I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Du kom först! Grattis!! Skönt att det gick bra.
Förra året tog jag in Nimah 20 o 20.40 gick jag ut på magkänsla o då var halva fölis ute. Nimah ahade då dock inte visat några tecken alls annat än bäckenbanden. Inte som i år ... suck.

I går kväll kom årets första föl i stallet ca kl.19.30, ägarna var ute vid 19-tiden, då var allt lugnt och inga tecken på att det skulle bli något snart, när de skulle fodra vid 19.45 så stod där ett stoföl i boxen, fux utan tecken, mamman brun ( e. Dream of Heidelberg som är Donnerhallblod, så fuxen kom väl därifrån), pappa First Wish (svart). Jag fodrade i morse vid 7 och blev ganska förvånad när jag öppnade boxdörren och det var ett föl i boxen, förstagångsföderska och 12 dagar före utsatt tid, men hon verkar ha klarat allt bra och fölis var pigg och fin.
Av de fem ston i stallet som beräknades föla den 19/4-11/5 hade jag inte gissat på att denna skulle komma först, men man vet ju aldrig hur förstagångare är. Vi får väl se om hon sätter igång några fler, jag tyckte nog att min hade sjunkit in lite mer där bak i dag, beräknad 29/4. Försökte jämföra med bilder som jag tog dag 326 förra året, hon såg nog ungefär så här ut då och fölade då dag 351. Som sagt 11 månader är helt OK att vänta, det är sedan det går långsamt...

Nu har jag ledsnat...jäkla häst.:devil:
Hon bara luras ju.
Har nu haft rejäla vaxdroppar i 2.5 dygn o det står i alla böcker 12-48timmar före.
Bäckenbanden är totalt borta ...dem har hon gett till den andra märren som är beräknad till den 21, hennes är stenhårda.
Slidan är jättesvullen o igår ville hon sparka mig när jag ville lyfta på svansen, aldrig hänt förr.
Hon är bara på 324dygn men fölade på 325 förra året.
Hon låg i natt o hade sådana värkar så jag gick ut efter ett tag för att titta för säkerhets skull.
Men f-n heller....hon vill bara att jag ska få motion.
Jag trött???:devil: Nej vadå...
Inte kan man sluta titta på den förb-nnade tv heller.:mad:
Ja ja...hon kommer när hon kommer...
Men hur länge kan de gå med dessa tvärsäkra tecken?
Ska kolla mjölken ikväll, inte velat mjölka sen hon fick vaxproppar.

HAH! klaga inte :devil: JONNA ÄR JU REDAN PÅ 343 dgr IDAG o håller på exakt likadant :crazy: Jag räknade ju med 335 iaf, men icke ... Idag har vi lättmjölk, o emellan mjölkningarna så har hon mega-vaxproppar - gulaktiga o ganska klibbiga, o kladdar massvis på benen. Har däremot blivit hemskeligt sur nu när man försöker mjölka ur några droppar :angel: Får se vem av oss som lyckas få först :D :p Jag tar tillbaka att jag trodde Joyful kommer inatt, blir nog imårrn natt istället.

Bajsar förövrigt också runt 10 högar o kissar säkert en 7-8 ggr/natt.

Hoppar in här med några frågor angående mitt dräktiga sto. Hon är 18 år. Har tidigare fått 3 föl med föregående ägare. Hon är beräknad till 28/5. Ca den 15 mars så hade hon koliksmärtor. La sig ner och tittade på magen. Smårullade i boxen. När hon stod upp så drog hon upp överläppen i vädret. Det gick över på 2 dar. Hon är väldigt stinn och stor nu. Rör sig inte mer än hon behöver. Men äter bra. Idag så var juvret ( Hela juvret) rejält spänt och stort. En del säger. Det är normalt.... Andra säger. Har hon haft koliksymtom = Fölet vänder sig ca en månad innan beräknad nedkomst. Kan det vara fel på fölet eftersom hon var tidig med denna symtom. Jag blir så nervös nu. Vad tror ni ?

Jag vill börja med att säga att jag är helt nybörjare på avel så du ska inte rätta dig efter vad jag säger.. Men jag tycker det är lite i tidigaste lagret ditt sto sätter juver. Men det finns se stona som sätter så tidigt så det behöver inte vara något fel. Man brukar väl annars säga att stona sätter juver ca 1 månad innan fölning i normala fall.

Om jag var dig så skulle jag nog hålla lite extra koll på stoet ett tag. Mitt sto satte oxå juver ca 7 veckor innan hon skulle föla förra året vilket resulterade till en kastning på dygn 300 :cry: . Fölet låg i fostersäcken på morgonen och eftersom det inte var något vi kunde göra så kollades det aldrig upp varför den dog. Inte heller får jag veta om den levde när den föddes pga att jag inte vakade på stoet (hennes juver var inte så stort utan bara lite fyllt - och hon visade inga som helst tecken på fölning). Jag kommer alltid undra om det fanns något jag kunde göra för att hjälpa fölingen och att hon överlevt även om jag vet att chansen nästan hade varit 0 %.. Men då mitt sto's stofamilj nästan alltid föder fölen 10-14 dagar innan så kanske det funnits en chans ändå..

Som sagt om du är orolig börja vaka lite smått på henne. Om det lugnar ner sig så är det ju bara att ta en paus i vakandet igen :idea:. Det kan oxå vara en bra hjälp när du sen ska vaka riktigt för då vet du ju hur hon beter sig när hon är "normal".

Som sagt lycka till! Hoppas jag inte skrämt dig för mkt för jag tror som sagt inte det är någon direkt fara för ditt sto men vill ändå att du ska vara extra uppmärksam - därav skriver jag detta...

Tycker det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Måste ha varit en hemsk upplevelse, men det fanns säkert inget du kunnat göra ändå. Det var tur att hon fick ut den o inte bar den död i sig för då hade det kunnat gå ännu sämre. Men jag förstår att du funderar.

Min erfarenhet är att ston som haft föl vid sidan under dräktigheten sätter gärna juver lite tidigare än andra.
Men jag skulle precis som Cessan säger hålla ordentlig koll på stoet redan nu. Kolla bäckenbanden o efter vaxproppar.
Vaxproppar är dock ingen säkert tecken har jag fått erfara i år. 12-48 timmar innan brukar man säga att de kommer, men mitt sto har nu haft sina i drygt 4 dygn.
Och hon dräller mjölk(fast än är det fel färg).
Så det blir nog inget inatt heller.
Sen kan ston som haft föl släppa bäckenbanden tidigt o även gå med vaxproppar länge.
Det absolut säkraste tecknet sägs vara att kolla mjölkfärgen.

Idag trodde jag än en gång att det var på g... men icke.
Kusen låg i hagen o stånkade o hade tydliga värkar, o det tryckte på ordentligt, småblodigt i slidan.
Inte gick hon upp när jag kom heller vilket hon brukar göra.
Efter ett tag så suckade hon o blängde på mig o såg ut att tänka " kan man aldrig så slappa ifred för dig,gloapa!" Så reste hon sig upp o ruskade på sig.
In i boxen bar det. Mjölken är fortfarande fel färg o hon är helgeggig hela insidan på skenbenen o ner av mjölk.
Ska ju vara kallt några dagar så jag tippar på att hon kniper igen tills värmen kommer.

Hepp jag tror heller inte de kommer komma nåt föl inatt som sagt innan. Har monitorn framför näsan i detta nu o hon bara står o äter o äter :angel: Är väl inte riktigt lika matglad idag som de tidigare dagarna o står o vaggar från ben till ben för att få vila det ena eller andra (ser lite tugnt ut). Hon var så sur så även ikväll när ja skulle kolla mjölken, mamma förbjöd mig nästan o kolla eftersom hon va så rädd att ja skulle få en spark i skallen :angel: men var då lite blaskigare lättmjölk (den lilla droppen ja fick ut :D )

Ja min kickade efter mig också. Sur som ätticka.
Ett tips är att dra i svansen åt det håll du står på. Då kan de tjocka damerna inte hålla balansen nog för att kicka.
Fast det kan ju vara svårt att både göra det o mjölka på en gång:D
Vi kanske kan sova gott i natt då. Fast din borde ju komma snart 343 dygn är ju på övertid... :angel:

*kl*

Hur går det med era ston nu då?
min hon lär knipa tills snöstormen dragit förbi,för ja..här vaknade vi till 1,5 dm snö idag! :mad:

Här är allt lugnt, men så är det några veckor kvar:D MEN igår ringde en stoägare som väntar föl e vår ena hingst och berättade att stoet blivit jagat och misshandlat av en valack i hagen. Hon hade bitmärken överallt och blivit sparkad nedanför korset. Svansen hade varit genomblöt så de var oroliga. Efter kontakt med veterinär så har de vakat inatt men han trodde inte att det var fostervatten som gjort svansen så blöt. Hon ska föla i början på maj.

Även här var det vitt på backen men + grader för inget vatten var fruset i badkaren.:D

Igår blev Skrållan riktigt förbannad när jag ville undersöka henne lite. Juvret e alltid ett känsligt område, men inte så att hon kickar efter mej :D
Juvret är lite mera fyllt ut i spenarna nu, men inte fullt ännu. Det är dock rätt så spännt...
Ja ja man vet ju aldrig med en första gångare...

Inget föl inatt heller, kanske ikväll.. Har inte vart ute i stallet o kollat henne än nu på morgonen eftersom jag inte hade fodring/utsläpp, men ska snart ut o titta till henne. Bra tips med att hålla i svansen! Ska testa idag :p

Nej jag tror inte heller det fanns något jag hade kunnat göra för att rädda fölungen. Men man funderar ju som sagt alltid ändå.. Sen är jag ju livrädd att denna fölisen inte heller ska komma ur fostersäcken för att den är för "seg" eller nått då inte den andra kom ut.. Man har ju hört att det finns vissa ston som har väldigt sega fostersäckar.. Men men jag gör ju vad jag kan för att inte missa fölningen så det är bara att hålla tummarna att allt går bra denna gången. Jag hade ju ändå tur i oturen att det inte var ett felläge eller nått så att stoet oxå hade dött.. Som sagt det hade varit mkt mkt värre och jag är väldigt tacksam för att så inte var fallet..

Hoppas ditt sto snart klämmer ut sin lilla/lille där inne! Det hade ju varit skönt för dig att sova lite innan du måste vaka på nästa ;) .

Mitt sto gör mig lite konfunderad. För snart 1 vecka sedan så blev hon jätte trött, ville knappt äta och la sig inte ner förran vid halv 6 på morgonen. Hon hade då ett stort och stint juver (ej helt värdigt ner i spenen) som kommit på bara några dagar. Men nu är hon pigg och glad igen även om hon står still och vilar bakbenen mkt. Bryr sig inte så mkt om juvret, sover på natten och äter med någorlunda aptit. Känns som det dröjer ett tag till just nu. Men jag är ju som sagt nästan glad över det då hon inte är beräknad förrän den 26/4 (stofamiljen får "alltid" 10-14 dagar före enl uppfödaren).. Ja, ja - fölet kommer när den känner sig redo för det..

Welshen som oxå är beräknad till 26/4 verkar dock gå tiden ut då det inte finns några synbara tecken på att det närmar sig. Ett något större juver men det är oxå allt.. Hennes mamma brukar få ungefär på exakta datumet så vi får väl se.. Spännande och skrämmande är det i alla fall ;) !

Här har bäckenbanden börjat släppa men jag tror inte att det kommer att komma nått föl än på ett par veckor.

Ljuvret pendlar fortfarande mellan helt tomt och mindre tomt.

Här är det fortsatt lugnt (ber 18/4). Juverstrl går lite upp o ner. Det som oroar mig lite är att ena halvan är större än den andra. Hon har ingen feber o är pigg o glad (nåja :devil: ) i övrigt. Det här blir hennes första föl hos oss så jag vet ju inte hennes historia sas. Ska jag avvakta eller bör jag rådfråga vet? Hon har ingen mjölk än så länge. Tips tack!
Tror också hon kniper i snöyran till i helgen då det ska bli 20 plusgrader. Min känsla säger lördag natt mellan dygn 326-327...

När mitt förra sto skulle föla så va hennes juver olika stora. Veterinären sa att det inte va nån fara. Hon hade ingen feber och va pigg. Men man kan ju hellre ringa en gång för mkt än för lite. Om inte annat så stillar man ju sina egna nerver :D

Tror också de kniper tills det blir varmare.
Mitt tips att dra i svansen funkade inte idag utan hon drog iväg en spark på min arm, men det gick bra.
Fortfarande ingen färg på mjölken. Jag sov iaf hela natten i natt(utom vid 3 då min 1.5 åriga son ville komma upp till mig, men sen sov vi vidare). Bestämde mig för att det inte tänkte komma o det gjorde det inte.
Snö här också imorse o snöar än, men nu har det smällt bort på marken.

Var ute o kollade mjölken imorse o då var den tjock o vit/gulaktig. Stor skillnad tills igår, men var nu precis o kollade igen på e.m. o ännu större skillnad. Helt vit o ganska klibbig. Kunde inte heller hålla inne nåt, utan sprutade runt o alldeles slabbig längs benen. Hade också en märklig knöl *hmmmm* :angel: precis under virveln dom har mellan mage o bak. Alldeles stenhård.. Tror absolut Joyful kommer att komma inom 24 timmar!

Svanstipset fungerade förresten fenomenalt hos oss :bow: fast nu på e.m. så behövde jag inte använda det eftersom hon droppade så mycket så man såg vilken färg det hade ändå :d

Spännande! :) Det låter som om det blir föl snart hos er!

Här lär det dröja ett tag ännu. Mina två första är ju beräknade till 26 april (335 dagar) och det har inte hänt så värst mycket på den dryga vecka vi varit borta (hästvakterna kan nu pusta ut!).
4-åringen hade ju börjat sätta juver precis innan vi åkte och det är nu relativt spänt men det går inte att klämma ur minsta droppe ens. Det andra stoet har knappt satt nåt juver alls, men så är det ju hennes 8:e föl också och hon brukar inte sätta juver förrän ett par veckor innan. Bäckenbanden är väl så där halvslappa, men de är alltid svåra att bedömma på den här stolinjen, då de har runda mjuka ardennerbakar :D
Stoet som är beräknat till 7 maj har inte en tillstymmelse till juver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka