I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
idag har dansa och jag haft långmys med mycket kärlek:love: .
jag tvivalr på att bebisen tänker komma ut den vanliga vägen, jag tror den håller på att gräva sig ut på sidan... sparkar nå´t helt brutalt just nu!
däremot hade dansas ljuver krymt idag:crazy: . igår var de som stenhårda små limpor och idag som tomma påsar? skinnet är nog lika stort som igår, men innehållet är borta. vad händer:confused:
bäckenbanden kan jag dock inte se någon förändring på än.

Nu är min tjej beräknad senare än din men S's ljuver växer/krymper om vartannat. :p

Mitt sto är beräknad till 18 mars, började fylla i juver för ca 2,5 v sedan. Så det närmar sig Är mkt rund och go det sparkar som bara den.:bump:

Samma här. Juvret har börjat växa. Tyvärr visar det sig att det är delvis förstört efter juverinflammationen i somras. Men det ska nog gå bra ändå. Den ene spenen växer iallafall.

Tror dock att stoet inte kommer att gå till den 18.e. Hon har inte gått tiden ut vid de andra två fölningarna.

*Knapplån*

Som jag berättat tidigare har jag stora problem med mitt hö. Dels vill mitt dräktiga sto inte äta mer än kanske 6 kg om dagen (borde enligt foderstaten äta minst 10 kg) och dels har min höbonde slut på höet. Har nu köpt HorseHage för att VETA att jag får ett bra foder och för att slippa krånglet med att slå på varje kaka hö för att se att det inte dammar.

Mitt problem har i och med detta blivit ännu större! Nu äter hon inte alls!!!!!:eek: :eek: Jag är helt förtvivlad och vet inte vad jag ska göra. Först blandade jag med hö, så åt hon höet och lämnade Hh. Då provade jag att ge bara Hh, och nu äter hon alltså inte alls (kanske 1-2 kg) :cry: :cry: Vad ska jag göra? Är det en vanesak, dvs vänjer de sig, eller ska jag börja jaga hö igen? :confused: Hon är rejält hungrig nu och "hummar" så fort jag visar mig, men nosar bara på maten.

Snälla, kom med goda råd!!! Jag vet inte vad jag ska ta mig till...

Är det någon som fått eller väntar föl efter Careful. *nyfiken* Mitt sto e.Electro, dräktig med Careful beräknas föla 11/4.

här kommer lite uppdatering igen.. Har byggt en hage nu till sto å fölis.. Funkar jätte bra... Fick en hel rundbal med halm i den...
Vi har varit på promenad några gånger och senast i eftermiddags då hon struntade helt i mamma och galopperade åt ett helt annat håll..Mamma var desperat vill ja lova!!!:crazy: är detta verkligen normalt? att de blir så självständiga med en gång??

Stoet rinner det däremot ur.. blodblandat snuskt med lite var.. så jag väntar på att min sambo ska komma hem med en ny termometer när som hellst då min tydligen fått ben..:confused: vet inte om det är infektion lr vad?? får kolla tempen och om hon har feber så ringer jag nog till Strömholm och rådfrågar!!
:crazy:

Kolla va högt jag kan hoppa!!!
8138870.jpg
[/url][/IMG]

8138889.jpg
[/url][/IMG]

8138877.jpg
[/url][/IMG]
Här ska det busas!! Ja, kom igen nu då!!

Mitt sto är oxå skinkig med maten :crazy: .. Hon är väldigt misstänktsam till allt nytt som då resulterar till att hon matvägrar helt.. Nu när jag försökte få i henne lite foderjäst pga att hon börjat fälla så blev hon mkt sur och tjurar (har dock faktiskt fått i henne kraftfodret men det tar 45 min att äta upp det..). Detta resulterar till att hon oxå äter mkt mindre hö..

Så om jag vore dig skulle jag nog ringa runt till bönderna för att försöka få tag på BRA hö. Kolla på blocket mm på annonser så kanske du hittar :idea: . För äter hon inte HH så kan du ju inte ge det - och är hon lika tjurig med maten som mitt sto så kan det ta TID innan hon ger sig.. Jag får inte heller i mitt sto mer än ca 6-7 kg trots att hon bör äta minst 9 kg per dag (får dock i henne lite lusern men det blir ändå inte riktigt tillräckligt är jag rädd :crazy: ).

Lusern, äter hon det? Det är ju grovfoder och du kan ge obegränsat många kilon. Bra med proteiner, kvot på dryga 12.
Hacket ger längre ättid, men i ditt fall gäller det ju att få i hästen större mängder så då kanske pelletsen är att föredra? Mitt sto slurpar lätt i sig 2 kg uppblötta pelletsar per mål.
Och sen erbjuder du HH , hon äter ju lite trots allt, eller häng in en stor murarhink med lusernhack i boxen.

Vi har varit på promenad några gånger och senast i eftermiddags då hon struntade helt i mamma och galopperade åt ett helt annat håll..Mamma var desperat vill ja lova!!!:crazy: är detta verkligen normalt? att de blir så självständiga med en gång??

Ja, det är normalt.
Det som däremot inte är normalt är att stoet hålls av en människa.
Sticker fölet iväg på upptäcksfärd i hagen brukar stoet valla tillbaka fölet.

kul :D fffffffffffffdsssssssssssssssssssssss

Min erfarenhet är att vissa ston inte är så sugna alls när det närmar sig o andra är riktiga matvrak. Själv har jag 4 barn o vet av erfarenhet att ibland får man inte ner något för man får helt enkelt inte plats med det o andra dagar finns ingen gräns. Allt beror på hur barnet ligger...tror att det kan vara lika för stoet.

Tror du lugnt kan fortsätta med det fodret du köpt...hon äter om hon är hungrig... men köp gärna luzern...det brukar funka bra.
Ett år var hö kvaliteten så dålig så jag fick fodra med lusern pellets 2 sista månaderna o det gick hur bra som helst.

Stoet jag köpte förra året, kom hem i nov o hade aldrig ätit hösilage....det tog nästan 2 veckor innan hon åt ordentligt....
nu skulle hon nog inte vilja ha hö igen...

Det är skitgulligt när fölen leker med hundar.
Jag har en Korsningshund som är 3 olika vallningsraser o som älskade att "leka" med ett föl som i år är 8 år. Hon bara hatar allt vad hundar heter idag...skulle inte tveka att ha ihjäl en om hon kom åt.
Det såg verkligen ut som om de lekte o som om fölis gillade det...men tydligen var det inte så. Hon försökte nog värja sig för vargen....
Så var det i mitt fall...säger inte att det är så i ditt.

Tack allihop för era svar!:bow:

Har ägnat hela dagen åt att truga och grubbla, tills min bonuspappa kom förbi och frågade om jag provat att blöta Horsehagen. Blöta??!! Den är ju redan blöt, tyckte jag. Han doppade en näve i vattentunnan - och hästen åt!!!:rofl: Kanske tar det bort lite av den ovana smaken, vad vet jag. Just nu funkar det i alla fall. När jag tog in henne i em hade jag gjort i ordning ett hönät med HH som jag spolat med vatten och sedan doppat i en vattentunna. Lät nätet hänga och rinna av i några timmar innan jag tog in henne, och hon åt riktigt bra! Kanske kan hon vänja sig ändå...?

Känner mig lite bättre till mods och hoppas att detta håller i sig...

skönt att hon iaf vill prova nu -hoppas det håller i sig:idea: .
dansa som tidigare inte haft några problem att sluka hur mycket mat som hittills, börjar nu få det lite trögare. kraftfodret tar längre och längre tid och hö´t i hagen har hon halverat. men sedan har det ju blivit barmark och hon lägger hellre all ättid på att leta efter de minimala gröna strån som sticker upp än på höberget i badkaret...
annars har ljuvret börjat växa igen och bebis fortsätter att gräva ig ut på vänstersidan:p .

Det är skitgulligt när fölen leker med hundar.
Jag har en Korsningshund som är 3 olika vallningsraser o som älskade att "leka" med ett föl som i år är 8 år. Hon bara hatar allt vad hundar heter idag...skulle inte tveka att ha ihjäl en om hon kom åt.
Det såg verkligen ut som om de lekte o som om fölis gillade det...men tydligen var det inte så. Hon försökte nog värja sig för vargen....
Så var det i mitt fall...säger inte att det är så i ditt.

Jag har också sett det på nära håll, hos en granne- det såg jättesött ut-men visade sig vara tvärtom...

Jag har också sett det på nära håll, hos en granne- det såg jättesött ut-men visade sig vara tvärtom...

JO, det kan nog vara så.. Men jag tolkar det som om fölis vill leka just nu med vovve för hon vänder sig emot vovve nosar å slickar varandra, sen börjar hon hoppa å fara!!

Aja det visar sig om de är polers eller inte!!:idea:

Stoet hade ingen feber igår iafl.. Ska ut å tempa igen nu...:confused:

Mitt sto har börjat rata kraftfodret.:D Äter dock kopisösa mängder hö och hösilage. Fri tillgång.

Men krafftfodret äter hon inte alltid upp, trots att hon inte får så jättemycket. Nåja, så länge hon är rund och fin i hullet så får det väl vara. Det är ju snart över. Om ett par veckor så har vi förhoppningsvis ett litet föl.:love:

Är det någon som fått eller väntar föl efter Careful. *nyfiken* Mitt sto e.Electro, dräktig med Careful beräknas föla 11/4.

Jag är nyfiken på att se ditt föl då Careful är en av kandidaterna om våran fölning skulle gå åt pipan. :( *peppar peppar*

C fick väl inte ens 20 ston förra året så din fölis är lite originell då.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur