I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Hehe. Ska vi bilda en klubb? Trötta väktares klubb?

Jag begriper inte i nuläget att det finns folk på riktigt som håller på med sånt här år ut och år in. Hästuppfödare är ett underligt släkte... ;)

Fast i natt har min mutter vakat. Även om jag naturligtvis har varit uppe ett par gånger bara för att jag måste kolla på monitorn själv. Mamma häst ligger mest och sover.

Slemproppen har nog hoppat ut. Undras just hur lång tid det dröjer nu...

Våra går i grushagar än så jag är ju beroende av att hon verkligen får tilldelat sig det hon önskar äta. De får oftast frukost runt 06 och kommer ut mellan 8-9 så får hon något kilo inne äter hon det men vägrar äta det som ligger kvar från natten vilket stallägarna inte förstår så de lägger inte till henne det kilot. Sen har jag bett extra om att de lägger ut ytterligare lite vid utsläpp vilket de sagt att de ska göra men ligger det minsta lilla kvar från dagen innan lägger de inte ut för "de vill ju inte ha". Ha, de kommer i full fart om jag kommer vid 9.30 och lägger till dem lite. Har erbjudit mig att betala extra för att hon ska få men nej, nej, det behöver jag INTE, vi har så det räcker och blir över.

Svårt att nå fram till dem och de tycker att alla andra år och alla andra fölningar har gått bra. Men alla andra år har vi haft supervärden vilket är skillnaden, samt att jag fortfarande rider betydligt mer än övriga gjort pga tidigare konvalescens där tendensen varit att hon blivit sämre vid vila så jag har blivit rek av vet att rida så länge hon är pigg på det. Har ju ingen marginal på kraftfodret heller så jag kan inte öka där för att täcka för det beräknade som hon inte får. Suck.... Försöker nu med lite luzern, känner väl sådär inför att ändra något i foderstaten nu men jag känner mig tvingad. Så nu får hon typ 80% av all mat på 12 tim. :crazy:

I övrigt satt det något kristalliknande på ena spenen idag och de har börjat växa till sig igen efter en liten nedgång. :)

Jag begriper inte i nuläget att det finns folk på riktigt som håller på med sånt här år ut och år in. Hästuppfödare är ett underligt släkte... ;)

Hehe..välkommen in i klubben!! :D :D :D

Vet många gånger som man tänker att Nu ska märr A föla..
Kanske en förstagångare eller en som behövt support i föregående fölningar..

Märr A har en massa åsikter om fölvakts-selen, AM som traskar runt om nätterna, hästgrannar som glor i hennes box, fel väder, fel mat och f-n vet allt som det tjuras över..

-Stick och brinn!!!!!!!!!!!!! fräser dom..
-Är inte dräktig...står märra och tjoar om med benen i kors...
-Gå och lägg dig!!! Kan dom också tycka att man ska..
- Halmen ligger mer där än här...rotar dom runt om i boxen..
-Vattenkoppen har hängt sig!! Muttrar dom om med näsa konstant nedtrykt på kopp-skeden..
-Behöver en tandpetare!! och gnager sönder halva boxväggen

Och då fölar märr B i stället. :o :D
Så då har man inte varit uppe i onödan..den natten i alla fall.
Men du kan ge dig tusan på att märr A fölar kl. 15.30 med ett helt skoldagis som publik..:crazy:

AM

Jag hade inte heller lust att ändra nått i foderstaten men tji fick jag. Var ju tvungen att flytta hästen och börja med helt nytt hösilage. :crazy:
Hon och fölungen överlever nog men särskilt ultimat är det ju inte.

Låter inget kul. :crazy:

Det som "stör" mig är att jag inte behöver ändra något om stallägaren bara gjorde det jag bad om och inte tyckte så mycket utan att veta och sen applicerar det på min häst, ffa utan att säga till mig. De "tyckte" helt enkelt att min inte behövde frukosten då det fanns kvar från natten så de slutade helt enkelt ge min, utan att säga till mig.... Jag såg ju att det var tomt vid dörren i boxen (där frukosten landar) när jag kom för att mocka och trodde då att hon åt upp, la då i lite extra i frukostpåsen... Har ingen aning om hur länge de gjort såhär. Upptäckte det av en ren slump när jag ahde semester för ett par veckor sen. Men då de fortsätter att tycka och handla som de gör, hur mycket jag än försökt förklara så tvingas jag ju ändra för att inte hon ska tappa mer.

