Ignorera samvetet?

Jag pratar inte bara om krav som du har uttalat till din partner. Jag pratar om det som du de facto kräver av din partner på grund av dina åsikter och värderingar.
Fast jag kräver inget sånt av min partner? Jag kan väl se ”krav” på hur jag ska må och känna i förhållandet, men inte på hur han ska tycka/säga/bete sig.

Jag kan ju omöjligt säga i förväg vilka saker som kan få mig att känna på ett sånt sätt att det blir en dealbreaker, alltså ligger kraven på mig och mitt mående snarare än hans beteende. Inte svårare än så. :)

...självklart finns allas våra krav i våra hjärnor. Det gäller liksom precis alltid, oavsett hur mycket man skriver ner dem eller ej.

Men grejen med ett önskemål är att det ger möjligheten att konsekvensen inte är beroende av om det uppfylls eller ej. Vilket inte gäller för ett krav.

Så om du har ett önskemål som får konsekvensen att du lämnar din man om han inte uppfyller det, så är det ett krav - hur mycket du än vill kalla det för ett önskemål.
Det är inte alls självklart, jag har levt med en man som inte lät mig använda bilen (som stod på honom) om vi var osams eller använde sig av andra påtryckningsmedel(inte våld utan mera att inte hjälpa till med olika saker) bakom sina krav. Det finns gott om kravställare där ute.

...självklart finns allas våra krav i våra hjärnor. Det gäller liksom precis alltid, oavsett hur mycket man skriver ner dem eller ej.

Men grejen med ett önskemål är att det ger möjligheten att konsekvensen inte är beroende av om det uppfylls eller ej. Vilket inte gäller för ett krav.

Så om du har ett önskemål som får konsekvensen att du lämnar din man om han inte uppfyller det, så är det ett krav - hur mycket du än vill kalla det för ett önskemål.
Så du kan inte se skillnad på krav och behov?

Fast jag kräver inget sånt av min partner? Jag kan väl se ”krav” på hur jag ska må och känna i förhållandet, men inte på hur han ska tycka/säga/bete sig.

Jag kan ju omöjligt säga i förväg vilka saker som kan få mig att känna på ett sånt sätt att det blir en dealbreaker, alltså ligger kraven på mig och mitt mående snarare än hans beteende. Inte svårare än så. :)

Så, du erkänner och vet om att du har krav och dealbreakers som i nuläget är okända även för dig samt outtalade. Du kan inte precis nu på momangen föreställa dig en dealbreaker du har, outtalad eller ej, som du skulle dumpa din partner för om han utförde? Ingen alls?

Det är inte alls självklart, jag har levt med en man som inte lät mig använda bilen (som stod på honom) om vi var osams eller använde sig av andra påtryckningsmedel(inte våld utan mera att inte hjälpa till med olika saker) bakom sina krav. Det finns gott om kravställare där ute.

Det är visst självklart, annars tänker du att du kan ha ett av dina krav nedskrivet på ett papper som du inte samtidigt har i ditt huvud. Well, jag antar att du kan ändra dig i ditt huvud efter du skrev ner kravet, men då är inte det nedskrivna kravet riktigt ditt lägre heller.

Det exemplet du beskriver ser jag inte hur det är relevant. Ja, det finns gott om kravställare och ja, de använder ofta påtryckningsmedel.

Så, du erkänner och vet om att du har krav och dealbreakers som i nuläget är okända även för dig samt outtalade. Du kan inte precis nu på momangen föreställa dig en dealbreaker du har, outtalad eller ej, som du skulle dumpa din partner för om han utförde? Ingen alls?
Nej? :confused: Jag har krav på MIG och MITT mående, inte specifika dealbreakers som gäller genomgående för alla relationer. Kan du försöka acceptera att alla inte har krav på sin partner, eller är du främst bara ute efter att ha rätt?

Jag ser det nog mera som att jag lägger över ansvaret för mitt eget beslut på partnern. Ändra dig annars. Medan önskemål handlar om att framföra sina behov och sedan låta partnern ta ansvar för sig och jag tar själv ansvar för vad jag kan leva med eller ej. Själva kravet/gränsen finns möjligen i min hjärna och är mer en konsekvens av mitt eget mående i relation till hur vi beter oss mot varandra.
Är det inte exakt samma sak? :confused:

Vad är skillnaden mellan a) ”sluta med x annars går jag” och b) ”Mitt behov är att du slutar med x, gör du inte det kommer jag ta ansvar för att jag inte kan leva med x och gå”?

Det är visst självklart, annars tänker du att du kan ha ett av dina krav nedskrivet på ett papper som du inte samtidigt har i ditt huvud. Well, jag antar att du kan ändra dig i ditt huvud efter du skrev ner kravet, men då är inte det nedskrivna kravet riktigt ditt lägre heller.
Jag utgår nu från ditt beteende att du inte längre är intresserad av att diskutera frågan.

Varför är du otrevlig?

Du frågade mig om jag inte kunde se skillnad på två ord som är väldigt enkla att förstå (dvs inte en riktig fråga, om man inte ser ner på den personen man "frågar"), men jag är otrevlig? Men på riktigt, jag försöker inte vara otrevlig mot dig, det kan jag intyga.

Vad är skillnaden mellan a) ”sluta med x annars går jag” och b) ”Mitt behov är att du slutar med x, gör du inte det kommer jag ta ansvar för att jag inte kan leva med x och gå”?

Det är ingen skillnad, förutom att man med B) kan få säga sig vara en person som inte ställer krav :)

B) är inte ett utryck för ett verkligt behov utan en omskrivning av a).
Jag kan ta ett exempel Krav= du måste hjälpa till med städningen annars lämnar jag dig. Behov/Önskemål=Jag orkar inte ta hand om all städning själv, vad ska vi göra?

• Gilla
Reactions: Sel
Du frågade mig om jag inte kunde se skillnad på två ord som är väldigt enkla att förstå (dvs inte en riktig fråga, om man inte ser ner på den personen man "frågar"), men jag är otrevlig? Men på riktigt, jag försöker inte vara otrevlig mot dig, det kan jag intyga.

Det är väl inte så himla svårt att se skillnad på orden. Att förstå ordens innebörd däremot, är något annat, som jag antar att @monster1 var ute efter med frågan.

B) är inte ett utryck för ett verkligt behov utan en omskrivning av a).
Jag kan ta ett exempel Krav= du måste hjälpa till med städningen annars lämnar jag dig. Behov/Önskemål=Jag orkar inte ta hand om all städning själv, vad ska vi göra?

Alltså, vi kan göra 100 exempel av vadsom är ett krav respektive ett önskemål. Men det är ett extremt, felaktigt, sidospår. Det vi pratade om (som du sa) var:

"jag har inga krav på min partner. Men jag har vissa önskemål som, om de inte uppfylls, gör att jag avslutar relationen". Dvs, du säger dig ha ett "önskemål" med en bestämd konsekvens om ett villkor inte uppfylls (eller om det uppfylls, beroende på vad det är). Det är inte ett önskemål, det är ett krav.

Som jag ser det så lägger man i exempel a över ansvaret på partnern, lämnar inte diskussions-/kompromissutrymme och antyder att det är partnerns beteende som är fel (exempel b är i princip detsamma dock).

Framförallt kan jag säga att den dagen någon KRÄVER att jag ska städa/diska/massera fötter whatever är den dagen relationen dör. Om någon ber mig alt. berättar om sina bakomliggande behov av städ/disk/fotmassage kan jag mycket väl tänka mig att det blir städ/disk/fotmassage.

Därför att jag tycker krav rimmar illa med frivilliga åtaganden såsom förhållanden.

Som jag ser det så lägger man i exempel a över ansvaret på partnern, lämnar inte diskussions-/kompromissutrymme och antyder att det är partnerns beteende som är fel (exempel b är i princip detsamma dock).

Både a och b ställer krav på partnern att utföra/inte utföra en viss handling, med en bestämd konsekvens om han gör/inte uppfyller villkoret.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V