I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag läste någonstans att Careful betäckt runt 80 ston... men jag kan ha fel. Jag får rapportera sedan vad det blir för något!:) Det är riktigt spännande, första fölet för mitt sto.

Här går vi och väntar, väntar och väntar. Alicija skall ju ha idag. Hon har stora juver hela dagen nu. Hon äter kraftfodret men inte så mycket hö. Hon är även ganska trött.

Har för mig att jag läst något i Ridsport att han bara fick ett par ston. Men där kan ju jag, som den lätt förvirrade männska jag är, ha blandat ihop hingstar.

Han har ju lite meriter iallafall.

Ja han är en jättefin hingst. Han har ju avkommor i Tyskland, har sett en. Svårt att bedöma av att bara sett en, men vad jag hört så ska han ha gett flera fina avkommor.

Jag är nyfiken på att se ditt föl då Careful är en av kandidaterna om våran fölning skulle gå åt pipan. :( *peppar peppar*

C fick väl inte ens 20 ston förra året så din fölis är lite originell då.;)

Tycker du borde kolla upp fakta innan du börjar uttala dig om hinstar. Careful betäckte 88 ston 2006! Är ganska stor skillnad på mindre än 20 ston och 88 ston! På asvh´s hemsida kan du se betäckningssiffrorna för år 2006:http://www.asvh.se/document/betackning06.htm

Är det någon som fått eller väntar föl efter Careful. *nyfiken* Mitt sto e.Electro, dräktig med Careful beräknas föla 11/4.

Har också betäckt med Careful 2006 o väntar föl runt den 30/3. Stoet är e.Acapulco Gold-Nepal-Furidant. Hur är ditt Electro sto? Har hört att dom ofta är lite skarpare i tempramentet?

Mitt sto är har ganska tufft temperament också. Hon är efter Electro-Napoleon-Nepal. Det är hon på bilden...

Okej, jo mitt sto är också ganska skarpt, valde därför Careful. Han e ju gaanska cool :smirk: Vad roligt att din också har lite Nepal-blod. Såg ut på bilden som om hon var svett fux? Har hon också lite små-ordinära tecken?

Hon är brun med mycket bläs och 4 vita strumpor. Det är många fuxar bakåt i stolinjen, så det kan nog bli en liten fuxfölis. Lycka till med ditt sto och föl. ;)

Ok, såg fel då :p min har också bläs + 4 vita strumpor, men har väldigt mkt fux på båda sidor på stoet, så chansen är nog stor att jag får samma resultat som du :angel: Lycka till du med!

Åh, vilka mysiga bilder. Som fler har skrivit man längtar ju ännu mer nu. Även om de otäcka tankarna har kommit över mig att det faktiskt kan gå galet. :eek: Tänk om jag står utan både föl och min egen. Gode gud! :crazy:

Var ute och red idag i vårsolen. Förstår inte hur hon kan ta sig fram på det sätt hon gör med bara 75 dgr kvar. Studsar upp jämfota vid lite klättring med ojämnt underlag, jag hänger inte med! :D

Lite funderingar som jag kanske kan få tips på. Har idag spånbädd som är perfekt nu. Funderar på att behålla den och bara fylla upp i hela boxen (har en "gång" som är helt spånfri nu från dörren längs väggen ut mot stallgången) och sedan lägga halm ovanpå spånbädden. Bra, dålig idé?

Sen gällande utegång. Min ska ju föla i slutet av maj, då är det förhoppningsvis grönt, fint och varmt. Utan dräktighet skull min häst gått ute dygnet runt sen en månad tillbaka ungefär från fölningsdatum. Har planerat att hon ska föla inne men hur snart efter kan jag släppa ut dem båda dygnet runt? Känner att jag inte är någon "mesmorsa" utan tycker att de tål rätt mycket men vill ju inte vara dumdristig naturligvis när det gäller fölet. Tankar? Har rejäla, stora gröna hagar.

*kl*
I går beställde jag en babycam för att ha större chans att kolla fölningarna. Hoppas det funkar.

Bara de inte fölar i omvänd ordning eller samtidigt...

Har samma problem här :crazy: Två ston har gått 11 månader den 26 april och ett sto den 7 maj och jag har bara en övervakningskamera. Vilken box ska man välja?? :crazy:
Det troliga är väl att jag satsar mest med kameran på förstgångsföderskan och sen får man ju springa och kolla och så får "dagsformen" avgöra.

Jag har också spån tills det är dags o sen fyller jag på med halm ovanpå. Funkar bra. Går tillbaka till spån bädd efter någon vecka.
Är det bara tillräckligt varmt på nätterna så kan de gå ute på natten så fort de lärt sig hagens gränser ordentligt på dagen.
Kan bli rätt otryggt för dig själv annars om fölis kanske tar sig ut säg 2 på natten o springer o är förtvivlad flera timmar innan du vaknar.
Men funkar det ordentligt på dagarna o inte för kallt så ut med dem.

Jag hade kamera sist vi fick föl, riggade upp o så hade jag TVn i sovrummet. MKT smidigt, spec eftersom det stoet gick över nästan 6 veckor :crazy:

Vi hade också kamera o tittade i sovrummet.
Stona skulle föla med en veckas mellanrum o kameran satt hos det stoet som var beräknad först.
Det andra stoet fick på dag 325 o det steot som kameran satt hos fick på 345. Alltså hade vi kunnat missat det om vi bara tittat på kameran. Tack o lov så hade jag en känsla i magen o gick ut när jag inte brukar gå ut o kollade.

Nu har jag ju inte hästarna hemma längre, men jag vill vara där då det är första gången. Funderar på att sova i trailern eller nåt...

Min skall föla i mitten på maj och jag hoppas på fölning ute ! Om vi inte får stora väderbakslag så kommer det vara perfekt (om det inte är FÖÖÖR varmt).

Om inte så kommer hon att föla i en "fölningslada" eller i en jättebox, det beror lite på det andra stoet som också skall ha föl då.

Så fort som möjligt kommer de att få vara ute dygnet runt. Är det riktigt kall-regn kommer de få vara inne på natten.

Jag har också köpt en trådlös kamera, funkar utmärkt! Jag ligger i sängen och kikar, kul att se hur de beter sig i boxen även innan det är dags.
Mitt sto ser ut som en proppmätt fästing när hon ligger ner, en gigantisk mage och små pinnar till ben som sticker ut.
I övrigt så har hon stort juver nu, lite mer ska det väl bli och spenarna ska fyllas ut men inte är det mycket till som kan få plats! Bäckenbanden har hon knappt släppt alls, hon är lite mjuk just runt svansroten men annars är det hårt. Sist var hela rumpan en stor geléklump men däremot knappt något huver när det var dags :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka