Jag vill börja med att säga att jag är helt nybörjare på avel så du ska inte rätta dig efter vad jag säger.. Men jag tycker det är lite i tidigaste lagret ditt sto sätter juver. Men det finns se stona som sätter så tidigt så det behöver inte vara något fel. Man brukar väl annars säga att stona sätter juver ca 1 månad innan fölning i normala fall.
Om jag var dig så skulle jag nog hålla lite extra koll på stoet ett tag. Mitt sto satte oxå juver ca 7 veckor innan hon skulle föla förra året vilket resulterade till en kastning på dygn 300
. Fölet låg i fostersäcken på morgonen och eftersom det inte var något vi kunde göra så kollades det aldrig upp varför den dog. Inte heller får jag veta om den levde när den föddes pga att jag inte vakade på stoet (hennes juver var inte så stort utan bara lite fyllt - och hon visade inga som helst tecken på fölning). Jag kommer alltid undra om det fanns något jag kunde göra för att hjälpa fölingen och att hon överlevt även om jag vet att chansen nästan hade varit 0 %.. Men då mitt sto's stofamilj nästan alltid föder fölen 10-14 dagar innan så kanske det funnits en chans ändå..
Som sagt om du är orolig börja vaka lite smått på henne. Om det lugnar ner sig så är det ju bara att ta en paus i vakandet igen
. Det kan oxå vara en bra hjälp när du sen ska vaka riktigt för då vet du ju hur hon beter sig när hon är "normal".
Som sagt lycka till! Hoppas jag inte skrämt dig för mkt för jag tror som sagt inte det är någon direkt fara för ditt sto men vill ändå att du ska vara extra uppmärksam - därav skriver jag detta...