Grejen är ju, som jag ser det, att min partner är hans egen person, precis som att jag är min. Jag vill att han ska kunna leva och utvecklas på det sätt som passar honom, precis som jag vill att detsamma ska gälla för mig. Därför funkar det inte att ställa krav, för då riskerar man att hämmas i ett försök att anpassa sig efter kraven, när man kanske inte mår bäst av det. Antingen utvecklas vi åt samma håll eller så utvecklas vi åt olika håll, men jag kan ju omöjligt säga att ”utvecklas du åt det här hållet kommer jag gilla dig mindre” för jag kan ju lika gärna utvecklas åt samma håll.
Och jag ogillar allmänt inställningen att det är okej att ha krav på andra människor. Vill man ha krav på sitt förhållande, fine. Fritt fram. Jag ser en skillnad där, även om den kanske är hårfin för många.
Sen kan jag absolut förstå att man ställer ultimatum och krav på en partner i vissa lägen. Har man blivit rejält bedragen av en otrogen partner så är det ju inte konstigt om man sätter det som krav, att nåt sånt inte får ske igen. Eller om partnern får ett missbruk, att man ställer kravet ”låt bli *missbruket* annars lämnar jag. Men jag ser det främst som ett sätt att skydda sig själv, eftersom det inte alltid är lätt att ta såna beslut när det är mycket känslor inblandade.
Så jag kan förstå att man väljer att ställa krav, av olika orsaker. Men jag ser det inte som optimalt och det är inget jag vill göra, för jag vill inte få krav ställda på mig, för jag är MIN person, inte min partners. Sen får vi ta beslut, gemensamma eller enskilda, utifrån situationer och saker som händer under relationen och livets gång. Men vi behöver inte ha krav på varandra.