Idioter på seminstationen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cybbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 977
Sv: Idioter på seminstationen...

Har oxå råkat ut för tråkigt bemötande på station:( Ringde dit för att jag fått tips av min vet. för att försöka få en tid för en undersökning av ett av våra ston. (Hon har kastat föl o jag vill se så allt är som det ska med henne)

Hon i luren bara snäste av mig... jahapp, där vart det en kund mindre tänkte jag! Dem vänder jag mig nog inte till fler gånger!:devil:

Att få prata med veterinären på station är nog ganska svårt. Ofta har dom mer än fullt upp den tid dom är på station. Dom arbetar ju med alla ston.

Däremot att få prata med stations ansvarig - dok inte på förmiddagar när man har som mest att göra.
Det är mkt jobb runt omkring att få just "ditt" sto dräktigt.

Att stations presonalen måste få ta sig en fika tyker jag är helt OK.

Lyka till alla med att få era ston dräktiga i år

//Tina

ursäkta mitt tangentbord som fått för sig att inte vilja använda vissa bokstäver i dag.
kanske beror det på kaffe skvätten det fik på sig tidigare...ha ha

*kl*

Jag tycker inte att bemötandet du fick inte var nåt ovanligt, däremot har jag aldrig vart med om att ha blivit avsnäst av veterinär eller annan personal, utan de har istället vänligt talat om att de inte har tid nu utan åker komm senare alt att de ringt tillbaka vid bättre tillfälle.

Till mig ringer dom om de har några frågor, om det hänt stoet något samt när hon är färdig dvs släppt ägg.
Om stoet skulle släppt två ägg har veterinären talat om det när hämtat henne alt när de ringt o talat om att hon är färdig.

Men känner du dig missnöjd så byt station! Eller så byter du inte och tar med dig den erfarenheten till nästa säsong och väljer en annan station då.

Självklart får de ta fikapaus men det jag menade var att hon inte var stressad på något vis.

Sen tycker jag att ni har fel som har förståelse för henne. Ta de som jobbar i affär de står upp från elva till sju. Måste vara jätte trevliga och gulliga till ALLA. Sen vill jag bara berätta om min pappa som är ensam generalagent i norden, för ett företag. Ibland ringer folk hem till oss kl 23.00 eller kl 5.00 och han är ALLTID jätte trevlig och ibland är det idioter som ringer så han måste förklara samma sak sju gånger. Men han är alltid lika trevlig.

Så det är inte försvarbart att det är mycket att göra på en seminstation, då när vi har åkt till andra ställen så är de jätte trevliga. Man måste ju få fråga och undra utan att nån idiotförklarar en.

Sen var det så att jag fick reda på att hon hade släppt två ägg när jag fick hem fakturan. Inte när de ringde och jag frågade om allt hade gått bra...
Dessutom har jag pratat med bekanta som aldrig hade hört talas om att man seminerade när stoet hade släppt två ägg.

Dessutom så tyckte vet. att halvblod bara är skit bla. så tyckte hon att det var jätte löjligt att halvblod inte tömms när de tävlar på andra orter. :crazy:

Dessutom har jag pratat med bekanta som aldrig hade hört talas om att man seminerade när stoet hade släppt två ägg.

Dessutom så tyckte vet. att halvblod bara är skit bla. så tyckte hon att det var jätte löjligt att halvblod inte tömms när de tävlar på andra orter. :crazy:
Jag, och de jag har pratat med det senaste dygnet, har aldrig varit med om att man inte betäckt pga att det finns två ägg. Ifall det skulle bli två befruktade ägg av det hela så nyper man ju bara ett av dem vid UL.

Vaddå tömmas när de tävlar på andra orter?? Jag hänger inte alls med nu.

Sen var det så att jag fick reda på att hon hade släppt två ägg när jag fick hem fakturan. Inte när de ringde och jag frågade om allt hade gått bra...

Men nu har ju flera med lång erfarenhet förklarat för dig.
Det är normalt att stona har både 2 och 3 tom 4 ägg, men de är oftast i olika "mognadsnivå", därför blir oftast bara 1 ägg befruktat.
Därför fanns det inget onormalt att rapportera, allt hade gått bra.

Sen vill jag bara berätta om min pappa som är ensam generalagent i norden, för ett företag. Ibland ringer folk hem till oss kl 23.00 eller kl 5.00 och han är ALLTID jätte trevlig och ibland är det idioter som ringer så han måste förklara samma sak sju gånger. Men han är alltid lika trevlig.:
När man ringer vid den tidpunkten på dygnet så är det oftast ngt mkt bråtom som ej kan vänta...antar att din far är tacksam för att dehör av sig i de lägena...
Och jag lägger märke till att du kallar dom IDIOTER oxå:devil:

Sedan ger nog 99% av oss här på Buke blanka f*N i att din pappa är genralagent:devil: VAD HAR DET MED DIN SEMINSTATION ATT GÖRA???

Men det har ju gått bra, det är FULLKOMLIGT NORMALT!

BYT BEKANTSKAPSKRETS till folk som vet vad dom pratar om!

jaja, jag vet att jag tog i lite i mitt inlägg, men ibland blir jag så där trött bara...

KL Jag håller med ancan till 100%. Jag jobbar säsong på en seminstation och de dagar det är undersökning och seminering har veterinären kanske 60 ston att undersöka,telefonen ringer HELA tiden,sperma kanske måste beställas innan en viss tid om det är nåt sto som inte ska till någon av "våra" hingstar och sen ska det samlas sperma efter lunch(om man hunnit få lunch).. Så det är oerhört stressigt och inte minst för veterinären.Man behöver inte vara snäsig och otrevlig för det,det håller jag med TS om,men tid för massa frågor finns bara inte.Då är det bättre att prata med stationsansvarig som har alla uppgifter. Där jag hjälper till ringer vi bara ägaren om nåt har hänt(ex.skador) eller när de är färdigseminerade och har ovulerat så ägaren kan välja om de vill hämta sin häst eller låta den gå kvar tills 16 dagars kollen. Så fungerar det hos oss!

Självklart får de ta fikapaus men det jag menade var att hon inte var stressad på något vis.:
Hur vet du att hon inte var stressad? Det kanske var 15 ston efter dig, hästflock som skulle flyttas, vetrinären ska iväg till något mer ställe.
Sen tycker jag att ni har fel som har förståelse för henne. Ta de som jobbar i affär de står upp från elva till sju. Måste vara jätte trevliga och gulliga till ALLA. Sen vill jag bara berätta om min pappa som är ensam generalagent i norden, för ett företag. Ibland ringer folk hem till oss kl 23.00 eller kl 5.00 och han är ALLTID jätte trevlig och ibland är det idioter som ringer så han måste förklara samma sak sju gånger. Men han är alltid lika trevlig.

Så det är inte försvarbart att det är mycket att göra på en seminstation, då när vi har åkt till andra ställen så är de jätte trevliga. Man måste ju få fråga och undra utan att nån idiotförklarar en.:
Jaha från 11 till 19, det är 8 timmar... När jag jobbade på seminstation började jag kvart över 6 och slutade vid 22 en bra dag, sen kunde det vara fölningar mitt i natten, någon häst som kom eller skulle åka med lastbil osv Våran veterinär hade koll på alla fölningar och det var ett antal dagar hon hade varit uppe hela natten för fölningar och dessutom koll på frysmärrar. Kom det folk under fikarasten eller lunchen fick de finna sig i att ingen av oss var särskilt engagerade, stuterichefen hade ofta lite mer ork än vi andra.... Men när det kom hästägare som krävde än det ena än det andra och stog och frågade saker och stoppade upp "flödet" ja då blev det irreterat, vi kunde ha hämtat ston ifrån deras fölungar och det var bråttom osv.

Dessutom har jag pratat med bekanta som aldrig hade hört talas om att man seminerade när stoet hade släppt två ägg. :
Och hur mycket kunskaper har dina bekanta? Hur många ston har de seminerat? Det är nämligen helt normalt, men det förs in i journalen för att man ska ha koll på det på 16 dagar.

Ja det är konstigt att halvblodshingstar helt plötsligt tar uppehåll pga tävlingar, vi hade travare som tävlade varje vecka och fixade till det med tömningar, ibland fick man "låna in sig" på någon annans stuteri, ibland fick man tömma kl 5 på morgonen för att hinna, men aldrig några uppehåll.

Hur vet du att hon inte var stressad? Det kanske var 15 ston efter dig, hästflock som skulle flyttas, vetrinären ska iväg till något mer ställe.

Jaha från 11 till 19, det är 8 timmar... När jag jobbade på seminstation började jag kvart över 6 och slutade vid 22 en bra dag, sen kunde det vara fölningar mitt i natten, någon häst som kom eller skulle åka med lastbil osv Våran veterinär hade koll på alla fölningar och det var ett antal dagar hon hade varit uppe hela natten för fölningar och dessutom koll på frysmärrar. Kom det folk under fikarasten eller lunchen fick de finna sig i att ingen av oss var särskilt engagerade, stuterichefen hade ofta lite mer ork än vi andra.... Men när det kom hästägare som krävde än det ena än det andra och stog och frågade saker och stoppade upp "flödet" ja då blev det irreterat, vi kunde ha hämtat ston ifrån deras fölungar och det var bråttom osv.

Och hur mycket kunskaper har dina bekanta? Hur många ston har de seminerat? Det är nämligen helt normalt, men det förs in i journalen för att man ska ha koll på det på 16 dagar.

Ja det är konstigt att halvblodshingstar helt plötsligt tar uppehåll pga tävlingar, vi hade travare som tävlade varje vecka och fixade till det med tömningar, ibland fick man "låna in sig" på någon annans stuteri, ibland fick man tömma kl 5 på morgonen för att hinna, men aldrig några uppehåll.

:bow: :bow:

*kl*

Jag tillhör de lite mer nyfikna, men ringer INTE och kollar på fm mån-ons-fre. Den seminstation jag anlitar är super. Vet. är alltid bra och korrekt och skulle h*n inte vara på bästa humör så avläser jag det som en jobbig dag och inget riktat mot mig, men tycker nog att vederbörande ändå tar sig tid att låta mig stå och dividera och glo på monitorn när vi ular. :) Sen har vi en dialog om det hela och det funkar himla bra!

Nu har jag inte pratat med stationen på en vecka, då vi har ett sto som vi bommade på (hann släppa ägget precis innan jag anlände med henne) men vet ju att de ringer så fort något nytt under solen har skett.

Gira :banana:

Börjar tycka att det är du som inte verkar vara speciellt trevlig!
Din pappa kan väl erbjuda seminstationen sin hjälp,och svara i telefonen dygnet runt. Skulle säkert uppskattas då stationerna, som många här redan skrivit har en mkt hektisk tid nu.

Men känner du dig missnöjd så byt station! Eller så byter du inte och tar med dig den erfarenheten till nästa säsong och väljer en annan station då.

Jag gjorde det! Vi åkte till en annan station. Det var mycket längre körning dit men oj så trevliga!! De är kunniga o mån om sina stoägare så nu är jag nöjd!:banana:

Vill bara säga att jag har all förståelse i världen för att de kan vara korta o lite "osociala" när man är på seminstation.
MEN det jag ville säga var egentligen att när mitt sto seminerades i april så hade hon 2 stora ägg. Hon seminerades på det ena o sen seminerades hon inte på det andra för de ansåg att risken var stor att det skulle ta på båda. Dessutom var det så tidigt på säsongen så jag vet inte om det spelade in på beslutet. Men nu tog det sig på första ägget o stoet är dräktigt. Glad är jag för det o ännu gladare att de slapp klämma osv.
Så det är inte alltid de seminerar på 2 ägg men det är nog vanligare att de gör det än låter bli...vad jag hört...

Fast seminerar du med bra sperma, kan ju båda äggen mycket väl bli befruktade ändå, även om de inte släpps precis samtidigt.

sant sant. Men jag är mycket nöjd att de bara seminerade på ena.
Nu var jag dessutom på hingstens station o han har mycket bra sperma.
Så jag hade väl tur. Vet faktiskt inte hur nära det andra släppte.

Jag håller med dig Ludde, det är faktiskt vi sto ägare som gör, att de får betalt för sina hingstar.

O är man underbemannad, får man kanske söka efter någon sommar jobbare som kan svara i telefon, tvätta hästar eller allt som e så jobbigt.

Jag har eget "hästföretag", det innebär att jag får göra "allt" själv, men jag snäser inte åt folk, det kan man göra när de har kört!:D

Kunden har alltid rätt!!:)

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 266
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka