag har åsikter om fotot inne i din profil, så skulle jag aldrig sänka mig så lågt till att negativt kommentera en icke offentlig person.

(Jag hoppas att moderator tar hänsyn till att jag enbart svarar på inlägg trots att det är en tråd här på tävlingsdressyr.)

Det har hon redan svarat på i en annan tråd - 95% sågar ner hästarna på tygeln och det är tävlingsryttarna, buskryttarna rider hundra ggr bättre på sina bakgårdar och i dikena.

Nu får ni ta och ge er... Vad jag skrev var att det inte spelar någon roll vilken ras man rider eller om man rider i ridhus, bakom stallet eller ute i buschen, så länge som formen är ändamålsenlig.

De 5% som jag har sett, som inte sågar ner sina hästar, är oxå tävlingsryttare. Det var bara tävlingsryttare som jag pratade om där, när jag pratade procent.

Det är därför jag tycker det är så märkligt att E vill diskutera tävlingsdressyr trots att hela 95% rider kasst med sågande händer. :angel:

Delvis KL

Jag tycker det är bra att diskutera formen och hur dressyr bedrivs, jag respekterar också Equiforms åsikt om hur lod i dennes värld ska se ut, men håller inte med.

Men iom att det är tävlingsdressyr som avhandlas här så blir det bara fel om man hela tiden ska utgå från något som enligt TR är över tygeln.

Gillar man inte tävlingsdressyr och hur den rids så är detta inte rätt forum. Det är inte bara riktat till E, utan alla som anser att tävlingsdressyren av idag är förkastlig som den bedrivs/utövas.

Jag håller också med om att det rids alldeles för mycket med händerna. Handen/Tygeln är en hjälp så god som någon annan, men det är inte därifrån formen ska komma, men det tror jag de flesta här är överrens om.

Tycker att det är konstigt att det är vi användare som ska behöva berätta samma sak om o om igen......
Klart att det blir konflikter i onödan.

i lod är enligt TR såsom Equiform beskriver?

Den form E förespråkar finns inte i TR ö.h.t :o

Den är antingen för mycket framför lod eller för öppen ... en domare skulle troligen skriva öt !

Iom denna form så är det omöjligt att spänna pilbågen och ha hästen mellan hjälperna......ingen korrekt samling med andra ord.

Jag kan med säkerhet intyga att jag är den som är minst hätsk i diskussioner där jag är inblandad. Och jag har inte utnämnt någon till komplett idiot! Skriv inte "på mig" egenskaper och åsikter som jag inte har tack!:mad:

Detta får du direkt ta tillbaka !!

Har i en diskussion med dig blivit kallad trög då du trasslade in dig i termer och slängde ur dig saker du inte kunde svara för.

Och nej, jag vill inte skapa cirkelenergi, jag vill skapa ärlig och fysiologiskt effektiv samling. Det är därför jag rider framför lod.

Men hur samlar sig hästen fysiologiskt effektiv ?

och hur kan du samla utan att bygga upp den energi som behövs ?

I din ridning försvinner all energi fram eftersom den ram som bör finnas går förlorad eftersom du rider den öppen el tom öt....

Vitsen med avataren är att visa överlinjen - öga-mungipa i lod och den välvda länden. Och även om jag har åsikter om fotot inne i din profil, så skulle jag aldrig sänka mig så lågt till att negativt kommentera en icke offentlig person.

Du har dig själv att skylla då du flera gånger tagit in din avater i diskussioner för att visa vilken form du eftersträvar.

Ska du nu vända den diskussionen för att få fram att vi diskuterar fult ?

(Jag hoppas att moderator tar hänsyn till att jag enbart svarar på inlägg trots att det är en tråd här på tävlingsdressyr.)

Har du blivit varnad ?

Det inlägget har jag bett om ursäkt för redan.

Dessutom...hm...finns det inte något talesätt som handlar om någon sten och något glashus eller nåt? :rofl:

Det här är sådant som jag också känner igen när jag är ute på tävlingar. Allt för många ryttare sitter PÅ sadeln istället för I sadeln och får då svårt att inverka korrekt. Sitsen blir instabil. Många har svårt att hålla framför allt händerna stilla, men även ganska instabila skänklar förekommer. Däremot är det sällan jag ser hackande sporrar och direkt bryska tygeltag. Vissa ryttare borde dock tänka mindre på att det ska se prydligt ut och lite mer på att hästen ska arbeta genom HELA kroppen.

/"medelmåttan" Solis

Vad trevligt att du ser samma som jag då :) man blir ju lite orolig när man läser om all hästmisshandel som verkar försiggå överallt av denna tråden att döma - har jag missat allt det helt?

Jag tror att många förväxlar flaxandet med skänklar och händer med hackande sporrar och ryck i tyglarna.
Av allt flaxande jag studerade i helgen var det knappt ngn alls som ens var i närheten av hästen - inverkan på hästen var alldeles för svag även om det för en okunnig såg ut som om de var på hästen i varje steg.
Hade de drivit i varje steg hade kanske hästarna rört sig framåt med mer energi :angel: och varit kvar på rätt programlinjer....

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr TR tolkningsfråga :) TR I moment 174. 3.13: ”Om hästen blöder, har sår eller märken orsakat av ryttarens inverkan, till exempel har...
Svar
17
· Visningar
4 051
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar