I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

*kl*

Här lär ju också fölet dröja. Det är mindre än tre veckor kvar och ljuvret är Helt tomt mestadels.
Jag satsar en peng på att hon kommer att föla i mitten/slutet av maj bara för att...

Låååång väntan....
Första damen skulle fölat 25mars å den andra ska föla framåt den 12april! Inga föl här än!!!! Skönt att se att man inte är ensam!

Ungefär som mina då; jag hade 24 mars och 7 april på schemat. Iof finns hoppet att sto nr 1 fölar inatt...
Idag har det droppat och strilat mjölk, hon är kladdig om benen, och spenarna är fyllda ordentligt nu. Vad mer kan hända, nu är hon ju färdig på alla sätt! ut med den!!:bump:

hur ser dina ston ut, ingen som verkar på g??

Låååång väntan....
Första damen skulle fölat 25mars å den andra ska föla framåt den 12april! Inga föl här än!!!! Skönt att se att man inte är ensam!

:D :D

Vi väntar just på travforumets första föl ska dyka upp...:D :D

AM

ja, här är det avslaget värre. men det är ju faktiskt bara 324 dygn idag, så vad kan man begära:p .
inatt låg inte dansa ned någonting (som jag såg), men på morgonen dök hon som en klubbad säl.
annars är allt "som vanligt".

kicket: det måste ju vara dags för er snart!

Skorp ligger till å med raklång i hagen på dagarna. :D

Å i natt måste fölungen ha vänt sig för i dag hade magen en helt annan form.

Jo antagligen har man glömt det nästa vår.
Men nu idag runt tolv var hon kladdig på hela insidan av bakbenen o det såg lite blodblandat ut i slidan o vaxpropparna sitter där de sitter.
Hon hade skitit 13!!! Högar i natt jämfört med 5-6 o kissat på 6 olika ställen.
Även idag har hon kissat ofta men inte så mycket så det trycker ju på.
Tog bort vaxpropparna o mjölkade lite. Hur genomskinligt som helst...inte en tendens mot mjölkfärg som det var häromdagen.
Bara hon kommer innan den andra så man hinner sova några nätter iaf...:smirk:
Om hon nu sipprar fostervatten (om det är det som är klibbigt),antar jag att slemproppen gått. Hur länge brukar det dröja då.
Och när kallar mån på veterinär?
På männsikor vet jag att infektionsrisken ökar när man börjar sippra.

Senast ändrad:

Idag har det droppat och strilat mjölk, hon är kladdig om benen, och spenarna är fyllda ordentligt nu.
Hmm. det kanske är det som är det klibbiga på Nimahs ben också o inte fostervatten som jag misstänkte.
Men jag tror ändå slemproppen gått eftersom det är blodblandat i slidan o lite utanför

Jag har en kamera som klarar filma i helt mörker så därav så har jag släckt som vanligt hos hästarna. Man ser jättebra utan att det är tänt.

För tillfället så tittar jag på monitorn ca 1-2 gånger i timmen. När det verkligen verkar vara dags så kommer jag titta hela tiden, men mina är planerade till den 26/4 så det bör vara ett tag kvar än. Halvblodets stofamilj brukar dock föla 10-14 dagar innan och som det verkar på henne så kommer även hon föla lite tidigare. From imorgon kommer jag sätta på henne en svettdetektor som jag har låna.

Då halvblodet kastade sitt föl förra året på dygn 300 så har jag varit lite nojjig och satte därför upp kameran när det var 6 veckor kvar till fölning. Detta är lite tidigt men jag ville ha koll om något gick fel denna gången oxå..

Lycka till med fölningen!

Till Cessan o Ela!

Vad är det för märke på era kameror? Var har ni köpt de och var ligger de i för prisklass?

NU har den lilla tittat ut! och på vilket sätt då (det var för övrigt i onsdags, inte varit inne sen dess)

Jag tog in mamma på em, runt 5 och sade till de i stallet att jag åker hem och sover en timme eller två. Visst sa de, vi håller ställningarna... Så höll de på att rida hästar, rykta och dona och sen går Chrissan bara av en händelse förbi Paminas box, och se där! Där låg en liten unge! klockan halv sju¨på kvällen behagade hon föla, mitt när det hände som mest i stallet, och jag inte var där... Nåja!

Allt har gått bra hittills och ska försöka klura ut hur man lägger ut en bild under fölpresentation!

Lycka till ni andra!

Grattis! Skönt att det gick bra.
Jag hade också en märr som gjorde just så för några år sedan. Min sambo o jag hade då sovit i stallet i 3 veckor o mitt i värsta rushen i stallet när vi var hemma o duschade o åt så fölade hon.
Min blir lite snopen när man blir snuvad på konfekten.
Fast den bästa godisen är den som blivit född.

*kl*

dumma dumma jag!!
som sagt, vid intag kl 18 strilade det mjölk och jag förstod att det var nära, kände mig ganska säker på inatt. jag gick in och väntade på att jag skulle natta dem kl 21... kl 20 kunde jag inte hålla mig längre, plus att det var en katt ute som ville in i sadelkammaren.
jag kom in i stallet, slängde ett öga mot stoets box när jag gick förbi och såg att hon stod upp, med ett halmstrå i manen. jag var precis på väg att gå igenom dörren in till sadelkammaren med katten när jag hörde nåt.... smask, slurp, smack..!
jag frös! vände om och gick fram till boxen, och där stod ett litet föl och mumsade på mammas mjölk!
en helsvart tjej, lugn och stabil på benen (tror inte hon fattade hur hon skulle ta sig ner till marken för att vila igen:p ), och bara såååå fin. hihi.

hihihi..
Så det kan gå..Skönt att allt gick bra..

glömde...Grattis!!

Senast ändrad:

Och här hade juvret gått tillbaka igen igår kväll, måste allting vara så ovisst!!!

Min kamera har jag beställt på nätet (vet inte om man vår skriva var men om du undrar så kan jag pm:a). Den kostade 3385 kr men då var det med 1 extra antenn så den sträcker sig 600 m istället för 100 m fri sikt (den behövdes hos mig trots att det är nära mellan stall och hus), samt att jag beställde en LCD-vakare så jag kan titta på stoet i den och sen titta på tv samtidigt.. Denna är ju igentligen onödig men jag kände att jag ville ha den pga att det är lättare att göra annat samtidigt som man vakar.. Bara att ta med den från ett rum till ett annat. Men som sagt den kostar 1750 kr så den är ganska dyr - skälva kameran går på ca 1300 kr..

Åh, vad man blir fölsjuk när man läser om era redan födda föl...här får vi vänta ett tag till:smirk: Ronja är beräknad till 27 april, är tjock som en ...och har inte satt ngt juver alls,men hon gick över två veckor sist ...
Pärlan har ljuver, vaggar omkring i hegn och ska inte ha förräns i mitten av maj.

Vaknade i morse med panik då jag inte alls hört klockorna under natten,tänkte att jisses,tänk om..å tänk om :crazy:
Men näe,inget föl i sikte här inte..
Däremot små minikristaller till vaxproppar så det går ju åtminstone åt rätt håll.

vilken tur du hade...eller otur hehe beror på hur man ser det...

*knapplån*

Kanske dags att ansluta sig till er andra vakare...

Vårt fyraårssto är beräknat 330 dagar den 18 april och är alltså idag på dygn 320. Vi har haft kamera med ljudet på uppe några nätter så att vi vaknar till om det låter som det inte brukar.
Inatt har hon hållit oss ordentligt vakna (tur att barnen sover som stockar) med sitt gående runt, stönande lägga sig ner...för att sedan ställa sig upp och fortsätta vandra. Allt detta upprepades som det känns otaliga gånger.
Juvret är rätt ordentligt ifyllt och hon har små kristaller på spenarna. Just kristallerna räknar vi inte så mycket efter det att mamman till detta stoet gått med just sådana en månad innan hon fölade som förstföderska..:)) Då var vi riktigt trötta..

Här hemma har vi varit bortskämda med att våra ston hållt tiden ganska väl. Alla stoföl (4 st) har kommit före 330 dygn och de två hingstarna som fötts har kommit på dygn 340 respektive 341.

Nästa sto är beräknat till den 26 april och hon har inte tillstymmelsen till ifyllt juver ännu men eftersom detta är hennes femte föl kan det gå fort med den saken (dock första fölet här hos oss)

De sista två stona får vi vänta på tills i början av juni då de är beräknade att föla samma dag.

Mmm,på sätt å vis hade det ju kunnat få vara över nu,men mitt sto ska nog införa det nya modet med svarta påsar runt ögonen på hästägare..:crazy: :D

Vi har haft kamera med ljudet på uppe några nätter så att vi vaknar till om det låter som det inte brukar.

Jag var tvungen å stänga av ljudet på min kamera för mitt sto snarkar så högt så hela huset vibrerade.. :rofl:
Det gick liksom inte att sova övht..:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka