I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

*KL*

Jag använder kedja på starka störiga hästar som vill marschera iväg på egen hand eller göra hyss. Jag drar kedjan över nosryggen, är den väldigt lång fäster jag den i ringen till nackstycket på frånsidan så att den inte slackar.

Jag vill inte sätta kedjan under hakan. Dels sitter det en känslig nerv där, dels tycker jag att det verkar opedagogiskt eftersom jag vill kunna hålla ner huvudet och bromsa, inte att hästen ska höja huvudet.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har ett kedjegrimskaft som följde med en häst jag fick. Jag använder det om jag inte har ett repgrimskaft tillgängligt. Fäster då haken som vanligt i ringen under hakan på hästen och använder det som ett vanligt grimskaft.
Har aldrig haft behov av att dra kedjor här eller där runt hästens mule för att kontrollera hästen.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Så gör jag :)

Låter honom inte titta bort från mig för då märker jag hur han tar sats för att dra iväg och när han gör det så trycker jag handen längst ner på halsen och vänder på honom.
Men ska skaffa ett kedjegrimskaft. Känns bättre än att behöver övervaka varje rörelse han tar.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

jag har kedja vid lastning, och då över mulen. tycker att det ger bättre/tydligare eftergift med kedja än utan. skickar in hästen som är svårlastad, dvs vill ha kontroll när hon bråkar och ge ordentlig eftergift när hon går framåt. hemma så går denna hästen bakom mig på långt grimskaft så är endast vid lastningen som jag har ett behov av kedjan, ska till en väldigt bråkig häst för att jag ska ta till kedjan i vardags bruk. vanligtvis fungerar en armbåde i halsen på den och en hand i grimman så man kan bända om huvet på hästen bättre än kedja.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

I mitt stall leder stallägaren alla hästar med kedja över nosen till och från hagen. Hon jobbar på ridgymnasium och jag tror det kommer därifrån. Jag använder den dock bara på de piggare hästarna bär jag tar in. På min egen kan jag använda kedjan om hon blir het vid promenad eller om hon krånglar vid lastning. En häst på 180 cm som inte vill ha huvudet mot transporten har inte det annars, så att säga :).
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

KL

Aldrig

Använder aldrig kedja på mina egna hästar, om de dummar sej sätter jag det vanliga grimskaftet genom munnen.

Ser ingen anledning alls till kedja, går lika bra med vanliga grimskaft, över eller under huvvet ger mej ingen större "kontroll" utan börjar de som sagt konstra så sätter jag för säkerhetsskull hellre vanliga grimskaftet i munnen.. Mjukt ger inga skador och hästen lyssnar bättre. När "faran" är över ut med grimskaftet och tillbaka med det som vanligt.

Har använt det dock när jag jobbat med hästar. Då på inrådan av ägare/tränare och då gör jag som de, då hästar oftast är vana vid en "procedur" (till och från hage tex).
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Använder det på hästar som traskar iväg dit dom vill utan att bry sig om att någon är i andra ändan.

Har alltid kedjan över, behöver inte vara just kedja utan kan lika gärna vara vanligt grimskaft som jag har över.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Mina hästar har aldrig någonsin haft kedja i deras ansikten och det kommer aldrig någonsin att ske heller.

Jag använder kedja om jag blir tillsagd att ha kedja på andras hästar.
I övrigt ogillar jag starkt kedja.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Om jag ska leda en relativt okänd häst som veterligen inte är så lyhörd kan jag tänka mig att ta kedja på. - oavsett om man ska lasta eller leda till hagen.

Jag har även satt på kedja när jag lastat mina hästar första gången. Men har inte behövat fästa den så att den "används" då lastningen gått utan problem.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Använder kedja vid promenader, aldrig annars. Mest för att man aldrig vet vilka situationer som kan uppstå och jag vill inte riskera att tappa hästarna. Har kedjan under, över nosen är alldeles för hårt för mina hästar. Tydligen har någon haft kedja över nosen på dem tidigare och dragit till, för de blir spända och oroliga direkt om de får kedjan där. :crazy: Under hakan går däremot bra. Leder alltid med slakt grimskaft (mina hästar går "på plats") så kedjan hänger och får endast effekt om de flyger till.

Tycker det är okej och i många fall smart att använda kedja när man promenerar på vägen, på tävlingsplatsen, på veterinärkliniken osv som en extra säkerhet.

Men om man inte klarar av att leda hästen till och från hagen utan kedja runt nosen anser jag att man har allvarliga hanteringsproblem.

Repgrimma upplevs av hästen enligt min erfarenhet hårdare än kedjegrimskaft+vanlig grimma, så det är inte direkt något snällt alternativ...
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Vid lastning, då under hakan. Över mulen blir för skarpt, hästen funkar bättre med den under.
Även när vi är iväg på andra platser, samt eventuellt om jag märker att damen har en dålig dag där hon föredrar luften framför att ha alla fyra hovar på backen.

På andra hästar gör jag oftast samma sak om inte ägaren sagt något annat eller att hästen är extra snäll eller extra känslig mot kedja.

Sätter mycket hellre kedja under hakan än använder repgrimma, då repgrimma känns mycket ostadigare.

Hellre sätta kedja än använda vanligt grimskaft på hästar som allt som oftast drar iväg och inte lyssnar, det är en ren säkerhetsåtgärd. Samma sak om att betsla upp än het/okänslig häst vid tex uteritter- kan bli riktigt farligt om man inte får stopp och det tex kommer en bil..

Givetvis används kedja såväl som bett och andra skarpare hjälpmedel just som en hjälp, i en övergångsperiod tills det inte längre behövs. Att ha kedja på hästen innebär inte att man slutar jobba på problemet eller att man drar i den hela tiden- det innebär att den bara finns där, vid behov, om det skulle uppstå problem.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

KL
Brukar vanligtvis inte använda på mina, men i vintras kom jag på att det funkade väldans bra på min stora, pigga, glada kallblodskorsning. Hade kedjan i munnen och bara när det var isgata, eftersom han är oskodd var det skönt att ha lite extra kontroll jag grusar upp stigar till hagen men är man på gott humör är det så lätt å ta ett litet glädjeskutt och hamna på sidan av stigen ;) satte jag den däremot under hakan eller över nosen blev det ingen direkt skillnad mot vanligt grimskaft.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

kl

Jag satte vanligt grimskaftet över mulen idag och han var mycket lättare att hantera. Han försökte dra huvudet åt sidan några gånger men jag sa till på en gång och fick mest en sur min tillbaka men sen fattade han att det inte gick busa längre och betade snällt vid sidan när han fick tillåtelse på den korta promenad vi tog.

Jag kör med detta ett tills han fattat ordentligt.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

När jag hanterar andras hästar vars ägare vill att de ska ledas i kedja. Aldrig när jag hanterar min häst.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag har kedja när jag tar in och ut hästar jag inte vet är snälla och lätta att leda. Jag tycker att säkerheten går före någon sorts inställning att allt ska vara så snällt som möjligt alltid, jag går inte och rycker i kedjan som vissa gör så om hästen uppför sig märker hästen inte att kedjan är där.

Jag ser heller inte vitsen att ha ett "snällt" grimskaft på en häst där det inte fungerar, det enda den lär sig då är att befästa ett dåligt beteende. Bättre att ha ett skarpare verktyg i uppfostringssyfte och sedan när hästen lärt sig gå över till ett snällt. Reprigmma är säkert bra det också men jag har aldrig använt mig av det för att behovet inte funnits för mina hästar, hagkompisen har dock haft det under en period när den stannade och reste sig men leddes i vanlig grimma så fort den lagt ner det beteendet.

På min har jag repgrimskaft eller kedja om inget annat finns, men då är kedjan slack och obetydlig. Hon går snällt vid sidan.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Alltid över nosen, tycker det blir en "naturlig" bromsande effekt istället för under hakan, nyps mest bara ihop och eftergiften uteblir helt. Kedjan genom munnen på extremt bråkiga hingstar.

Jobbat i travstall och där har vi kedja över nosen på ystra och laddade individer, valack/hingst som sto. Äldre hingstar har vi bara vanliga grimskaft på, det är dom yngre som ofta är bös och ouppmärksam.

Har gärna kedja över nosen vid urlastning av hingstarna på tävlingsbanan (grimma och grimskaft) och när de leds runt innan start, efteråt brukar det i regel vara lugnt när de har fått göra av sig med den mesta energin.

Våra egna går på långt grimskaft i alla situationer. Kallblodstravaren kommer nog få kedja över nosen vid första besöket av en bana under tävlingsdag. Han är lite uppe i det blå när det gäller uppmärksamheten när det händer mycket runtomkring.

Kedjan ska endast användas när hästen inte uppför sig såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Med de hästarna jag har nu, aldrig. Möjligen om jag ska ta uppställningsbilder på dem, för att kedjan är snyggare än ett vanligt grimskaft, men då är det ju bara i max fem minuter medan fotograferingen håller på och ingen som drar i det.

Däremot hade jag en fruktansvärt jobbig foderhäst ett tag som jag inte kunde leda till och från hagen utan kedja. Den hade jag under hakan. Det finns en anledning till att det är en före detta foderhäst om vi säger så.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Försöker undvika använda kedjegrimskaft. Är det så att hästen kan vara lite jobbig använder jag hellre ett stigbett (men rycker aldrig i det som jag sett en del göra). Grimskaften försöker jag undvika att koppla i grimman eller stigbettet. Trär hellre grimskaftet igenom ringen så att jag kan hålla i grimskaftet dubbelt. Skulle det nu vara så illa att hästen sliter sig och galopperar bort och sätter hoven på en ände av grimskaftet så löper förhoppningsvis grimskaftet bara genom ringen och hästen går inte omkull.

Likadant gör man inom galoppen när man träckar hästarna på ledvolten. Man trär grimskaftet dubbelt genom bettet och tar bort haken (om man nu använt den). När man sen går ner med hästen till banan så låter man bara grimskaftet löpa ut genom bettet och häst med jockey är fria. Har man hästen kopplad med hake och delta och inte hinner få loss den innan man kommer ner på banan riskerar man antingen bli dragen med ut på banan eller så ha man en häst med jockey som galopperar iväg med ett grimskaft hängande mellan benen. Bägge situationerna känns som direkt otrevliga...

Nej, så jag nvänder helst grimskaft utan hakar och trär om jag kan grimskaftet igenom ringen på grimman, stigbettet eller bettet och håller det dubbelt...
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag äger inte ens ett kedjegrimskaft...så nej, det används inte och jag har inte behövt det med någon häst alls under alla år jag haft häst. Började rida på ridskola i Järfälla på 60-talet och inte hade vi nåt sånt där heller.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Inte läst allt men repgrimman är kanon den är lite skarpare än en vanlig grimma och man ska inte bindas upp i den. Behövs mycke mindre kraft att hålla pållen om det dyker upp nåt oväntat :D.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 266
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 867
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp