Av ren nyfikenhet, ni som inte skulle berätta för den otrognes partner, gäller det oavsett vilken relation ni har med den bedragne? Om det är en vän, kanske till och med en nära vän?
Så som jag ser det så tar man en risk vilket val man än gör. Det finns en risk att hen inte vill veta, och att man då förstör något genom att berätta. Det finns också en risk att sanningen kommer fram längre fram, och den bedragne känner sig dubbelt bedragen av att omgivningen vetat om och låtit det pågå. Jag förstår att man vill avskriva sig ansvar genom att inte aktivt ha agerat på någonting, men som bekant så är det ju även ett val att vara "passive bystander". Vi pratade mycket om det här när vi berörde moralfilosofi på vissa kurser på universitetet. Är det verkligen skillnad i ansvar när det kommer till att aktivt agerat, eller varit en passiv bystander och låtit saker ske?
Ja, bara en intressant tanke. Jag säger inte att varken eller är rätt eller fel, jag har inte riktigt bildat mig en åsikt kring detta. Men jag tycker inte alltid att "hålla sig utanför" är ett säkert kort i alla lägen heller. Man kan argumentera för att det var rätt beslut för än själv och det finns det goda argument för, men det är inte en garanti på att det faller väl ut alls.