I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*
I natt har det varit -8 här nere i skåneland, och jag är faktiskt ganska nöjd att jag inte behöver börja vaka än på ett tag.:D

De senaste två nätterna har S röjt runt i boxen så in i helskotta. Hon är ju också otroligt renlig av sig. Ja i vanliga fall...
Nu när det blev kallt så gick ljuvret ner och vulvan är gammelrosa (från laxrosa)och "vanlig". Bäckenbanden har släppt någon mm.

Tror att det är långt kvar för henne än...

ja det är det säkert här också... men jag är ju så ivrig och vill så gärna att den kommer NU!
jag klippte iaf upp dansa´s casslick igår enl vets instruktioner om jag skulle missa fölningen. det gick kanon och hon blinkade inte ens. blödde ingenting, utan kom bara några droppar sårvätska. skönt!
så nu är vi helt redo:idea:
återstår bara att fortsätta vänta:p

o, nej! dansa är ju sydd (pga lite bakåtlutad vulva) och då tyckte vet att det är bättre att klippa upp i förväg än att vänta tills fölningen för om man skulle missa den finns risken att stoet spricker fult.
så om hästen inte är sydd skall du inte klippa någonstans;)

Jösses! Du höll ju på att ge en stackare hjärtsnurp! :D
Hade ju helt glömt att du sydde henne.

Knapplån!
Inatt var hon lugn igen o låg o sov flera ggr.
Jag som trodde det var på g när hon rivit runt i halva boxen i förrgår natt o vägrade äta under dagen.
Men det var säkert fölis som lade sig tillrätt o orsakade smärta.
Igår var hon som vanligt igen o inatt också.
Dock hade hon en vaxdroppe igårkväll.

*KL*
Och här blev man helt utan fulla vaknätter :bump:
I morse när Poppan gick ut syntes inget, juvret fortfarande haltomt. Hon har dessutom legat ner inatt.
Vid 10.15 gick jag ut för att hämta hösilage till natten och då ligger hon i lösdriften med ena hoven redan ute. Hon hade det lite jobbigt och fölis satt fast rätt ordentligt precis när huvudet skulle ut så efter en liten stund hjälpte jag till att dra. Sen kom hela fölis på en gång :love: En riktig bjässe är han, benen är lika långa som morsans redan. Han hade lite svårt att koordinera det hela när han skulle upp men efter 1½ timme stod han vingligt. Hitta maten var ännu svårare eftersom hans huvud når Poppan till korset. 2 timmar efter födsel slurkade han i sig sin första måltid, bajsat har han redan gjort 4 gånger.
Han har otroligt vackert huvud och en reslig halsansättning :love: Bilder kommer i föltråden så småningom!

Grattis!!!!!

Skönt att slippa vaknätter.

Måtte vara en jättefölis. Hur hög tror du han är? Och vem är pappan?

Vårt föl, om nu hästen behagar klämma ut nåt, blir nog en liten sak. Igen. Vi skulle nog valt en större hingst än Laptop.

Och nu ser jag i föltråden att den var efter CG.

Senast ändrad:

Jag är lite orolig för Zizis slidöppning. Den syddes ju av samma anledning men stygnen togs efter 16 dygn, eller om det var 30.

Vi tycker att det ser ut som om hon vuxit samman en bit. Kan de göra de på så kort tid tro?
Hon sprack lite i ena blygdläppen vid första fölet och har haft ett jack högt upp i den men det jacket finns inte längre. Jag får rysningar bara jag tänker på att hon kan spricka.
Veterinären sa inte ens att han sytt henne, det upptäckte jag av en slump. Han sa inget heller om att vi skulle klippa henne. Hon fick bara fyra stygn längst upp.

ja, de växer ju ihop där man sytt. var det så du menade?
dansa blev sydd ca 5 cm och jag fick order om att klippa upp ca 1-2 veckor innan. (själva klippet sker alltså i huden/ärret som bildats.)
men en bekant till mig klipper aldrig upp och andra väljer att klippa precis när bebis är på väg ut. så som vanligt finns det flera sätt att hantera saken på...

nelle: grattis!!!:bump: :bump: :bump:
(fast jag som bestämt mig att dansa skall föla nattetid blir nu ännu mer hysterisk:crazy: )

Grattis vad kul att allt gått bra.
Borde bli en vacker fölis med en sådan vacker far.

Mitt sto är oxå sydd ca 5 cm, jag fick rådet att klippa upp när fölet är på G utav min veterinär. Det är nog lite olika hur man gör. Men klipper man inte så kan det väl finnas en viss risk att de spricker upp lite för mycket eller att det spricker upp snett.

Det börjar närma sig fölning nu, så man är en aning orolig. Juvret är ganska påfyllt men inga vaxproppar och hon har släppt lite i bäckenet. Magen har blivit gegantisk de senaste dagarna, men jag hoppas hon tänker vänta ett litet tag till hon är beräknad till den 18 april. Men man märker klart att hon börjar tycka det är påfrestande och tungt, det är hennes första föl.

Vad brukar ni se som ett säkert tecken på att något är på G, vaxproppar kan man ju inte riktigt lita på inte alla som får det?
Hur vanligt är det att de fölar på dagen, verkar vara några som gjort de här nu? Blir man ju ännu mer orolig eftersom jag inte har möjligheten att vakta henne på dagarna.

Mian

Inget föl inatt´, men nog trodde jag det! Lade sig ner strax efter midnatt och grymtade och stönade och hade sig så det stod härliga till! Hon höll på så i nästan 40 min, men sen reste hon sig bara som om inget hade hänt... *sucka* Kankse var det så att fölis lade sig tillrätta...

Ni som har lite koll, hur orolig ska man var om hon läcker mycket från juvret, med tanke på råmjölken menar jag?

Nu ska jag försöka få ett par timmars sömn och sen på't igen inatt!

Ha en trevlig natt alla vakare och grattis till er som har vakandet bakom er!

"kl"
Mitt sto är beräknat till 6 april.
Igår började jag att vaka i stallet.
Det är både hennes och mitt första föl. Hittills går allt perfekt.
Tycker att hon slappar i bäckenet och juvret är fyllt med återkommande "kristall" på ena spenen. Är det någon som vet vad det är?
Ååååh, jag hoppas att jag inte behöver vaka i veckor som jag har läst att många har gjort.

Får jag också vara med? Har ett sto som är beräknad till månadsskiftet april/maj. Börjar bli rejält nervös och glatt förväntansfull också. Första gången för oss båda. Vi är inhyrda i stall, men stallägaren har lovat att jag får sova där då det närmar sig.

Hoppas mannen och barnen inte saknar mig alltför mycket :smirk: .

Mitt sto börjar bli tjockt, men jag märker ännu så länge inget i juvret. Hon får komma in och äta en stund på dagen, går med flocken resten av tiden och på natten står hon i en liten hage med fri tillgång på hösilage och lusern.

Håller som bäst på att divdera om hon ska föla ute eller inne, om hon ska gå själv eller med någon kompis.

OA

Tack allihopa :bow:
Jag är såklart jättestolt mormor! Jag överdrev kanske lite när jag sa att han når morsan till korset :angel: Men just då kunde han verkligen inte få ner huvudet under magen på morsan... Nu har han dock hittat rätta knycken och käkar titt som tätt. Några längre stunder har han dock inte tid med, sen måste han köra ett rejs i boxen :D Vi har haft koll på honom med hjälp av kameran hela tiden och vi har inte sett honom ligga ner mer än en gång, när han väl kommer upp så stannar han där! Kissar och bajsar gör han också bra.
Eftersom han föddes i lösdriften (jag hade den nästan på känn, Poppan har "boat" in sig mycket mer där än i boxen) stängde vi in dem där ungefär tre timmar så de fick ta igen sig innan vi släppte ut dem 10 min innan det var dags att gå in i boxen. Poppan tyckte det var skönt att komma ut och röra sig och vallade så duktigt undan den lille från staketen.
Bild finns nu i föl-tråden men jag slänger in en länk till fler här och hoppas att Ameo inte läser just det här inlägget :angel:

Carnyx

Kan tillägga att hennes juver fortfarande var hälften så stort, även efter fölning, om man jämför med bilderna jag la ut tidigare!

Senast ändrad:

Grattis! Så fin han är, och en väldigt vackert huvud, det gör så mycket.

Knapplån!
I natt trodde jag verkligen det skulle ske. men icke.
Hon hade de största vaxproppar jag sett på juvret.
De var 5mm neråt o 1cm breda, de satt ihop mellan hålen om man säger så.
Hon reste sig o lade sig 6 ggr o vägde hit o dit o tryckte upp ändan i väggen o bet sig i magen.
Imorse vid 6 så hade hon legat så länge o viftat med svansen o legat raklång o upp i "hundställning"(om ni förstår hur jag menar) o tillbaka i liggande igen, så då gick jag ut, orolig efter allt skrivande om fellägen i en annan tråd.
Men då stutsade hon upp o undrade om hon skulle få gå ut.
Inge svettig eller varm... o vaxpropparna hade trillat den i alla läggningar o resningar.
Som ni förstår är jag trött...kunde ju inte sova... gubben lovade att vaka, men ingen är ju så bra som jag själv...ni kanske vet vad jag menar. Han har hästerfarenhet men jag vet inte om han kan tyda tecken på att det är på g.
Hon är iaf ute nu. o det är storm på väg.

kl

dygn 342... och inget föl i sikte. men nu är hon STOR, och jag tycker verkligen det är dags för den lilla att komma ut nu!
hela rumpan är alldeles insjunken, men spenarna är ännu inte fyllda och inga vaxproppar i sikte. och inatt låg hon ner (jag som tänkte hon kunde stå en natt så skulle det va på g sen:angel: )

seg väntan. och som någon annan också sa så är det typ storm idag, i stora delar av landet tror jag. just nu står de inne, men ska gå ut sen för det skulle lugna sig.. så kanske om jag går dit nu, då kanske hon har en bäbis! vad tror ni?! :idea: :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka