I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Ett strort GRATTIS! Han ar ju jattesot!

Usch jag får ju dåligt samvete jag har överhuvud taget inte börjat vaka eller nåt än
pållan är beräknad till ca 20 april.
Men jag ska göra det nu, ja nu ska jag åka och sätta upp kameran!!

Jag har inte heller börjat vaka min som ska ha den 21/4, men hon står inne(nattetid) med den som är beräknad till den 12e(som fick tidigare förra året) så hon åker med på ett hörn där.
Fast jag har inte kollat mjölk färg och så.
Kameran sitter på den andra o inte på henne.
Jag tittar på juvret o känner på rumpan varje dag ...det är allt.

Min dam har nog hört att hon är beräknad till den 18:e så hon kniper nog tills dess, färdig som hon är. Släppta band, förmodligen släppt slempropp och stinnt juver om kvällarna. Sån har hon varit i snart två veckor nu.

Får ta med mannen till stallet så han får tala allvar med hästamamman. Han börjar tycka att det är tråkigt att sova ensam om nätterna. Så hon får allt ta och sätta igång och inte luras så där.

Fast mjölken har inte blivit klibbig än. Bara lätt gul.

SE bara för att jag läste här och gjorde ett inlägg så har hon börjat fylla juver, från ena dagen till den andra;)
Och inte har jag fått igång kamerauslingen heller........

Ett strort GRATTIS! Han ar ju jattesot!

Tack! Idag har han rejsat runt i hagen ett par timmar. Vi har haft sol och vindstilla så de har kunnat vara ute en god stund innan han blev trött och ville lägga sig, då fick de flytta in igen! Han har en mycket god balans när han rör sig i hagen och det är kul att se :)

Till er alla andra. Det känns nästan som att jag blev lite snuvad på konfekten eftesrom jag inte hann börja vaka intensivt och kolla på tv:n och tänka NU, eller nu, eller nu... Spänningen hann aldrig riktigt byggas upp eftersom han kom mitt på dagen (som alla vet att "inga" föl gör :devil: ) och 2 timmar innan fanns inga självklara tecken på närstående fölning (visst lite släppta bäckenband och lite juver men inte så mycket som jag tycker hon borde haft...). Hon såg likadan ut som den senaste veckan med litet juver osv. Men jag ska absolut inte klaga! En så smidig och lätt fölning, och en så otroligt klok mamma som lille Carnyx har, önskar jag att alla ni andra också får!

Jag håller en tumme för er andra som har ert kvar, hoppas vakning och fölning går bra!

tänkte slänga in ett inlägg..
Mitt sto är beräknat till 6:e april. Börjar bli lite nervös...
Har vakat nu i ca. 2 v... Hon har fölat förut så snart är det nog dags..
Hon har fyllt ljuvret ordentligt nu, det är hårt o spänt. Släppt i bäckenbanden började hon göra för ca. 3 v sen.
Mjölken var för 1 vecka sedan vattnig o gulaktig. Igår var den lite som "lättmjölk".
Längtar så!!! :love:
Hon är en nordis betäckt med Svall Ivar..
Hon har ej haft några vaxproppar än, men vissa får ju inte ens det..
Men som sagt, nu är jag nervös! ;)

idag började hon även att flema.. har aldrig sett henne göra det förut....
måste ställa en fråga , som alla i min närhet säger olika om..
Går "slemproppen" på alla ston innan fölning?? Eller kan det komma utan att man märker det på vissa????

Jag har aldrig märkt det.
Inte på mig själv heller o har 4 barn.;)
Tror att den ibland avgår i samband med fölningen o då blir det så kladdigt ändå.

Tog in Nimah vid åtta. hon är nu på dag 322 o hade rejäla vaxdroopar igår kväll o likaså nu när jag tog in henne. Hetsäter kraftigt.
Inatt kommer fölis det känner jag på mig.

Få se om jag får äta upp det imorgon;) :rofl:

Ha en trevlig vaknatt.

Nu har Skrållans juver börjat växa lite igen, var större igår kväll. Men det som växer och pendlar mest är hennes humör. Igår va hon arg och helt galen i hagen när jag kom. När hon väl kom in va hon gosig och ynklig..... :D

nå?? blev det något??

själv är jag hyffsat säker på föl inatt...:angel: igår hade hon små vaxproppar, men den största tycks ha trillat av under natten, och förra gången hade hon haft dem i två dygn innan fölet kom. så om hon fungerar likadant i år så blir det inatt!:D
isf har hon gått över två veckor, på 330d, och fölar på sto nr 2 egentliga datum. men hon drar säkert ut på det ytterligare två veckor. roliga djur.:banana:

*kl*

Ok,ger mig in i tråden då,behöver både pepping och goda råd då jag har vissa smärre problem så som att jag har banne mig inte en aning om när mitt sto ska föla mer än ledtråden mars/april..:crazy:
(Importsto från Holland som iof är imp. till Holland från England och fribetäckt i England)
Hon har ett juver som en SLB-ko och är stinn som attans på morgonen och kvällen,nu har hon även fyllt i spenarna,dock är det bara genomskinlig kletig vätska i det.
Bäckenbanden är släppta och när hon vaggar runt i hagen så gungar hela häcken och svansen ser nästan ut att leva sitt egna liv då.
Hon är mkt irriterad på sina hagkompisar..
Stånkar å stönar mest hela tiden.Slemhinnorna är åt det mörkrosa hållet och hon ligger gärna ner då och då på både dgarna och kvällar/nätter..
Jag hade hoppats på att hon skulle föla denna helgen när man ändå är långledig men nu vände ju vädret å det blev lite småkyligt,visserligen fortfarande soligt och uppehåll,men njae,nu vette 17..

Har ni några mer tips och tecken man kan kika efter??

måste bara tillägga att nu är jag ganska säker på föl inatt... mjölkade ur lite och det var klibbig, grumlig sinmjölk.. som det ska va en dag innan, enligt min bibel. :D
vaxpropparna finns ju också där och stödjer teorin helhjärtat, så inatt gott folk!
(fölet som väntas nu först är efter Bokli Balder)

Nej, jag får äta upp det:crazy:
Nu har hon gått med rejäla vaxproppar sen kl 20 i förrgår kväll.
Alltså borde det bli av ikväll om det stämmer som de säger med 12-48 timmar före.
O idag skiner solen inatt stormade det. Så jag får väl hoppas på i natt då.
Vi får se vem som kläcker först;)

Jag har två ston som ska föla, en beräknad den 20 april, men där har det inte hänt nått. mer än att hon e sur och grinig.
Det andra stoet e beräknad den 15 maj, hon har fyllt i juvren lite och e lös över baken.
Spännande e de iallafall...fast det vore kul om de väntade lite med att föla då jag har beställt övervakningskamera som kommer om en två veckor :D
Sen blir man ju rädd när man läser om alla fölningar som går åt helvete :eek:
Själv e jag lite nybörjare då det gäller avel och har väl varit med om ett tiotal fölningar. Alla har tack och lov i stort sett varit problemfria.
Men kan inte ni erfarna uppfödare dela med er av era erfarenheter. :)
Jag vill veta allt! Från vad man ska tänka på och titta efter den sista dräktighetstiden till hur man kan se om fölningen går åt skogen. Samt vad kan man göra själv?? Tyvärr tar det ju ofta lite tid innan veterinären kan komma och då e de bra att va förberedd.
Snälla dela med er av era erfarenheter!

*kl*
här är det relativt lugnt. dansa kör sitt vanliga race mellan 21.30 och midnatt då hon har sammandragningar och reser sig och lägger sig 3-6 ggr. sedan är det lugnt resten av natten. igår lade hon till ett litet skådespel vid 3-tiden. ljuvren växer lite sakta men fortf ingen mjölk. trött och kelsjuk. så det dröjer nog ett tag till:smirk: .
vi har iaf kommit till ca 0,5 kg hestekraft/dygn utan några fångsymtom. skönt! men nu skall jag hålla mig till det ett bra tag, så vi inte äventyrar något i onödan (igen...)

Japp, nu har jag fått tag i datorn igen efter 3 dagars uppehåll, och fortfarande inget föl..:confused: .. Hon skulle ju fölat i fre-lör-natten förra veckan, men icke :cool: Men har nu haft "rejäla" vaxproppar (brukar inte ha så stora, men är "dropp"-liknande nu) i 3-4 dagar, helt släppt i bäckenet, mjölken ser ut som vattenblandad mjölk idag + rejält slapp i vulva som förövrigt också är sydd ca 5 cm. Frågade veterinären som sydde om man skulle klippa upp innan fölning o han sa såhär "Nej, det behövs inte. Antingen så töjs hon, eller så spricker hon, men då är det ju bara att sy igen :smirk: " Blir lite orolig nu :confused: .
Tror dock att hon kommer föla sön-mån natten. Är så lugn på nätterna nu sen hon hade hypervärkar i lördags-natt. Ligger ner några timmar/natt, o varvar med att äta + sova stående.
Vet inte hur det är hos era ston, men har ni koll på om dom är känsliga längs insidan på svansroten? Flätar damens svans varje natt för att se lite bättre vad som försiggår i kameran, o varje gång jag kommer ned till mitten av svansroten är hon jätte kittlig o lägger nästan svansen vågrätt åt sidan :angel: Har aldrig varit sån tidigare..

Grattis förresten till hingstfölis som kom!!! Skulle också vara glad om damen dimpade ut "Joyful" på förmiddagen :bow: (har kommit på namn :p ).

*kl*
Jag måste fråga en sak.. Varför mjölkar ni stona innan de har fölat?
Då försvinner väl den viktiga råmjölken. förstår inte varför. :confused:

Senast ändrad:

Man mjölkar för att se färgen på mjölken.
1 vecka före- klar, vattnig, ibland gulaktig sinmjölk
1 dag före- grumlig, klibbig sinmjölk
strax före-ren mjölk.
(taget ur "att bli med föl)
Man mjölkar inte mer än några få droppar o den viktiga råmjölken bildas inte förrän 12 timmar innan fölning.
Vaxproppar bildas när juvret trycker ut råmjölk ur spenarna o det stelnar i luften... då bör man inte mjölka om man sett det på stoet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka