I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Om du tar på droppen är den blöt skulle jag inte vara orolig att det kommer. Men om det är en hård...mer vax eller kristall aktig droppe...då kanske .
Men mitt sto har ju å andra sidan gått med jättestora vaxproppar i 6 dygn nu:crazy:
Juvret är stenhårt o utspänt ända ut i spenarna sen ca 2 v.Förra året hade hon inga tecken alls. Det är så olika att det är svårt att säga om du ska hålla koll eller inte...

Här är en tecknad bild på släppta bäckenband (den röda markeringen). Det kan vara svårt på vissa ston att se, men trycker man där så ska man kunna känna groparna. Det är väldigt sladdrigt.

backenband.jpg

Några av mina ston fick riktigt synliga gropar sista dygnen, man kunde lägga en potatis däri o den ramlade knappt ur! Men som sagt, alla syns det inte på.

Bia

knapplån

Tusen tack för alla era svar!!!

Stoet väntar sitt andra föl nu och beter sig helt annorlunda denna gång. Hon verkade få typ förvärkar igår kväll, hon la sig och stönade och började knipa lite med bakpariet. Sen reste hon sig glatt, började vandra lite och sen gick det över??? Juvret fylldes rätt mycket igårkväll också, så nu är det ganska fullt.

Ungefär två timmar efter första värken fick hon en till, la sig och "småkrystade", det var ingen större ansträning men hon kved lite och andades tungt. Då låg hon ner och verkade ha "förvärkar" i säg...20 minuter? Sen blev hon störd av något och reste sig, sen samma historia igen, stod och åt lugnt. Sedan var hon lugn resten av natten, jag satt och vakade tills hon varit lugn två timmar, sen efter det gick jag ner en gång i timmen och tittade till henne. Hennes förra föl klämde hon ut helt obekymrat fast det var folk i stallet, denna gång verkar hon vilja ha lite mer lugn och ro.

Kan ston få förvärkar så här eller ska jag anta att något är fel? Hon ser ut att må bra annars, pigg och glad.

ett av våra ston gör så vartenda år...man tror hon ska "dö" på kuppen:rofl: så låter det...
Hon reser sig alltid upp efter ca en ½timma, och är hur pigg som helst.
Hon brukar föla ca en vecka senare varje gång...

Åh så det är inte så ovanligt med "förvärkar" ? Tusen tack!!!! Jag trodde hon skulle få föl inatt men tji fick jag... Detta är ju bara mitt andra föl så jag är ingen expert (än) haha.

Eftersom hon är andragångsfölerska och hade förvärkar i natt, har fyllt juvret inatt så borde jag anta att det inte är alltför långt kvar? Hon är egentligen beräknad till den 24e april

ett av våra ston gör så vartenda år...man tror hon ska "dö" på kuppen:rofl: så låter det...
Hon reser sig alltid upp efter ca en ½timma, och är hur pigg som helst.
Hon brukar föla ca en vecka senare varje gång...

Då är det kanske nåt sånt min håller på med då?
Inget föl inatt, större juver dock nu på morgonen.
Natten har varit lugn jämfört med gårdagens natt, lite orolig o har legat ner mkt, ätit rätt så bra. men inte lagt sig på sidan osv.

Förmodligen:angel: :D
Välkommen att "cykla hit" och lyssna på Pärlan om ca 1 månad :D , efter det kommer du aldrig mer att vara orolig för något sådant.:rofl: Hon är FRUKTANSVÄRD -första året trodde jag hon höll på att stryka med minst-numera är vi härdade och sover lugnt vidare när hon börjar stånka och stöna...

Förvärkar är livmoderns sätt att träna inför uppgiften.
Avsaknad av förvärkar skulle vara värre.
Ston som fått fler föl har oftast kraftigare förvärkar. Även efteråt när livmodern drar ihop sig så har oftast ston med fler föl mer känningar av sammandragningarna.

Inget föl här än.330 idag o 7dygnet med vaxproppar.
Börjar tro att det inte kommer någon fölis :(
Trots att den lekte bolibompa i magen igår så det stod härliga till.
Vi har en känsla härhemma att det blir ett hingstföl den här gången, vi får väl se...

Senast ändrad:

KL

Var ute och kollade damerna lite närmare igår.

De två som skall ha närmast är beräknade till 12/5 och 18/5. Förstagångare bägge två. Juvren är pyttesmå, inga släppta band eller nå't. Men det är bra att veta som man har en storts "baseline" att jämföra med när det börjar att närma sig.

Nu är min lilla pärla här!
Igår kl. 06.00 föddes Iver Fix. Äntligen :bump:
Ljusbrun och väldigt grov för att vara nyfödd. Väldigt lik mamma sin.
Han är efter Svall Ivar - Fjel Fixa - Fjeldar.
Allt gick väldigt fort och hur bra som helst.
Jag är såå stolt över min ögonsten och hennes underbara bäbis! :love: .

Han skuttar omkring som en liten tok och busar hela tiden.
http://lailasinre.spaces.live.com/?..._addCommentFocus=0&_c=PhotoAlbum&_c02_owner=1

Hej
Alldeles ny på det här. Mitt sto är beräknad tills i morgon. Fyllda juver, släppt bak. Strör runt höet i boxen men äter kraftfoder med god aptit. Vakat på henne i några veckor. Väntar på den lille i magen

Tack för bilden. Nu först fattade jag hur det ska se ut när hästen släppt bäckenbanden :o . Har hela tiden trott att det var utmed hela baken alltså även långt nedanför var teckningen visar.. Jag har gått här och tänkt att min häst aldrig släpper hela bäckenbanden utan bara där uppe :o .. Tack!

*knapplån*

Är det någon som kan hjälpa mig och säga om detta är vaxproppar eller nått annat? Tycker det ser så lite ut och det är lite gult men vill vara säker så jag frågar här.. Tycker inte stoet har fyllt på mjölken ända ut i spenen men som sagt juvret är för övrigt stort och välfyllt..

http://i172.photobucket.com/albums/w15/Cessan_album/Theo1016.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w15/Cessan_album/Theo1012.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w15/Cessan_album/Theo1017.jpg

Hittade nån bild på ett av "våra" ston där man ganska tydligt ser när bäckenbanden släppt...

nicka.jpg

...men hennes juver var inte riktigt "färdigt"

nicka2.jpg

Men det fixade sig ändå trots att hon fölade nån timme senare..:D

AM

kl
I dag hade stallkompisens sto släppt bäckenbanden och rejäla juver i kväll, beräknad till den 27/4, så tror det blir nog föl senast i helgen nu när det ska bli så varmt också. Jag tror att min dröjer ett tag till, beräknat till den 29/4. Stoet som är beräknad till den 24/4 har inte fyllt juver eller släppt bäckenband ännu.

Ston följer ofta ett mönster dvs en del fölar "alltid" tidigt och en del går "alltid" över, men jag undrar om hingstens gener har någon inverkan här också, dvs vissa hingstar ger föl som är färdiga att komma ut tidigt, vissa sent? Om nu sto nr.2 fölar i helgen så är det ca 10 dagar innan tiden är "inne" enligt 11 månadersräkning, det första kom 12 dagar innan beräknat och dessa två har samma far. En annan hingst vi använt 3 ggr har gett 2 föl som kommit 14 dagar efter och ett föl 21 dagar efter utsatt tid.

Fick idag ut genomskinlig vätska ur båda spenar med endast lätt tryck. Juvret har växt till en del med värmen, de gick ner lite under de svalare dagarna. Brydde sig inte alls när jag klämde.

Bara 42 dgr kvar till beräknad fölning. :) Lääänge jämfört med er som ska ha i dagarna men känns ändå läskigt snart. :crazy: Vaccinerade henne även idag.

Grattis till alla er som redan fått och som det gått så bra för! Hoppas på samma tur.

Tack för alla bra beskrivningar om hur det ser ut när bäckenbanden släpper. :bow:

Tack för bilden på stoet där bäckenbanden släppt. Nu vet jag att mitt sto släppt bäckenbanden :) .

Nu har min första dam fölat! Skönt att det blev idag och inte imorgon... Fredagen den 13;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka