I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Jag undrar samma sak, kan förvärkar arta sig på olika sätt? Mitt sto som jag visade bild på förut har gråaktig mjölk i spenarna sedan runt 4 dagar och är betäckt den 24/5-2006 så hon borde ha snart. Hon är stor som ett hus och väldigt irriterad på sin mage, sparkar mot den och slår med svansen emellanåt. Däremot har hon inte fyllt juvret, det finns som sagt mjölk där sedan några dagar men det är ganska litet än. Förra gången då hon var förstgångare fyllde hon juvret medan fölet stod och intog sin första måltid, innan det var hon platt som en pannkaka.

Kan fölet fixera sig precis innan den kommer ut eller gör den det långt innan? Fölis är helvild i magen, man ser på flera meters håll hur den slåss därinne...

Grattis!!
Halten antikroppar sjunker succesivt under 1:a veckan för att sedan stanna på en relativt låg nivå, enl immunologen på SVA. Pumpa på du:D

Är det inte mängden råmjölk som är avgörande och den är väl begränsad? Om fölis slurpar i sig allt snabbt som attan borde ju antikropparna minska snabbare, då råmjölken är slut, eller? Det är väl typ de första 2 litrarna som är packade med de livsnödvändiga antikropparna. Att de efter det sen avtar succesivt kan jag tänka mig. Klart att det skulle försvinna om de tvingas sina pga dött föl tex men vid normal fölning tänker jag. Har svårt att se att ju mer den äter första veckan, ju mer antikroppar får den utan har den väl slurpat i sig de där två litrarna så har den fått det den ska ha så att säga, tillsammans med det den får via den vanliga mjölken framöver självklart.

Spånar bara lite med det jag minns från fölföreläsningarna. Menar inte att SVA har fel alltså. :)

Lite rörigt men hänger ni med? :p

Barriären i fölets tarm börjar sluta sig redan efter 6 tim och förblir helt sluten efter 18 tim.
Kicket mjölkade 2 dl e 12 tim och igen e 18 timmar. Kan knappast påverka mängden ak fölis fick.
Om man fortsätter mjölka stoet kan det vara idé att märka mjölken typ nummerordning, om man sedan (gud förbjude) behöver mjölken, är det ju viktigt att man tar råmjölken först osv.

GRATTIS GRATTIS GRATTIS!! Vad söt hon är!! Äntligen har den kommit :bump: Tur att allt gick bra, fastän lite komplikationer :bow:

Inget nytt här ännu, hon verkar ha stannat upp. Hon var dock rätt så mkt slappare och slätare baktill igår kväll. Hon var även rödare än vanligt istället för ljust rosa.

*lånar*

Inatt har det varit mycket stirrande på monitorn. Vårt fyraårssto har haft påtagliga förvärkar och rest sig och lagt sig om vartannat för att däremellan vanka runt och slå med svansen och bita sig i magen. Igår kväll var hon riktigt spänd i juvret redan vid intag. Nu fattas bara att fylla i spenarna också. Bäckenbanden är helt släppta och hon var alldeles slapp och rödaktig i vulva. Hon är idag på dygn 326.

Imorse verkade Bolerostoet (som väntar sitt femte föl) nästan ha kommit ikapp sin boxgranne. Juvret riktigt ordentligt spänt efter att ha fyllts i på några få dagar och släppt bäckenbanden. Hon har varit lugn i natt och ägnat bokstavligen all tid åt att äta...hö, halm ja allt hon hittat.
Hon är idag på dygn 320 och kanske kan de synka till det ordentligt och föla samtidigt..:))

Jo, att fölis inte är mottaglig för antikropparna efter ett antal timmar vet jag men jag hängde på diskussionen om hur länge det finns anitkroppar i mjölken och det måste ju ändå ha med mängden råmjölk att göra som, som jag uppfattade det när jag läste om det för några år sedan, är begränsad. Dvs dricker fölet upp allt snabbt kan ju antikropparna vara slut bra mycket tidigare och mjölkning efter 15 timmar vara för sent. Om det är antikropparna man är ute efter menar jag då naturligtvis. :)

Smart att märka, självklart! :idea:

*kl*

jag måste vara den sämsta fölvakaren som finns.
förra stoet missade jag som sagt med en timme ungefär, trots att jag visste att det var på g och egentligen borde ha stannat i stallet.

imorse kom jag ut och skulle slänga in hö till alla, då står det ett föl hos andra stoet! jag har knappt sett några tecken alls på henne, precis som förra gången som var hennes första, och hade inte ens börjat vaka...:angel:
330 dagar gick ut för en vecka sen och 11 månader igår, men förra gången gick hon över en vecka längre än nu och jag tyckte som sagt inte att det verkade på g alls. banden var inte speciellt slappa, juvret inte stor och spenarna absolut inte fyllda...
ja herregud, så paff jag blev. men skönt att det är över nu.;)

det blev en liten hingst iaf, precis som jag ville, brun, som jag ville. :) finns länk till kort i andra föltråden.
nu har jag inget mer att göra i den här tråden.. tråkigt...:p

Jag köpte mig ett dräktigt sto för 2 månader sedan. Hon är betäckt 30 maj. Enda dagen hon betäcktes över huvudtaget.

Hon går inte efter några som helst normer och jag blir bara virrigare och virrigare.

Juvret var sprängfyllt redan när vi hämtade henne sista februari.
Men trycket lättade litegranna efter bara några dagar hos oss. Bäckenbanden var redan hur slappa som helst när hon kom så någon skilland där kan jag inte märka.

Däremot så såg vi för 3-4 veckor sedan att magen "ramlade" ner.

I onsdags fick hon en kådaliknande vaxpropp på ena spenan. Jag sov istallet den natten och hon kliade både skinkorna och svansen hysteriskt. Gick runt och vankade och la sig ner säkert 30 ggr för att resa sig direkt. Vid två på natten så var allt helt plötsligt över och hon somnade.

Torsdags och fredags var hon helt lugn och inga nya vaxproppar kom.

Idag lördag stora rejäla stearinvaxproppar på båda spenorna vid 12 på dan. Tas in från hagen vid fem. Är lugn vi går hem och äter.
Var senast i stallet vid 9 och då såg jag mjölkdroppar i spenorna. Något lite droppande men absolut inte så mkt att jag tror att det är någon fara.

Ska till stallet snart igen. Hur länge till tror ni att hon kan hålla sig?

Hon har vid tidigare fölningar alltid fölat så snart hon fått vaxproppar men av 6 föl har tidigare ägare missta samtliga så hon kanske håller sig bara för att hon tycker att jag är jobbig :angel:

Min gick ju med vaxproppar i 8 dygn:)
Men jag kollade mjölk färgen så jag visste att det skulle komma när det kom. Kolla färgen!!!

Säger det samma, mjölken är nog det säkraste att gå på. Liksom Kicket´s märr så gick min också med vaxproppar i tror runt 6 dygn, men fick då rådet att kolla mjölken. Funkade toppen!

Hon nedkom med ett välskapt hingstföl klockan 2 imorse :D
Supersöt, brun ev mörkbrun.

GRATTIS!!! :bump: :bump:

hur vanligt är det då med ston som inte släpper ned någon mjölk alls innan fölning? dansa´s ljuver är stort (typ bilderna som visats i tråden) spenarna är små men hårda. jag kan för mitt liv inte få ur någon mjölk! har jag helt fel mjölkteknik eller har hon helt enkelt inte släppt någon mjölk?? dygn332 idag och allt annat är redo...

Hur vanligt det är att de inte släpper någon mjölk vet jag inte, mitt sto släppte ingen mjölk och hon var inte slapp i bäckenbanden då hon fölade på dag 351 förra året, knappt något juver förrän hon hade fölat. Då var det hennes första föl.
I stallet jag står finns i år flera ston som fölar i år, ett har fölat, förstagångare med lite mjölk 2 dagar innan och slappa bäckenband vid samma tid. Ett annat sto fölar närsomhelst verkar det som, har haft 10 föl, mjölk har funnits i en vecka, STORT juver, mycket slappa bäckenband.
Jag tror att mitt stos exteriör gör att man inte ser om hon släpper bäckenbanden, hon har ett rakt och ganska runt kors. Det ska bli intressant att se om det kommer någon droppe mjölk innan hon fölar i år.

Säger det samma, mjölken är nog det säkraste att gå på. Liksom Kicket´s märr så gick min också med vaxproppar i tror runt 6 dygn, men fick då rådet att kolla mjölken. Funkade toppen!

Håller definitivt inte med dig.
Juvret är en liten del av det hela.Men aldrig ett säkert tecken.
Och ston är så pass olika att man inte kan jämföra två individer.

Många får varken vaxdroppar eller fyllt juver.
Andra får vaxdroppar en vecka före.
Ytterligare en variant får inte vaxdroppar utan mjölken sprutar åt alla håll på en gång..tyvärr.

AM

då är det väl så att mitt sto tillhör kategorin släpperejinnanfölning...

Jag håller med dig...
För mig tar det tre föl/sto ungefär för att ha Ok koll på hur just det stoet beter sig innan fölning...
Inget sto är det andra helt likt

Mitt sto är ungefär likadant, är på dag 334 idag och jag vet varken ut eller in. Juvret är fyllt men det kommer inget ur det och det är hårt. Hon är slapp runt svansen, men jag vet inte om det är tillräckligt... Det är ju första gången för henne. Hon har varit väldigt orolig vissa nätter och legat och stönat sedan rest sig och piskat med svansen. Men andra nätter är hon helcool och undrar vad jag gör där mitt i natten:crazy: Man hoppas ju att det ska hända varje dag, men nu börjar jag nog tro att det tar en vecka eller två till.
Hon sprang i hagen idag:) det såg lite kul ut... Magen är ju jättestor och hänger långt ner nu.

Hej..det är första gången jag skriver i denna tråden jag har lite funderingar som ni erfarna kanske kan svara på?
Jag har ett första gångs sto som e beräknad till mitten av maj när ska man börja vaka? hon har bara gått 302 dygn än så än är det tidigt det vet jag men när brukar ni börja?

brukar era hästar bli heta när man rider när de bara har en månad kvar??hon är vääldigt stor om magen och fölis e vild i magen men hon vill bara springa när man rider börjar undra om hon gör så för att hon är obekväm när man rider nu?

Jag börjar bli lite nervös nu det e ju bådas första föl kanske har någon nå tipps inf fölningen?:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka