Ignorera samvetet?

... och vad landar du då i vad gäller otrohetsdiskussionen, som ju är den vi har framför oss här?
Att om man är funtad så att sex=närhet, så blir det antingen att tugga i sig ett liv utan sex med en annan människa, eller göra slut. Man kan ju fortsatt vara goda vänner, men om man har en annan person man älskar och har sex med, medan relationen till partner blir platonisk, så skulle jag väl tänka att det är den nya som de facto har blivit partner.

...så för att bryta normen är det viktigt att ta samtalet som förstör liv, så man inte fastnar i någon påtvingad norm?

Känns sunt och realistiskt. Inte.
Nej men man ska inte vara så rädd för normen att man inte kan ha en diskussion som kanske skulle leda till något bra --> för alla är inte så stenhårt monogama

Alltså igen så är det ni med "grå" syn på otrohet som pratar om att samtal om öppna förhållanden förstör liv?? Det blir inte mer svartvitt än så

Hur sunt och realistiskt är det att tro att hela den personens liv hänger på ditt eget fejkmonogama sexliv??

Hur då, det har ju inte ens kommit upp som ett ämne?
Ja det är uppe nu när vi pratar om att öppet diskutera sexlivet med en svårt sjuk partner vilket många tycker är förskräckligt och absolut inte får göras eftersom det förstör liv och krossar människan om man föreslår nåt annat än den monogama normen

Det kanske också handlar om sexdrift? Att för vissa är det inte någon katastrof att leva i en relation utan sex eller utan tex penetrerande sex? Eller så tycker man att det inte är värt att svika partnern för att få sex och väljer att få utlopp på annat sätt?
Det handlar väl inte bara om sexdrift? Alla vet väl att man kan onanera? Det är ju också ett sätt att få utlopp för sexdrift. Om det inte alls räcker skulle jag tänka att det var något mer behov, t ex behov av fysisk närhet, som inte var tillfredsställt.

Ja det är uppe nu när vi pratar om att öppet diskutera sexlivet med en svårt sjuk partner vilket många tycker är förskräckligt och absolut inte får göras eftersom det förstör liv och krossar människan om man föreslår nåt annat än den monogama normen
Det är väl klart att det får göras, det är väl där man får väga av vad partnern troligtvis helst skulle vilja? Poängen är väl att man kanske inte ska se ett sånt samtal som det självklara att göra.

Du kan inte förstå att det inte handlar om någon monogam norm utan att man pekar på något som partnern tidigare kunnat gett än och deltagit men som den nu inte kan. Att det den inte längre kan göra blir extremt tydligt för hen och därmed kan vara väldigt väldigt jobbigt. Att det bygger på en känsla av att vara en belastning för omvärlden?

Det handlar väl inte bara om sexdrift? Alla vet väl att man kan onanera? Det är ju också ett sätt att få utlopp för sexdrift. Om det inte alls räcker skulle jag tänka att det var något mer behov, t ex behov av fysisk närhet, som inte var tillfredsställt.
Det handlar såklart om massor av saker (och detta är inte motargument utan vidarespinn), att känna sig åtrådd, att bli berörd, att känna hud mot hud. Ni vet allt det där som närhet och sex med en annan person innebär.

På något vis känns det som den ultimata egoismen: Usch, otrogen vill jag verkligen inte vara, jag får ta ett snack med hen så att jag har ryggen fri.

Och då kanske man knäcker det sista lilla som partnern faktiskt klamrade sig fast vid. (Fast det är ju bara en spekulation)

En annan lösning på att inte vilja vara otrogen är väl iofs att helt enkelt inte vara det? Om man nu har goda skäl att tro att partners svar på frågan ”skulle det vara ok?” är ”Aldrig i livet!!”. Om partner knäcker ihop och tappar livsgnistan så antar jag att partners ärliga reaktion inte är ”absolut, det är inga problem för min del. Feel free!”

Du kan inte förstå att det inte handlar om någon monogam norm utan att man pekar på något som partnern tidigare kunnat gett än och deltagit men som den nu inte kan. Att det den inte längre kan göra blir extremt tydligt för hen och därmed kan vara väldigt väldigt jobbigt. Att det bygger på en känsla av att vara en belastning för omvärlden?
Ja och det får man ta med i beräkningen när man pratar om det och ändå tycker jag inte att man ska räkna med att alla svårt sjuka är monogama människor som värderar monogamin högst av allt och vars liv går under om du har en öppen diskussion med dom om sex

Ja och det får man ta med i beräkningen när man pratar om det och ändå tycker jag inte att man ska räkna med att alla svårt sjuka är monogama människor som värderar monogamin högst av allt och vars liv går under om du har en öppen diskussion med dom om sex
Nej fast det har väll ingen sagt heller, @Lovisaleonora har diskuterat utifrån sitt perspektiv och jag utifrån mitt.

Det handlar såklart om massor av saker (och detta är inte motargument utan vidarespinn), att känna sig åtrådd, att bli berörd, att känna hud mot hud. Ni vet allt det där som närhet och sex med en annan person innebär.
Ja, om allt det försvinner ur relationen, och man tycker att det är såpass viktigt att man behöver få det med någon annan i så fall, då skulle jag väl tänka att relationen är slut. Åtminstone partnerrelationen. Att man är vänner istället.

På något vis känns det som den ultimata egoismen: Usch, otrogen vill jag verkligen inte vara, jag får ta ett snack med hen så att jag har ryggen fri.

Och då kanske man knäcker det sista lilla som partnern faktiskt klamrade sig fast vid. (Fast det är ju bara en spekulation)
Men att ha en öppen diskussion om sex innebär ju att man har en DISKUSSION och respekterar det partnern säger och inte att man har en teaterföreställning som bara går ut på att få ryggen fri

Ja, om allt det försvinner ur relationen, och man tycker att det är såpass viktigt att man behöver få det med någon annan i så fall, då skulle jag väl tänka att relationen är slut. Åtminstone partnerrelationen. Att man är vänner istället.
Ja, så kanske det är vänner som lever i en parrelation med varandra.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 169
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 832
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10