På mitt jobb handlar det bland annat om att jag blir tvingad att lyfta på tok för tungt. Ibland har jag sagt till, jag klarar inte av att lyfta den varan. Då har chefens lösning varit ja men vi går och tittar på den, se, den är ju inte så stor, visst klarar du det, ja ja, där är några större underst, men de andra går ju bra.Var det inte svårt så skulle alla göra det. Självklart är det svårt. Visst att arbetsgivaren har ansvar för sina anställdas välmående men det är när de är på jobbet. Väldigt många tar inte alls hand om sig själva tillräckligt på resterande tid för att även en välfungerande arbetsplats ska täcka upp för det och sen går de ändå runt och förpestar tillvaron för sina kollegor genom att klaga hela tiden. En sån anställd är inte dyr att bli av med. Man kan inte heller som arbetsgivare tvinga någon att ta emot vård som inte är relaterad till arbetet, speciellt om det inte är som en del av en rehabplan. Även om de absolut skulle behöva det.
Sjukskrivningar kommer heller oftast inte plötsligt. Upprepad korttidsfrånvaro, någon som klagar på huvudvärk och sömnproblem, slarv/olyckor som vid utredning visar att det berott på stress, mycket övertid osv är rätt enkla saker att titta efter om man som arbetsgivare är intresserad. Men det är långt ifrån alltid som lösningen är så enkel som att bara anställa lite mer personal så har man löst alla problem.
Nej, om jag gör det så har jag igen ont i kroppen. Nehej, nå, du hittar någon som kan hjälpa dig. Var jag nu ska hitta denna någon, då vi har ständig brist på folk, och alla andra också har ont.
Hjälpmedel för att lyfta kommer inte på fråga.