I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Den är MYCKET skarpare än grimma o håller med Centaur att hästarna upplever den värre än kedja. Smal, vassa knutar på specifikt utsatta ställen.

Kl
Jag fattar inte prestigen i att leda hästen i grimma utanför stallområdet?

Respektera andra o sätt på vanligt träns- näst snällast efter grimma, men man kan hejda en häst som blir rädd osv.
Träns går även att ta av vid tur till o från hagen om den nu inte fostras annorstädes eller varit sjuk.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

När jag måste leda en häst som är riktigt pigg, dragig och inte lyssnar ordentligt, till hästar som tror att man är en vante i andra sidan snöret..

Främst när det gäller att leda andras hästar då jag inte känner för att varken ha dragkamp eller uppfostra andras hästar på något vis, då använder jag kedja som ren säkerhetsgrej.

Kan också använda den på min egen på promenad då han gärna blir pigg/dragig och jag inte känner för att korrigera honom stup i ett för med kedja skärper han sig något.

Använder under/över nosen beroende på behov.
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

kl

Andra dagen med grimskaftet över mulen och han är from som ett lamm.

Går vid sidan med löst grimskaft lugnt och fint.
Verkar som han fattat galoppen så kör med det ett tag till.
Behöver det inte användas för att stoppa honom och det hänger löst så känner jag att det gott kan hänga med ett tag till så det är riktigt befäst.

Han har även lugnat sig på andra plan som att acceptera att stå uppbunden i stallgången. Det gick inte när jag hämtade honom förra veckan.
Det går framåt helt enkelt.
Han börjar väl bli van vid flytten.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Ja, varför skulle man rida utan träns?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

I lägen där jag absolut inte får tappa hästen, eller på hästar som är dåligt uppfostrade och har fått för sig att de kan gå ifrån mig.

Har den gärna över nosen, för att få en bromsande/nedtagande effekt, men det beror lite på hästen.
Stallkompisens häst gillar det inte riktigt, så där får det bli under. Men han är å andra sidan inte så stökig, han faller mer under "får absolut inte tappas". :D
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Använder på stora och stökiga individer samt på min egen vid urlastning/ledning på tävlingsplats av säkerhetsskäl och för att han gärna blåser upp sig lite och blir väldigt stor då. Har hänt att jag har använt det vid intagning från hagen när han är riktigt nervig men det är få gånger, och oftast föredrar jag att tränsa vid sådana tillfällen istället. Leder även i kedja vid stora trafikerade vägar.
Min häst är rätt stor och har mycket nerv men brukar ändå lyssna, och så länge man är med på noterna är det oftast inga problem att leda honom i vanligt grimskaft och grimma. Dock brukar jag rekommendera andra som inte känner honom att leda i kedja för att ha bättre kontroll om han fjantar sig.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

På egen häst - aldrig. Har aldrig ägt ett och kommer aldrig göra heller.

På andras hästar - om ägaren vill och hästen är van och olydig annars. Sätter det under hakan om inte ägaren vill annat.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Om en häst ofta tar till stegring, över nosryggen. Säga till nån gång på skarpen att det inte är ok sen är det lugnt och mkt beror ju såklart på hur ägaren sen gör. Hon måste växa i sig själv och inte mesa runt eller ännu värre bli frustrerad.

På skolan var det kedja på alla. Men nu... Nä ytterst sällan det skulle väl va nått "specialfall" då ;).

Repgrimmor använder jag helst bara på hästar som redan är med mig. Absolut inte att rekomendera vid nån som lätt sticker. Och vid stegring hellre frammåt så man inte drar å skadar hästen. Man kan ju göra det jobbig på andra sätt oxå. En testade jag med att driva på liten volt. Och sen paus. Och jo hästen lärde väl sig att det inte var lönt.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Min unghäst (08:a) får gå med kedja under hakan in och ut ur hagen. Kan vara lite småtjafsig och "busa till det" för dem, så det är deras önskemål. Gick med longerlina + kedja när han var som busigast. (Utnyttjar dem om han känner att de har för mycket respekt för honom) Kan småresa sig, takta och spänna sig lite för att skrämma dem. Haha, lillen ;) För mig är han gudasnäll och hanteras alltid med vanlig grimma och vanligt grimskaft. Kan ha kedja på honom om jag leder honom längre sträckor ensam i skogen, för säkerhets skull.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

använder aldrig kedja påmina hästar förutompå hingsten när han ska betäcka.. då har jagkedja på honom över näsan..
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

kl

På min unghäst hade jag det, både för att hon inte lyssnade men till viss del också för jag var lite rädd för henne :(
Hade under hakan och en gång stegrade hon sig, precis som nån skrev tidigare, och slog över troligtvis för att jag drog till och inte släppte efter... men oftast fungerade det bra.

Vill gärna ha det om det är andras "brötiga" hästar som ska in från hagen tex.
Är det en häst jag själv hanterar som på promenad eller så och jag inte litar på den i enbart grimma så har jag hellre träns med bett och longerdelta + ett extra långt grimskaft.

Något jag däremot inte förstår är folk som använder kedjegrimskaft men som ett vanligt grimskaft, så kedjan lixom hänger löst nedåt, det tycker jag är mycket märkligt :p
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Är det bara för säkerhets skull har jag den under hakan. Vet man att hästen är dum så är det över som gäller.
Detta är i stallet jag jobbar i.

Min mamma har galoppstall med 25 hästar, de leder alltid dom med stigbett.
Själv har min aldrig sträckt gimskaftet, om hon inte ska ta en tugga gräs på vägen in. Snällast på inackoderingstallet, ett bra rykte hehe :)
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Jag äger ingen. Men jag ser inga problem med att använda en på min då hon inte är några bekymmer att hantera.

Om jag skulle använda kedjan över/under mulen skulle det vara på en ny häst som jag precis skaffat och inte kan kontrollera av någon anledning. Då skulle fokus läggas på att lära mej hantera hästen/hästen att hanteras av mej.

Jag har iaf aldrig hamnat i en sådan situation och därför inte kommit fram till om jag använder det över/under.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

jag använder kedjegrimskaft i situationer då jag tror att det kan vara extra svårt att hålla hästen ifråga i grimma, men utan att behöva klä på den tränset. Det handlar väl i princip bara om när jag hanterar hingstar (kan inte komma på något annat tillfälle) och de flesta gångerna har det varit när jag har tänkt handbetäcka med dem.
Jag hade tidigare en shettishingst, som när han blev het på gröten använde "järnspettmetoden" - han blev URSTARK i halsen, vände huvudet bort en aning och bara gick iväg. Där kunde jag få lite kontroll på honom med hjälp av en kedja över nosen. Det var i normalfall en hingst som var hur snäll som helst och jätteenkel att hantera i grimma och grimskaft, det var enbart vid betäckningssituation han gjorde på detta sätt.
Sen har jag nog använt kedja på unghingstar nån gång också, innan de lärt sig att hantera sina upprörda hormoner...

Vad gäller stigbett som någon nämnde, så har jag många gånger funderat på ett sånt, men har aldrig sett dem i olika storlekar. Standardstorleken känns en aaaning stor för shetland...
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Hej!

Nu när jag mestadels bara hanterar min egna häst använder jag inte kedja alls.

När jag jobbade i stall med lite vimsigare hästar använde vi kedja ibland, vad vi satte den växlade beroende på hästen, vissa hästar blev betydligt värre av kedjan över nosen/under hakan så det var anpassa sig efter pålle som gällde. Vissa hästar reste sig av trycket på nosen, andra av trycket under nosen.

Några enstaka leddes med kedjan i munnen- det brukade inte göra någon större skillnad dock, dom försvann när dom hade lust ändå..

Min förra fick tokflipp om man ledde med kedja, något en av stallägarna fick erfara när hon skulle ta in min "vilda" häst och satte kedja på.. Hästen var sån att 12-åringar utan problem kunde leda in henne från hagen, men såna som trodde att dom kunde nåt hade oftast lite problem med henne, då kunde hon både bocka, stegra och växa fast i marken..

/Lavinia
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Kl

Generellt tycker jag det är tråkigt att mer kraft automatiskt ger mer kontroll. Varför är det så? Vet inte vad jag gjort för fel med mina hästar men speciellt nuvarande är betydligt lättare att hålla i grimma än i träns. Den generella regeln om att man har mer att säga till om med mer kraft stämmer faktiskt inte alltid när man diskuterar grimma vs träns.

Kanske kan man jämföra min häst i träns med att leda en "vanlig" häst i graman på ett stångbett? Så känner jag mig om jag skulle fysiskt behöva hålla fast/ta tag i honom om han blir rädd på träns. Det där att lägga sig i grimman eller att dra emot har antingen aldrig funnits eller aldrig upptäckts av min häst. Och det är jag väl knappast ensam om? Men det är ju trevligt att klassas som vårdslös bara för att man vill leda i det för ens egen individ säkraste alternativet :-P

Han har för övrigt slitit sig en gång och det var när han reste sig i träns, blev rädd om munnen och gick upp högre och bakåt pga det. I grimma har typ allt hänt och enda gångerna man behövt hålla med mer kraft än ett pekfinger är när matte med flit låtit hästen upptäcka att han satt fast och då har han snurrat tillbaka som en rekyl så fort han upptäckt det.

Han må kunna göra sig väldigt okänslig i vissa situationer men att tappa honom i grimma lyckas man nog bara med om man släpper. Träns däremot känner jag mig inte alls lika säker med även om det är betydligt bättre nu som vuxen och inriden.
 
Senast ändrad:
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Aldrig, känner mig väldigt obekväm med kedja. Har använt det någon enstaka gång då hästens ägare/ansvarig har krävt det - men då känns det som att jag har noll kontroll överhuvudtaget helt plötsligt.

Arabdamen tar jag ju in och ut helt lös och blir det "problem" (t.ex någon kör en traktor förbi väldigt nära) så räcker det med en hand mot halsen/i manen så att hon känner sig trygg bara. Men det fungerar ju BARA på en häst som känner och litar på mig.

Så på övriga hästar jag har hanterat under mina år så känner jag att jag har bättre kontroll med vanligt grimskaft, även på hingstar, stora stökiga eller lättskrämda, respektlösa, stegrande, hoppa rätt upp i luften-hästar, ja.. helt enkelt alla hästar... Då vill jag hellre ha ett LÅNGT grimskaft så att jag kan parera/komma undan om jag läst hästens signaler fel och behöver det, eventuellt också ett spö att lätt flytta hästens bakdel med än en kedja under eller runt nosen. Tycker snarare att den smärta en kedja kan tillfoga genom ett ryck kan skrämma hästen så att den MÅSTE skydda sig på något sätt.

Men det kanske bara är för att jag känner att jag inte kan hantera kedja. Sen har jag ju aldrig hanterat en häst som anfallit MIG, även om den har gjort utfall mot andra - tror det handlar mycket om hur man bemöter, hanterar situationen och läser av hästen snarare än att en kedja skulle hjälpa speciellt mycket? Men jag är hobbyryttare och inget proffs så jag kan förstås ha fel! Sen har jag inte direkt hanterat några "riktiga" problem hästar heller.

Hur mycket tycker ni som använt kedja mycket att den fungerar? Får ni önskad effekt? En häst som sticker till exempel, hur mycket hjälper en kedja där? Är det inte lättare att vara uppmärksam på hästens kroppsspråk och fixa problemet, hindra den på annat sätt, innan man måste stoppa den med våld? Hur fungerar en kedja mot en häst som attackerar? Alltså: Hur gör ni?
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Det är placeringen av kedjan som gör det lättare att vrida huvudet emot sig, så att den inte kan sticka iväg. (Alltså när man knäpper som jag, högsta ringen på höger sida, ner till vanliga sidoringen, över näsan och så igenom vänstra sidoringen). Naturligtvis kan man göra så med grimskaftet ändå men jag tycker det är smidigare med kedjan.

Sen har det väldigt mycket med vad för kroppsspråk man sänder ut, gör kedjan att man känner sig säker så förmedlar man en säkerhet som även påverkar hästen. Ungefär som att man kan sätta på ett lite skarpare bett när man rider ut om man känner sig osäker, att man vet att man kan bromsa gör att man slappnar av och så blir det en trevligare ridtur.
 
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?

Är det bara för säkerhets skull har jag den under hakan. Vet man att hästen är dum så är det över som gäller.
Detta är i stallet jag jobbar i.

Min mamma har galoppstall med 25 hästar, de leder alltid dom med stigbett.
Själv har min aldrig sträckt gimskaftet, om hon inte ska ta en tugga gräs på vägen in. Snällast på inackoderingstallet, ett bra rykte hehe :)

En galopptränare jag var hos menade på att det var under en galopphästs "värdighet" att ha något annat än stigbett vid hantering. Och oftast så går det bra mycket snabbare och är säkrare att använda sig av stigbett. Speciellt om man har många hästar som skall ut till hagen eller till skritmaskinen.

Men man går inte och rycker hästarna i munnen med det som en del av någon anledning tror att man skall göra. Stigbettet är ju som det låter ett "bett". Tyvärr så har många utanför galoppen knappt sett ett stigbett eller använt ett. Om de nu vet vad det är för något. Hade fler haft stigbett och vetat hur det skulle användas så hade de flesta nog slängt kedjegrimskaften...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken lyder. Är det viktigt för er chef och hens chef hur ni mår?
2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 266
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 867
Senast: Roxy
·
Hundhälsa Hej, Som rubriken lyder väntar en flytt till Grekland för mig och min hund. Rabiesvaccin ordnade jag i måndags. Har du varit till...
Svar
13
· Visningar
753

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp