I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Har ett fullblodsto som ska föla i början av maj samt ett shettis sto med b-ponny hingst, fullblodet är betäckt med annat fullblod. så de ska bli en kapplöpare hoppas vi. De är alltid lika roligt med föl.
Om stona är dräktiga så kommer dom inte i brunst hon kanske har varit skendräktig förut. Ta och kolla upp det tycker jag.

Jo men det där stämmer inte. jag har ett sto som brunstar trots dräktighet o nog har hon fölat allt.

Här är det fortfarande lugna gatan, nu ca 10 dagar kvar till beräknat datum. Vi får väl se vad som händer i helgen om det nu ska bli kanonväder då.

Var o kollade damen "en sista gång" för kvällen nu. Vadå spruta mjölk så fort man rör sig :angel: ? Om hon inte fölar inatt så får jag nog läggas in på dårhuset :crazy: ! Hade väldig aptit nu när hon kom in o försöker äta upp allt på en halvtimma, göra ät-rekord :D Aja, önska mig lycka till så får ni se imårrn bitti hur det hela har gått ;) nattinatti :bump:

Lycka till!!!:)
Håller tummarna stenhårt att allt går bra.
Själv får jag nog vänta tills i helgen.:crazy:

Jag vill börja med att säga att jag är helt nybörjare på avel så du ska inte rätta dig efter vad jag säger.. Men jag tycker det är lite i tidigaste lagret ditt sto sätter juver. Men det finns se stona som sätter så tidigt så det behöver inte vara något fel. Man brukar väl annars säga att stona sätter juver ca 1 månad innan fölning i normala fall.

Om jag var dig så skulle jag nog hålla lite extra koll på stoet ett tag. Mitt sto satte oxå juver ca 7 veckor innan hon skulle föla förra året vilket resulterade till en kastning på dygn 300 :cry: . Fölet låg i fostersäcken på morgonen och eftersom det inte var något vi kunde göra så kollades det aldrig upp varför den dog. Inte heller får jag veta om den levde när den föddes pga att jag inte vakade på stoet (hennes juver var inte så stort utan bara lite fyllt - och hon visade inga som helst tecken på fölning). Jag kommer alltid undra om det fanns något jag kunde göra för att hjälpa fölingen och att hon överlevt även om jag vet att chansen nästan hade varit 0 %.. Men då mitt sto's stofamilj nästan alltid föder fölen 10-14 dagar innan så kanske det funnits en chans ändå..

Som sagt om du är orolig börja vaka lite smått på henne. Om det lugnar ner sig så är det ju bara att ta en paus i vakandet igen :idea:. Det kan oxå vara en bra hjälp när du sen ska vaka riktigt för då vet du ju hur hon beter sig när hon är "normal".

Som sagt lycka till! Hoppas jag inte skrämt dig för mkt för jag tror som sagt inte det är någon direkt fara för ditt sto men vill ändå att du ska vara extra uppmärksam - därav skriver jag detta...
Jag vakar extra noga. Kamera ska upp närmaste dagarna. Men som sagt var. Kommer fölet nu så är det inte friskt. Det är ju 7 v kvar. Jag bara undrade om det var någon annan här på buke som har var it med om något liknade. Och hur det gick. l

hände oss förra året.fick kolik 7 veckor innan beräknad fölning,trodde att hon skulle kasta för oss då.rann blod från slidan men var hel och fin när vet,kände på henne så det var bara ett utvändigt sår i slidan.ut kom ett stort långbent stoföl en vecka över beräknat datum. så allt gick bra vid denna kolik,kan bara säja att hon låg i boxen ett par gånger till i lite kolik känning i ett par veckor sen gick det över.skulle ut och gå mycket med stoet så skulle det bli bättre och det blev det

hände oss förra året.fick kolik 7 veckor innan beräknad fölning,trodde att hon skulle kasta för oss då.rann blod från slidan men var hel och fin när vet,kände på henne så det var bara ett utvändigt sår i slidan.ut kom ett stort långbent stoföl en vecka över beräknat datum. så allt gick bra vid denna kolik,kan bara säja att hon låg i boxen ett par gånger till i lite kolik känning i ett par veckor sen gick det över.skulle ut och gå mycket med stoet så skulle det bli bättre och det blev det

Skönt att höra. Jag återkommer hur det går för oss.

Jag brukar ha nån som håller upp frambenet på samma sida som jag står när jag kollar juvret, då kan dom bara sparka med det andra bakbenet. Men den som håller frambenet får se upp så det inte blir ett nyp i stjärten:idea:

Det funkar det också. Det har vi också tagit till några ggr.
Jag skiter i att ställa väckarklockan i natt också. Min son väcker mig med största sannorlikhet.
Vaxproppar ikväll också men lika genomskinlig mjölk.
Hon inväntar med största sannolikhet värmen. Dag 327(328 tis)

Jag slipper äta upp vad jag sa om fölning :D Joful, ett litet brunt sto kom till världen vid 22.01! Gick väldigt smidigt, men tog desto längre tid för henne att hitta tuttisarna :crazy: Stog redan upp efter bara en kvart/20 min!

GRATTIS!
Gud va kul. Väntar på bild under årets föl.:banana:
Skönt att allt gick bra. Skönt att det kom den tiden så får du gå o hinna sova lite...när adrenalin kicken lagt sig.:)

Nu ligger bilder på Joyful o Jonna ute på fölen 2007:D god natt!

Grattis!

Här är det vaxproppar och läckage som gäller,dock minimjölk än så länge,men stoet har varit väldigt oroligt i natt så vi får väl se,men under de närmsta dygnen borde det stå en liten teling hos mig också..:love:

Skrållan har legat ner mellan kvälls och nattfodringen några ggr nu två kvällar i rad. Hon verkar vara lite besvärad. Fullt ös i magen igår när jag var i stallet. Hela magen guppade runt och hon ser jättetrött ut. Biter sig i magen.

kanske har hon lite förvärkar...

Jag slipper äta upp vad jag sa om fölning :D Joful, ett litet brunt sto kom till världen vid 22.01! Gick väldigt smidigt, men tog desto längre tid för henne att hitta tuttisarna :crazy: Stog redan upp efter bara en kvart/20 min!

Grattis! :bump:

Ser nu att ditt sto inte har särskilt mkt större juver än min *svim* vad har jag gett mej in på?

Grattis!

Men varför fölar inte min märr? *mutter*

Dåligt väder kan man inte föla i antar jag. Men nu ska det ju blir fint igen och enligt min mamma som fodrade i morse så hade det skrumpnande juvret blivit lite fylligare igen. För två veckor sedan så var det fullstort... Då var det också vackert väder.

Zizi är snäll som vanligt. Jag får greja hur mycket jag vill med henne. Dra i tuttarna, (det var lite klibbig vätska i förrgår faktiskt), och fläta svansen. Hon har bosatt sig i stallet. Tittar bara ut lite, går f ö lös där inne. Bara hennes box är öppen, annars går hon bara i och pinkar i de andras nymockade boxar. :D

Och här har vi matproblem. Sedan fölisen vände sig på dygn 307 så smakar varken kraftfoder eller hösilage nå vidare. *SUCK*
Samt att boxen ser ut som ett slagfält varje morgon..

Grattis Annalisa!! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka