Idag blev jag MORMOR

Sv: Idag blev jag MORMOR

Ja ser man kvinnor som det svagare könet blir det lätt så... Å det sprider sig som bekant. För nu tycker "alla" det. Man kan ju välja att se på det från en annan vinkel o gå emot allt vad "alla säger och alla studier visar". Så blir man nog en mycket positivare person samt mer framgångsrik inom vad man valt. Man får väl kämpa lite och sluta snöa in sig på "det är bara för jag/hon är tjej". Visserligen en lätt bortförklaring när ingen annan passar... ;)

Jag ser inte kvinnor som det svagare könet, men jag är plågsamt medveten om att det är en vanlig uppfattning. Eftersom den påverkar även mig så gör den mig extra irriterad.

För övrigt har jag fått höra att en av anledningarna till att jag fick vara kvar på mitt jobb när många övriga chefer fick gå var att "Du är ju tjej, och nu i de här tuffa tiderna behöver vi någon som kan bry sig om de anställda. Du vet, fråga hur det är och sånt." Den tanken var uppenbarligen inte baserad på att styrelsegubben i fråga hade någon koll på min personlighet. Var det en omhändertagare de ville ha så borde de ha sparat någon av de två snälla killcheferna... men de fanns nog bara i min fantasi.

Senast ändrad:

Ja tänk vad söt hon kommer bli i en rosa klänning, precis lika söt som i jeans och blå t-shirt;)
Snälla, feminism handlar inte om kläders färg eller lurviga ben och utan bh, det handlar om viktiga saker, hur kan ni dra ner något så viktigt till en sådan låg nivå:confused:

Feminism handlar om just det här: att människor inte ska pressas in i snäva könsroller, utan få utvecklas efter sin egen personlighet, begåvning och intressen. Och om man börjar pressa in barnet i sin könsroll redan dagen efter det att det fötts, och låter barnets kön och inte barnets personlighet styra, så kan inte jag se det som annat än just det viktiga problem som feminismen vill lösa.

Vore det inte mycket trevligare om man hade köpt ett plagg som passat till barnets hår- eller ögonfärg, till exempel, och låtit det styra istället för enbart könet?

Jag ser inte kvinnor som det svagare könet, men jag är plågsamt medveten om att det är en vanlig uppfattning. Eftersom den påverkar även mig så gör den mig extra irriterad.

För övrigt har jag fått höra att en av anledningarna till att jag fick vara kvar på mitt jobb när många övriga chefer fick gå var att "Du är ju tjej, och nu i de här tuffa tiderna behöver vi någon som kan bry sig om de anställda. Du vet, fråga hur det är och sånt." Den tanken var uppenbarligen inte baserad på att styrelsegubben i fråga hade någon koll på min personlighet. Var det en omhändertagare de ville ha så borde de ha sparat någon av de två snälla killcheferna... men de fanns nog bara i min fantasi.

Men det vet du väl - alla kvinnor har en ta-hand-om-gen. Det är medfött. Nejdu, jag tycker det låter som du borde bejaka din inre kvinnlighet lite mer, jag. Slår vad om att du inte syltar och saftar som du borde heller?:eek: Onaturliga människa! :mad:

;)

haha men fakeblonde, du är ju så jäkla tahandomig, det fattar du väl?

höhö.

angående färgerna: fan vad roliga ni är som skriver att "ååh vad töntigt att bli upprörd över en färg", det är ju liksom ni som sitter och håller rosa och småflickor i ett järngrepp. om nu färgen inte är så viktig, varför är det liksom det första man nämner? "ohoo äntligen kan jag köpa rosa strumpor eftersom jag vet vad det blev"

höhö.

angående färgerna: fan vad roliga ni är som skriver att "ååh vad töntigt att bli upprörd över en färg", det är ju liksom ni som sitter och håller rosa och småflickor i ett järngrepp. om nu färgen inte är så viktig, varför är det liksom det första man nämner? "ohoo äntligen kan jag köpa rosa strumpor eftersom jag vet vad det blev"

Jag tog hennes rosa-kommentar som att hon blev lycklig över att hon fick veta att det var en tjej o äntligen kan köpa lite tjejiga saker. Det gör väl inget? :D Sen tror jag inte att hon skrev att man inte får köpa ljusblått osv till en tjej..?

/ Lambo, ingen feminist.

Feminism handlar om att det inte måste vara självklart att "Flicka=rosa".
Att både flickor och pojkar ska kunna ha alla kläder i alla färger som helst, som föräldrarna tycker är snygga.

Det börjar tidigt, men det ses som så naturligt att många inte ens anar att de är fast i ett mönster som fortsätter genom livet och gör att könen får olika värde och valmöjligheter.

Därför är det viktigt för mig att ifrågasätta den "naturliga" kopplingen mellan flickor och rosa, som förkläds i att "man ska ju köpa vad man VILL, och jag vill köpa ROSA".

Men de flesta jag känner (rätta mig om jag har fel) köper ju inte bara rosa kläder till sina tjejer? De har ju ALLA färger, inklusive rosa. Däremot kanske många INTE vill ha rosa till sin pojke, och därför väntar med de rosa plaggen tills man vet? Jag hade rosa kläder redan innan vi visste att det var en tjej (de sa ju pojke på ultraljudet :D ) så jag skulle ha rosa på en kille också, men jag vet andra som just INTE vill ha det till en pojke.

Gah, lite rörigt, jag ville egentligen säga att många väntar med de rosa plaggen för att om det är en pojke vill de inte ha det, men med en tjej spelar det ingen roll.

Dessutom är det så osnyggt med pastellrosa :p men gammelrosa och sånt är sött på min flicka!

höhö.

Uh, vem har sagt att man bara köper rosa? Jag tycker färgdiskussionen är skitlöjlig, men jag har BÅDE rosa och rött och brunt och blått och u name it till min flicka. Om jag VÄGRAR köpa rosa, är det inte då man är besatt av färgen?

Grattis!!

Tycker det är löjligt att det direkt ska ifrågasättas så fort man ska klä en flicka i rosa.
Om jag får dotter kommer jag bara köpa rosa & andra flickiga kläder, det är ju en grej som är roligt med att ha en dotter.
Pojkkläder är oerhört tråkiga med trista färger, mest blått, om man har tur finns det i brunt eller grönt, men hur kul är det?:grin:
Jag är tjej, gillar rosa & shopping, & det står jag för.:devil:

Varför skulle pojkläder vara trista bara för att de inte är rosa?
Däremot är det svårt att hitta, finns ju mest bara tjejkläder i affärena.

Grattis ts!

Uh, vem har sagt att man bara köper rosa? Jag tycker färgdiskussionen är skitlöjlig, men jag har BÅDE rosa och rött och brunt och blått och u name it till min flicka. Om jag VÄGRAR köpa rosa, är det inte då man är besatt av färgen?

Jag håller med dig jag! Orka haka upp sig på en liten detalj... :D

Eller så hade han svårt o uttrycka sig och tyckte att det lät snällt :D

Jag vägrar inte köpa rosa. Jag ifrågasätter TS val att skriva något i stil med "Det blev en flicka. Nu ska jag köpa ROSA kläder.", med stora bokstäver för just ordet rosa. Så länge hon inte svarar i tråden är det svårt att veta vad hon menade men jag kan bara tänka mig två betydelser:

* "Nu när barnet är ute kan jag äntligen köpa den färg som är rätt." (Dvs hade det varit en pojke så hade det varit BLÅA kläder.)

* "Jag tycker att alla feminister är så larviga så nu slänger jag upp ett BETONAT ord som de kommer att tycka är fel, och sen ska jag sitta här och störa mig på att de ifrågasätter."

Gah, lite rörigt, jag ville egentligen säga att många väntar med de rosa plaggen för att om det är en pojke vill de inte ha det, men med en tjej spelar det ingen roll.

Det är ju också ganska tråkigt. Det blir mer och mer okej för tjejer att göra "killgrejer" och bära "killfärger", men fortfarande är det :eek:-varning på killar som vill ha prinsesskläder och leka med My Little Ponies. Varför då? Målet är väl ändå inte att tjejer ska få göra allt, men killar ska fortsätta vara hänvisade till sin planhalva?

Eller så hade han svårt o uttrycka sig och tyckte att det lät snällt :D

Då är den naturliga följdfrågan ifall han i ett försök att vara snäll mot en manlig chef i samma situation hade sagt samma sak. Det kommer vi aldrig att få veta, men jag betvivlar det starkt.

Grattis! Vad roligt:D
Jag hoppas att jag kan titulera mej farmor när jag närmar mej din ålder;)

Kl
Rosa, röda, lila eller blå, vad spelar det för roll?
Det är ju inte i klädernas färg det sitter hur man blir som människa.
Jag tycker att vi låter mormor köpa massor av rosa bilar till den lilla, så kanske alla blir nöjda;)

Feminism handlar knappast om ifall man hade rosa kläder som bebis, det handlar om lika rätt för alla.

Måste bara fråga hur du kan önska att du ska vara farmor när du är 41? Hur man än vänder och vrider på det kommer din son vara för ung. Okej om man stödjer sina barn om de får för sig att ha barn så tidigt men att hoppas på det är ju väldigt konstigt tycker jag.

Då är den naturliga följdfrågan ifall han i ett försök att vara snäll mot en manlig chef i samma situation hade sagt samma sak. Det kommer vi aldrig att få veta, men jag betvivlar det starkt.

Möjligt! Det kommer aldrig bli samma sak att vara kille som tjej o tvärtom. Det är många andra skillnader än kroppsdelar, det är inte så mycket man kan göra. Men vill man gå och irritera sig på det (jag vet hur anti man blir ju mer man tänker på en viss sak :crazy:) får man ju göra det. Men usch, jag blir i alla fall en mycket olyckligare människa av att gå och störa mig på saker som aldrig kommer att ändras.

Ja ser man kvinnor som det svagare könet blir det lätt så... Å det sprider sig som bekant. För nu tycker "alla" det. Man kan ju välja att se på det från en annan vinkel o gå emot allt vad "alla säger och alla studier visar". Så blir man nog en mycket positivare person samt mer framgångsrik inom vad man valt. Man får väl kämpa lite och sluta snöa in sig på "det är bara för jag/hon är tjej". Visserligen en lätt bortförklaring när ingen annan passar... ;)

Är du allvarlig, på riktigt?

:crazy:

Möjligt! Det kommer aldrig bli samma sak att vara kille som tjej o tvärtom. Det är många andra skillnader än kroppsdelar, det är inte så mycket man kan göra. Men vill man gå och irritera sig på det (jag vet hur anti man blir ju mer man tänker på en viss sak :crazy:) får man ju göra det. Men usch, jag blir i alla fall en mycket olyckligare människa av att gå och störa mig på saker som aldrig kommer att ändras.

Vad är det som aldrig skulle ändras? att kvinnor ska yrkesarbeta, rösträtt? :grin: tur att det finns kvinnor som inte tycker som du, så det händer någor här i världen..

Sen är jag jättenyfiken på vad män (eller kvinnor) kan göra, eller har, som inte det andra könet kan elelr har? :idea:

Jag vill påstå att det inte är så många andra skillnader än kroppsdelar. Genomsnittligt är det möjligt att "kvinnan" har andra genetiskt programmerade egenskaper än "mannen", men det innebär inte att man kan ta vilken kvinna som helst och vilken man som helst, sätta dem i ett rum tillsammans och vara säker på vilka egenskaper de kommer att uppvisa. Även om den genomsnittlige mannen är starkare än den genomsnittliga kvinnan så har jag manliga vänner som jag slår i armbrytning, och även om den genomsnittlige mannen nu faktiskt ÄR bättre än den genomsnittliga kvinnan på att fickparkera (det är ett vanligt uttalande som jag inte har någon aning om ifall det har forskats på) så innebär inte det att jag är sämre än valfri man som jag hittar på gatan och stoppar in i en bil. Det är orättvist att bedöma människor utifrån fördomar man har om deras kön.

Det som gör det svårt (för att inte säga omöjligt) att veta exakt hur många av skillnaderna som faktiskt är inprogrammerade från start är att alla människor uppfostras av människor. Så länge de vuxna i ett barns närhet har bilder av hur en tjej respektive en kille ska vara, kommer de att förstärka de beteendena. Lisa får beröm för att hon är fin i sin klänning, Kalle får beröm för att han är duktig på att bygga lego. Kraftigt förenklat, så klart, men naturligtvis kommer de att vidareutveckla de saker de får beröm för.

Jag stör mig på att nya personer som jag träffar drar en massa förhastade slutsatser om mig baserat på att jag är kvinna. Det kommer inte att upphöra under min livstid men jag tänker göra vad jag kan och orkar för att motverka det för att kommande generationer ska vara mindre låsta i sina könsroller. Visst skulle det vara enklare att helt enkelt sluta störa mig, men det känns något absurt. För att dra en extrem parallell - ska folk som har fadderbarn i underutvecklade länder helt enkelt spara in på den utgiften eftersom de barnen aldrig kommer att få det riktigt lika bra som vi har det i västvärlden?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag pratade med läkaren igår och pratade om massa saker som jag hade skrivit som jag fick tips från några här. Och kanske inte blev att...
2
Svar
34
· Visningar
2 196
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Katthälsa Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(. Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de...
2
Svar
24
· Visningar
2 680
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2