I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag tror att du kommer att märka när det Verkligen är dax.

Även fast mitt gammelsto inte hade ens i närheten av vit mjölk eller vaxproppar så såg jag direkt vilken natt det var dax. Just pga att jag hade kamera på henne innan i ett par veckor.

Mitt sto har fyllt på ljuvret rejält nu men det hinner väl gå tillbaka ett par gånger innan det är dax. Bäckenbanden sitter där dom alltid har suttit. Men så är det ju fyra veckor kvar.

Hm. Fyra veckor är ju ingenting... :crazy:

det är ju det jag hoppas på -att jag ser skillnaden!
men som du säger är det faktiskt skönt att fått upp kameran lite för tidigt, för då vet jag hur hon beter sig.
men det är väl som när man var gravid och undrade hur man skulle veta när man skulle åka till BB -man bara vet!

*KL*
Och här tror jag faktiskt att det närmar sig! Inatt trodde jag att fölis var på väg eftersom Poppan vandrade runt o boxen och lade sig ner med jämna mellanrum. När hon låg ner stönade hon ordentligt och hon hade kraftiga förvärkar, men icke att det kom något föl :crazy:

Idag har hon stått helt för sig själv i lösdriften som hon verkar trivas super i just nu, den är ordentligt upphalmad vid det här laget :D Från att gå från enorm huggorm mot allt och alla igår så orkar hon inte bry sig om de andra hästarna idag och hon vill gärna vara i knäet på mig. Ska hålla koll i natt, vulva har sjunkigt betydligt och bäckenbanden börjar släppa.

Såhär ser juvret ut idag

8630956.jpg

8630958.jpg

Spännande! Är sååå nyfiken på hur din Corlensky bebbe ser ut (ja, på hur min ser ut också förstås, men det dröjer några veckor än) :)

Mjölkade ur några droppar på mina "aprilare". På den som är på dag 316
Så kom det bara blod ur ena spenens ena hål.
Har aldrig varit med om detta förr, är det normalt?
Hon fortsatte äta utan att bry sig när jag höll på med juvret,så hon verkar inte ha ont i det trots att det nu är tvärspänt(utom just i spenarna). Bäcken banden är slappa.
Mjölken är gul o fet,men fortfarande genomskinlig.
Den andra damen är skitsur när man tar på juvret o det är inte lika lätt att få mjöla ur något. Men det är tunnare mjölk där, men större juver dock mjukare.

Jag är ganska dålig på sånt här men ska man verkligen mjölka ur juvret..?

Ring en vetrinär och fråga om varför det kommer blod :idea:

Alla gör vi på olika sätt. Vissa väntar på vaxproppar och vissa mjölkar ur för att se färgen på mjölken. Det finns inget som är rätt eller fel.

Men ang. blodfärgad vätska ur spenen så skulle jag också ringa vet. för att försäkra mig om att det inte var någon fara. Har inte heller varit med, eller hört om detta.

Jag har inte varit med om det på sto, men på kor är det inte helt ovanligt att de har lite blod i mjölken innan/precis efter kalvning. Antingen kan de ha fått nån smäll på juvret eller att ett blodkärl gått sönder på nåt annat sätt. Är det en kraftigare smäll brukar de ju ha ont också, men de behöver inte ha det.
Är det blodblandat, rent blod eller varigt innehåll? Det du ska se upp med är att det inte är varigt, illaluktande, för då är det en juverinflammation på gång. Luktar det inte illa och stoet mår bra för övrigt (tempkolla gärna) så behöver du nog inte oroa dig. Men håll koll så att det försvinner annars är det risk att den spenen inte kommer att fungera som den ska sen. (Ston kan dock kompensera och mjölka mer från den spenen som är okej i fall det skulle vara så illa.)

Här har det inte kommit något föl, allt var lugnt i natt. Hon har för första gången inte ätit upp hösilaget, hon lämnade mer än hälften, kraftfodret vräker hon i sig mer än gärna!
När jag mjölkade ett par droppar i morse kom det först gul lite tjockare mjölk, sen lite vit mjölk för att vid 4-5 droppen vara blask igen. Brukar det vara så? Är det råmjölken som har börjat producerats? Juvret är lika spänt och bäckenbanden har släppt betydligt, känns dock som att de borde släppa mer? Hur brukar era se ut innan fölning? Helt avspända eller släpper de det sista precis innan?

Fö är Poppan mer knähund än häst för tillfället :)

Här var det första natt-vakan framför tv:n i husvagnen. Tyvärr inget föl än, men hade imorse vaxpropp på ena spenen, sjunkit ner i vulvan väldigt mycket o släppt bäckenbanden helt nu. Mor gissade igår att Jonna absolut skulle föla natten till idag men var lite nedstämd idag eftersom hon hade fel, men har inte gissat nytt datum. Däremot har pappa gissat på inatt, så vi får se :D Tror nog jag håller med honom, eftersom hon går med svansen ganska högt nu o är lite virrig idag, vet inte riktigt hur hon vill ha grejorna. Hade inte heller ätit upp sin mamma mat (Krafft Pluss) däremot allt hö o all müsli. Det var också det enda jag såg henne göra inatt när jag övervakade henne: hon bara stog o åt sitt hö, timma efter timma. Vad jag såg så lade hon sig aldrig ner, men hon lurade mig, o lade sig just de få timmarn mellan 3-5 som jag sov, eftersom hon hade halm över hela kroppen :smirk: Aja, får hoppas på fölning inatt istället!

Hon verkar absolut inte ha ont. Ingen temp.
Det kommer rent blod ur ena hålet i ena spenen. Ur det andra kommer bara "mjölk".
Det luktar inget konstigt o är inget var i . Har inte mjölkat något idag, men tempat.
Ska kolla ikväll igen. Juvret är stenhårt men normaltemp på.
Tror absolut inte att det är juverinflammation, det har jag varit med om o inget tyder på det. Men kanske att det kan bli.
Jag tog ju iofs bara ut några droppar o mjölkade inte mer, kanske skulle det försvunnit o kommit mjölk om jag fortsatt??

Hej!
Många mjölkar några droppar för att se färgen på mjölken, den blir vit 12 timmar innan fölning(har jag för mig eller är det ett dygn?).Det brukar vara ett säkrare tecken än vaxdroppar som vissa ston har till o från när de satt juver.

Jag har frågat veterinär... Stommen här på buke är vet o hon svarade... Hon är guld... tack Stommen!!

*kl*
verkar som några här inne är på G inom kort! spännande!

här är inga större förändringar, dansa är otroligt trött och vilar nästan hela tiden när hon inte vandrar runt i boxen. lite mörkare i vulvan annars sig lik. fortf ingen mjölk. hur vanligt är det att de inte fyller någon mjölk före fölning?
ja, ja bebis kommer väl när den är klar...!

Min häst fick föl inatt... trillingar..... :rofl: Var så förundrad över hur jämna och normalstora alla var i storlek. En mörkbrun, en brun och en fux! Med två bruna som föräldrar och inget annat bakåt.... konstigt. Haha... Var också lite bekymrad över vad jag ska döpa alla nästkommande föl till när alla tre tänkbara namn gick åt den här gången.

Jo, jag sov rätt gott.... :angel: Phew....

Här kommer ny uppdatering :D Nattvaka lör-sön igen, men släppte blicken vid 21 ungefär för att kolla på film, o upptäcker vid 22 att (monitorn till damen stog under vanliga tv:n) att hon får väldigt mycket sammandragningar, ca var 4e minut o höll på i 2 timmar så. Trodde då naturligtvis att det var på G, då hon la sig ner, men ej helt på sidan, utan på bröstet. Men då fick hon för sig att hon inte skulle sätta igång att föla av någon konstig anledning :mad: ... Var sedan lugn resten av natten o hade bara sammandragningar nån gång i timman. Hade vaxproppar "runt om" idag, o öm runt vulva, så ännu en gång får jag säga, inatt måste fölis komma :angel:

Min lilla tjej har inte kommit så långt ännu. Hon har fyllt juvret mer nu men det kommer ingenting ur det. Jag tror inte heller att bäckenbanden är helt släppta... det är svårt att veta tycker jag. Hon är ju lite slapp runt svansen men inte jättemycket.
Idag kom hon springandes till mig i hagen, så hon verkar ganska pigg och glad:D Hon har gått 320 dygn idag, så jag får nog vänta minst en vecka till.... Men man vet ju aldrig;)

Min häst fick föl inatt... trillingar..... :rofl: Var så förundrad över hur jämna och normalstora alla var i storlek. En mörkbrun, en brun och en fux! Med två bruna som föräldrar och inget annat bakåt.... konstigt. Haha... Var också lite bekymrad över vad jag ska döpa alla nästkommande föl till när alla tre tänkbara namn gick åt den här gången.

Jo, jag sov rätt gott.... :angel: Phew....

:D Inga dumma sillar här inte :rofl: :rofl:

Måste bara få lägga in lite bilder på medryttarpållan min, hon är dräktig med Järvsöfaks och beräknas föla ... runt den 16:e april har jag för mig :P Hennes ägare tror dock att hon kommer gå över tiden .. :) Inte jag ;)

Slänger in några bilder på henne från idag :D

RagnarElla065.jpg

Ella från sidan

RagnarElla010.jpg

Ella bakifrån

RagnarElla007.jpg

Ella från sidan igen

Lugn som en filbunke var hon idag :D Pysslade om och borstade henne i hagen, kom fram till mig hela tiden gjorde hon med, var en riktig linslus med ;) ( Hoppas att inte bilderna vart allt för stora ! )
Vad tycker ni om henne och hennes mage ? Liten lr stor mage ? :P Hm .. checkade även juvret på henne .. har inte så jättestor koll på de där, men det har nog blivit lite påfyllning där sen sist jag kollade (2 veckor sen) .. Hoppas framtidens nya Järvsöfaks anländer snart ;):D

samma här natten lörd-sönd. dansa hade rejäla sammandragningar och reste sig/lade sig flera gånger i timman i natt. kissade även två gånger helt i farten, utan att stanna. men sedan vid 3-tiden blev hon kav lugn och började äta och sov sedan platt fall på sidan och det blev inget:smirk: . hon är ännu lite mörkare i vulvan men ingen förändring i ljuvret. så vi får se vad natten ger. troligen trötta svidande ögon:angel:

pratade med en kompis som hade ett förstagångssto för tre år sedan som fick två veckor innan ber samt ej satte någon mjölk i förväg.
skönt att höra då de flesta runt omkring mig tycker jag är helt hysterisk som tror den kommer snart:p
jag kommer bli psyksjuk innan detta är över...

KL

Zizi har lyckats med värsta aprilskämtet idag iallafall.

Min mamma upptäckte att det stod ett föl i boxen när hon tittade på monitorn!!!!!!!! Men så visade det sig bara vara Zizi som stod med huvudet högt och mot kameran så hennes öra blev kraftigt förstorat mot kroppen. Örat såg ut som ryggen på ett litet föl.

Annars så ligger hon ofta på sida på nätterna och har förvärkar. Hon vägrar resa sig på morgonen när man matar henne. Höet får man lägga framför nosen på henne. Så här har hon inte varit de två tidigare gångerna. Hon är nog bara fet. ;)

Bäckenbanden blir allt slappare och det jag mjölkar ur juvret är lätt gulaktigt men inte klibbigt. Det ska väl inte dröja mer än en vecka till. Jag som satsat pengar på fölning den 4:e.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur