Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut bryr de sig men prestationen är det som går först och man förväntas så långt det är möjligt ta eget ansvar för sin hälsa. Och helst inte be om att få besöka företagshälsovården heller, för det är ju så dyrt
Eller så anordnas en workshop utifrån resultatet där vi ska tala om hur VI ska lösa problemet.Bryr sig inte alls. Vi anställda mår skitdåligt. Arbetsplatsen flys och sjukfrånvaron är mkt hög.
Vi har gjort en undersökning av varför vi mår så dåligt och det är väldigt tydligt varför vi mår dåligt. Men chefernas enda svar på detta var 'vi behöver fortsätta analysera problemet'.
Samband? kan väl inte finnas ett samband här?....... ........ellleeeeeeeerrrSjälvklart inte! Och HR kan inte alls förstå sambandet mellan personalflykten (17st som slutat/håller på att sluta på 1,5 år) och avskedandet av fd chefen för 1,5 år sedan.
Viktigt med mående på min arbetsplats, jag trivs väldigt bra. Visst att alla förväntas dra sitt lass och aktivt bidra till lösningar men det är inte speciellt ofta man kan förvänta sig att bli skedmatad som vuxen så det är rättvist. Vi har bra med friskvård och förmåner och firar ofta olika former av framgångar.Ja, som rubriken lyder.
Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
Eller så anordnas en workshop utifrån resultatet där vi ska tala om hur VI ska lösa problemet.
Fast nä, det är egentligen inte alls en svår balansgång. Anställda som mår bra orkar prestera bättre. Folk som trivs på arbetsplatsen stannar längre och det absolut dyraste för en arbetsgivare är hög personalomsättning. Det är också väldigt mycket billigare att sätta in åtgärder tidigt, om det så är lediga dagar, vård eller minskad arbetsbelastning än en sjukskriven anställd (som då också innebär nyrekrytering och/eller potentiellt personalbortfall eftersom det ofta kommer plötsligt).Det är en svår balansgång det där. För pengarna till företaget måste dras in av de anställda. Blir utgifterna (exempelvis löner, mat, aktiviteter osv) förhöga måste mer intäkter komma in.
Jag håller med. Men samtidigt förstår jag vad som menas med balansgång. För oss har det varit/är en period där vi vet att våra anställningar hänger löst om vi inte får in si och så många uppdrag. Jobb som normalt tar ett halvår att genomföra har vi gjort på 1-2 månader för att öka våra chanser till inkomster. Det går att göra så en period, för att vi vet att organisationen vill göra allt för att behålla personal och vi vet att det är tidsbegränsat. Samtidigt sliter det extremt mycket och långsiktigt skulle det inte funka att ha det arbetssättet, varken för oss som individer eller för organisationen i stort. Då är det bättre att dra ner på antal anställda och ge dom som är kvar en dräglig arbetsmiljö.Fast nä, det är egentligen inte alls en svår balansgång. Anställda som mår bra orkar prestera bättre. Folk som trivs på arbetsplatsen stannar längre och det absolut dyraste för en arbetsgivare är hög personalomsättning. Det är också väldigt mycket billigare att sätta in åtgärder tidigt, om det så är lediga dagar, vård eller minskad arbetsbelastning än en sjukskriven anställd (som då också innebär nyrekrytering och/eller potentiellt personalbortfall eftersom det ofta kommer plötsligt).
Ja det skulle jag säga, nu har vi just fått ny chef men min känsla är att den nya bryr sig minst lika mycket. Sen kan nog svaret se annorlunda ut beroende på vem man frågar på arbetsplatsen men jag som har jobbat på andra ställen uppskattar allt som görs för oss. Sen är det stressigt den här årstiden, men det är inte företagets fel utan det är så samhället ser ut. Vi får betydligt bättre förutsättningar än vad folk på liknande arbetsplatser får.Ja, som rubriken lyder.
Var det inte svårt så skulle alla göra det. Självklart är det svårt. Visst att arbetsgivaren har ansvar för sina anställdas välmående men det är när de är på jobbet. Väldigt många tar inte alls hand om sig själva tillräckligt på resterande tid för att även en välfungerande arbetsplats ska täcka upp för det och sen går de ändå runt och förpestar tillvaron för sina kollegor genom att klaga hela tiden. En sån anställd är inte dyr att bli av med. Man kan inte heller som arbetsgivare tvinga någon att ta emot vård som inte är relaterad till arbetet, speciellt om det inte är som en del av en rehabplan. Även om de absolut skulle behöva det.Fast nä, det är egentligen inte alls en svår balansgång. Anställda som mår bra orkar prestera bättre. Folk som trivs på arbetsplatsen stannar längre och det absolut dyraste för en arbetsgivare är hög personalomsättning. Det är också väldigt mycket billigare att sätta in åtgärder tidigt, om det så är lediga dagar, vård eller minskad arbetsbelastning än en sjukskriven anställd (som då också innebär nyrekrytering och/eller potentiellt personalbortfall eftersom det ofta kommer plötsligt).
Jag tror att vi pratar om olika saker.Var det inte svårt så skulle alla göra det. Självklart är det svårt. Visst att arbetsgivaren har ansvar för sina anställdas välmående men det är när de är på jobbet. Väldigt många tar inte alls hand om sig själva tillräckligt på resterande tid för att även en välfungerande arbetsplats ska täcka upp för det och sen går de ändå runt och förpestar tillvaron för sina kollegor genom att klaga hela tiden. En sån anställd är inte dyr att bli av med. Man kan inte heller som arbetsgivare tvinga någon att ta emot vård som inte är relaterad till arbetet, speciellt om det inte är som en del av en rehabplan. Även om de absolut skulle behöva det.
Sjukskrivningar kommer heller oftast inte plötsligt. Upprepad korttidsfrånvaro, någon som klagar på huvudvärk och sömnproblem, slarv/olyckor som vid utredning visar att det berott på stress, mycket övertid osv är rätt enkla saker att titta efter om man som arbetsgivare är intresserad. Men det är långt ifrån alltid som lösningen är så enkel som att bara anställa lite mer personal så har man löst alla problem.
Jag har de senaste åren genomgått två väldigt livshotade sjukdomar. Inte en enda gång har jag fått frågan hur jag mår. Ger det svar på frågan?Ja, som rubriken lyder.