I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Du är helt säkert helhysterisk. Vem är inte det... :D

Själv jobbar jag inom psykvården så jag är där jag hör hemma...

Rätt liten mage tycker jag, fast i fint hull.

Eller så är det min som är gigantisk... Beräknad till 18:e.

Knapplån!
Det var bara den dagen som det kom blod ur jjuvret, nu ser det helt normalt ut. Bäckenbanden är nu totalt uppmjkade. Sladdrar som värsta bryle´puddingen i häcken.
Får bara mjölka ur nu när gubben håller i frambenet, tidigare så stod hon som ett ljus. Hon har fyllt ända ner i spenen på ena sidan så nu är det snart klart. Men än är mjölen gul o kladdig, så inte detta dygnet iaf.
Är på dag 319, men fick på 325 förra året.
Kameran har ännu inte kommit upp men jag har tagit fram den o den SKA upp imorgon.

men guuud vad skönt! då kan ju du ta hand om mig när jag kravlar in hos er om ett par veckor:rofl:

aprilskämtet var ju guld:D .
själv satte jag i halsen en morgon då hon bäddat upp halmen i ett hörn så det såg ut som en liten fuxbebis som låg och sov. och nej -jag har inte fått någon medicin mot mina hallucinationer och jag vill inte prova den där vita tröjan med långa ärmar:angel:

så här i eftehand önskar jag att jag varit så cool ang kameran som du:bow: .
men man lär sig av misstagen och det är väl det som sedan kallas erfarenhet...

Det är så kul att läsa...:D Jag kan gå med i samma hysteriklubb!
Jag försöker dock vara lite cool och har inte börjat vaka ännu... Men jag tror att det blir till att bädda i stallet de närmsta dagarna:o

Vem vet...jag kanske missar det bara för det...;) Nej det tror jag inte.
Men förra året satt kameran hos den som var beräknad först så då missade vi detta stoet, fast jag kom ut precis som huvudet kommit ut.:eek:

Ja, din Ellas mage.:D Och min Zizis mage.

Zizi har fått föl förut. De kanske blir större för varje föl?

Jag har förresten en egen Ella, fast hennes mage är inte så stor, hon är bara tre år. Zizis första bebis.

Men vi har ett ledigt rum på slottsdelen. Och en massa piller i medecinrummet. :D

vad skönt, då känner jagmig genast lugnare!

inatt var det väldigt lugnt här, bara en timme vandring och värkar. utöver det har hon sovit nästan hela natten. så jag passade på att sova en del jag med. skönt!
fast nu måste hon bestämma sig -före eller efter påsk för jag jobbar hela påskhelgen:crazy: .

Jag hör också hemma i hysteri-klubben! Fast nu börjar jag bli lite trött på damen som driver med mig. Lade sig säkert 10 ggr inatt o sov inte så mycket, rullade sig också 3-4 gånger innan hon ställde sig oxå. Ser på henne att det börjar bli tungt att stå nu, eftersom hon alltid står o vilar sig på ett ben, o sen sträcker ut nåt bakben o stretchar (brukar hon aldrig göra annars).
Kom dock inget föl inatt heller *suck* Men hade värkar ganska konstant o kissade ganska ofta o "blinkade" väldigt länge efter varje gång. :confused: :confused: :crazy: :crazy: .. orkar inte lägre gissa mig fram att "ikväll kommer det" :p ..

exakt så har ju dansa betett sig en vecka nu! bortsett från inatt då...
skönt att höra att vi inte är ensamma;) .

*knapplån*

jag följer allas ston med spänning och tänkte nu ge mig in i tråden själv!

mitt ena sto har nu gått 339 dygn, och jag väntar och väntar... juvret är gigantiskt, men spenarna inte fyllda, bäckenbanden slappa och hon har ödem under magen.. det är hennes första föl hos mig så jag vet inte riktigt hur hon kommer bli. men förra gången hade hon haft vaxproppar i två dygn, så jag hoppas de kommer nu också! helst idag..;)

mitt andra sto har gått 330 dygn den 7 april. hon var förstagångare förra gången och gick då över två veckor, och det ser ännu lugnt ut med henne nu.. juvret lite lagom påfyllt, men inga slappa band.

har jag tur kanske de fölar mer samtidigt än de två veckor de var beräknade till!
spännande är det iaf, men jag börjar bli otålig...:D

Senast ändrad:

Oj oj.339 dygn. Spännande.

Själv är det nog dags för mitt sto som är på 319 dygn.
Hon brukar skita i ena hörnet o kissa på samma fläck.
I morse var det krigszon iboxen.
Släppte ut henne o vid lunch vägrade hon ens smacka på kraftfodret.
Hon är simmig i blicken, verkar ha ont. Ingen aktivitet i magen.(men det brukar vara stilla dygnet innan).
Igår kväll var ena spenen helt utfylld. Hela juvret är jättespänt.
Så nu gäller det att ha lite extra koll.
Fast det kan ju vara kraftiga förvärkar som gör att hon tappar matlusten.

*KL*
Hos oss är det fortfarande lugnt, Poppan är idag på dygn 334 utan att det ser ut som att hon tänker föla de närmaste dagarna. Juvret har gått tillbaka igen och bäckenbanden nästan helt spända. Jag tror hon driver med mig. Jag har dock inte börjat vaka än som tur är, jag har sett henne ett par gånger under nattetid eftersom jag haft svårt att sova pga sjukdom men inte mer. Jag tror inte jag kommer vaka inatt heller men jag får se när jag tagit in henne ikväll!
Bara det blir innan påsk... Inte många dagar kvar att ge på nu :crazy:

åh, låter iaf lovande! men det har man ju trott förr;)
hoppas vi får se en liten bebis snart!

Tror jag är den som beräknar föl sist:p Här ska det inte pluppas ut förrän omkring 20 juli...
Anledningen till att det blev sent är att hon hade ngn bakterie i sej som gjorde att hon ej tog emot det först. Hon sattes på antibiotika och det gav resultat:)

ja, hur gör ni alla med arbete och fölning??
känns lite svårt att pricka in semester så det blir bra...
jag har lagt mycket kvällsturer, 14-22, för då kan jag vaka och ändå få sova ett par timmar på förmiddagen om allt varit lugnt. dessutom är det mer folk i stallet under eftermiddagen och kvällen som kan titta till henne.
på söndag blir det värre...då jag slutar 22 och börjar 06.45 på måndag.
kan ge mig tusan på att den kommer då:p men då får det väl bli vård av häst, typ;)

Jag pluggar ju just nu och har haft "turen" att ha tentaperiod nu. Jag har kunnat planera min tid själv rätt mycket, denna vecka har vi bara hemstuider medan nästa vecka är helt knökad :crazy: Jag hoppas det kommer innan påsk eftersom jag ska hälsa på mina föräldrar ett par dagar då. Gör det inte det så får jag hitta på någon annan lösning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka