Lönesamtal

Så funkar det i alla fall på min myndighet. Är du inte med i facket så är det upp till dig själv att löneförhandla. Och som arbetsgivare säger vi normalt nej till att löneförhandla med individer. Då har du som medarbetare inget mer att komma med.
Den svenska modellen bygger ju på kollektivavtal, så att man slipper 100 000 små individuella förhandlingar. Det är ju grejen med kollektivavtal, att man kan ha en stor förhandling för alla.

Jag flikar in en annan fråga om lönesamtal.
Hos oss har det i princip varit så att chefen berättar vad de tycker att den nya lönen ska vara.
Min förra chef antydde också att eftersom jag inte var med i facket kunde jag inte diskutera lönesättningen. Jag har blivit erbjuden rimliga löneökningar så jag har inte brytt mig om att ta reda på vad som gäller. Men... Är det någon som kan bekräfta eller avfärda förra chefens påstående, att det är mer eller mindre omöjligt för mig att löneförhandla bara för att jag inte är med i facket?
Så funkar det hos oss också, så vi har bytt namn på samtalet till löneinformationssamtal eftersom lönerevisionen är satt långt tidigare och skrivna på stentavlor. Att i sittande möte få till en ny lön gynnar en viss typ av personer och personligen tycker jag det är mindre rättvist.

Privat sektor.

Den svenska modellen bygger ju på kollektivavtal, så att man slipper 100 000 små individuella förhandlingar. Det är ju grejen med kollektivavtal, att man kan ha en stor förhandling för alla.

Det gor man ofta har ocksa, men varje steg upp I utbildning betalar ett steg upp I lonekuvaret och pa storre arbetsplatser ar det helt enkelt bara en standard summa (oftast ganska rejal) for varje steg upp.

Jag tror det här beror väldigt mycket på yrke. Finns flera arbeten där olika utbildningar kan leda till att man har samma typ av uppgifter, men att det ändå är en tydlig skillnad på kompetens och en fullt rimlig löneskillnad.
Javisst, i mitt inlägg som du citerade skrev jag ”I många fall, ja” :)
Men i trådstarten lät det ju som att några hade magister och några YH (även någon av de med högre lön tolkade jag det som) så i just TS fall verkar det ju inte vara på det som är den avgörande faktorn.

Magister som examen finns väl inte ens längre, efter bolognaprocessen. Så de med magister som utbildning borde jobbat i närmre 15 år nu. Om TS också gjort det vet jag inte.

Magister som examen finns väl inte ens längre, efter bolognaprocessen. Så de med magister som utbildning borde jobbat i närmre 15 år nu. Om TS också gjort det vet jag inte.
Magisterexamen finns visst? Bara att googla så får du träffar från flera universitet.

Magisterexamen finns visst? Bara att googla så får du träffar från flera universitet.
Numer är det en kandidatexamen med ett års påbyggnad, dvs två examen, där magister räknas som en ettårig examen.

https://www.antagning.se/sv/studier...udier-pa-avancerad-niva/magisterexamen--1-ar/

Men de allra flesta utbildningar bytte till kandidat + master för att vara jämförbara med andra utbildningar i Europa. Jag började plugga precis vid bolognaprocessens ikraftträdande och kunde inte längre välja fyra år med en examen som studenterna året innan, utan det fanns bara 3+2.

Numer är det en kandidatexamen med ett års påbyggnad, dvs två examen, där magister räknas som en ettårig examen.
Fast man tar fortfarande en magisterexamen. Det har inte försvunnit.
https://www.antagning.se/sv/studier...udier-pa-avancerad-niva/magisterexamen--1-ar/

Men de allra flesta utbildningar bytte till kandidat + master för att vara jämförbara med andra utbildningar i Europa. Jag började plugga precis vid bolognaprocessens ikraftträdande och kunde inte längre välja fyra år med en examen som studenterna året innan, utan det fanns bara 3+2.
Att vissa program ändrade upplägg är inte samma sak som att magisterexamen försvunnit.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kort bakgrund: Anställd på företag med start september 2023. Provanställning 6månader. Anställande chef/VD gav löneförslag som hen...
Svar
5
· Visningar
753
Senast: Jeffery
·
Skola & Jobb Snart är det dags för det årliga medarbetarsamtalet....Och jag vill inte...Chefen är knepig; vill ha feedback på sitt arbete men blir...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Jobbar nu på ett äldreboende, det är samma människor, samma rutiner, dag ut och dag in, och allt sker mellan 4 väggar. Såklart händer... 2
Svar
22
· Visningar
1 223
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
818
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31