Idag blev jag MORMOR

Sv: Idag blev jag MORMOR

Fast om man tycker att diskutioner är onödiga,så är ett forum fel ställe att vara på.
Men för övrigt;jag har ju glömt att gratulera Annika_38;Grattis!:)

Som jag tolkade första inlägget var det skrivet för att provocera......

"nu ska jag köpa ROSA kläder;)" typ som: sug på den feminister!

Tänk vad olika man kan tolka det! Jag tolkade det som att nu äntligen vet hon om det var en hon eller han som bodde i magen och att hon nu kan köpa något som verkligen är till just detta barn hon nu får lära känna istället för "till bebisen i magen"

Som jag tolkade första inlägget var det skrivet för att provocera......

"nu ska jag köpa ROSA kläder;)" typ som: sug på den feminister!
....
Då tolkade vi lika.

Jag har också svårt att se att någon som högljutt ropar ut rosa som färg till en flicka, på just senior, skulle vara totalt omedveten hur diskussionerna går här? Att det inte sällan är trådar om just genus, feminism, jämställdhet osv.

Vill man enbart annonsera lycka över ett barnbarn så hör väl tråden INTE ALLS hemma här utan på barn??? Då hade det väl varit läga att triangla den snabbt och be om förfllyttning till ett mer lämpligt forum.....

Fast hon har ju blivit MORMOR och inte förälder, vs tråden handlar om Annikas glädje över att ha blivit mormor..

Men triangla så får vi se vad som händer med tråden :)

Tänk vad olika man kan tolka det! Jag tolkade det som att nu äntligen vet hon om det var en hon eller han som bodde i magen och att hon nu kan köpa något som verkligen är till just detta barn hon nu får lära känna istället för "till bebisen i magen"

Precis så tolkade jag det också - innan visste hon inte vad hon skulle köpa, men nu när hon vet att det är en flicka så är valet solklart: klart tjejen ska ha rosa redan från födseln! Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli...

Ni behöver inte triangla, jag flyttar den ändå till "Förälder - Om och kring barn".

/mod, Senior

Äsch jag hänger inte riktigt med på vad som hör till vad märker jag, en annan tråd som jag prompt tyckte skulle flyttas skulle tydligen ligga kvar.

Sicken tur att jag inte är moderator :)

Precis så tolkade jag det också - innan visste hon inte vad hon skulle köpa, men nu när hon vet att det är en flicka så är valet solklart: klart tjejen ska ha rosa redan från födseln! Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli...

Ja tänk vad söt hon kommer bli i en rosa klänning, precis lika söt som i jeans och blå t-shirt;)
Snälla, feminism handlar inte om kläders färg eller lurviga ben och utan bh, det handlar om viktiga saker, hur kan ni dra ner något så viktigt till en sådan låg nivå:confused:

Grattis till barnbarnet, måste kännas oerhört STORT att ens barn får barn... det är ju ett mirakel i sig att få barn men hur stort är det då inte att få barnbarn :)

F.ö är ROSA väldigt snyggt :)

KL

Grattis!! :)

Till alla andra: OH...MY...GOD, orka haka upp er på färger. Vill hon köpa rosa kan hon väl få köpa rosa?

Samma här, men vill man förstora saker är ju Buke the place... :grin: ;)

Varför då? Med tanke på att TS barnbarn är en blivande kvinna så kanske det vore trevlig för att motverka hennes framtida underläge i... det mesta.

Ja ser man kvinnor som det svagare könet blir det lätt så... Å det sprider sig som bekant. För nu tycker "alla" det. Man kan ju välja att se på det från en annan vinkel o gå emot allt vad "alla säger och alla studier visar". Så blir man nog en mycket positivare person samt mer framgångsrik inom vad man valt. Man får väl kämpa lite och sluta snöa in sig på "det är bara för jag/hon är tjej". Visserligen en lätt bortförklaring när ingen annan passar... ;)

Delvis knapplån...

Undrar vem som hakar upp sig på färger igentligen??!!
Köp vilken färg som helst! Sen säger det en väldig massa om man måste vänta på att veta vilket kön barnet har för att veta hur man ska förhålla sig till det och hur man ska skapa en relation med personen ifråga:cool:

Ja ser man kvinnor som det svagare könet blir det lätt så... Å det sprider sig som bekant. För nu tycker "alla" det. Man kan ju välja att se på det från en annan vinkel o gå emot allt vad "alla säger och alla studier visar". Så blir man nog en mycket positivare person samt mer framgångsrik inom vad man valt. Man får väl kämpa lite och sluta snöa in sig på "det är bara för jag/hon är tjej". Visserligen en lätt bortförklaring när ingen annan passar... ;)

:crazy: Ja så är det nog....:cool:

Grattis!!

Tycker det är löjligt att det direkt ska ifrågasättas så fort man ska klä en flicka i rosa.
Om jag får dotter kommer jag bara köpa rosa & andra flickiga kläder, det är ju en grej som är roligt med att ha en dotter.
Pojkkläder är oerhört tråkiga med trista färger, mest blått, om man har tur finns det i brunt eller grönt, men hur kul är det?:grin:
Jag är tjej, gillar rosa & shopping, & det står jag för.:devil:

Snälla, feminism handlar inte om kläders färg eller lurviga ben och utan bh, det handlar om viktiga saker, hur kan ni dra ner något så viktigt till en sådan låg nivå:confused:

Smartaste inlägget i hela tråden.
Jag köper väl vilka färger jag vill, bara för att min dotter har rosa betyder inte det att hon är svag och oviktig :confused:
Min dotter har blått, grönt, vitt, svart, rosa, rött... och massa KLÄNNINGAR, fy så gräsligt, det är väl flickigt om något :eek:.

Jag antar att alla som blir så upprörda köper alla sina kläder på herravdelningen bara för att visa hur oviktigt det är med kön. Men... gör man det så visar man väl att det ÄR viktigt? Varför inte glatt blanda som man vill? Äsch ! Jämnställdheten handlar som sagt om mycket viktigare saker än färgen på bebiskläderna! Och ja, jag är feminist. I ordets rätta bemärkelse, att det skall vara rättvist mellan könen.

GRATTIS TILL MORMOR !!

Feminism handlar om att det inte måste vara självklart att "Flicka=rosa".
Att både flickor och pojkar ska kunna ha alla kläder i alla färger som helst, som föräldrarna tycker är snygga.

Det börjar tidigt, men det ses som så naturligt att många inte ens anar att de är fast i ett mönster som fortsätter genom livet och gör att könen får olika värde och valmöjligheter.

Därför är det viktigt för mig att ifrågasätta den "naturliga" kopplingen mellan flickor och rosa, som förkläds i att "man ska ju köpa vad man VILL, och jag vill köpa ROSA".

Jag förstår diskussionen delvis faktiskt och du är bra på att förklara ...

Könsfärger ÄR fortfarande ganska utbrett, det är bara att se till dom svaren jag fått på bebiskläderna jag köpt innan jag visste vad som gömde sig i min mage ..

Photo_84725_1052542.JPG
Photo_84725_1048395.JPG

Jag tycker färgerna på kläderna är könlösa och fina, men du kan ju ana vilka kommentarer jag fått ;)

När jag dessutom sa att jag kanske skulle köpa en blå vagn så ....

Nog om detta från min sida nu, jag köper kläder som jag tycker är fina och om det råkar vara rosa till min lilla tjej i magen så är det inte hela världen ( inte ens halva )

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 602
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag pratade med läkaren igår och pratade om massa saker som jag hade skrivit som jag fick tips från några här. Och kanske inte blev att...
2
Svar
34
· Visningar
2 196
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Katthälsa Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(. Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de...
2
Svar
24
· Visningar
2 680
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2