I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Min plan är också att de ska vara ute så mycket som möjligt så snart som möjligt. Efter en vecka med 12 grader så har all mark torkat upp och värmts upp. Vi har även en stor lösdrift som hästarna gillar att använda så sålänge det inte slår till med minusgrader eller kallt regn på nätterna så får de flytta ut ganska snart efter fölning (någon vecka får de nog vänta dock).

*kl*
och här går allt åt fanders... dansa står idag med akut fång och fyra veckor till ber fölning:( .
så nu är det bara att gråta och be en bön.

Måla nu inte fan på väggen!!

När jag å tanten väntade S så fick hon en släng av akut fång just fyra veckor innan beräknad fölning.
Det blev boxvila och massa smärtstillande. Hästen som aldrig någonsin gillat att vara själv i stallet... gissa om jag var nervös.
Men hon fann sig i det och skötte sig bra.
Hon fick gå ut sen igen men det blev inte mycket gräs där inte.
Och titta, S blev ju som hon skulle i alla fall. Och fölningen gick också bra. :)

Have faith!

jag är allra mest orolig över dansa´s fortsatta ridbarhet.
håller tummarna hårt för att allt reder sig. men det känns iinte som det ultimata läget precis...
aldrig får man vara bara glad:( .

Nä jag vet. :smirk:

Blir nog flytt av ett stycke högdräktig efter helgen. Det är som bäddat för katastrof.

Vad säger veterinären?

boxvila, inget kraftfoder, fri tillgång på hö. quadrisol vet var tolfte timme. hyfsad prognos då det är första gången. ang fölet skall läkemedlet vara ok men de kan kasta pga smärtan och febern.
han hade haft två fånghästar förra veckan också. kan det redan vara gräset? dansa har inte fått ändrar foderstat på en månad så det borde inte vara det. skall försöka få upp kameran snarast för om hon tänker kasta är det ändå en ganska stor unge som skall ut och jag vill inte stå utan både sto och föl:( .

hur gick det för ditt sto sedan?

*KL*

Hon har blivit supermysig och bara älskar att bli kliad över hela kroppen. Hon äter massor och trivs bra i sin nya stora box.
Hon har börjat sätta lite juver men det kommer och går lite. Hon är positiv och glad och verkar inte mer påverkad än att hon inte hinner med i unghästarnas tempo längre.

Sådan är mitt sto oxå. Hon är beräknad till 6:e april och nu börjar jag bli nervös. Mest för att jag inte kommer på hur jag ska orka vaka på natten och jobba heltid på dagen.:eek:
När jag väl är i stallet glömmer jag det och bara myyyyyser med mitt (tjocka) sto. Rider barbacka eller promenerar... :)

KL

Nu har juvret på Zizi tredubblats i storlek sedan i förrgår. Förhoppningsvis så har jag en liten en inom tre veckor.

Juvret som jag trodde var delvis förstört av juverinflammationen verkar växa ändå. Det högra har inte växt någonting medans den vänstra delen hela tiden ökat i storlek. Nu är de nästan lika stora. Skönt.

*kl*
och här går allt åt fanders... dansa står idag med akut fång och fyra veckor till ber fölning:( .
så nu är det bara att gråta och be en bön.

Åh, herre gud! Stackars sto. Hoppas att hon inte har för mycket smärta utan att det går att lindra med smärtstillande.

De väger ju rätt mycket med föl i magen.

Håller en tumme för att det ska gå bra.

Mina 2 första ska ha 12 o 21 april.... den som är först fick tidigare förra året så det finns risk att det blir så nu med.
Men ingen av dem har börjat fylla... Kan vara att de går på lösdrift o rör sig hela tiden iofs.
Minns förra året när de var uppstallade...då var juvren stora på morgonen o små när de kom in.
Ska stalla in dem nästa vecka.

Urtrist med fång är det alltid men speciellt i så nära anslutning till fölning.
Kan för att kanske mildra oron för kastning något berätta att förra säsongen fick ett av våra ston en bäckenfraktur ca tre månader innan fölning, vilket dessutom medförde att hon fick ett mycket allvarligt överbelastningsfång. Hon medicinerades med riktigt stora doser fenylbutazon för att hålla så mycket av smärtan nere som möjligt. Trots detta valde hon att under några månader ligga ner på sidan ca 22 av dygnets 24 timmar.

Vi var förberedda på allt....men kanske inte riktigt på det som faktiskt blev verkligheten...en hur lätt fölning som helst och ett underbart friskt föl, som visserligen inte lever längre men det är en helt annan historia.

Min erfarenhet av fång gör däremot att jag är tveksam till om quadrisol verkligen är ett tillräckligt potent läkemedel för fång, detta särskilt som det viktigaste för Dig just nu är att hålla undan smärtan.
För oss gav quadrisol ingen märkbar effekt, vilket däremot både Finadyne och Fenylbutazon verkligen gjorde.

Håller tummarna för att allting går jättebra för Dig och Ditt sto..

Det var ungefär samma ordination på mitt sto. Förutom att hon fick Finadyne.
Nu var detta i juni så det fanns ju gräs överallt.
När det värsta var över så betade jag in henne låååångsamt och jag märkte aldrig något mer. Hästen hade aldrig haft fång innan och inte efter heller.
Fölningen gick jättebra och hästen har ridits och tävlat efteråt. Inga symptom alls på rotation.

vi diskuterade detta, men beslutade att prova quadrisol iaf då både butta och finadyne numera är märkta med att de inte skall ges till dräktiga ston.
tempen hade gått ned en aning vid 18 och hon har stått upp x flera.
nu skall jag åka dit en sväng och ge nästa dos.

skönt att höra att det gick bra för ditt sto. vi har en ponny i stallet so haft akut fång flera gånger och som rids och tävlas normalt så lite hopp finns det väl.

vi diskuterade detta, men beslutade att prova quadrisol iaf då både butta och finadyne numera är märkta med att de inte skall ges till dräktiga ston.

Men sist jag använde quadrisol så stod det även på den bipacksedeln att det inte var lämpligt till dräktiga ston?

Däremot var det det som fungerade klart bäst när vår shetlandsponny hade fång för några år sen.

Men sist jag använde quadrisol så stod det även på den bipacksedeln att det inte var lämpligt till dräktiga ston?

Däremot var det det som fungerade klart bäst när vår shetlandsponny hade fång för några år sen.

Ändring, nu kollade ajg i fass vet, och då stod det att det inte var olämpligt till dräktiga ston.
Tydligen har de inte fått några biverkningar.

Tack, skönt att höra att det är fler som tänker som jag. Självklart finns boxen redo för väderj**liga dagar. :) Förhoppningsvis ska det ju vara varmt och skönt när fölis tittar ut.

samma här... flash dance och feliciano:smirk: . drömmen vore en dans på F, men fandango och foxtrot faller inte riktigt mig i smaken. men om någon annan kan en dans på F blir jag jätteglad!
annars får det bli en dans på någon annan bokstav -för det finns det massor av roliga:idea: .
hm... Lácteur och Hera ger inte något givet namn. skall klura på saken:)

Kanske Flamenco...:bump:

*kl*
sista kvällsrapporten lyder sjunkande temp 37,7, svagare pulsar i benen, står och går ok i boxen. fortf stel och öm på stallgången. bebis sparkar och tarmljuden är normala och massor med dynga i boxen.
naturligtvis för tidigt att ropa hej än, men vad det verkar så fungerar iaf medicineringen för stunden. hoppas det håller i sig. oavsett är det bara att hoppas att bebis får stanna kvar ett tag till.

Håller tummara för dig, ditt sto och fölis i magen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka