I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Min häst ska inte föla förrän i slutet av juli, hon är betäckt med Nactus :) Jag känner på mig att de kommer att bli en liten Hingst, fast jag önskar mig ett sto.
Ska bli väligt kul vilket som ! Längtar så!:love: :bump:

jag väntar två fölisar på mina sto .Första gången för bägge,jättespännande,den första är beräknad till 26April nästa 19 Maj

vaccinerar ni era ston innan fölningen.

Jag vaccinerar mot stelkramp ung 1 mån. innan beräknad fölning

Jag har också fått för mig att vi får en hingst. Har t o m slagit vad om det. Alla i familjen satsar en tjuga. Och den som har flest rätt av Kön/färg/tecken/födelsedatum/höjd får potten.

Fast jag hoppas på sto jag med. Alla de andra är ju tjejer i hagen.

nej. enl min vet är stoets grundskydd tillräckligt om man skött sina vacc.

ponyta: jag hoppas innerligt min är en hingst. har någon idé om att de känns lättare att sälja då. ett sto kommer svida...

Jag ger oxå stelkramp en månad innan fölning, Hera har precis fått sin...

Håller med H-C angående kön, ett hingstföl känns nog lättare att sälja...... :crazy:

vaccinerar ni mot stelkramp fast mamman har grundskyddet man ger var tredjeår eller det kanske inte räcker.

Jag vaccinerar alltid en månad innan fölning för FÖLETS skull inte mammans.
Mamman får då en förhöjd dos antikroppar som fölet får med sig, så den klarar sig tills den klarar av att få en spruta själv.
Men det hjälper inte alltid.
En kompis till mig hade en fölunge som dog i stelkramp endast 4v gammal. Otäckt!
Hon hade skött allt pedantiskt.

Idag låg Skållan och fetade sej i vårsolen, helt utsträckt på sidan :rofl:
DET va en syn det!!!

Igår låg Zizi och slöade i boxen, fick inte upp henne. Blev lite skraj. Hon bara stönade och tittade sig åt magen. Inte bra för mattes fantasi.

Zizi får gå lite ut och in som hon vill i stallet och hagen. Det trivs hon med som den anarkist hon blivit på äldre dar.

Jag vaccinerar också en månad innan. Så det är dax för den om någon vecka.

Tack för svar då ska jag ringa vet,har 5veckor +8veckor kvar på mina

Vaccinerade min nu i början av mars. Pratade med veterinären förra året och då tyckte hon inte att jag skulle vaccinera mot stelkramp oftare än vart annat år så i år blev det ingen stelkrampsspruta bara A2...

Damen i är på dag 276 om jag räknat rätt. Ska föla 13 maj. Andra fölet för henne och mig. Förra fick vi ta bort när han var 8 månader, så jag hoppas mycket på den här.

Det börjar dock bli lite jobbigt nu för mamma häst, står ofta för sig själv i ett hörn i hagen, hyggligt jobbigt att äta, får fri tillgång på hösilage men äter inte kanske 8-10 kg om dan, mot att ha stått och ätit hela tiden tidigare.

Hade idag en liten, liten antydan till större juver...
En bild på henne sen 3 veckor tillbaka ungefär
6211458.jpg

Japp, nu börjar det dra ihop sig! 1 vecka kvar o såg idag att juvret fyllt på ordentligt! Var o tittade till damen i söndags o var då små vindruvor, o idag var det en limpa som vart för länge i ugnen med två ärtor på :D Hade dock inte släppt bäcknet än, var som vanligt.
Men, var ett problem som uppstod..! Kameran som ska sitta i boxen funkar inte, får inte kontakt med mottagaren :crazy: är ca 25-30 meter mellan stall o hus, brukar det vara problem då?

Beror på vad du har för kamera. Vi har ca 80m till stallet och vår trådlösa fungerar, fast inte om vi har den i sovrummet utan vi måste ha den i allrummet utanför där fönstret vätter direkt ut mot gårdsplanen.

Hm, a pappsen får ta sig en titt på den när han kommer hem från semestern på söndag :angel: ordnar sig nog, annars får det väl bli några trevliga nätter i stallet med varm choklad o damens hyper-termotäcke:D :bump: :banana:

Kameran jag lånar klarar 50 meter tror jag.

Inga problem. Det har det inte varit förut. Hoppas den funkar i år med, det är dags att montera upp den och börja vaka på hästen som börjat släppa banden och har fullstort juver.

åh, vad olika det kan vara! vi har tre veckor kvar och banden har släppt rejält och vulva är slapp och lång (!). ljuvren däremot är fyllda, men inte mycket. dansa är trött och står mest. ligger bara korta stunder under mycket stånk och stön. äter fortf kopiösa mängder hö.
ang fången verkar allt ok, fortf tempfri, rör sig ok och bebis sparkar fortf. skönt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10