Sv: I vilka situationer använder ni kedjegrimskaft?
Iom att den inte konstant korsar har du varit för långsam/inte flyttat nog. Då kan de resa sig.
Som inte särskilt tung eller jättestark tjej som hanterar mycket såna hästar lär man sig snabbt vad som funkar.
Att flytta en sån häst ger så mkt mer i det långsiktiga mentala än att påverka dem i huvudet med kedja.
Den vet om att du har kedja. Den vet när kedjan är av.
Den vågar inte resa sig med kedja iom att det gör ont. Men den har respekt för kedjan, inte för dig. Och den har inte lärt sig tagga ner mentalt.
Jag hade jobbat med det mentala. Arbetat bort det som triggar hästen. Och så hade jag lärt den att den inte gör så nära mig, för min säkerhets skull.
Din häst flyttar på dig.
Det är basics i problemlösning. Man lämnar inte mark till en sån häst. Man kanske tom tar den i såna lägen.
Men visst måste man veta vad man gör då. Annars skadar man sig lätt.
Har du inte lyckats träna in det andra kommer den sen utan kedja göra det som tidigare var dens problem.
Det finns folk som lär ut sånt så man slipper vara beroende av kedja, så man slipper ha en häst som är i det mentala tillståndet.
För hästen uppskattar varken att vara i den felaktiga energin eller kedjan som krävs för att man ska kunna kontrollera den så man inte blir skadad, den blir det eller andra blir det.
Det går att träna bort hur den reagerar på repgrimma med. Att du säger att du undviker det ger mig lite förutfattade meningar(hört det där mycket..).
Jag tror den reser sig för tryck i nacken. Den har inte lärt sig söka där det inte är tryck. Den slår emot. Drar man i snöret vid lastning i grimma och den inte vill på tror jag den går upp eller bak.. Samma i andra lägen där den inte vill riktigt eller är tveksam.
Har jag rätt eller fel?
Det finns övningar som lär hästen att inte få panik då. Och lär den att söka sig undan trycket istället för att reagera i mottryck som alla hästar per instinkt gör.
Generellt är det något man bör börja med när de är små. Men det går att träna gamlingar till sånt med.
Väljer man att trots vetskapen om att det GÅR, med i stort sett alla hästar, så har man gjort ett informerat val.
Men om man är övertygad om att det krävs våld, att ens häst är omöjlig, är förstörd etc och därför inte gör det är man fel ute.