I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: I väntans tider - om ALLT inför den kommande fölningen!

KL

Jahapp. Jag är på väg att ge bort hästen till första bästa. Jag betalar den som vill ha ett skittjockt sto som vägrar föla, trots att hon sett färdig ut i en månad.

Varför kan de inte bete sig likadant varje gång de fölar? Eller är det så att hon har ett hingsföl på G som gör att hon håller på't? För de brukar väl gå över med hingstföl? Men snart två veckor längre dräktighet bara för att det är en hingst? Dumma häst, eller kanske klokt. Hon vet kanske när det är bäst att föla.

Nu räknar vi ju på 11 månader. Men hon har faktiskt gått över om man räknar på 330 dygn. Då skulle hon haft 13/4.

Bra att ni har skrivit om förvärkar, för det har hon rysligt mycket ibland. Vi har t o m bestämt oss för att vi tycker att en 18-årig märr inte ska behöva ha fler föl om det ska va så här jobbigt. Men det var visst vanligt om de fått fler föl. För vid första fölet så såg vi inga förvärkar alls. Hon var mycket piggare då. Förra året började hon bli dålig fem veckor innan bn. Likadant i år.

Jag önskar att jag fick skriva nåt annat än bara gnäll och hur trött jag är efter tre veckors vakande. Men det kommer väl i sinom tid. Vår Zizi är klok. Hon vet vad som är bäst. Och hon vill gärna bestämma själv. Inte ens en illa sjungen fölvisa biter på henne.;)

Hi hi... skönt att höra att man inte är ensam om denna väntan:crazy: Men det är ju också intressant att det inte bara är jag som är nybörjare och har en förstföderska som har dessa "problem" med att inte vara säker.

låter som en exakt beskrivning av dansa:p och även av mina känslor:smirk:

Ja, första fölet gick ju helt enligt skolboken. Lite tidigt bara.

Andra dog.

Tredje, tja, det får vi se. Längsta dräktigheten hittills iallafall. Allt är så annorlunda mot första fölet.

Det är liksom inge kul längre. Jag börjar känna mig korkad och löjligt hysterisk som börjat vaka så tidigt. Men när man kollar på foton tagna i Mars så är ju juvret fullt utvecklat och hon hade stora ödem framför som nu är helt borta. Juvret skrumpnar ihop emellanåt. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. I förrgår kväll så satt jag och lillsyrran i boxen och tittade på bompelibomp-showen fölet hade i magen och tyckte att nu tar vi och opererar. Banne mig!

förstår att du börjar bli uppgiven.
jag var ju också tidigt ute med vaket och tycker det känns som om hon gått över en evighet... men enl ber är det ju bara två dagar:smirk:
jag var också helt övertygad om att fölet skull komma för tre veckor sedan. sedan har allt bara blivit mer och mer avslaget!
håller tummarna att du snart får se din efterlängtade bebis!

Två dagar?????? Å vad gnäller DU för? :D

Nä jag förstår hur du känner dig eftersom du började vaka så pass tidigt. ;)

Hej. Mitt sto har gått 322dygn idag. Hur många dygn räknar ni? (ursäkta om frågan är ställd tidigare) Hon har släppt bäckenbanden och jag tycker magen har sjunkigt ner. I dag var hon väldigt röd i slidan och lite svullen, hon har även haft lite flytningar under dagen. Stoet är hängigt och står gärna med svansen lyftad.
Det känns som det skulle vara dags snart men hon har inte några direkta juver. Om man klämmer på juvren så kommer det bara genomskinnlig vätska allså ingen mjölk.
Vad tror ni?? Har någon nåt sto som fölet innan de fått mjölk?? Mina tidigare fölningar har man kunnat förutse med hjälp av färgen på mjölken... Men nu är jag osäker, hon verkar "färdig" på alla andra sätt.

Ingen förändring här, bara stor och trött.

Men våren kom alla flugor och de har invanderat Skrållans juver, små blodprickar överallt känns det som. Inge kul alls :( Inget annat sto har fått nåt på sitt juver, jag har letar efter sår osv men inget.

Kan det vara så att hon läcker lite även om hennes juver inte är så stort?

jag veeet. men jag trodde verkligen att den skulle komma då!
och det är ju svårt att helt lägga ned när man dragit igång vaket tycker jag. fast jag känner mig ganska lugn nu och kollr henne inte så ofta varje natt, så jag klagar inte:p

Blodprickar brukar betyda knott...
I alla fall här "oppe".

Senast ändrad:

Mitt andra sto är beräknad till den 29 maj.
Hon rids fortfarande. Man mäker vad hon orkar.
Men hon är de flesta dagarna riktigt pigg :)

Är de ridna hela dräktigheten är de ju oftast både smidigare och bättre musklade :)

Lycka Till

Mitt stos juver är förändrat sen i fredags. Det har ökat rejält i tillväxt och är alldeles spänt. Spenarna är hårda och stora med.
Hon är beräknad till den 23 maj.
Verkar skumt tycker jag att juvret är så pass stort redan.
Hon började förändra sitt juver i slutet av januari redan.
Hon är kolossalt stor om magen.
En kompis som var här idag funderade på om det kunde vara nåt som är konstigt.
Kan hästar få juverinflammation innan fölning?

*kl*

Det är väl dags för mig att "joina" denna tråden nu.
Mitt ena sto, som ska föla först, är på dygn 304 idag.
Bika är väl inte så stor om man jämför med många av er andras ston. Men för att vara hon, så är hon väldigt stor om magen! :D
Med förra fölisen var hon inte alls lika stor, men ut kom en stor rackare ändå! Så hon gömmer dom väl.
Alltså borde detta fölet bli ännu större! :)

Bilder från idag

Bika304dygn07-04-153.jpg

Bika304dygn07-04-152.jpg

Bika304dygn07-04-151.jpg

Kan hästar få juverinflammation innan fölning?

Ja det kan dom.
Min teori är att "läckande" ston löper den risken då kanalerna är öppna och bra inkörsportar för "skit" in.
(och vid sin-perioden tvärtom. Skiten blir kvar om ingen unge diar ur henne)

Men som det har sagts tidigare så är ston individualister.
Vissa juver växer till tidigare, andra senare och yttterligare en grupp gör det när dom fölar..och allt därimellan.

Vid juverinflammation som heter mastit, så får stoet ofta en diffus hälta bak. Stel i gången helt enkelt. Senare blir hon bredbent och får svårare attt ta sig framåt. Febern stiger ganska snabbt till 40 grader. I det läget har hon väldigt i juvret.
Om man känner där så är hon nästan alltid stetnhård på ena "halvan" och den andra halvan är av avsevärd mindre storlek.
Provmjölkar man så är det bara gul sörja, klumpar och ibland blodblandat vätska som kommer.
Observera att när man håller på med en mastithäst så ska hon tömmas i en hink och inte direkt ner i boxhalmen. Sörjan som kommer ur spenen är mycket bakterierik.
Finns mycket att skriva om mastit men jag stannar här..annars får ni ett kilometerlångt inlägg..:D :D

AM

Sto nr 2 är nu på 324. Bäckenbanden har släppt något idag o juvret är stenhårt, vilket det varit i mer än en vecka. Spenarna är dock inte utfyllda men när jag tog på dem så sprutade det ut vätska.
Dock inte vitaktig.
Hon visade dock inga som helst tecken förra året o gick då 10 dagar över tiden. Vilket inte säger så mycket eftersom det var massor av ston som gjorde det förra året pga vädret.
Sover nog lugnt i natt...hon verkar så lugn. Inga förvärkar o ligger större delen av natten.

Mina är på 323 (2 st) och 312 (1 st) dagar och kommer nog att sova lugnt i natt alla tre. Förstföderskan som är på dag 323 ser mest färdig ut. Spänt juver både morgon och kväll, men går bara att klämma ut nån liten droppe genomskinligt sekret, lite halvlösa bäckenband. God aptit och inga tecken på förvärkar. Hennes mormor som är beräknad samma dag har bara fyllt i juvret lite (på morgonen är det lite mer spänt, men på kvällen ganska sladdrigt), inte direkt släppt bäckenbanden (men det brukar man inte kunna se/känna på henne). Har förvärkar lite då och då och tar lång tid på sig att äta.
Det sista stoet har nästan inte fyllt i juvret alls, men har dock släppt bäckenbanden mest av de tre. Så visst är det olika på olika ston.
Tror inte att det blir på nån vecka än för nån av dem, men man kan ju aldrig veta....

*kl*
och här går dräktighetsbergochdalbanan nedför för stunden... kameran lade av kl 04 i natt så jag åkte till stallet för att kolla till både den och hästen. och hittar dansa med fång igen:( .
varma hovar runt om och puls i båda bak. skit! så jag hoppas innerligt att bebis behagar komma ut snarast så hon blir av med tyngden och ökar på sin ämnesomsättning NU. jag vill att denna tid skall vara spännande och prirrig... inte ångestfylld och deppig:(

håller tummarna för att vi får igång kameran undr dagen också:crazy:

Jag brukar smörja in med fyra ess. Men nu har jag inte koll på hur det funkar ihop med små fölisar. Annars så finns det ju flugmedel som du faktiskt kan använda även fast hon är dräktig. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

K
Avel Mitt sto ska snart föla, bara ca ett par dagar upp till kanske 2 veckor kvar innan bäbisen kommer! Det är hennes första bäbis och jag...
2
Svar
30
· Visningar
5 571
Senast: Nafayette
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 483
S
Träning Jag har ganska nyligt (ca 3 veckor sedan) fått hem två nya hästar. Ett 20 årigt sto med ett hingstföl på 2 månader. (Gajja och Camaro)...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka