Idag blev jag MORMOR

Sv: Idag blev jag MORMOR

Möjligt! Det kommer aldrig bli samma sak att vara kille som tjej o tvärtom. Det är många andra skillnader än kroppsdelar, det är inte så mycket man kan göra. Men vill man gå och irritera sig på det (jag vet hur anti man blir ju mer man tänker på en viss sak :crazy:) får man ju göra det. Men usch, jag blir i alla fall en mycket olyckligare människa av att gå och störa mig på saker som aldrig kommer att ändras.

Men varför i hela friden skulle de inte kunnas ändras?:confused:

DET är väl uppgivet och deprimerande om något - "jaha, så är det bara, svarta kommer alltid att diskrimineras och ha mindre makt och möjligheter, det kommer aldrig att ändras". Nä, lite mer optimism om samhällets möjligheter kan man nog ha, tycker jag.

Om fakeblondes chef har så svårt att uttrycka sig att det han säger inte har något samband med vad han menar så låter det som att är psykotisk, och i så fall borde han vara intagen för vård, inte jobba?:confused:

Om fakeblondes chef har så svårt att uttrycka sig att det han säger inte har något samband med vad han menar så låter det som att är psykotisk, och i så fall borde han vara intagen för vård, inte jobba?:confused:

:rofl:

Underbart uttryckt! Riktigt så illa tror jag inte att det är.

Det är ju också ganska tråkigt. Det blir mer och mer okej för tjejer att göra "killgrejer" och bära "killfärger", men fortfarande är det :eek:-varning på killar som vill ha prinsesskläder och leka med My Little Ponies. Varför då? Målet är väl ändå inte att tjejer ska få göra allt, men killar ska fortsätta vara hänvisade till sin planhalva?

Absolut, det är skittråkigt, men jag TROR att det är vanligare åt det hållet ... ? Ingen reagerar väl på en flicka i pojkfärger, men några reaktioner på pojke i rosa tror jag att man får. Ingen fakta bakom, bara ett antagande taget från min lilla bekantskapskrets :D. Därav 'nu kan jag köpa ROSA'. Så tänkte jag iallafall av första inlägget.
Nu har jag ingen pojke, men om jag skulle ha turen att få ett till barn och det skulle vara en pojke hoppas jag att jag kommer ha rosa på honom också. Och att han skulle få my little ponies VET jag :D

Men då går sonen bara runt i rosa då? :p

Nej jag sätter inte tjejkläder på killar, eller tvärtom( skulle ju aldrig välja killkläder till flickor just för att de är så trista).'

Vet inte hur det funkar i södra sverige men i norrbotten blir man nerslagen om man bär tjejkläder om man är kille.

Jag har haft en kille på jobbet som ääälskar rosa! Hans underbara föräldrar lät honom älska rosa. De till och med medvetet valde rosa till honom just för att det var hans älsklingsfärg.

Innan jag gick på föräldraledighet sa han: Vet du vad? Du kanske får en pojke och han blir kanske som mig som gillar tjejer bäst!

Då tänkte jag i mitt stille sinne, lite leende, att sannolikheten att han kommer att bli heterosexuell är större än att han inte blir det. Alltså rent statistiskt. Men det som denna kille menade var att han bara lekte med tjejerna och inte med killarna :D

Fast nu har man ju t.ex. rosa skjorta om man är sportkomentator.

Min första kille hade en rosa kostym när vi träffades :angel: (Nej det var på riktigt och ingen maskerad, han hade den när han gick ut) Så har du sett en kille i rosa kostym på ett utestället för en 10 år sedan så var det min kille *ha ha*

Måste bara fråga hur du kan önska att du ska vara farmor när du är 41? Hur man än vänder och vrider på det kommer din son vara för ung. Okej om man stödjer sina barn om de får för sig att ha barn så tidigt men att hoppas på det är ju väldigt konstigt tycker jag.

Tja ung är ju relativt, när jag är 41 är min son 24 år, för mej är det inte så ungt att få barn då, är det ungt för dej? Jag tycker att det är en helt normal ålder att få barn i.

Vad är det som aldrig skulle ändras? att kvinnor ska yrkesarbeta, rösträtt? :grin: tur att det finns kvinnor som inte tycker som du, så det händer någor här i världen..

Sen är jag jättenyfiken på vad män (eller kvinnor) kan göra, eller har, som inte det andra könet kan elelr har? :idea:

Haha skitbra att andra gör saker tycker jag! Bara jag slipper vara med o tjaffsa och bli irriterad så är jag nöjd ;)

Japp, älskar o stöka till i denna präktiga gryta
Så ta det med en nypa salt

:rofl::rofl: Det är nog snarare feminismen som stökar till den präktiga gamla kalopsen som kallas heteronorm.

Tyvärr alltså du biter dig själv i rumpan, men du är kanske snabb att hålla med biologisterna som säger att vi har gröt i huvudet när vi är gravida eller ammar ..

:rofl::rofl: Det är nog snarare feminismen som stökar till den präktiga gamla kalopsen som kallas heteronorm.

Tyvärr alltså du biter dig själv i rumpan, men du är kanske snabb att hålla med biologisterna som säger att vi har gröt i huvudet när vi är gravida eller ammar ..

Äh inte då, jag har full koll :angel:

Allvarligt så ångrade jag mig hela dagen efter jag hade skrivit första inlägget i den här tråden :rofl: "Okej, det där var korkat hur ska jag nu ta mig ur detta?". :D

Gröt i hjärnan vette sjutton, men bra mycket lägre IQ har jag nog allt (hehe)

Så nu ska jag nog inte skriva nåt mer här i, det blidde inte så bra ;)

Allvarligt så ångrade jag mig hela dagen efter jag hade skrivit första inlägget i den här tråden :rofl: "Okej, det där var korkat hur ska jag nu ta mig ur detta?". :D

Gröt i hjärnan vette sjutton, men bra mycket lägre IQ har jag nog allt (hehe)

Så nu ska jag nog inte skriva nåt mer här i, det blidde inte så bra ;)

Och efter den insikten valde du att fortsätta med (bland annat) det här:

/ Lambo, ingen feminist.

?

Vilken är din definition av ordet feminist?

Nej jag sätter inte tjejkläder på killar, eller tvärtom( skulle ju aldrig välja killkläder till flickor just för att de är så trista).'

Vet inte hur det funkar i södra sverige men i norrbotten blir man nerslagen om man bär tjejkläder om man är kille.

Men du skrev ju att du hellre väljder rosa kläder för att killkläder var så trista, men det är okej då att killar skulle gå runt i trista kläder då? :crazy:

Hur många är det som blivit nedslagna för att de burit, enligt dig, tjejkläder..?

Nää? Det där "gröt i hjärnan"-inlägget var det sista jag skrev så att jag inte var en feminist står mycket tidigare? Alltså jag fortsatte inte med det, eller menade du nåt annat?

Men du skrev ju att du hellre väljder rosa kläder för att killkläder var så trista, men det är okej då att killar skulle gå runt i trista kläder då? :crazy:

Hur många är det som blivit nedslagna för att de burit, enligt dig, tjejkläder..?
¨

Jag har inte hört om nån som blivit nedslagen, dock inte insatt, men mobbad absolut!

*kl*

Man ska tänka att första 1-2 åren kan man ju klä barnen hur man vill sen kommer egna viljan in.... min dotter älskar ROSA, rött, GULT, lila.... och det har inte med vad jag gillar att göra utan man får se större.... vad har de andra barnen på dagis på sig? vad har figurerna på tv på sig? vad har dockorna på sig? Min dotter är inne i en prinsessfas tex.... fast hon har en pojke som bästa vän och varannan dag vill hon vara korthårig som honom och ha hans coola tröjor med bilar på sig..... hon gillar även skotrar och motorfordon.....

