Ignorera samvetet?

Jag tror inte att jag hade lagt någon värdering i dennes beteende, ärligt talat. Det har faktiskt hänt att en person hört av sig till mig och påstått sig varit med min partner, men vi var så unga då och mycket löjligt drama som skapades. Så jag antog att det var någon som bara ville förstöra för oss. Hur det egentligen låg till vet jag inte. Nu i vuxen ålder vet jag inte hur jag hade reagerat, men tror nog inte att jag kunnat bli så värst arg på "den andra".
...Och jag hade, ärligt talat, blivit PISSförbannad och säkert hävt ur mig både det ena och det andra. Och det är ju hela poängen, ts VET ju inte om det här är en Singoalla som hade ryckt på axlarna eller en Cambrie som vid en första orationell tanke hade jagat skiten ur henne eller någon person som väljer att fullfölja den tanken...

Varför envisas du med just användandet av "oresonlig" ? Jag kan absolut resonera. Jag resonerar som så att om min partner är otrogen så vill jag inte ha denne som partner längre.

Har du själv inga principer för någonting alls i livet?

Min verklighetsbild är att förhållanden där ena parten går bakom ryggen på den andre och ligger runt inte är väl fungerande förhållanden.

Och det är också så jag känner...

Och skulle TS riskera att "förstöra" förhållandet genom att berätta, dvs att det vore lika oacceptabelt för partnern så borde hon ha rätt att veta, för det HAR hänt. Och det är inte TS som förstört utan det är partnern som bedragit. Jag ser som sagt inte att TS förstör något, utan att hon ser till så henom har möjlighet att lämna ett förhållande som hen inte vill ha. Jag ser inget lyckligt förhållande om den ena bedrar den andra, ljuger och går bakom ryggen. Det är redan förstört.

Är det ingen stor grej utan hen anser att det finns värre saker så är det ju lugnt liksom, då blir det ju inte "förstört" iallafall.

TS är antagligen den enda som kan lägga fram sanningen till henom, och sen är det upp till henom att välja vad den ska göra åt saken.

...Och jag hade, ärligt talat, blivit PISSförbannad och säkert hävt ur mig både det ena och det andra. Och det är ju hela poängen, ts VET ju inte om det här är en Singoalla som hade ryckt på axlarna eller en Cambrie som vid en första orationell tanke hade jagat skiten ur henne eller någon person som väljer att fullfölja den tanken...

Nej precis. Just nu har jag vetskap om en bekants otrohet. Den otrogne vågar inte träffa mig längre då han är rädd för att "komma för nära" mig, och min vän som han var otrogen med, med sitt liv och sin gravida fästmö. Jag har sagt att han inte behöver hålla sig borta från mig, jag skulle aldrig lägga mig i hans business. Jag har aldrig träffat hans fästmö och jag vet ingenting om deras relation. Men jag kan ju tänka i mitt stilla sinne att allt tyder på att han är en riktig douche.

Nej precis. Just nu har jag vetskap om en bekants otrohet. Den otrogne vågar inte träffa mig längre då han är rädd för att "komma för nära" mig, och min vän som han var otrogen med, med sitt liv och sin gravida fästmö. Jag har sagt att han inte behöver hålla sig borta från mig, jag skulle aldrig lägga mig i hans business. Jag har aldrig träffat hans fästmö och jag vet ingenting om deras relation. Men jag kan ju tänka i mitt stilla sinne att allt tyder på att han är en riktig douche.
Vilken röra :crazy:.

Vilken röra :crazy:.

Ja, främst för honom. Men synd för våra gemensamma vänner som hamnar lite i kläm. Är det en fest bjuder de alltid in oss båda, och han väljer sen att inte komma. Men är de bara ute och dricker en öl någon kväll så skulle jag gissa att de inte hör av sig till mig, även om de velat.

Och hur ska TS veta om partnern vill bli kontaktad av henne eller inte, tänker du?

Ja, det vet man ju inte. Men då har iaf partnern på ett sätt ett val att göra vad hen vill med informationen. Stanna och lösa det, separera och träffa någon som har samma tänk som henom gällande relationen, eller så rycker hen på axlarna och tycker väll inte att det är så farligt.

Nu verkar det ju som om dom inte alls har ett öppet förhållande, och är alltså inte ok att dom ska ligga med andra, och om det inte är ok så borde hen få valet själv att stanna eller gå efter omständigheterna.

Jag menade inte att du skulle gå till sängs med dina vänners partners, jag tänkte mer allmänt om du visste om en otrohet. Själv hade jag blivit bottenlöst ledsen om jag hade en monogam relation och det uppdagats att en vän vetat om, men inte berättat om, att min partner är otrogen mot mig. Men det är ju hur jag själv känner, jag anser som sagt att det är ett risktagande åt båda håll.
Det kanske jag också hade blivit. Men jag hade ändå vetat att vid sunda vätskor vill jag verkligen inte ha så där hopgeggade relationer att man lägger sig i till höger och vänster i andras förehavanden. Sen är ju livet jobbigt ibland, men det hyser jag inget hopp om att komma undan helt.

Ja, det vet man ju inte. Men då har iaf partnern på ett sätt ett val att göra vad hen vill med informationen. Stanna och lösa det, separera och träffa någon som har samma tänk som henom gällande relationen, eller så rycker hen på axlarna och tycker väll inte att det är så farligt.

Nej just det, det vet man ju inte.

Och du ”glömmer” ett alternativ: att TS Inget säger och därmed låter de andra två gå vidare i sitt gemensamma liv.

Det har jag varit med om, jag var väldigt god vän med båda två i ett förhållande. Mannen vänstrade. Jag gav honom ultimatum, berätta för henne, annars gör jag det. Han berättade o de var tillsammans i ytterligare 20 år.
Även det hade jag tyckt varit fruktansvärt gränslöst. Med vilken rätt ställer du villkor kring andras relationer?

Om jag var den otrogna parten HOPPAS jag att jag bara hade sagt att Jamen, berätta då. (Och berätta gärna för mig hur min partner tog det - hoppas jag att jag hade lyckats låta bli att säga. :D )

Av ren nyfikenhet, ni som inte skulle berätta för den otrognes partner, gäller det oavsett vilken relation ni har med den bedragne? Om det är en vän, kanske till och med en nära vän?

Så som jag ser det så tar man en risk vilket val man än gör. Det finns en risk att hen inte vill veta, och att man då förstör något genom att berätta. Det finns också en risk att sanningen kommer fram längre fram, och den bedragne känner sig dubbelt bedragen av att omgivningen vetat om och låtit det pågå. Jag förstår att man vill avskriva sig ansvar genom att inte aktivt ha agerat på någonting, men som bekant så är det ju även ett val att vara "passive bystander". Vi pratade mycket om det här när vi berörde moralfilosofi på vissa kurser på universitetet. Är det verkligen skillnad i ansvar när det kommer till att aktivt agerat, eller varit en passiv bystander och låtit saker ske?

Ja, bara en intressant tanke. Jag säger inte att varken eller är rätt eller fel, jag har inte riktigt bildat mig en åsikt kring detta. Men jag tycker inte alltid att "hålla sig utanför" är ett säkert kort i alla lägen heller. Man kan argumentera för att det var rätt beslut för än själv och det finns det goda argument för, men det är inte en garanti på att det faller väl ut alls.
Jag tänker att det är en mycket mer komplicerad situation om man har en relation med bägge parter.
Det finns inget enkelt svar utan det skulle bero på många fler faktorer.

Men det är ju inte upp till nån annan att påverka deras förhållande? Det låter som nåt slags gudsroll att ta rätten att döma det där som oschyst, och handla för att ”ge partnern ett val” som du uttrycker det.

Men nu har ju TS redan legat med kollegan och har redan påverkat deras förhållande så den båten har ju redan seglat, det är för sent för att inte lägga sig i deras relation. Är man så himla mån om andra människors förhållanden ser man till att behålla byxorna på och inte ha sex med personer i monogama förhållanden.
Det enda TS kan göra nu när hon redan lagt sig i deras relation är att "man the fuck up" och erkänna vad hon gjort, ta sitt ansvar och leva med konsekvenserna av sina, i mitt tycke, klandervärda handlingar.

Det här med att "inte lägga sig i andras relationer" ser jag bara som feghet och rädsla för att erkänna och stå för vad man gjort. I samma ögonblick du låg med en upptagen person lade du dig i dennes relation, vare sig du vill eller inte. Det blir inte ogjort bara för att den bedragne inte vet om det än, eller för att du inte vågar stå för det.

Men nu har ju TS redan legat med kollegan och har redan påverkat deras förhållande så den båten har ju redan seglat, det är för sent för att inte lägga sig i deras relation. Är man så himla mån om andra människors förhållanden ser man till att behålla byxorna på och inte ha sex med personer i monogama förhållanden.
Det enda TS kan göra nu när hon redan lagt sig i deras relation är att "man the fuck up" och erkänna vad hon gjort, ta sitt ansvar och leva med konsekvenserna av sina, i mitt tycke, klandervärda handlingar.

Det här med att "inte lägga sig i andras relationer" ser jag bara som feghet och rädsla för att erkänna och stå för vad man gjort. I samma ögonblick du låg med en upptagen person lade du dig i dennes relation, vare sig du vill eller inte. Det blir inte ogjort bara för att den bedragne inte vet om det än, eller för att du inte vågar stå för det.

För vem ska TS erkänna? Vad är det för ansvar som TS ska ta? Vad är det för konsekvenser du menar? :confused:

Problemet är ju att det inte bara handlar om TS och man up och ta ansvar etc. Det handlar om att man inte vet vad partnern vill och att man inte vet om partnern vill få reda på det från TS..

Bra definition!

(Fast om en kompis sa till mig Du måste berätta om du hör/ser något om min partner så skulle jag nog ta en längre diskussion om det - som inte givet hade slutat med att jag sa ok.)

Det kommer jag också göra.
Min vän ville veta men med facit i hand hade jag inte sagt ett ord eftersom det blev jag som blev boven i dramat trots att jag inte gjort ett jävla skit :meh:

Varför envisas du med just användandet av "oresonlig" ? Jag kan absolut resonera. Jag resonerar som så att om min partner är otrogen så vill jag inte ha denne som partner längre.

Har du själv inga principer för någonting alls i livet?

Min verklighetsbild är att förhållanden där ena parten går bakom ryggen på den andre och ligger runt inte är väl fungerande förhållanden.

Jag tycker det är konstigt att i förväg kunna bestämma exakt vilka kriterier som gör att en stark kärlek man känner idag skall upphöra.

Att ha förväntan att man ska ha livslånga, alltid väl fungerande förhållanden, är nog en god anledning att få förhållanden blir särskilt långvarigt väl fungerande.

Du lägger upp bollen ganska väl för att få ta emot lögner på området genom att vara oresonlig.

Liknande trådar

Relationer Just nu är jag bara ledsen över situationen som uppstått. Jag har jobbat på samma jobb i några år och trivs jättebra, främst då jag...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
17 170
Senast: QueenLilith
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 612
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka