Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!
lånar knapp***
Vore jätteglad ifall några av er med erfarenhet av avel kan hjälpa mig med svar på min fråga då jag blev väldigt orolig/fundersam när jag nyss gick ut i hagen.
Mitt sto är inte beräknad förrän 1:e juni men är redan jättestor om magen, ser redan ut att vara i 11:e månaden. Hon var dräktig förra året också och var väldigt stor då med(stort föl) så det kanske inte är nått konstigt med det. MEN; när jag gick ut i hagen o gick igenom henne nyss o kollade på juvret så blev jag fundersam. Det har inte växt något och hon har bara som ett litet ödem framför vilket varit där ett bra tag nu. Sen så såg jag som några små pluppar, typ vaxproppar o pillade bort dessa. Prövade att "mjölka" lite för säkerhets skull så det inte skulle vara riktiga vaxproppar, o vad kommer då, jo massor av vätska i en stråle
"Mjölken" är alltså genomskinlig, något grumlig och som vatten i konsistensen. Är detta normalt???? Blev jätteorolig!!
Nu har jag inte läst i genom hela tråden så svaret kanske redan finns här, men jag trodde inte att det skulle gå att få strålar med "mjölk" redan 7 veckor innan fölning.
Stoet i övrigt är väldigt högdräktig i sitt beteende, står mest stilla på en o samma fläck i hagen o sover, springer inte nått o bajsar o kissar väldigt mkt. Kan även nämna att hon fick kolik för ca 1,5 månad sen. Hon fick föl förra året 8 dagar över tiden, men hade då sett färdig ut väldigt länge, o hade släppta bäckenband, stort juver mm ett bra tag innan. Tyvärr dog det fölet, men hon var amma åt ett annat föl o diade delvis framtill i början av hösten.
Tacksam för svar!! Mvh Maria