I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

KL

Jag ska börja vaka i natt. Visserligen beräknad till 18/4, räknar 11 månader, men med slappa bäckenband och nästan färdigt juver så vågar jag inte annat än hålla koll. Magen har också ändrat form. Hon har varit tidig förut ju.

Både spännande och mysigt att ligga i soffan hos mamma och glo på monitorn hela natten. Kommer att ha två whippethundar som sällskap.

Visst är det spännande och mysigt men ACK så sövande. :o :D

Skönt att ligga i en soffa :)
Jag jagar husvagn, vill inte ligga tillsammans med katterna i sadelkammaren för jag är jätteallergisk mot katter:D

Visst är det spännande och mysigt men ACK så sövande. :o :D

SÖVANDE??????!!!!

Jag hade hjärtklappning halva natten. Mamma häst lade sig emellanåt på sidan och spretade med benen som hon gör när hon krystar, jag kunde inte släppa ögonen från monitorn. Men hon är så jäkla fet så det är inte konstigt att benen står rakt ut när hon ligger ner.:D
Annars har natten varit lugn.

Den treåriga dottern har blivit förvisad till de andra hästarna för mamma häst är arg på henne och vill vara ifred.

Soffan var ganska skön. Kunde somna till lite vid fyrasnåret.

Slapp whippetarna som sällskap. De hade krypit ner hos mutter i hennes säng.

Här börjar det också dra ihop sej för fölvak. Myran har datum 6april och har börjat fylla juver rejält. Det blir hennes första föl efter som hon kastade fem veckor för tidigt förra året. Ragline** har datum 14 april och ser ut som hon ska explodera när som helst. Det blir hennes sjunde unge så hon vet hur det ska gå till hoppas jag. spännande börjar det bli i alla fall.

:D

Själv kan jag nog få problem med min förstföderska. Hon har redan skrämt slag på alla i hennes närhet då hon Gärna ligger ner raklång. Och snarkar. Och stånkar. Nått förbedrövligt.
Det har hon gjort ända sedan hon var liten.
Så jag kommer ju tro att Nu, NU är det dax. Varenda natt. Tills jag blir så trött på att tro att hon ska föla så att jag missar allt. :smirk:

Fy vad nervöst och spännande det låter när ni berättar. :) Har ju precis två månader kvar (25 maj) så än händer inget kul.

Min fattar inte att hon är dräktig, åtminstone inte när vi rider. Var ute en timme i dag i skritt, trav och galopp och jag fick flera gånger...eh, mest hela tiden, :angel: tala om för henne att bebisen kanske inte gillar att bli "shaken, not stirred" samt åka berg-och-dalbana. Jag som ryttare är dock förfärligt glad ATT hon är dräktig för hade hon inte varit det så vette tusan hur våra ridturer slutat. :eek:

Känns dock skönt att hon är pigg och mår bra. :)

För mig blir det "manuell" övervakning när den tiden kommer. Får ställa upp en tältsäng utanför boxen antagligen men på något sätt känns det som att hon kommer lura mig total så jag missar allt. :crazy:

62 dgr kvar..... :banana:

precis så är det här med... dansa ligger ömsom på sidan ömsom på magen. sparkar och spretar och tittar sig på magen.
blir nog till att vaka här med. hoppas det inte dröjer altför länge.

Fy vad nervöst och spännande det låter när ni berättar. :) Har ju precis två månader kvar (25 maj) så än händer inget kul.

Min fattar inte att hon är dräktig, åtminstone inte när vi rider. Var ute en timme i dag i skritt, trav och galopp och jag fick flera gånger...eh, mest hela tiden, :angel: tala om för henne att bebisen kanske inte gillar att bli "shaken, not stirred" samt åka berg-och-dalbana. Jag som ryttare är dock förfärligt glad ATT hon är dräktig för hade hon inte varit det så vette tusan hur våra ridturer slutat. :eek:

Känns dock skönt att hon är pigg och mår bra. :)

För mig blir det "manuell" övervakning när den tiden kommer. Får ställa upp en tältsäng utanför boxen antagligen men på något sätt känns det som att hon kommer lura mig total så jag missar allt. :crazy:

62 dgr kvar..... :banana:

Mitt sto är beräknat till 29 maj alltså 66 dagar kvar, men det syns tydligt när hon äter kvällsmaten att någon sparkar henne i sidan, kul!

*KL*
Jag har hållit ett halv öga på mitt sto ett par nätter , egentligen utan att det känns som att det är på g. Har man kamera är det lätt att bara kasta ett öga ett par gånger på natten.

Nu börjar hon bli lite sävligare i hagen och ligger fortfarande mycket ner på nätterna. Juvret håller också en jämnare storlek, pendlar inte lika mycket mellan morgon-kväll. Det jag kan mjölka ur är inte längre lika blaskigt som tidigare utan börjar mer bli tätare vit/gul vätska. Det känns fortfarande inte som att det är riktigt på G.

jag kan inte mjölka ur något överhuvudtagt (har inte kunnat på hela tiden) så den stora frågan är om hon kommer släppa något innan eller efter fölning..?

Jag har inga "säkra" tecken ännu. Juvret är fyllt, men inte helt. Bäckenbanden är inte släppta. Beräknad fölning 330 dygn är 11april. Första fölet, så man har ju ingen aning hur det ska gå. Men jag kommer nog snart flytta ut till stallet... :D Det är jättenervöst!!

det är ju samma här! förstagångsfölerska , 4 år, ber 13/4.
har nu "halvfyllda" ljuver, går ej att mjölka ur något, mycket slapp vulva och bäckenbanden är släppta. dock lite kvar kring svansen (tror jag:confused: ) ligger mycket i boxen och går mestadels med lyft svans. har betett sig som om hon har förvärkar någon gång/natt i tre nätter.
känns som om det kan ske från inatt till om fem veckor -detta kommer driva mig till inläggning på mentalsjukhus:p !

Förra året hade mitt sto förvärkar av och till nattetid i ca 2 veckor innan hon tillslut fölade, samtidigt som jag var höggravid och ocks hade kraftiga förvärkar i ca 3 veckors tid. Stoet gick 351 dagar och jag ger mig sjutton på att hon väntade ut mig. Hon fölade nämligen ett dygn efter att jag hade "fölat", mitt på dan när både jag och min man var på BB :smirk:

Inatt har nog Skrållan rullat fast i boxen, fått en stor svullen klocka över ögat o svullna knän o haser. Lite små skrubbsår mm mm

Kanske har hon haft förvärkar eller nåt. Hon är iaf väldigt ynklig nu...

KL

Jag tar av mig mitt liv snart. Fast först säljer jag hästaskrället.

Två vaknätter utan vettig sömn ens på dagarna har gjort mig till något av en zombie. Jag kan inte sova.

Mammahästen ligger o slappar på nätterna. Ibland börjar hon gunga som hon gör när hon krystar, men nu är det för hon är så himla fet att hon måste gunga för att komma över på mage från sidoläge...

Mamma vakar inatt. Det är bara det att jag inte litar riktigt på att det sköts det där när inte jag vakar. Än mindre på lillasyster... Fånig som jag är. De är minst lika pålitliga som jag .

Senast ändrad:

samma här:devil: :D :devil:
jag har en underbar kompis så vi delar upp natten:love: , men jag är otroligt trött.
och det jobbigaste är ju att jag inte vet om det skall pågå i dagar eller veckor:smirk:
jag är säkert ute alldeles för tidigt:o

Nej nej nej inte vaka i veckor! Inte igen, aldrig mer! :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30