I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Fullt röj i magen i kväll oxå. Stackars lilla häst, hon verkar faktiskt ha det riktigt jobbigt :D

GRATTIS Annalisa! Skönt att allt gått bra. Jättefin liten fölunge.
Nu väntar jag på min Careful bebis. 330 dygn imorgon, jag vakar men hittills har det varit väldigt lugnt:smirk:

Verkar som att det kommer bli värsta baby-boomen nu i helgen när värmen kommer!!
Fullblodet som inte är dräktig i år har tokfnatt i hagen varje dag (blandning mellan vårkänslor o glädje över att slippa tung mage efter fyra föl på raken antar jag), bockar o brallar så man tror att hon ska gå sönder nästan. Hon får även med sig tjockisen (dygn 322 idag) på några rodeo-färder, man ser på med hjärtat i halsgropen lite för de är ju inte direkt smidiga... 17-åringen som ska ha i början av juni är ngt mer måttfull o nöjer sig med tjusig sväv-trav. De är för härliga!:love:
Hade iaf ute vet idag som kände på juvret som är olika stort i halvorna. Hon tyckte inte det var ngn fara, skönt!

Grattis till alla som fått tillökning!

Mitt sto är beräknat att hon ska föla någon gång runt den 20 april. Men det känns inte som det händer nåt! Jag kan tycka att hon släppt lite i bäckenbanden, sen e hon väldigt sur...men juvren e fortfarande pyttesmå. Hon har fått två föl tidigare men det var 4 år sen sist. Hon är 15år nu. Alla andra ston jag haft har fyllt sina juver ett bra tag före fölning. Är det vanligt att de fyller sent? eller tror ni det är stor chans att hon går över??
När har era ston börjat fylla juvren?
När börjar ni passa stona??

Ha det så bra alla som vaktar era ston och Lycka till!!
Och ett stort Grattis till alla som fått tillökning!!

*kl*
Och här trodde jag nästan att det skulle bli föl i natt. Den unga shetlandsdamen betedde sig annorlunda. Men inte...gör inget då hon bara är på dag 325.
När jag gick ut för att släppa ut dem så låg haflingern ner och förblev liggande...men hon reste sig efter en stund. *ler*

Antingen dröjer det lääääänge än eller så händer det saker när de utlovade varma dagarna kommer.

Samma här, sov ute i sadelkammaren inatt, eller ja sov o sov...

Hon brukar vara lugn, men inatt har hon vankat runt och varit orolig. Lägger sig ner då och då, sen rullar hon över platt på sidan och stönar högt...

Baktill ser hon verkligen slapp och svullen ut nu :crazy:
Imorse såg jag en bula sticka ut väldigt markant vid virvlen på henne, klappade lite på den och vips åkte den in igen. Kanske har jag klappat lilla fölisen redan :D

Ska vara hemma o försöka sova lite nu, dottern till stallägaren har påsklov och full koll i hagen.... SKÖNT med så underbara och hjälpsamma människor :love:

Jag väntar på vaxproppar och slappa bäckenband, men inte..det är 6 dagar över beräknad fölning..jag har inte börjat vaka än ...:cool:
men blir det varmt nu så kanske det går fort..

kan någon beskriva var exakt man ska titta/känna efter slappa bäckenband, tycker att det verkar som att vårat sto som är beräknad om 2 1/2 vecka redan har det. Hon har börjat fylla juvret en aning nu.

*knapplån*

Mitt ena sto har bara fått ett föl tidigare, och då satte hon inget juver alls förrän fölet var ute. Inte heller några vaxproppar. Då gick hon också tre veckor över tiden. Hon är denna gång, med föl nummer två, beräknad till 24-26e april, men igår morse så svullnade hennes juver upp lite (det var helt "platt" innan) och man kunde klämma ut lite vätska som också hängde sig kvar i tutten. Är det normalt, kan det vara två veckor kvar tills hon ska föla eller tror ni den kommer snart?

Bild= http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Noora/juver.jpg

Ni som kan.... ska jag bo i stallet nu inatt (var där igår natt med men hon såg oskyldig ut hela natten) eller tror ni det tar ett tag till?

tacksam för svar till en nervös matte!

lånar knapp***

Vore jätteglad ifall några av er med erfarenhet av avel kan hjälpa mig med svar på min fråga då jag blev väldigt orolig/fundersam när jag nyss gick ut i hagen.

Mitt sto är inte beräknad förrän 1:e juni men är redan jättestor om magen, ser redan ut att vara i 11:e månaden. Hon var dräktig förra året också och var väldigt stor då med(stort föl) så det kanske inte är nått konstigt med det. MEN; när jag gick ut i hagen o gick igenom henne nyss o kollade på juvret så blev jag fundersam. Det har inte växt något och hon har bara som ett litet ödem framför vilket varit där ett bra tag nu. Sen så såg jag som några små pluppar, typ vaxproppar o pillade bort dessa. Prövade att "mjölka" lite för säkerhets skull så det inte skulle vara riktiga vaxproppar, o vad kommer då, jo massor av vätska i en stråle:crazy: "Mjölken" är alltså genomskinlig, något grumlig och som vatten i konsistensen. Är detta normalt???? Blev jätteorolig!!

Nu har jag inte läst i genom hela tråden så svaret kanske redan finns här, men jag trodde inte att det skulle gå att få strålar med "mjölk" redan 7 veckor innan fölning.

Stoet i övrigt är väldigt högdräktig i sitt beteende, står mest stilla på en o samma fläck i hagen o sover, springer inte nått o bajsar o kissar väldigt mkt. Kan även nämna att hon fick kolik för ca 1,5 månad sen. Hon fick föl förra året 8 dagar över tiden, men hade då sett färdig ut väldigt länge, o hade släppta bäckenband, stort juver mm ett bra tag innan. Tyvärr dog det fölet, men hon var amma åt ett annat föl o diade delvis framtill i början av hösten.

Tacksam för svar!! Mvh Maria

Det är nog helt normalt med genomskinlig mjölk så tidigt. Det har mitt sto. Hade den varit vitaktig och klibbig så hade jag blivit orolig.

Jag är heller inte så duktig på det här och har väl bara Zizi som erfarenhet. Förlorade också ett föl förra året. Men fick inget fosterföl.

Zizi börjar alltid fylla på tidigt. Redan 17/3 hade hon fullstort juver, ska föla 18/4. Syrran hade tagit kort på henne den 17/3.
Hon verkar gå färdig väldigt länge.

När jag var liten hade vi ett russto som fölade utan att knappt visat några tecken på fölning, bara en lätt utfyllnad framför spenarna kvällen innan. Så olika det kan vara.

kan någon beskriva var exakt man ska titta/känna efter slappa bäckenband, tycker att det verkar som att vårat sto som är beräknad om 2 1/2 vecka redan har det. Hon har börjat fylla juvret en aning nu.

Min häst blir alldeles slapp på sidorna om svansfästet. En del blir helt insjunkna på korset.

Och nej, det blev inget föl i natt heller. Fast damen vankade omkring och verkade rastlös.

Trevligt sällskap hade hon iallafall. Imorse när jag kollade på monitorn så låg hon ner. Brevid började en bajshög röra på sig. Det var katten Asta som låg och gosade brevid. Asta är ofta i Zizis box. Det ser för gulligt ut med en liten kisse som trippar omkring brevid stora Zizi.

Någon som kan se på mitt stos juver om det verkar vara nåt på gång?? Hon fyllde som sagt inte förra gången och har fyllt lite nu, det jag är mest förundrad över är konsistensen, den är inte helt genomskinlig och sprutande men inte kritvit heller. Hänger kvar i droppe när man klämmer lite.
http://www.arabianteam.se/bilder/hastar/Noora/juver.jpg

Ingen större skillnad på juvret nu ikväll, skillnaden är destu större där bak, hon verkar läcka lite också eller vad man ska säga. Hon kissar ofta och sen läcker det lite efteråt.
Hon hade även lägre temp idag än va hon brukar så troligtvis blir det till att sova i stolen en natt till...

Ingen som har hela Fölningsvisan?

Har nästan hela som jag ska sjunga ljudligt och mycket falskt för hästamamman ikväll... :devil:

Hade min sett ut så där så är det nog väldigt nära, hon släppte inte en enda droppe förrän samma dag hon fölade förra året, då var hon förstagångare.
En annan förstagångare i mitt stall i år fick genomskinliga droppar 2 dagar före fölning i år.
Sedan har vi ett sto som fick sitt 9:e föl förra året och på henne rann det kletig vit mjölk nerför benen en hel vecka innan fölningen.
Kontentan är väl att det är väldigt individuellt, men att det är något på gång är ju helt klart.

Tack det kändes lugnande!!! Så länge ingen annan skriver något annat om saken så litar jag på dig o hoppas att allt står rätt till:idea:

Mitt sto ska föla runt den 27de, men jag tror att hon går över lite, det blir knappast innan iaf, för juvret är lika litet som vanligt och hon visar inga tecken alls än. Men ifs så ser det ut som att hon ska spricka vilken sekund som helst:D

Hon är 10 nu och det är hennes första föl och det första fölet vi har också så nervösa är vi, men det ska bli jättekul! Och alla tips som ni alla, som kan lite mer om fölningar och så, har att komma med blir vi jätteglada för:)

EXAKT sådär har min märr också (ber. 1/5)å jag har inte planerat att börja vaka än på ett tag. :crazy:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka