Ignorera samvetet?

Varför ska jag behöva försvara mig från den anklagelsen?

Anledningen till min sammanfattning var att visa att vi pratade visst om samma sak. Att du plötsligt nu säger att du pratade om nått helt annat stämmer helt enkelt inte.

Jag vet inte vilka du brukar diskutera med, men att försöka bevisa en poäng har ingenting (för mig) att göra med att förringa eller trycka ner den andra personen - bara att överbevisa deras argument.

Detta är verkligen inte personligt för mig.
Är det din poäng med diskussioner? Att överbevisa andra? Är det inte mer intressant att faktiskt diskutera, dvs även lyssna på andra och ta åt sig av andras syn och infallsvinklar?

Varför ska jag behöva försvara mig från den anklagelsen?

Anledningen till min sammanfattning var att visa att vi pratade visst om samma sak. Att du plötsligt nu säger att du pratade om nått helt annat stämmer helt enkelt inte.

Jag vet inte vilka du brukar diskutera med, men att försöka bevisa en poäng har ingenting (för mig) att göra med att förringa eller trycka ner den andra personen - bara att överbevisa deras argument.

Detta är verkligen inte personligt för mig.
Så du tänker att jag helt enkelt försöker ljuga eller bluffa istället?

Men nu skämtar du väl ändå? Vad är det för några du brukar diskutera med om det är brukligt att "bevisa en poäng" på det där sättet? Helt klart både förnedrande och förringande.

Men du gjorde ju klart att du för en viss diskussion, som går ut på att du ska övertyga alla om att de har krav, för enligt dig kan man inte ha ett förhållande utan krav. Något annat är du inte intresserad av att diskutera.

Jag gjorde klart att jag tror följande är sant: alla har krav i relationer.

Om någon sen flikar in med "nej, jag har inte det" och vi sedan diskuterar om detta så har vi en diskussion om den frågan-Svårare än så är det inte. Du missförstår mig något så extremt om du tror att jag inte är intresserad av diskutera även andra saker, men just precis nu, denna timme, ikväll har jag inte tid eller intresse för att dra igång en ny diskussion där jag ska delta. Inte mer än så.

Har aldrig sagt att jag är ute efter att övertyga alla, men jag kommer ju självklart diskutera saken med den som vill försöka bevisa motsatsen, som @monster1 gjorde.

Men nu skämtar du väl ändå? Vad är det för några du brukar diskutera med om det är brukligt att "bevisa en poäng" på det där sättet? Helt klart både förnedrande och förringande.

Förnedrande att bevisa en poäng i en artig, saklig diskussion som inte är kopplat till personangrepp eller personliga egenskaper överhuvudtaget? Jag håller inte med.

Om någon sen flikar in med "nej, jag har inte det" och vi sedan diskuterar om detta så har vi en diskussion om den frågan-Svårare än så är det inte. Du missförstår mig något så extremt om du tror att jag inte är intresserad av diskutera även andra saker, men just precis nu, denna timme, ikväll har jag inte tid eller intresse för att dra igång en ny diskussion där jag ska delta. Inte mer än så.

Har aldrig sagt att jag är ute efter att övertyga alla, men jag kommer ju självklart diskutera saken med den som vill försöka bevisa motsatsen, som @monster1 gjorde.
Fast då är det ju bara att låta bli att delta i den nya diskussionen. :)

Jag försöker inte bevisa någonting, jag diskuterar kring hur jag förhåller mig till relationer. Att jag en gång ställt ett tydligt krav i en relation är ju knappast bevis för att det är något som måste finnas (och är oproblematiskt och naturligt) i alla relationer. En individ en relation ett tillfälle är ju extremt låg evidens.

Fast då är det ju bara att låta bli att delta i den nya diskussionen. :)

Vilket jag nu tydligt sagt att jag inte vill göra. Accepterat?

Jag försöker inte bevisa någonting, jag diskuterar kring hur jag förhåller mig till relationer. Att jag en gång ställt ett tydligt krav i en relation är ju knappast bevis för att det är något som måste finnas (och är oproblematiskt och naturligt) i alla relationer. En individ en relation ett tillfälle är ju extremt låg evidens.

Det är ett riktigt bra "bevis" för att du faktiskt ställer krav på din partner vilket var det du påstod dig inte göra. Vilket vi pratade om. Vilket vi nu är rätt färdiga med att prata om som jag ser det. Om krav "måste finnas eller ej" kan ni prata vidare om, om ni vill. Jag TROR dock inte att du är så unik som enskild individ som ställde det där enskilda kravet ett tillfälle. Det kommer jag anse tills någon kommer med bra bevis om motsatsen.

Det är sättet du gör det på. Inte att du skulle göra det. Men det fattade du nog egentligen.

Vi kan ta en diskussion en annan gång om mitt sätt att uttrycka mig om du vill, men jag har inte angripit någon personligen och inte argumenterat något annat än ett koncept, en egenskap i förhållanden. Om du tolkar det som nedvärderande och förringande av en person - så håller jag inte med.

Vi kan ta en diskussion en annan gång om mitt sätt att uttrycka mig om du vill, men jag har inte angripit någon personligen och inte argumenterat något annat än ett koncept, en egenskap i förhållanden. Om du tolkar det som nedvärderande och förringande av en person - så håller jag inte med.

Men jag struntar väl i huruvida du håller med eller ej? Du behöver inte feta upp det gång på gång. Det betyder inte att jag skulle låta bli att peka ut det ändå.

Det är ett riktigt bra "bevis" för att du faktiskt ställer krav på din partner vilket var det du påstod dig inte göra. Vilket vi pratade om. Vilket vi nu är rätt färdiga med att prata om som jag ser det. Om krav "måste finnas eller ej" kan ni prata vidare om, om ni vill. Jag TROR dock inte att du är så unik som enskild individ som ställde det där enskilda kravet ett tillfälle. Det kommer jag anse tills någon kommer med bra bevis om motsatsen.
Jag hoppas för andras skull att det är relativt unik situation.

Jag anser att det vi pratade om är ganska färdigpratat nu, jag har sagt det jag ville säga om ämnet. Det finns säkert en massa mer som är intressant som jag gärna pratar med er alla om. Men livet kallar också lite... Ha det gott sålänge!

Som jag ser det så lägger man i exempel a över ansvaret på partnern, lämnar inte diskussions-/kompromissutrymme och antyder att det är partnerns beteende som är fel (exempel b är i princip detsamma dock).
Men om man inte kan leva med beteende x så får man väl anta att man tycker beteende x är fel? Annars skulle man ju kunna leva med det. Och i praktiken kan ju partnern då välja på att sluta med x, eller bli lämnad.

Det är ju inte sagt att det finns särskilt mycket diskussions- eller kompromissutrymme heller, om beteende x är något man inte kan leva med. För många är uppenbart sex med andra t ex en sån grej. Som man inte alls kan tänka sig att kompromissa med eller diskutera fram en lösning på, där man möts halvvägs (typ pussa andra är ok, eller det är ok om det bara händer några gånger per år och inte varje vecka).

Vems ansvaret är i ett sånt läge - den ena får väl ta ansvar för sin kompromisslöshet, och den andre för sitt val att fortsätta med eller sluta med x.

Betyder det att du ser på alla behov som krav? För mig är det stor skillnad om någon ber mig eller om den kräver av mig. Skillnaden ligger i att få en order eller att få en fråga. Ett behov som framförs är ju på ett sätt en outtalad fråga men jag antar att det kan uppfattas som ett krav beroende på hur relationen ser ut. Uttalandet jag är törstig kan ju uppfattas som ett allmänt konstaterande eller som ett önskemål om att den andra parten ska hämta något åt en att dricka likväl som något annat om relationen är dålig uppfattas det antagligen som ett krav på att serveras något att dricka.
Det är klart det gör skillnad vilken ton man har mot varandra. Men då är det ju tonen och inte kraven i sig som är problemet. Eftersom det är rätt oartigt och klumpigt att använda ordet ”krav” mot andra, det socialt acceptabla är att linda in kravet i lite artighetsfraser. Ungefär som att chefen på jobbet kanske inte säger ”jag kräver att du gör x”, utan ”kan du göra x?” även om det i praktiken inte är en fråga man egentligen kan besvara med nej. Men det är trevligare att fråga än att kräva. Man försöker vara smidig snarare än att sätta hårt mot hårt i alla lägen.

Är det din poäng med diskussioner? Att överbevisa andra? Är det inte mer intressant att faktiskt diskutera, dvs även lyssna på andra och ta åt sig av andras syn och infallsvinklar?
Men det måste väl bero på vilka argument den andre kommer med? Man kan ju lyssna utan att hålla med eller låta sig övertygas, beroende på hur bra argumenten är.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10