Ignorera samvetet?

Men att ha en öppen diskussion om sex innebär ju att man har en DISKUSSION och respekterar det partnern säger och inte att man har en teaterföreställning som bara går ut på att få ryggen fri
Om din partner är totalförlamad och ligger i respirator och du tar upp diskussionen om hur hen ser på om du har sex med andra. Du tror inte att det blir en liten hint till att du inte blir helt tillfredsställd i relationen då?

Ja det är uppe nu när vi pratar om att öppet diskutera sexlivet med en svårt sjuk partner vilket många tycker är förskräckligt och absolut inte får göras eftersom det förstör liv och krossar människan om man föreslår nåt annat än den monogama normen

Nej, det tas upp exempel där man kan fundera på om det mest respektfulla verkligen är att ta den diskussionen. Var och en får göra vad som känns mest rätt i sin egen situation. Det är verkligen inga självklarheter åt endera hållet.

Men det innebär alltså att krossa partnern, på bekostnad av sin egen vilja att krossa normen.
Nej det gör det inte

För du utgår från att den sjuka partnern är monogam och fortsätter välja normen framför allt

Jag säger att man kan ha ett öppet samtal om sex och inte dra sina egna slutsatser innan man fått några signaler eller ens hört vad partnern vill och tänker om det

Nej det gör det inte

För du utgår från att den sjuka partnern är monogam och fortsätter välja normen framför allt

Jag säger att man kan ha ett öppet samtal om sex och inte dra sina egna slutsatser innan man fått några signaler eller ens hört vad partnern vill och tänker om det

Fast det är MITT exempel vi diskuterar kring, och jag har redan angett att det är en förutsättning i MITT exempel, att partnern är monogam.

Vill du ändra får du gärna meddela att du diskuterar kring andra fakta än vi andra, allt annat blir ju bara skruvat.

Nej, det tas upp exempel där man kan fundera på om det mest respektfulla verkligen är att ta den diskussionen. Var och en får göra vad som känns mest rätt i sin egen situation. Det är verkligen inga självklarheter åt endera hållet.
Nä, alla exempel och alternativa scenarion som tas upp är väl ett rätt tydligt tecken på hur komplex hela frågeställningen är.

Efter att ha läst den här tråden så kan man konstatera att det finns gott om människor som inte skulle ha det minsta dåligt samvete om de regelbundet gör något de vet/antar inte skulle bli accepterat av sin partner.

Och ändå blir det som oftast kollektivt ramaskri i varje tråd som handlar om när en partner gått bakom ryggen och gjort saker som dennes partnern blir sårad av och då skriver en tråd om här på buke för att få tips, råd och framförallt stöd.

Fast det är MITT exempel vi diskuterar kring, och jag har redan angett att det är en förutsättning i MITT exempel, att partnern är monogam.

Vill du ändra får du gärna meddela att du diskuterar kring andra fakta än vi andra, allt annat blir ju bara skruvat.
Okej jag visste inte att tråden handlade bara om dig? Jag diskuterar scenariot med en sjuk partner alltså inte bara ditt fall utan vad man kan göra om ens partner är sjuk och om man kan ha en öppen diskussion om sex

Efter att ha läst den här tråden så kan man konstatera att det finns gott om människor som inte skulle ha det minsta dåligt samvete om de regelbundet gör något de vet/antar inte skulle bli accepterat av sin partner.

Och ändå blir det som oftast kollektivt ramaskri i varje tråd som handlar om när en partner gått bakom ryggen och gjort saker som dennes partnern blir sårad av och då skriver en tråd om här på buke för att få tips, råd och framförallt stöd.
Jag tror inte människor är så okomplicerade som du får det att framstå. Man har säkert massor av känslor inför sin situation och sitt agerande.

Men hur läser du? Det handlar ju om individuella situationer. Hela diskussionen handlar väl snarare om att det inte alltid är så enkelt att "det här är rätt och det här är fel". Ibland är det komplext. Med det inte sagt att det är enkelt, för någon? :confused:

Nu specificerar ju inte du vilka uttalanden du syftar på, så det är ju svårt att veta, men om mina inlägg tolkas som att jag skulle kunna vara otrogen utan dåligt samvete så måste jag uttrycka mig vansinnigt galet.

Och jag tycker jag hela tiden har varit supertydlig med att jag diskuterar många olika situationer till exempel här:
Har man samtal och partnern säger nej jag vill inte prata om det så betyder det att hen inte bryr sig om vad man gör bara man inte berättar , säger hen att öppet förhållande är okej --> perfekt då har man lyckats prata om sina problem och hittat en lösning , säger hen nej jag vill vara monogam så kan man göra slut om man kommer fram till att man tycker det är lika viktigt med sexet som partnern tycker fast åt andra hållet då

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 169
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10