Ja ibland är det verkligen superkul att ha dräktiga ston inackorderade. Not...

Men när de äter riktigt dåligt så brukar jag tänka på de ston som blivit tjuvbetäckta (t.ex)och ägarna inte har en susning om att de är därktiga. De brukar ändå kunna föda fram levande föl trots tävlingskondition och 'bantning'.
Sen har mitt sto lite att ta av så jag hoppas att hon vet vad hon gör. ;)

*kl*
och här har jag börjat inse att vi nog satte igång vaket för tidigt:smirk: .
Ljuvret växer sakta men säkert men fortf går det ej att mjölka ur någon som helst vätska. bäckenbanden är dock lösa och fina. vulva är svullen och slapp men bara ljust rosa. hon vilar mycket. ett par gånger varje natt har hon förvärkar och traskar runt som besatt i boxen. sparkar åt bebis och backar i boxen, piskar irriterat med svansen. däremellan sover hon pladask på sidan varvat med liggande på magen kikandes vad bebis gör därinne.
är ju bara på dygn 313 så det är säkert fullt normalt, men känns uppgivet när vi var övertygade om att det var på G i torsdags.
man törs ju inte dra ned på vaket heller, det vore ganska typiskt om det hände någonting då. gud vad det är jobbigt när man inte vet hur just detta sto tänker bete sig!!!
(det positiva är ju att vi kommer ha en lång tid innn fölning dokumenterad till nästa gång:idea: )

för övrigt går nu dansa 1 timme/dag på gräs -underbart!
aptiten håller i sig, hon klämmer fortf 2 balar hö/dag. satsar på att få henne att gå på iaf 4 tim gräs/dag innan jag går på med lite kraftfoder. vad tror ni om det?

Knapplån!
Igår i vårvärmen fyllde båda aprilstona sina juver. Den som är på 330 den 12e har även släppt bäckenbanden.
Tror att hon kommer tidigare i år också(325 förra året).
Har fortfarande inte stallat in dem... ska hämta spån idag o ha under halmen. Men stallet är äntligen klart.
Så inatt får de gå in.
Kameran ska upp idag också.
Senså...så har man nått att titta på på nätterna.

lite uppdatering!!

Idag fyller lill flickan 3 veckor! hon har rätat ut sitt lite snea framben, nu är det kotan och hoven kvar!
Hon växer så det knakar och är riktigt stöddig! (fick en spark ev henne igår)
Hon och mamma är ute hela dagarna!!

8594702.jpg
[/url][/IMG]

8594704.jpg
[/url][/IMG]

kl

Igår i hagen stod damen, som är beräknad till 18/4, o piskade med svansen vid några tillfällen o i morse (på dygn 309) hade juvret växt till lite. Så nu ikväll fick hon flytta in i fölboxen på 20 kvm.
Tror att hon kommer föla lite tidigare, men hoppas att hon kniper åtminstone en o en halv vecka till.
Stam: Highlander-TipTop

Det är solen som gör att de börjar fylla juver o gör sig redo. Hade kylan hållt i sig så hade det dröjt o de hade antagligen knipit igen så länge det var kallt.
Förra året var det nog rekord många som gick på övertid med trötta hussar o mattar.:smirk:
Förhoppningsvis så kommer alla när de ska i år eller lite innan, så att alla slipper vaka så länge...
Peppar peppar...kanske man ska säga oxå;)

Mina båda aprilare fyllde ju oxå på igår o idag var det ännu mer.
Skönt att värmen kom så det torkar upp i hagarna. Alltid lugnare att släppa ut fölisarna om det är torrt o varmt.

Min åring så rent ut sagt förjävlig ut i framstället som nyfödd, men idag är hon fin. Minimalt parallelförskjuten på ena benet o det syns bara i vissa lägen.
Så du behöver nog inte vara orolig att det inte ska räta upp sig.
Hon ser fin ut.

Det är solen som gör att de börjar fylla juver o gör sig redo. Hade kylan hållt i sig så hade det dröjt o de hade antagligen knipit igen så länge det var kallt.
Förra året var det nog rekord många som gick på övertid med trötta hussar o mattar.:smirk:
Förhoppningsvis så kommer alla när de ska i år eller lite innan, så att alla slipper vaka så länge...
Peppar peppar...kanske man ska säga oxå;)

Mina båda aprilare fyllde ju oxå på igår o idag var det ännu mer.
Skönt att värmen kom så det torkar upp i hagarna. Alltid lugnare att släppa ut fölisarna om det är torrt o varmt.

Fast för tidigt vill jag inte ha mina. Vi åker till Holland på lördag och jag vill inte att de ska föla innan vi är tillbaka den 9:e april :crazy: Men det är nog ingen risk. De två första är ju beräknade till 26 april och hittills har de inte fyllt i nåt alls i juvret. Men vi har ju ändå fixat hästvakt som ska sova över här för att ha lite extra koll.

Men du kan ge dig tusan på att märr A fölar kl. 15.30 med ett helt skoldagis som publik..:crazy:

AM
En trevlig biologilektion för de små barnen iallafall.:D

Fröken Zizi har de två ggr hon föla "väckt" oss. Första gången hade jag vaket med koll var 45:e minut på monitorn. Mitt mellan koll-intervallerna vaknar min mutter av nån anledning och går upp och kollar. Jo, då står Zizi och fölar.
Förra gången så vaknade jag av mig själv bara så där mellan koll-intervallen och ser att hon står och fölar. En halvtimme innan står hon bara och äter...

När vi kommer in så vänder damen baken mot oss som om hon ville ha hjälp. Mycket skum dam det där.

Igårkväll när jag kom hem efter jobbet så gick jag ut och klämde på Zizi i stallet. Hon gav mig en blick som sa: "Inte inatt heller"

Hon har haft sprängfyllt juver i två veckor nu och när solen äntligen tittar fram så minskar juvret... Hon har nog ångrat sig. Det blir inget föl. Det kanske blir en liten gris? Eller en get. Jag har alltid velat ha en get. De kan beta ner så fint där hästarna skitit och inte äter.

Hmm, för lite sömn har det nog blivit. Jag är snart kvalificerad att bo på mitt jobb istället för att jobba där, behandlingshem för vuxna med psykiska problem...

Har sett en del ganska fula benställningar på föl. Det är helt otroligt vad de kan räta upp sig antingen av sig själva eller om det är grava fel, med lite hovslagarhjälp.

Din blir säkert fin så småningom. Skulle dock ta ut en duktig hovslagare att titta på henne om hon inte rätat upp sig efter ett par veckor.

Egentligen hade jag tänkt starta en egen tråd om detta men det går säkert lika bra att fråga här.

Vad har ni i erat stallapotek inför fölning?Jag har:

*Färdigutspädd jodopax i burk att doppa navelsträngen i.
*Latexhandskar
*Maskmedel (ska inhandlas)
*Microlax -"-
*Rep
*Napp anpassad för föl/kalv
*Petflaska till nappen

Fyll gärna på listan för jag har säkert glömt av en massa nödvändiga saker. :)

Har sett en del ganska fula benställningar på föl. Det är helt otroligt vad de kan räta upp sig antingen av sig själva eller om det är grava fel, med lite hovslagarhjälp.

Din blir säkert fin så småningom. Skulle dock ta ut en duktig hovslagare att titta på henne om hon inte rätat upp sig efter ett par veckor.

På en sån unge hade vi gjort så här:

Drygt 10 dagars unge..

patriciaskena1.jpg

Som vid 14 dygn fick denna..
patriciaskena.jpg

Efter 4 dagar var den ok och är det fortfarande..

Korrigering bör ske uppifrån och inte nerfrån.
Annars får man ytterligare en fel-vinkling i benet.
AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka