I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Kan vara att de går på lösdrift o rör sig hela tiden iofs.
Minns förra året när de var uppstallade...då var juvren stora på morgonen o små när de kom in.
Ska stalla in dem nästa vecka.

Mitt sto hade knappt juver alls då hon gick på lösdriften, jag tog in henne för drygt en vecka sedan och då, PANG hade hon rejält juver på morgonen. På kvällarna är det mindre, rörelsen sätter igång cirkulationen helt klart.

Mitt nordis sto ska föla nu 6 april. Tror det är en riktig vilding där inne :rofl: ...
Han/hon ska heta Iver Fix, då min pärla heter Fjel Fixa och pappa Svall Ivar.

Börjar bli lite orolig , då hon har börjat äta hö dåligt,, Hmm..
Men kraftfoder äter hon så gärna så :D..

*kl*
morgontemp 38,1, fortf lite puls båda bak men rör sig bättre än igår. varit ute i sandpaddock en timme och det tyckte hon var skönt.
öm men ej ovillig att gå omkring och kika lite på egen hand. fått i sig en höbal över natten. bebis sparkar hej vilt så idag känns allt lite bättre.

va bra! nu fortsätter vi att hålla tummarna att allt går åt det bättre :) hang in there!

Skönt att det går åt rätt håll!

tänkte bara berätta.. mitt sto ska som sagt föla den 6 april.. men har börjat beté sig konstigt. Och förra gången hon fölade kom det mkt för tidigt.. ska sova hos henne i natt och hålla lite koll så att inget är fel..
Men man får hålla tummarna att allt är som det ska...

håller tummarna för dig och ditt sto att bebis stannar en liten stund till iallafall.
hur tidigt kom det förra gången och hur gick det?
hur beter hon sig nu som gör att du blir misstänksam?
*frågvis*

*kl*

Puttar lite... Intressant tråd.

Har en kompis som väntar föl i juni. stoet är e.Bellini ue.Chapman dräktig med Samarant. Hon har verkligen blivit rund om magen nu.

Ändring, nu kollade ajg i fass vet, och då stod det att det inte var olämpligt till dräktiga ston.
Tydligen har de inte fått några biverkningar.

Angående just Quadrisol så är det tvärt emot andra medel.
Ska inte ges i samband med mat.

AM

KL

Skrället börjar släppa banden... Hon ska föla den 18 april har vi sagt. Liiite väl tidigt att för den lille bebisen att komma ut tycker jag. Om hon nu fölar inom en vecka efter att ha börjat släppa.

Juvret är nu näsan fullstort och båda sidor är lika stora, det var visst inte alls förstört som vi trott. Det högra växte ikapp för ett par dagar sedan.

Usch vad ledsamt med fång precis innan....
Mitt sto hade fånganfall precis innan betäckningen så nu fick jag klump i magen.
Tror du hon har reagerat på gräset eller är det för hon är tung ?
Jag är livrädd för att min gumma ska få belastningsfång nu när hon börjar bli tung.:crazy:
Lycka till och fortsätt att berätta hur det går !!!!

Mvh Rosenlund

Min förstföderska släppte 5v innan förra året. O det andra stoet släppte 2 dagar innan.
Just bäckenbanden tycker jag är svårt att gå på.
I år har jag inga förstföderskor o ingen har släppt än. De ska ha den 12(fick en v tidigare förra året) o 21(gick 3 v över förra året) mars o sen en i juni.

Nu har Skrållan börjat fylla på sitt juver lite mera. Hon fyllde lite för ett tag sen o sen gick det tillbaka. Men nu är det igång igen :D

Hon verkar även det sista dagarna blivit lite "tyngre", tröttare och lugnare...

Bara en månad kvar nu jue :crazy:

(näst intill hysterisk matte)

Min Gefion skall ha c:a 3:e april. Räknat på 330 dgr,
Rumpan är hög, ljuvren börjar hårdna.
Hon går omkring med den mest ljuvliga drömska blick:love:
För en dryg vecka sedan började hon ligga ner lite mer
så hon kommer nog att hålla tiden.

Man har ju läst att de ska gå max en vecka med släppta band. Det stämde inte på kompisens häst som gick hur slapp som helst i flera veckor.

Mitt sto släppte banden exakt en vecka innan förra fölet föddes. Tydligen så kan de vara lite tidigare när de fölat förr.

Det här här mitt fjärde föl, (om nu det lilla russfölet vi fick för 15 år sen räknas...;) ), så en annan är inte så erfaren. Men likväl helhysteriskt över att det kan gå åt fanders. Många är de scenarion som målas upp i hjärnan. :D

Så även ungston blir trötta? Mitt gammla skrälle ser ut som om hon tycker att "Det här gör ni inte om era luspudlar!"

Och så är hon rena Gestapo mot de andra hästarna. Alla ska veta hut! Utom oss människor. Hon tycker dock att det är kalas med allt pjosk och pyssel hon utsätts för.

Med tanke på hur trött hon verkar just nu så känns det som om jag inte vill betäcka henne någon gång mer. Hon är ju 18 år, kanske inte jättegammalt men jag är väl lite pjoskig...

Juvret går lite fram och tillbaka och är emellanåt så gott som fullstort. Tuttarna dallrar när fölet kör rock'n roll i maggen. För lever, det gör "han".

har ingen aning om det är tyngden eller gräset, men det kom ju i samband med föst vårdagarna:confused: . lite svullen i bakbenen har hon vait senaste veckorna.
hon rör sig fortfarande bättre för varje dag, och verkar helt opåverkad i allmäntillståndet. äter glatt upp två balar hö/dygn. tempen däremot ligger stadigt på 38,1 dygnet runt. fast det kanske är hennes normaltemp som högdräktig?
min tanke och magkänsla säger att jag kan prova med korta stunder i hage om några dagar och när det är utökat till helddagar smyga igång med kraftfodret igen. vad tror ni om det upplägget?

dansa´s ljuver går fortfarande fram och tillbaka mellan stort och tomt och mellanstort och hårt.

detta är ju min min andra fölning i livet, och den första kom för tidigt helt utan förvarning (tvillingar) så jag letar febrilt efter alla tecken som tänkas kan -kan ni inte försöka beskriva eller sätta in bilder på de omtalade bäckenbanden så jag får en klarare bild av hur de skall kännas när de släppt?

Precis så är min dam också. Hon är fyra år och riktigt trött nu. Vill helst vara själv i hagen och kommer det nån annan häst för nära så blir det riktigt sura miner.
Men gosa med matte, DET är fina grejer det. :love:
Igår lekte fölungen rodeo i magen och mamma blir SÅ sur å sparkar, precis som om hon säger, VA STILL, din odåga. :D

Tror inte att mitt sto Viva vet om att hon borde vara trött, för hon hade världens race i hagen med de andra vilddjuren i söndags... Beräknad till 8e april, och det är ganska nervöst för min del, eftersom vi tvingades ta bort förra årets föl efter en olycka 17 dagar gammal. Men Viva är tjock, arg och elak. Så allt är nog som det ska!:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka