I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Min "Fixa" tycker bara att det är såå skönt när man håller på och pillar på svansen o svansroten :p...
Hennes ljuver är riktigt stort nu, hårt och spänt..
Mjölken ser fortfarande ut som "lättmjölk", lite klibbigt fortfarande..
Nuu vill jag ha föl :bump: ..
ska bli så spännande! Hon är ju beräknad till idag,, men vi får väl se när den lille tittar ut.

dansa gär precis likadant när jag flätar henne!

*kl*

nu är vaxpropparna jättestora! men jag tycker inte de är gulaktiga, utan ganska klara. är de inte riktiga då? jag har nämligen aldrig fått se vaxproppar förut..
hm..jag vill iaf fortsätta tro att det blir inatt, orkar itne vänta längre!:bump:

Här blir det bannemej inget föl!

Kanske en påskkyckling...

Nu har jag vakat i två veckor och inget händer. Tänk om hon går över två veckor!!! :eek:

Till alla ni som vakar med kamera!
Fårga 1: Har ni kameror som klarar att filma i helt mörker eller har ni någon lampa tänd .
Hållersjälv på att montera upp en kamera och har insett att jag kommer behöva något ljus nattetid men undrar om de kan störa hästarnas nattsömn!?

Fråga 2: Hur oftar kollar ni på monitorn? dvs hur tätt måste man titta för att vara säker på att inte missa det, jag har förstått att det kan gå väldigt fort när det väl sätter igång?

Fråga 3: Hur tidigt innan beräknat datum börjar ni vaka ,om det nu inte kommer några jättetydliga tecken på att det är på gång?

jag vakar ej med kamera, men har en nattlampa tänd hos mina pärlor.. känns bäst så... dom har alltid haft det så.
jag började vaka 2 v. innan beräknad fölning (hon är beräknad idag)..
tror det är på G nu. ska snart åka upp och sova i stallet.

Fårga 1: Har ni kameror som klarar att filma i helt mörker eller har ni någon lampa tänd .
Hållersjälv på att montera upp en kamera och har insett att jag kommer behöva något ljus nattetid men undrar om de kan störa hästarnas nattsömn!?

Fråga 2: Hur oftar kollar ni på monitorn? dvs hur tätt måste man titta för att vara säker på att inte missa det, jag har förstått att det kan gå väldigt fort när det väl sätter igång?

Fråga 3: Hur tidigt innan beräknat datum börjar ni vaka ,om det nu inte kommer några jättetydliga tecken på att det är på gång?

1. Jag har en kamera som fixar att filma i mörker, men har ändå en lampa tänd när det börjar dra ihop sig till fölning. Eftersom man ibland kan behöva gå ner till stallet för att kolla lite extra eller hjälpa till. Om lampa då redan lyser känns det som man stör mindre, eftersom alla andra hästarna tror det är matdags och börjar föra liv när man tänder.

2. Jag har kollat cirka 10 min en gång i timmen men ändå missat det :D För att va helt säker måste man nog sitta där jämt ;)

3. Alldeles för tidigt :angel: jag har alltid börjat vaka så tidigt så att när det väl e dags e ja helt slut. Hade tänkt att det inte skulle bli så i år. Det första stoet som ska föla e beräknat till den 20 april och än sover jag gott om natten :D

Lycka till med alla fölningar där ute :bump:

Jag har en kamera som klarar filma i helt mörker så därav så har jag släckt som vanligt hos hästarna. Man ser jättebra utan att det är tänt.

För tillfället så tittar jag på monitorn ca 1-2 gånger i timmen. När det verkligen verkar vara dags så kommer jag titta hela tiden, men mina är planerade till den 26/4 så det bör vara ett tag kvar än. Halvblodets stofamilj brukar dock föla 10-14 dagar innan och som det verkar på henne så kommer även hon föla lite tidigare. From imorgon kommer jag sätta på henne en svettdetektor som jag har låna.

Då halvblodet kastade sitt föl förra året på dygn 300 så har jag varit lite nojjig och satte därför upp kameran när det var 6 veckor kvar till fölning. Detta är lite tidigt men jag ville ha koll om något gick fel denna gången oxå..

Lycka till med fölningen!

KL
Här har första stoet fått lättmjölk och börjat fylle i juvret rejält. Det följer hennes mönster för stoföl :bump: :bump: så går allt som det ska så får jag sova i minst 3 v till innan det kommer vaknätter. Hon är beräknad till mitten på maj och detär hennes 4e föl och jag har skrivit ner allt från tidigare fölningar. Det andra stoet ska inte ha förrän i slutet av maj och på henne syns det inget alls.

Oj! Har hon fått "mjölkfärgat" redan?? Mitt sto som jag har gissat på ska/skulle föla nu under påsken,har ett rejält juver med genomskinlig klibbig vätska..

Japp, Ida är tidig av sig men läcker inget alls förrän sista dagen.
Har haft ston som fått lättmjölk på morgonen och sen vit mjölk en timme innan fölning samma dag. Jag har en 10 års bok som jag skriver upp alla tecken i. Så lätt att jämnföra år från år då.

*mutter*

Å jag som inte har ngt å gå efter,inte ens ett betäckningsdatum..:crazy:

tttt du skulle köpa dig en svenskfödd cob istället som är betäckt i Sverige för hand och där alla betäckningstillfällen är uppskrivna:angel:

*morr*
Säg inte så,jag dreglar fortfarande över din fuxa...:d

Hon är billig just nu då hon har börjat att krypa ut genom staketen. Fast numera så ska hon få bo i en bunker med trägrind, elvajer var 15 cm från bakcen och upp:devil: Hon ser det som en lek och hon är inte svårfångad när vår stalldräng ska fånga henne för 5e ggr på en timme:devil:

mina genomskinliga vaxproppar kanske inte gick som riktiga ändå, för igår fick hon vita proppar och ännu inget föl.
men nu Måste den ju iaf komma inatt eller senast imorrn natt! kan ju inte gå omkring med vita vaxproppar hur länge som helst...
dygn 344 idag för övrigt. och jag börjar bli väldigt trött på nätterna..hehe. men inatt!

Hon är billig just nu då hon har börjat att krypa ut genom staketen. Fast numera så ska hon få bo i en bunker med trägrind, elvajer var 15 cm från bakcen och upp:devil: Hon ser det som en lek och hon är inte svårfångad när vår stalldräng ska fånga henne för 5e ggr på en timme:devil:
DET måste hon ha efter sin mamma!

Absolut inte, det kommer från tant Bella som var mästare på att krypa ur hagar. Bella O Fiona var bästisar:p

Nu har jag ledsnat...jäkla häst.:devil:
Hon bara luras ju.
Har nu haft rejäla vaxdroppar i 2.5 dygn o det står i alla böcker 12-48timmar före.
Bäckenbanden är totalt borta ...dem har hon gett till den andra märren som är beräknad till den 21, hennes är stenhårda.
Slidan är jättesvullen o igår ville hon sparka mig när jag ville lyfta på svansen, aldrig hänt förr.
Hon är bara på 324dygn men fölade på 325 förra året.
Hon låg i natt o hade sådana värkar så jag gick ut efter ett tag för att titta för säkerhets skull.
Men f-n heller....hon vill bara att jag ska få motion.
Jag trött???:devil: Nej vadå...
Inte kan man sluta titta på den förb-nnade tv heller.:mad:
Ja ja...hon kommer när hon kommer...
Men hur länge kan de gå med dessa tvärsäkra tecken?
Ska kolla mjölken ikväll, inte velat mjölka sen hon fick vaxproppar.

Nu har jag ledsnat...jäkla häst.:devil:
Hon bara luras ju.
Har nu haft rejäla vaxdroppar i 2.5 dygn o det står i alla böcker 12-48timmar före.
Bäckenbanden är totalt borta ...dem har hon gett till den andra märren som är beräknad till den 21, hennes är stenhårda.
Slidan är jättesvullen o igår ville hon sparka mig när jag ville lyfta på svansen, aldrig hänt förr.
Hon är bara på 324dygn men fölade på 325 förra året.
Hon låg i natt o hade sådana värkar så jag gick ut efter ett tag för att titta för säkerhets skull.
Men f-n heller....hon vill bara att jag ska få motion.
Jag trött???:devil: Nej vadå...
Inte kan man sluta titta på den förb-nnade tv heller.:mad:
Ja ja...hon kommer när hon kommer...
Men hur länge kan de gå med dessa tvärsäkra tecken?
Ska kolla mjölken ikväll, inte velat mjölka sen hon fick vaxproppar.

Allt det där hinner du glömma tills nästa vår och nästa fölvakning:rofl: Hur var det nu någon skrev.......spänningen trappas upp......:rofl:

Låååång väntan....
Första damen skulle fölat 25mars å den andra ska föla framåt den 12april! Inga föl här än!!!! Skönt att se att man inte är ensam!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka