Idioter på seminstationen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cybbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 977
C

Cybbe

Hej, alla har fått värsta I-landproblemet... Seminstationen jag har åkt till vill jag inte åka till eftersom de har varit extremt oproffsiga och riktigt otrevliga.

Bruttan stog där i 5 dagar på de dagarna fick jag aldrig prata med vet. en enda gång.

De seminerade då hon hade släppt två :eek: ägg utan att upplysa mig om detta.

När vi var där på 16 dagars var vet. näsvis och nedvärdlåtande bara för att vi ställde frågor. (bla fick vi höra att hon hade gjort det ett par gånger så hon visste lite mer än vi...) Säger man så åt de som betalar ens lön...?

Tyvärr så tog det inte så nu är fråga ska jag åka tillbaka till de jag inte gillar eller ska jag åka till ett annat ställe där de är så snälla och gulliga så att man känner sig som en i familjen, men stället är ett av det skabbigaste.... eller till min ordinarie vet. som också är helt underbar men hon är extremt svår att få tag på och är dessutom lite manodeppresiv...

Vad ska man göra....?
(Dagens i-landproblem...)

Sv: Idioter på seminstationen...

Tja, veteriären kan ha runt 100 ston om dan att känna på, så att tala med varje stoägare verkar orimligt.
Att seminera på två ägg ar just inte ovanligare än att seminera på ett, och du vill väl ha henne seminerad, eftersom hon stod på seminstationen.

Att vara otrevlig var däremot inte snällt, men även jag kan bli lite kort i tonen åt vissa stoägare.
När jag har veterinär på plats är det stressigt, ston ska tas fram och tillbaka, jag ska anteckna det verinären säger, samt ringa och beställa skick, samtidigt som jag svarar i telefon. Att då dessutom ha stoägare som står och pratar "onödiga" saker gör att allt kan bli kaos.
Ringer stoägaren på eftermiddagarna eller "icke sminindagar" så har jag bättre tid att vara trevlig och svara på allehanda frågor.

Hon hade precis haft fika paus när vi kom det var ingen som stressade henne hon är bara allmänt otrevlig......

Har hört från en kompis som också tycker hon är riktigt otrevlig.

Det kostar dig väl lite extra om du byter station mitt i säsongen, eller?
Så antingen får du väl bita ihop och åka till samma station igen eller byta. Men jag tror att jag vet vilket det "skabbiga" stället är och där skulle jag ALDRIG lämna min häst. (Det är väl en sak om du inte lämnar kvar stoet)

Hon hade precis haft fika paus när vi kom det var ingen som stressade henne hon är bara allmänt otrevlig......

Har hört från en kompis som också tycker hon är riktigt otrevlig.

Fikapaus för seminveterinär är välförtjänt.
Både personal och seminassistenter/veterinärer går på högvarv just nu för att få stondräktiga.
Många jobbar även nattetid.

Man bör ha lite tålamod och förståelse för att man dom inte rullar ut den röda mattan.

AM

Jag tycker absolut man ska ha tålamod för det jobbet man gör på seminstationen (iallafall på *min*station) så kan jag förstå att man inte kan hålla huvudet glatt hela tiden till alla stoägare.

Den arbetsbörda dom har nu är det helt otroligt att dom orkar med så håller med Nafaytte om att man får absolut förstå att röda mattan inte är utrullad för mig som stoägare ;)

Bara man tar hand om min häst på ett bra sätt så får man vara lite sur och tvär mot mig om man nu inte orkar vara trevlig pga av trötthet och stress.

Nepp en eloge till Seminstationerna i dessa stresstider :)

iaa

Tålamod och förståelse i all ära, men som kund borde man faktiskt ha rätten att vara missnöjd med bemötandet om man känner sig avsnäst eller nedvärderad - åtminstone så länge man som kund beter sig ok. (Jag har fått berättat om kunder som ringer precis när som helst på dygnet om ickeakuta saker, eller som bara dyker upp på gårdsplan hokus pokus med två ston utan att på något sätt ha kontaktat seminstationen innan och så vidare, och i sådana lägen så nästan hoppas jag att de blir avsnästa - men om man ska prata god kundservice ska man väl hålla min och försöka göra det bästa av det trots att kunden beter sig som en idiot...)

Nu är jag ofantligt nöjd med min seminstation - de alltid jättetrevliga och tillmötesgående trots att jag bara är en hobbyuppfödare med 1-2 ston. Jag känner fullt förtroende när jag lämnar mina älskade ston där. Det är också därför jag åker de där extra milen istället för att lämna in stona på någon av de närmare stationerna.

Har arbetat på seminstation o nui är det en stressig tid. JAg var parkeringsvakt, fick jaga hästar o laga staket och byta häst i seminspilta tvätta av osv samtidigt att dessutom prata i telefon det var orimligt men vi försökte svara men ngt dösnack gick inte. tänk dig en trettio transporter med föl och fölston o diverse inte alltid uppfostrade hästar överallt o de som kom först fick inte komma ut o man fick flytta runt transporter o lasta ovilliga föl och fölston.osv att man överlevde det är helt otroligt
Jag har full förståelse att vet inte hiner prata med mig just då. Det är bättre att ringa på em o få info från stationen i lugn o ro och då ta den diskussionen.

Visst måste man förstå att de har det stressigt osv.....:smirk:
Men som någon tidigare skrev, serviceminded är inte helt fel, och det finns ju faktiskt stationer som har mkt trevlig personal, så det är alltså inget omöjligt

"Min" station ursäktar sig när de inte har tid med frågor etc och ber kunden återkomma per telefon senare på dagen (eller ringer själva upp) eller en annan dag då de har mindre fullt upp. Det tycker jag är ett bra sätt att hantera sina kunder på när man för stunden inte har möjlighet att prata.

*knapplån*

Sen kanske stationen ifråga kanske inte veta ifall stoägaren är nybörjare på dräktigheter eller om det kanske är en gammal räv som bara är ny för just den seminstationen...
Jag menar, jag själv är nöjd bara mitt sto blir seminerat. Det är väl bra att få veta om hon dubbelovulerat, iofs, men det vet de ju ändå om själva när de ska kolla henne ifall hon blivit dräktig, så att de kan leta efter tvillingar...
Jag undrar snarare - HÄNDER det alls att man LÅTER BLI :confused: att seminera på båda äggen när de dubbelovulerar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om det...

För övrigt vill jag kasta ut en pekpinne att det nog är på gränsen att det går att lista ut vilka stationer detta handlar om och det är inte tillåtet på forumet att diskutera stationer/personer/whatever i såna ordalag att det kan uppfattas som smutskastning eller reklam för stället ifråga

Hade jag inte varit nöjd med en station hade jag bytt till en annan. Jag betalar inte till ett ställe där jag inte trivs.
Om jag var du hade jag valt stationen som var lite skabbig men som var öppen, social och trevlig. Spermierna och ägget vet inte hur det ser ut i omgivningarna, och det är dem som är de viktiga i sammanhanget.

Dock har jag förståelse för att veterinärerna i denna tiden på året är överarbetade, upptagna och lite korta i sinnelaget. Det hade jag också varit när man jobbar så.

Bruttan stog där i 5 dagar på de dagarna fick jag aldrig prata med vet. en enda gång.

De seminerade då hon hade släppt två :eek: ägg utan att upplysa mig om detta.

Är detta din första betäckning? (Absolut inte nedvärderande, jag bara undrar!)

Jag har jobbat på station (även om det nu är ganska längesen), men de ägarna till ston som lämnades kontaktades enbart vid nödfall (om stoet blev skadat) och när den var klar att åka hem. Det fanns mao ingen daglig kontakt med ägaren, vilket i sig är en omöjlighet om det är upp mot 30-40 ston som kollas på en dag. Det var heller inte ovanligt att det seminerades på två släppta ägg. Vad jag kommer ihåg var det nästan alltid flera ägg, även om oftast ett var betydligt större.

Men det är inte rätt att bli dåligt behandlad av veterinären. Om du känner så, så byt station.

Hej! Helt klart ska man byta station om man känner sig dåligt bemött men som många skrivit måste man tänka på att det är oerhört stressigt just nu o en del tycker att man ska ha hur mkt tid som helst för just dom... Vi har ett jättegulligt par som alltid när de kommer (lämnar inte stoet utan åker hela tiden emellan)har med sig hur mkt fika som helst o bjuder, visst gott, men vi sitter ofta som på nålar..

Har man lämnat stoet så får man lita på att "allt"blir gjort o att man blir kontaktad när allt är klart-finns liksom inte tid till att ringa eller prata med alla. Alla kan ju även ha en dålig dag-Men det ska ju kännas rätt för dig oxå.
prillan

Det är ju aldrig bra när en kund känner sig dåligt bemött, MEN kunden bör ju ha en viss förståelse för att det inte alltid är "läge" för onödigt prat, utan att man får ta det vid en annan tidpunkt.

Du har valt den stationen, och därmed den tjänst dom "säljer", nämligen att försöka få ditt sto dräktigt.

Då antar jag att man litar och har förtroende på det fackfolk som jobbar där.

Att det skulle ingå "privatsnack" med veterinär för alla stoägare har jag aldrig hört.
Man har den lilla stund på sig då just ditt sto är i spiltan, och då småpratar man ju och får den viktigaste informationen.

OM ngt är oklart- så ber man att bli uppringd/ringer själv senare under dagen, eller väntar tills alla är färdiga, då man kan få sig fem minuter med stationsansvarig...

Jag har själv ett ganska "stressat" liv, och uppskattar enormt när folk frågar om jag har tid nu eller om de ska återkomma...

Den vanan har jag lagt mig till med hos veterinärer mm, och dom har då alltid ringt tillbaks vid ett lugnare tillfälle!

På den semistationen jag har mitt sto är han som jobbar där alltid trevlig och svarar på frågor. Självklart måste man trivas med vet. som inseminerar ens häst. Jag är själv nybörjare inom området, och det är mycket frågor som dyker upp. Självkart förstår man om vet har mycket att göra, men då ska dom vara såpass proffisionella att som ber en återkomma, utan att vara otrevlig. Man betalar ju trots allt ganska mycket för att få sitt sto dräktigt. Det tillhör att man är trevlig mot sina kunder.

De gånger jag har haft någon häss tående på seminstationen så har jag aldrig pratat med veterinären, varför skulle jag ha gjort det för? Det är jag bara intreserad att göra av om det händer något som inte är normalt annars så förlitar jag mig på deras kunskap.

Jag inser nu när jag läser den här tråden att jag har världens tur!
Min seminstation är alltid tillmötesgående och trevliga. Den är ju även lite mindre också så de har ju tid på ett annat sätt. De har "besökstid" mellan 6-7 på morgonen och har man otur är det ett par ston före men då kan man stå och snacka skit med ägarna eller veterinären. För det mesta kan man gå rakt in i seminspiltan. Behöver man hjälp att lasta av eller på hjälper de alltid till. Jag kan även hämta/lämna stoet när jag vill, de talar om vilken hage jag ska hämta/lämna i.
Man får alltid tid att diskutera med veterinären om man tex vill ta baktprov samt om/vilka preparat som ska användas vid behandling.

Jag skulle bytt station. Om man betalar dyra pengar för att lämna bort sin guldklimp så vill man bli trevligt och proffsigt bemött. Har man hingststation så måste man vara mer trevlig. Det är ju ett service yrke. Bara för att det är lång kö på konsum en lördag så ursäktar inte det att personalen är otrevlig. Så tycker jag i alla fall.

Jag skulle släppa det där och åka tillbaka till stationen igen. Räkna det som att hon hade en dålig dag och vifta bort det. Huvudsaken är ju att de gör sitt jobb, d.v.s. brunstkoll, seminering, beställer skick, sköter hästarna väl om man lämnar dem.
Inser själv att jag haft väldigt tur med min "lilla" station där vetrinären och stationsägaren låtit mig kolla spermierna i mikroskop, svarat på alla frågor och på alla sätt fått mig att känna mig delaktig. Vi har faktiskt arbetsnamnet "Karin" på det förhoppningsvist befruktade ägget:love: , d.v.s. efter vetrinären!

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 266
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 885
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 117
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka