Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?
Det kanske är så att man tar över en dåligt hanterad häst från någon annan och behöver ha något för att "öka hästens känslighet" under en period då hästen lär sig respektera den som hanterar den.
Huruvida man använder kedja eller repgrimma måste få vara en smaksak.
Alla sätt som fungerar, utan att djuret lider, är bra.
Huvudet på spiken!
D är en underbar häst men dåligt uppfostrad från start. Jag googlade honom för några dagar sen för att jag var nyfiken och hittade förra ägarens blogg där dom beskrev att en person skadade sin hand när denne försökte uppfostra hästen som det står. Hur, var och när vet jag inte för det stod det inget om.
Men det vittnar om det jag fått bevisat för mig-han är dåligt uppfostad och har troligtvis fått göra som han vill från början, kanske då för att ingen vågat säga till honom. Ren gissning från min sida.
Det står även att han är busig och har humör.
Inget av detta stod så klart i annonsen men jag märkte att han hade bus i sig när jag tittade på honom, så jag köpte inte grisen i säcken utan jag var väl medveten om att han var en unghäst som inte var speciellt fostrad.
Nu har jag haft honom i 3 veckor och han är en annan häst än när jag hämtade honom. Jag har fått visa var skåpet ska stå några ggr och respekten börjar sätta sig. Han tycker dessutom om mig för för någon vecka sen kollade han bara på mig när jag ropade på honom från ingången i hagen och jag fick gå och hämta honom-sedan 3 dagar tillbaka går han och möter mig när jag visar mig och vill mysa med mig.
Nåväl, han börjar få respekt för mig och börjar se mig som sin ledare och jag tänker fortsätta med kejdan för bådas skull.
Han är en häst som behöver en fast hand och då får han det.
Så du har alldeles rätt i det du säger. Det finns många olika anledningar till att man använder kedja.
Det handlar inte om att jag inte kan hantera hästen. Det gör jag alldeles utmärkt eftersom det går framåt med honom.