Hur som.... det är lagomt elakt att hoppa på en nybliven mormor (mamma, pappa, whatever) för att denne vill klä sitt barn på ett visst sätt. Jag klädde min dotter mest i dova färger som liten tex brunt, beige, grått och gärna i kombo med lime, turkost eller knallrosa för det är färger jag gillar..... jag köper även kläder på pojkavdelningen.... dock undviker jag de mest "tjejiga" och mest "killiga" trycken.... om inte dottern själv uttrycker att hon gillar sånt... (låt barnen själv få tycka och tänka.... ) min dotter klär sig själv varje morgon nu för tiden.... och det kan bli snygga kreationer som orange, lila, rött, brunt med någon rosa detalj med blommor, gärna olikfärgade strumpor också. Låt barnen uttrycka sig. Och låt mormödrar få uttrycka sig.....

killkläder = kläder köpta på 'pojkavdelningen'? Man kan ju handla på tjejavdelningen till killarna också :D Själv blandar jag, tycker det finns mycket fint på 'killarnas sida' och min dotter älskar traktorer, finns inte så många såna på tjejsidan :p

KL

Hej, TS här.
Jag startade INTE tråden för att reta upp feminister, utan för att jag ville dela min glädje över att ha blivit mormor. Tack till alla som delat glädjen med mig:)!!!
Och att jag vill köpa rosa kläder är just för att (som någon skrev) nu vet jag vad det vart! Och sen kanske då just ordet rosa tydligen var lite laddat.
För mig handlar inte feminism om val av kläder, utan om kvinnans jämnställdhet då det gäller både ekonomi, politik mm, och där tycker jag nog att klädval är oviktigt, för mig handlar det mer om hur vi fostrar våra barn till jämnställda individer.
Kan för övrigt berätta att mina båda döttrar är feminister, vi har ofta roliga och för mina döttrar (tror jag) utvecklande diskussioner där jag kan provocera dem lite, för att de ska lära sig att stå för sin sak och argumentera.

Och som någon skrev att jag kanske valt att provocera lite med tanke på många feministdiskussioner på forumet stämmer inte, jag följer inte de trådarna då jag ej är så intresserad av att diskutera det ämnet, jag väljer istället att driva mitt feministarbete på hemmaplan, på arbetet mm.

Hoppas det inte vart för rörigt eller otydligt.
Annika_38 (41)/mormor/feminist;)

Och att jag vill köpa rosa kläder är just för att (som någon skrev) nu vet jag vad det vart!

---

För mig handlar inte feminism om val av kläder, utan om kvinnans jämställdhet då det gäller både ekonomi, politik mm, och där tycker jag nog att klädval är oviktigt, för mig handlar det mer om hur vi fostrar våra barn till jämställda individer.

Just de där två meningarna motsäger varandra. Du gör kopplingen hurra, flicka, då kan jag ju köpa rosa eftersom flicka=rosa. Till en pojke hade det tydligen inte gått...
Du stoppar ju in barnet i ett fack redan från början.

Just de där två meningarna motsäger varandra. Du gör kopplingen hurra, flicka, då kan jag ju köpa rosa eftersom flicka=rosa. Till en pojke hade det tydligen inte gått...
Du stoppar ju in barnet i ett fack redan från början.

Jag tycker alla förstorar det så himla mycket. Vem har sagt att den nyfödda flickan ska vara klädd i rosa från topp till tå varje dag? Det känns som att ni tror så då ni skriver som att det vore världens hemskaste sak att köpa rosa klädesplagg till en nyfödd liten tös.. Hon förstår inte ens vad hon har på sig för färg, så jag håller med filiduttan!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag pratade med läkaren igår och pratade om massa saker som jag hade skrivit som jag fick tips från några här. Och kanske inte blev att...
2
Svar
34
· Visningar
2 196
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Katthälsa Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(. Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de...
2
Svar
24
· Visningar
2 680
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar