ameo
Moderator
Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?
Det viktiga är inte var hästen går i förhållande till människan utan att den faktiskt är lyhörd för de signaler som människan ger. Det finns inget rätt och fel i just detta utan bara "olika sätt".
Fast det där med om hästen ska gå bredvid eller bakom när man leder den får vi nog anse vara en annan historia och det beror på vad man är van vid att göra och fått lära sig att känna sig trygg med.Kul att höra, ofta krävs det bara konsekvent hantering .
Måste ju säga att det där med att leda hästen är det ju många som inte är så noga med.. Ett stall jag stod i där vi hade lite kollektivt var det i princip alla hästarna som ledde en till stallet och inte tvärtom (utom vår häst då men han stod i lösdriften så det var ingen som hanterade honom). Blev lite matt när det kommit en ny inackorderad och hästen var en ENORM bruks nordis (jättefin) och jag skulle ta in honom första gången, döm min förvåning när hästen gick som ett ljus bakom en.. Den enda hästen i stalllet på 20 hästar förutom min som gick att leda utan dragkamp, det du . Vad jag vill säga är att enligt min erfarenhet så är just det här med att leda hästar nåt som är jättevanligt att folk inte bryr sig om. Sen förfasas folk över min brist på säkerhetstänk när min häst går i slakt grimskaft 1,5 meter bakom mig .. Tänk om han får panik och springer över dig!! Han har blivit getingstucken och inte sprungit över mig för han vet att det är inte okej, de gånger det varit nåt så har han skuttat till men bromsat 0,5 meter ifrån mig. Sen om det respekt eller om han tycker att matte är här och det löser sig spelar ingen roll bara han vet att han inte får gå på mig oavsett vad som händer.
Det viktiga är inte var hästen går i förhållande till människan utan att den faktiskt är lyhörd för de signaler som människan ger. Det finns inget rätt och fel i just detta utan bara "olika sätt".