Idag blev jag MORMOR

Sv: Idag blev jag MORMOR

För mig handlar inte feminism om val av kläder, utan om kvinnans jämnställdhet då det gäller både ekonomi, politik mm, och där tycker jag nog att klädval är oviktigt, för mig handlar det mer om hur vi fostrar våra barn till jämnställda individer

Ja, HUR gör vi det?

Är det jämställt att reservera en färg för bara det ena könet? Och SKRYTA om det??

Inte i min värld.

Klädval är inte ett DUGG oviktigt utan i högsta grad symboliskt.

....och du racerbilen, killen i rosa på min avatar har inte ens blivit mobbad i min trångsynta byhåla.

Det handlar om vad man förmedlar.

Han har själv valt tröjan på bilden, liksom flertalet av sina kläder. Kommenterar någon färgen säger han "varför skulle bara tjejer få ha snygga kläder, det vore väl orättvist?" och så är den "mobbaren" tillplattad.

Det handlar om vad man förmedlar.

"varför skulle bara tjejer få ha snygga kläder, det vore väl orättvist?" och så är den "mobbaren" tillplattad.

:bow:

Precis, Det handlar mer om att uppfostra sina barn till starka, trygga individer. Man kan inte förutsätta att de ska bli mobbade , det blir barn, tyvärr, för vad som helst. För tjockt hår, för smal, för tjock etc. Jag har jobbat inom barnomsorgen, bla, sen -99 och så vitt jag vet har INGEN här blivit mobbad för att de haft rosa och/eller lila på sig (killarna då)

Säger man då att rosa är bara till för tjejjer förmedlar man ju det, och även att det då blir fel att som kille ha det på sig. Och som sagt, det handlar om att placera barn i fack, så mycket mer om en färg....

Nää? Det där "gröt i hjärnan"-inlägget var det sista jag skrev så att jag inte var en feminist står mycket tidigare? Alltså jag fortsatte inte med det, eller menade du nåt annat?

I "gröt i hjärnan"-inlägget stod det att du precis efter att ha postat ditt första inlägg ångrade dig. Uppenbarligen skrev du ändå flera inlägg efter att ha ångrat dig, varav ett innehöll "ingen feminist"-signaturen.

Men du skrev ju att du hellre väljder rosa kläder för att killkläder var så trista, men det är okej då att killar skulle gå runt i trista kläder då? :crazy:

Hur många är det som blivit nedslagna för att de burit, enligt dig, tjejkläder..?

ja tyvärr får min son gå omkring i tråkiga pojkkläder.

Varför då om du tycker det är "tyvärr" och "tråkiga" färger?

Varför inte ge honom hela färgpaletten?

Omgivningen kommer att göra allt för att begränsa honom ändå, DU behöver ju inte bidra till det :idea:

Vet inte hur det funkar i södra sverige men i norrbotten blir man nerslagen om man bär tjejkläder om man är kille.

Det är ju ett gott skäl för så många män och småkillar som möjligt att klä sig i kläder som ligger utanför den lokala - tydligen något trånga och dessutom aggressivt bevakade - manliga normen. Om många killar går i snygga kläder i glada färger blir de troligen inte nedslagna. De där som slåss har väl något annat att göra också, antar jag.

Jag tycker alla förstorar det så himla mycket. Vem har sagt att den nyfödda flickan ska vara klädd i rosa från topp till tå varje dag? Det känns som att ni tror så då ni skriver som att det vore världens hemskaste sak att köpa rosa klädesplagg till en nyfödd liten tös.. Hon förstår inte ens vad hon har på sig för färg, så jag håller med filiduttan!

Hade det varit världens hemskaste sak hade jag uttryckt mig annorlunda.

Flickan vet kanske inte - än - vilka färger hon har på sig, men det påverkar absolut hur omvärlden bemöter henne.

Jag satt häromdagen och pratade en halvtimme med ett barn på sex månader som var klätt i röd tröja och blåa byxor, utan att ha en aning om könet. Det var skoj. Sen började andra fråga. Och då ändrade många hur de pratade med barnet.

Lite full i skratt mitt i natten! Att bara föreställa sig att någon startade en tråd och skrev att hon fått ett barnbarn och nu skulle hon ta tillfället i akt och utsätta barnbarnet för "världens hemskaste sak", gärna skrivet med versaler. Och då skulle du svara något i stil med "men varför då, det verkar väl inte så lämpligt, har du tänkt på vilka signaler du sänder då"?

:D

Nej jag sätter inte tjejkläder på killar, eller tvärtom( skulle ju aldrig välja killkläder till flickor just för att de är så trista).'

Vet inte hur det funkar i södra sverige men i norrbotten blir man nerslagen om man bär tjejkläder om man är kille.

Vet inte vilken inavlad håla du bor i ;) men på de platser jag bott och vistats på i Norrbotten krävs det sååå mycket mer än tjejkläder för att bli nerslagen. Under en tid var det till och med mode bland alla de coola killarna runt tjugostrecket att bära kjol (tänk sarong) och det är fortfarande väldigt poppis med rosa hos killar, både i min förra hemstad och i min nuvarande (som förvisso är i Västerbotten).

Så var så vänlig att i fortsättningen inte tala om norrbottningar som någon sorts homogen massa där alla tycker likadant, utan håll dig till att förklara hur det funkar just där du bor, med de människor du umgås med.

Flickan vet kanske inte - än - vilka färger hon har på sig, men det påverkar absolut hur omvärlden bemöter henne.

Jag satt häromdagen och pratade en halvtimme med ett barn på sex månader som var klätt i röd tröja och blåa byxor, utan att ha en aning om könet. Det var skoj. Sen började andra fråga. Och då ändrade många hur de pratade med barnet.

Men vad gör det om hon är några månader gammal hur omvärlden bemöter henne? För hennes del är det ju verkligen strunt samma.

Så du menar att du hade antagit att det hade varit en pojke om det hade varit helt blåa kläder? Alltså, jag ska verkligen inte klä min tjej i helrosa om jag får en. Ville bara skriva det! :)

Senast ändrad:

I "gröt i hjärnan"-inlägget stod det att du precis efter att ha postat ditt första inlägg ångrade dig. Uppenbarligen skrev du ändå flera inlägg efter att ha ångrat dig, varav ett innehöll "ingen feminist"-signaturen.

Hmm nu blir det för jobbigt o hänga med :D Sak samma, jag ångrade mig och punkt!

Jao, det där kjolmodet slog aldrig igenom riktigt i kiruna(bor inte där mer), en som försökte blev nerslagen:angel:;), & de som bar rosa betraktades antingen som 08or eller knapsu, men här är det nästan samma sak.Så jag vet snarare inte varifrån du kommer.

Men vad gör det om hon är några månader gammal hur omvärlden bemöter henne? För hennes del är det ju verkligen strunt samma.

Så du menar att du hade antagit att det hade varit en pojke om det hade varit helt blåa kläder? Alltså, jag ska verkligen inte klä min tjej i helrosa om jag får en. Ville bara skriva det! :)

Nej, jag tycker att det är skönt att slippa anta något.

Omvärldens bemötande fortsätter upp i åldrarna.

Jag har bott i Norrbotten några år och upplever inte alls det så strikt och hemskt som du..

Nedslagen kille i tjejfärger, vilken liten byahåla kommer du ifrån egentligen? :p

Ja vi får väl se om folk antar att det är en tös när dom kliver in i hennes rum:

6792848865.jpg

Får jag en pojke blir det nåt tuffare.

Kan ju vara skönt för folk att slippa undra om det är en tjej eller kille.

:angel:

Jao, det där kjolmodet slog aldrig igenom riktigt i kiruna(bor inte där mer), en som försökte blev nerslagen:angel:;), & de som bar rosa betraktades antingen som 08or eller knapsu, men här är det nästan samma sak.Så jag vet snarare inte varifrån du kommer.

Kiruna låg iofs i Lappland sist jag var där :angel: Dock tror jag inte ett dugg på att en spädiskille i rosa kläder blir nedslagen i (ur?) sin vagn vare sig där eller i Norrbotten.

kl
Jag var tvungen att kolla hur någon kunde få 6 sidor gratulationer.....

Jag vill också säga Grattis ts till lilla flickeflarnsbarnbarnet. Hoppas hon växer och mår bra!

Jag kollade på den där videon med Magnus Bentnér och jag undrar om jag lever i en bubbla. Jag har levt i 28 år och aldrig känt mig negativt annorlunda behandlad för att jag är kvinna. Jag har jobbat på många olika ställen och träffat mycket folk. Ändå är det han säger fullkomligt främmande för mig. Det handlar ju lite om hur man är som person och vilka människor man träffar också.

vindvissla - med en son utan ett enda rosa plagg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag pratade med läkaren igår och pratade om massa saker som jag hade skrivit som jag fick tips från några här. Och kanske inte blev att...
2
Svar
34
· Visningar
2 196
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 346
Senast: Tramptass
·
Katthälsa Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(. Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de...
2
Svar
24
· Visningar
2 680
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024